VIKTIGT MEDDELANDE !!!

Som de flesta av er vet hade jag en bror från Gambia, Nafi, som kom till vår familj när han var i tonåren.  
Tyvärr gick han över till Alltet för fem år sedan i sjukdom och det var en stor sorg för mig och hela familjen.
 
 
I Gambia hade  Nafi en bästa vän, Madi,  som han litade 100% på.
Madi  har också blivit min vän och vi har regelbunden kontakt med varann.
 
Han  bodde och pluggade ett antal år i USA men återvände sedan hem till Gambia för att försöka bistå sitt folk och särskilt kvinnor som var fattiga och utsatta.
 
Numera driver han en organisation,  som  bland annat  innebär att  vi  som kan avvara 2000 kr om året.. vi kan för dessa pengar sponsra fem ungdomar så att de kan läsa vidare på high school. Typ som gymnasiet här.
 
 
Det kostar med skolavgifter  och sådant som behövs och därför får många  ungdomar och i synnerhet tjejer, inte läsa vidare oavsett hur studiebegåvade och motiverade de är.
 
Jag kommer själv att ta mig an 5 ungdomar för 2000 kr/året ( för alla fem ) och jag har valt att fyra av dem ska vara tjejer och en kille.
 
 
Madi är med och väljer ut ungdomarna och ser så att allt går rätt till.
Du som sponsor får information om ungdomarna
 
I och med att jag känner Madi och vet att varken han eller någon annan behåller pengarna själva utan de går precis till det ändamål de är avsedda för och det känns tryggt och rätt.
 
Och jag måste säga att det känns stort att kunna hjälpa till  så att fem ungdomar får en ordentlig utbildnig.
 
Vill du vara med och sponsra så kontakta gärna Madi på hans mail och han besvarar alla frågor :
 
[email protected]
 
Känner du för att hjälpa till på annat sätt... kontakta Madi !!
 
Här nedan skriver Madi själv en presentation:
 
 
 
Greetings from The Gambia every one, and I hope my message will find you and your families in good health
I am Dr. Madi Touray and I come from a farming community in The Gambia called SUTUKOBA, about two hundred and fifty three miles east of Banjul the capital of The Gambia.
 
After completing my High School in The Gambia, i went to the United States of America and obtained Bachelor of Science Degree in Human Services and a Master's Degree in Human Services Administration at Springfield College in Massachusetts. From Springfield College, I proceeded to Howard University in Washington DC.where I graduated with a Doctor of Philosophy Degree in Public Policy And Development In the African Studies Department And Research.
 
At the end of my studies, I returned to my country and founded Alliance for Democracy in Africa in January 2004.
 
In addition to our civic education activities on democracy, good governance, the rule of law, violent conflict prevention, peace building etc.in Africa, we also establish income generating projects like soap making, vegetable gardens, sewing, beekeeping, scholarship program for students etc.for women and young people in The Gambia.
 
We also train women how to read and write
 
Please visit our website www.alliancefordemocracyinafrica.com
 
My WhatsApp number is plus 2202990236
 
On behalf of our organisation, I wish to request for your kind support.
 
Thank you very much in advance for your support, and I wish you and your families a very nice and peaceful weekend. Dr. Madi Touray, Secretary General, Alliance for Democracy in Africa.  "
 
 
1 Bjork:

skriven

Hej vad tänker min soulmate på?

Att få se mig hoppas jag min blivande tänker på.

Kram

2 <3:

skriven

Så fint intiativ av dig Es. Var trevligt att umgås med T på kvällen och igår till eftermiddagen. Han slutade tidigare i baren och kom med vin. Vi hade P med på efterfesten. Så blev inte så mycket mys som sist. Kände T att han inte ville sova med mig igen ? Han minns vad jag sagt och ville gå på bio med mig.
Kram

3 Skorpan:

skriven

Vilket bra initiativ!
Men om man betalar en gång, för ett år inte kan man väl efter ett år dra sig ur projektet, för hur går det då för ungdomarna? O hur kommer det sig att Madi hade så bra möjligheter att studera? Nyfiken.

Tänkte att det var en varning åt någon bloggmedlem, men det var det som tur inte.

Semesterdagarna rinner iväg, får se om jag är utvilad efter semestern o pigg på att börja jobba igen ;).

Något nån vill säga mig gällande denna söndag Es? Min ängel kanske ;). Do's or dont's? :)

Hoppas du är klar med röjningen Es...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Måste man dra sig ur så tror jag att Madi försöker hitta någon annan sponsor till ungdomarnaJag vet faktiskt inte hur det kom sig att han studerade i USA.
Njut av dina semesterdagar och ladda energi
Kram :)
Esmaralda

4 Elle:

skriven

Hej,
Tyckte det inte gick så jättebra igår, då jag är så osocial.. vad tyckte han om mej?
Kram

5 Ghostwriter :

skriven

Min förra chef erbjöd mig en tjänst som verkar superbra på väldigt många vis. Det finns någon enstaka nackdel men inget jag inte kan lösa isåfall. Det är en kort period dessutom.
Du ser inga negativa aspekter om jag säger Ja? ☺️




Kram till dig

Svar: Ha all fakta och du kan tacka ja om det känns ok, kram :)
Esmaralda

6 Dunegull :

skriven

Så fint av dig E 🙏❤️

Har oxå i alla år skänkt pengar till olika välgörenhetsorganisationer.

Nu ska jag äntligen köra och hämta min hund. Hoppas hon blir glad 🙏🐕❤️

Svar: Hon blir jätteglad, kram :)
Esmaralda

7 .:

skriven

Hej Es!
Jag känner sånt motstånd att gå till kursen imorgon. Mötet kändes bra på ett sätt men mindre bra på ett annat. Varför ska det alltid (kanske inte alltid, men ofta) vara så att man ska skydda sina kollegor? Det var som att hen varit där hela tiden fastän hen varit på semester och egentligen inte vet ett skit. Alltså jag kan bli så jävla frustrerad! För det är tydligen helt optimalt och ok att få vänta i 30-60 min.
Så jag känner mest frustration och ångest. För jag överreagerar väl inte. Jag försökte dock få fram allting som funkat och inte med AF:s hjälp. Men hen den andre hade jättesvårt att ta in. För det var som sagt som att hen var där fastän hen ju faktiskt inte har varit det. Kommer det att gå bra imorgon?

8 Mercan:

skriven

Esmaralda jag ska inte till blommster buticken idag,finns det shans att jag hittar min byxa idag😁😎😁

9 Mercan:

skriven

Esmaralda min sister är på semester i två veckor och vill att vi ska resa till havet någonstans men en kvinna i turkisk tellwe spådde mig förut att jag ska resa med någon i vilket namn har bockstaven a och det är bättre att inte resa ,att stanna hema,ser du fara om vi reser med min sister Esmaralda🥹

Svar: Du kan lugnt resa, någon fara finns absolut inte, kram :)
Esmaralda

10 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Åååh så jag önskar jag kunde sponsra detta !! Jag brinner ju för flickors rätt och om det är ngt som kan ändra deras situation är det utbildning !
Kanske kan jag försöka sponsra 1 flicka ?
Har ju lite svårt med ekonomin nu och den blir inte bättre ....

Jättebra initiativ Es hoppas det ger resultat <3

kram anki med flock

Svar: Absolut, jag tycker att du ska skriva till Madi och höra efter, kram :)
Esmaralda

11 Le:

skriven

Hej Esmaralda.
Har inte den möjligheten just nu tyvärr.

Verkar det som att han kommer kontakta mig igen?
Kram

12 Hmm:

skriven

Hej Esmaralda.
Har han intresse för mig?
Kram

13 Ally:

skriven

Godmorgon ☀️
Viktigt och fint inlägg.. tänk så mycket man kan göra skillnad för liten peng ( med tanke på hur mycket och många man kan hjälpa för den summan)

Kommit i en svacka och mycket pga jag inte kan röra mig som jag vill och behöver ( jäkla fot)
Då finns också tiden att grubbla och spinna på tankar man egentligen inte vet hur sanningen ser ut och hur utsikterna kommer att bli..
Detta ältande..
Vill bara känna genuin lycka och att livet ska flyta medströms och inte motströms..
När kommer den tiden?
Fint väder att njuta i har vi iaf ☀️🌷 kram och tack för din fina Bligg och ditt fina bemötande alltid Es 🙏

Svar: Det kommer vända och det kommer flyt för dig... ganska snart ser det ut som, kram :)
Esmaralda

14 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag får en stor klump i magen då jag tänker på att skolan snart börjar.

Hela förra skolåret var ett sådant helvete - en enda lång kamp mot oförstående lärare, tvingades sitta i flera möten om dotterns npf utmaningar, fick inte till ordentlig utredning trots stora problem och utmaningar. Och hela tiden jag ensam mot dom.

Jag rent ut sagt hatade det och står inte ut om det upprepar sig igen. Orkar inte, har inte krafterna.

Hur kommer skolterminen att gå? Blir det lika som förra terminen eller börjar det äntligen släppa snart? Eller ska det alltid vara sådan jävlig kamp?

Kram

Svar: Ju mer tiden går desto lättare kommer det att bli, kram :)
Esmaralda

15 Vännen :

skriven

Hej!
Kvällen igår urartade med kompisen och killen hon älskar. Du sa att det skulle ta slut med den andra killen men kommer det lösa sig med han från igår?

Svar: Kanske i nuet men jag tror inte han finns med i bilden längre fram, kram :)
Esmaralda

16 Anna:

skriven

Kära Ez, skulle behöva ett litet råd. Min sambo visar knappt någon kärlek och att överaska med någon blomma ser han som att man ”köper”någons kärlek osv. Han är inte speciellt fysisk och visar inte kärlek direkt verbalt heller, svårt att ens prata om det då han varje gång söger att jag borde ha någon annan osv. Blir inte konstruktivt alls. Vad beror detta på? Jag tror inte känslor fattas från hans håll, men dom uttrycks inte och jag önskar en förändring, måste väl kunna gå utan att behöva lämna relationen väl? Vad får du in kring detta? Kram

17 Gubben i skogen:

skriven

Detta gillar jag och kommer att stödja. Har redan kontaktat Madi och fått mycket positivt svar. Tack för denna möjlighet.

Svar: Vad roligt :) Pengarna kommer garanterat användas 100 % till sitt ändamål, kram :)
Esmaralda

18 Hemlig:

skriven

Hej Esmaralda!
Du är god och ser till mångas väl och ve! Det gör inte jag, är väl egoistisk.

En man i min ålder på frukosten väckte min uppmärksamhet. Tror du att han såg mina blickar? Det är sällan någon ensam man i passande ålder kommer emot.
Tack och kram!

Svar: Han har sett dig men verkar som om han har någon annan i tankarna, kram :)
Esmaralda

19 Mercan:

skriven

Tack så hemskt mycket söta Esmaralda🙂💕😌

20 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Är det kraft kvar i min Talisman? Kommer någon önskan bli uppfylld?
Kram

Svar: Det finns fortfarande kraft i din talisman, kram :)
Esmaralda

21 Hm:

skriven

Hej Esmaralda.

Har han intresse för mig?
Tänker han något på mig?
Kram

22 Mercan:

skriven

Söta Esmaralda jag ska till andra hand butiken att leta efter min byxa eller dröjer det till nästa vecka tänker inte röka längre,ska jag gå till andra hand butiken🤔💕🙂‍↔️

23 Bjork:

skriven

Hej kommer vi kunna åka till min mosters stuga i morgon?

Kram

24 Anna:

skriven

Kära Ez, skulle behöva ett litet råd. Min sambo visar knappt någon kärlek och att överaska med någon blomma ser han som att man ”köper”någons kärlek osv. Han är inte speciellt fysisk och visar inte kärlek direkt verbalt heller, svårt att ens prata om det då han varje gång söger att jag borde ha någon annan osv. Blir inte konstruktivt alls. Vad beror detta på? Jag tror inte känslor fattas från hans håll, men dom uttrycks inte och jag önskar en förändring, måste väl kunna gå utan att behöva lämna relationen väl? Han blir defensiv och bara säger att han inte kan osv.
Vad får du in kring detta? Kram

25 <3:

skriven

Så fint intiativ av dig Es. Var trevligt att umgås med T på kvällen och igår till eftermiddagen. Han slutade tidigare i baren och kom med vin. Vi hade P med på efterfesten. Så blev inte så mycket mys som sist. Kände T att han inte ville sova med mig igen ? Han minns vad jag sagt och ville gå på bio med mig.
Kram

26 Silvertassen :

skriven

Kära Es!
Nyfiken fråga (OM du kan se vill säga), tillhör min blivande man ortodox eller katolsk kyrka? Tänkte då du har nämnt att han inte har en svensk bakgrund. Tänkte även mer hur vårt bröllop kommer fungera med två olika religioner? Kram ❤️

27 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag hoppas verkligen C kvinna vet så jag längtar efter få firande med henne för min 30 år... vet hon om det?

Ha det bra

Svar: Hon vet nog att du uppskattar henne... kram :)
Esmaralda

28 Misstjejen:

skriven

Hej

Kommer jag använda såna klänning och bikini som jag köpa under vecka. Jag har tänker använda något av dom när jag firar med C kvinna för min födelsedag men något gång I våren när vi badar tillsammans och umgås. Kommer jag använda såna med C kvinna?

Ha det bra

Svar: Visst kan du använda detta,, kram :)
Esmaralda

29 Ally:

skriven

Tack för ditt svar 🙏 känner mig förhoppningsfull.
När jag vattnade runt här i min trädgård, flög den vackraste turkosa/blå trollslända o satte sig på staketet. Den lysande till vad jag hade att säga ,sen flög den vidare.. ett budskap kanske.. 🦋 kram :)

30 Solstjärnan :

skriven

Så fint och viktigt arbete Madi gör.Ett arbete som gör skillnad.
Söndag med socialt umgänge och därmed blev det mindre att Freja hemma.Bra så under semestern.
Funderar så på vad mitt kommande arbete ska vara?Är det en liten eller större arbetsplats?Känner jag någon från förut på den arbetsplatsen?

Ha en bra dag😊
Kram Solstjärnan ☀️

31 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar om jag kan gör en lista med 30 stycken meningar som är anledningar och positiv till C kvinna. Jag tänker väl jobbar med det för hon ska få höra sanning från mig. Så jag vill gör det för min 30 år så när vi ska ses I våren så kan jag berätta för henne utan gav något men jag behålla den papper för mig själv och dela med henne.

Ska det låter bra? Jag vill ju hon ska vet sanning utan tror att jag vill något annat om henne. Att jag menar på seriöst så jag vill väl om henne och är tacksam för jag fick uppleva 30 år på nästa år så annars ska jag har aldrig gör det utan C kvinna.

Tror du att hon ska uppskattar om jag dela det med henne?

Ha det bra

32 Cecilia:

skriven

Vilket fint initiativ. Så glad att det finns goda själar där ute, det värmer hjärtat.

Snart börjar min semester, ska bara hålla ut i 3 arbetsdagar. Vi kommer att vara bortresta i två omgångar och har ordnat kattvakt. Kommer det att gå bra med katterna? Får så dåligt samvete varje gång vi åker bort. Kramar

Svar: det ser ut att gå bra, kram :)
Esmaralda

33 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej Es!
Något jag skulle vilja göra i framtiden är att hyra en villa i Santorini, ser du om de någonsin kommer att ske? Kram Zoey 💕

Svar: Chansen är god, kram :)
Esmaralda

34 Mercan:

skriven

Of Esmaralda jag köpte filippa k byxa jätte snygg på mig men brun färg ,tycker du jag ska behålla den,jag behöver din råd🤔det vore bra om den var svart, kommer den svarta nästa vecka 🥹så att jag bytter mot svarta bruna😤inom tre dagar😭Esmaralda jag köpte inget sigg😆

35 Emma:

skriven

Kommer jag att tjäna pengar på sociala medier?

Svar: Inga stora pengar, känns det som, kram :)
Esmaralda

36 Hönan:

skriven

Vilket bra initiativ! Detta ska jag fundera lite kring.

Undrar om du kan se varför jag valde just Sverige? Var det något särskilt som lockade mig här?

Kram

37 Mercan:

skriven

Ska lemna tillbaka bruna byxan och får se vilken dag hittar min svarta Esmaralda😁😎😁

38 Silvertassen :

skriven

Kära Es!
Nyfiken fråga (OM du kan se vill säga), tillhör min blivande man ortodox eller katolsk kyrka? Tänkte då du har nämnt att han inte har en svensk bakgrund. Tänkte även mer hur vårt bröllop kommer fungera med två olika religioner? Kram ❤️

39 Silvertassen :

skriven

Kära Es!
Nyfiken fråga (OM du kan se vill säga), tillhör min blivande man ortodox eller katolsk kyrka? Tänkte då du har nämnt att han inte har en svensk bakgrund. Tänkte även mer hur vårt bröllop kommer fungera med två olika religioner? Kram ❤️

40 Na:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer min Talisman lyckas uppfylla någon utav mina 3 önskningar?
Kram

41 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns en kille som börjar på K. Verkar han vara intresserad på riktigt utav mig och kan det leda till någonting mellan oss?
Kram

42 Natten:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det något intresse hos P för mig?
Kommer det kunna bli någonting mellan oss?
Kram

43 GH:

skriven

Viktigt budskap!
Känns som man får mycket valuta för pengarna.

… skulle jag bli lyckligare om vi skilde oss?

Kram:)

44 Trött och orolig granne:

skriven

Hej Es, är det verkligen okej att vi typ 7 personer i en 2a!?!? De nya grannarna låter på kvällarna och håller på….. vad ser du kring situationen. Hur kan de ens ha kontrakt liksom!?
Mvh trött och orolig granne


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: