Danska wienerbröd & Brasserie........

 
Efter frukost igår tog danska släktingen med oss på en redig sightseeing.. i och runt Silkeborg men också till Aarhus.
Det blev en mix av landsbygd och storstad och vi fick också se var hon vuxit upp och var hennes mamma ( alltså makens syster) bott.
 
 
Precis i början var vädret fint men sen hopades molnen och regnet började ösa ner och det varade hela dagen precis !!
 
 
Aarshus är en läcker stad och det är lyxigt att ha sin egen guide i bilen !
 
 
Vi var tvungna att ta oss inomhus.. och det blev till jättevaruhuset Salling... som är typ som NK.
 
 
Resemagasinet  Big / travel har utnämnt Sallings Rooftop till Europas bästa takbar.
Men det gäller ju när vädret är fint.
 
Vi kikade ut.. det blåste och regnet piskade och nej tack....
 
Då kommer en  dansk karl och undrar om jag vill ha hans paraply.. eller om jag kanske skulle vilja promenera med honom på takbaren  under paraplyt... nåja, det var nog ett  snällt erbjudande,stilig var han också....  tack, men nej... skulle kännas lite märkligt ju 😅
 
Niece Christinas två vuxna barn  joinade oss där på Salling.
Tanken var ju att det skulle blivit lunch på taket.. men vi fick krypa inomhus istället.
 
 
 
 
På hemvägen stannade vi till vid ett fint bageri och handlade såklart danska wienerbröd !
 
 
Detta godis tog vi med till hotellet och avnjöt med kaffe och en slatt whisky !
 
En stunds vila blev det innan vi begav oss till hotellets restaurang där vi strålade samman med niece och hennes yngsta son igen.
 
 
Hotel Danias restaurang, Brasserie Underhuset, är en välkänd plats både i Danmark och även utanför landets gränser för sin kulinariska konst och kvalitet.
 
Med tiden har restaurangen fått många utmärkelser och gastronomiska erkännanden och är även medlem och riddare av "Chaine des Rotisseurs", som är en internationell sammanslutning av gastronomer
 
 
En redig gin & tonic före maten....
 
 
Jag valde Parisare och maten var orgasmiskt god.. wow alltså !
 
 
Restaurangens priser....
 
 
Mätt & nöjd och fick ge desserten åt maken... han hade inte beställt någon.. för han vet att jag beställer men orkar aldrig äta den.... det blir liksom en win win !!
 
 
En kvällspromenad på maten.. och det var ju knappt man orkade hasa sig runt 😂
 
 
Vi passerade vackra vyer !
 
I går  såg vi  och upplevde  så otroligt mycket.. vi har pratat och skrattat med  nya släktingarna och knutit band.. som kommer bli bestående, det känner vi alla starkt !
 
I dag är det dags för hemfärd... men först en gofrukost.. sen en liten  mini sightseeing och så vänder vi hemåt.
 
Kram & kärlek💖
 
Idag kan jag inte besvara frågor
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Flickebarnet :

skriven

Hej E

Jag känner mig lite orolig för min tonårsdotter. Hon har knappt några kompisar sen hon började sexan och nu i sjuan har hon knapp någon. Nästan hela sommaren har hon bara varit hemma eller hittat på saker med oss. ( vilket jag så klart tycker är mysigt ) men vill se henne lycklig och umgås med kompisar vara lite tonåring. Hon hade en fin tjej hon umgicks med men hon ville ej umgås med min flicka längre efter att en annan tjej var med dom och dom frös ut henne och hon har frågar många av dom hon anser vara hennes vänner men dom svarar ej eller kan ALDRIG ( som om dom inte vill vara med henne) Har min flicka gjort dom något eller sagt något eller varit elak mot dom så dom inte vill umgås och vara vänner längre eller har dom bara stött ut henne totalt ? Ett tag hittade jag min flicka gråtandes ofta på sitt rum och en dag för nästan 1 år sen såg jag hon hade skärt sig på armarna. Blev så ledsen fick prata med henne jätte ofta. Nu har jag lite koll och hon kommer inte göra så mer säger hon själv. Är bara så rädd att hon ska göra något dumt 💔 vad ser du i situationen med vänner , vad kan jag göra för att hjälpa , kommer hon få några vänner eller en nära vän så hon skiner upp igen ? Snälla ser du något så jag kan hjälpa och slippa vara så orolig ? Kram

2 Fiskaren:

skriven

En dejlig Danmarkstur, kan jag förstå. Önskar dig en trevlig sista dag där och sedan, välkommen hem.

3 Ally:

skriven

Oj så härligt och mysig sightseeing trots värdelöst väder.. ☔️ Danskarna och deras goa bakverk, mums 😋
Trevlig resa hemåt sen, nu ska vädret bli bättre.
Kram :)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: