ALLA KAN......

ALLA kan grava sin egen lax !
 
Inget snack om den saken.
 
Flera mailade mig igår och vill ha recept och här kommer det:
 
 
Köp en helsida lax och är den färsk så fryser du den i 3-4 dygn så eventuella fula mikrober dör.
 
Tina den  och dela den på mitten
 
Lägg skinnsidan neråt på ena biten och ha på  1 dl salt och 1 1/2  dl strösocker. Pudra över med vitpeppar. Lägg på ett rejält lager klippt  dill.
 
Sedan tar du andra laxhalvan och lägger ovanpå, kött mot kött, så att skinnet kommer uppåt.
 
In med det hela i en plastpåse, 5 liters blir bra och tillslut med en klämma.
 
 
 
Lägg på ett fat med kanter och in i kylen.
Lägg gärna en vikt ovanpå.. så gjorde man förr.
Jag använder en mindre tegelsten.
 
Låt ligga 3 dagar i kylen och vänd på påsen ett par gånger om dagen.
 
Sen är det klart !  
Kan det bli enklare ?😃
 
 
 
Ta ur från plastpåsen. Sära på de två bitarna och skiva med riktigt vass kniv, tunna skivor och lite snett så skivorna blir större.
 
Dekorera gärna med färsk dill, citron och vit sparris.
 
Till detta gör jag en fusksås denna gången.... 1 dl creme fraiche och 1 burk gravlaxsås. Blanda och det är klart.  Du kan naturligtvis ta 5 dl creme fraishe och 5 burkar laxsås också.  Eller göra din egen från grunden, det är inte svårt.
 
 
 
Den här gången gör jag ju laxen till barnbarnets studentfest.
 
Men det är hur gott som helst till vanliga sommarmiddagar... och med färskpotatis därtill och en krispig sallad !
 
Det man får över kan man grilla om man vill.
 
Maken såg en Tv kock grilla gravade laxskivor och gjorde detsamma och det blev hans nya favorit... själv föredrar jag den bara gravad och inte grillad men smaken är som baken....
 
Kram & kärlek💖
1 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag undrar om när jag ska gör uppdraget med C kvinna.

Så undrar jag om du kan ser eller känna av är det närmare 30 år eller mitten eller närmare 40 år då gör jag en uppdraget med C kvinna?

Kan du ser det på en ungefär?

Ha det bra

2 Misstjejen:

skriven

Hej

Vill C kvinna har mest för sig själv som har gör med mig än när jag var med andra?

Så undrar jag gillar hon mig så extra mycket än vad jag kan tänker mig?

Ha det bra

3 Skorpan:

skriven

Ja o är man som vissa, inga namn nämnda, blandar man till salt o socker lite ditåt o litar på att det blir bra ;D. O det går ju att variera med olika soryers peppar, stöter hela pepparkorn i morteln, o en gång blev det stjärnanis som smaksättning. Finns många möjligheter att experimentera här... Grillad gravsaltad lax låter intressant.

Det blev ett återbesök till studentfesten då jag blev inbjuden en gång till senare på kvällen o det var ju himla mycket trevligare att ha sällskap än att sitta ensam hemma o se på Netflix för hundrade veckan i rad ;).

Blev en intressant diskussion med grannkarln om ditten o datten o nåt som han sa fångade mitt vänstra öra, att han har tänkt mycket på mig :D. Då gissar jag att han menade att jag som ensam varit tvungen att sköta alla göromål i hemmet ensam, eller vad tror du Es? Han är ju stadigt gift, nej jag suktar inte efter honom, även om han är attans trevlig o faller mig i smaken o är lätt att diskutera med. Att hitta manliga kompisar, om vi nu är kompisar eller bara grannbekanta vet jag inte, är ju inte lätt o det leder ju till totalt utnyttjande av dom från min sida, stackarna ;D. Nå kanske jag tillför lite i deras liv också...

Idag är det svalare då det regnade o åskade på natten vilket gör det lättare att vara för dem som har det hett, tack för det. O nästa vecka blir det betydligt svalare så jag slipper emigrera till annat land ;).

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Grannkarln har faktiskt tänk på dig en hel del och det börjar bli mer romantiska tankar... och du är ju inte den som strular med gifta karlar....när du möter din soulmate så är han i alla fall singel och sedan ett bra tag.... kram :)
Esmaralda

4 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Jag älskar gravad lax, gravar den efter ett åländskt recept.

Snart börjar min semester och jag och dottern ska göra en resa. Ser det ut som att vi får hållas friska på resan? Ingen varning om sjukdom?

Kram

Svar: Nej inga varningar kommer till mig, varken vad det gäller sjukdomar eller i samband med resan.. ha en riktigt fin resa, kram :)
Esmaralda

5 Evelina:

skriven

Hej, kommer det gå bra hos frisören? Kram

6 Emma:

skriven

Hej!

Varför är han intresserad av mig? Har jag något speciellt ☺️

Kram

7 TT:

skriven

Hej es! Varför har alla killar börjat titta på mig jättemycket från ingenstans?

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Undrar om kommer jag och C kvinna gör något speciellt ovanligt och känsligt något gång?

Ha det bra

Svar: Något trevligt tror jag ni kommer att göra, kram :)
Esmaralda

9 Vv:

skriven

Hej Esmaralda.
Älskar Lax.
Har sådan ångest och ledsen sedan igår i och med hur han betedde sig emot mig.
Mår han alls dåligt över sitt beteende?
Ser du om han kommer att kontakta mig igen? Och kommer vi att prata?
Kram

Svar: Känns inte som om ni ska kunna prata så som du önskar. Ta dig ett stort steg vidare. Kram :)
Esmaralda

10 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för recept ska prova.

Kommer det att bli långvarigt och hållbart med nuvarande kvinnan som finns i hens liv?
Kram

11 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer det att bli långvarigt med nuvarande kvinnan som nu finns i hens liv?
Kram

12 Rädd:

skriven

Hej!

Hittar vi vårt hus snart? Vi har ett hus vi ska kolla på i veckan som är en bit utanför stan. Jag hade lite lämnat den idén att bo mer avsides. Ser du om vi skulle trivas bäst en bit utanför avsides på landet? Eller skulle det bli bättre i ett villaområde närmare stan?

Kram och käröwk.

13 Rädd:

skriven

Hej!

Hittar vi vårt hus snart? Vi har ett hus vi ska kolla på i veckan som är en bit utanför stan. Jag hade lite lämnat den idén att bo mer avsides. Ser du om vi skulle trivas bäst en bit utanför avsides på landet? Eller skulle det bli bättre i ett villaområde närmare stan?

Kram och käröwk.

14 Lucia :

skriven

God morgon,

See du om vi kommer flytta i sommar?

Kram!

Svar: Blir det inte i sommar så blir det snart i alla fall, kram :)
Esmaralda

15 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser riktigt gott fräscht och somrigt ut.
Efter allt elände som har varit. Kommer det att komma en chans för oss lite längre fram att bli tillsammans? Kram

Svar: Jag ser någon helt annan i din framtid, kram :)
Esmaralda

16 Bjork:

skriven

Hej får jag träffa någon kompis snart?

Kram

17 Solstjärnan :

skriven

Tack för receptet 😊
Detta ska jag göra vid något skede😊För jag hör ju till dom som köpt färdigt gravad lax men varför inte göra det själv 😊
Söndag igen,helgerna går ju bara alltför fort...Blir sena kvällar när det är den ljusa årstiden 😊och är därmed trög på helg mornarna.
Önskar nu att min hund ska slippa sitt obehag att åka bil.Svårt att säga om det bara är rädsla eller är det ochså lite illamående.Önskar ju kunna fara iväg med honom på semestern och alla fina sommar helger..
Prövar nu ett annat preparat mot detta de andra som prövats har ej hjälpt.Prövar nu homeopatiska prep.
Es,undrar nu om du ser vad som är på kommande på min livsväg..

Ha en bra söndag 😊
Kram Solstjärnan ☀️

Svar: Tror nog det är en mix av bilsjuka och oro.Bra att du prövar nytt preparat. Peppa din hund och tyck inte synd om, då kommer han få en bättre känsla, kram :)
Esmaralda

18 Mercan :

skriven

Esmaralda när jag frågade dig om Hörü överför första våningen hemma i Bulgarien nästa år 🤔 du såg inga problem av betydelse, betyder det att det blir nästa år söta Esmaralda 😊 💝 🤗

Svar: Ser tyvärr ingenting detaljerat, kram :)
Esmaralda

19 .:

skriven

Hej Es

Det enda jag egentligen undrar är om allt ordnar sig?

Svar: Ja, på ett eller annat sätt så ordnar det sig, kram :)
Esmaralda

20 L:

skriven

Nämen vad bra. Det ska jag prova. Så gott 😊

Undrar om mitt liv kommer vända till det positiva igen. Jag kämpar med allt och har fått synliga och osynliga stressymptom? Det funkar liksom inte längre.

Kram

Svar: Det kommer att vända men du behöver jobba på ditt mående och göra de val du mår väl av, kram :)
Esmaralda

21 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda

Var kommer denna plötsliga starka ångest ifrån? Gråten i halsen precis hela tiden 😭

22 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Verkar han veta om händelsen med J och verkar det vara med och påverka negativt till att han ska vilja någonting med mig?
Kram

23 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Tack för recept och framförallt tack för inspiration !
Självklart ska detta provas vid tillfälle.

Jag bjöds på en föreställning från kråkan jag har här Ja det är nog ett kråkpar. Kråkan kom med ngt som såg ut som en brödbit Hård var den och han la den i fågelbadet för att mjuka upp den Ruska den och picka i sig de uppblötta delarna Skatan kom farande kraxande och kråkan tog sin bit och flög iväg.
Söndagsdrama en söndamorgon ;-)

Grattis Gubben i skogen !

Kram Anki med flock

Svar: Jag älskar de drama som naturen bjuder på.. och här med mina fåglar händer både det ena och det andra !Kram :)
Esmaralda

24 Ally:

skriven

Gott o lätt, det gillar jag 👍 älskar lax på alla sätt 😋
Tack för recept!
Nu blir det en sväng i skogen ladda energi 🙏 trots allt som hänt runt om känns flödet och energierna positiva.. tacksam! 💛🌷 kram :)

25 Hemlig:

skriven

Hej Esmaralda!
Gravad lax som är så gott speciellt till julbordet.

En kompis som jag inte har sett på länge ringde igår och vi pratade i över en timme om det senaste som har hänt. Blev lite förbryllad då han plötsligt säger att jag ser bra ut och att karlarna borde stå i kö för att få mig. Vad gick åt honom? Vi är ju bara kompisar och en sån kommentar passar inte riktigt in då tycker jag.
Tack och kram!

26 <3:

skriven

Är jag dum och bör dra mig ur att hjälpa min kompis att stå på förrådet? Tänkte inte klart att det är jag som kommer stå på förrådet och blir ansvarig för vad som är där. Jag vill hjälpa men min vännina sa nej big no.
Kram

Svar: Tänk efter ett varv till, vad det innebär om du står för förrådet och fatta ditt beslut efter detta, kram :)
Esmaralda

27 Jossan :

skriven

Godmorgon
Söndag och jag har söndagsångest.. det händer mig så sällan att jag får det..även om man tror att mötet ska gå bra så känner jag mig så rädd och mår illa av det. Hon fick mig att bli så ledsen och tryckte verkligen ner mig. Aja.. får se vad som sker..

Igår blev det en ny cykel med växlar det hade inte den andra. Men jag avskyr att spendera pengar.. men det blev en begagnad iallafall.

Blev inte heller någon fest som det skulle.. får se om jag kommer få träffa den killen som hon känner och han som hon tyckte passa mig. Dock en player. Sa då till henne varför hon tror att han passar mig då. Hon menar på att han vill vara seriös men det är något som hindrar dem. Aja.. så är min normala kärleks värld 😂 helt hopplöst!

Vi får se vad som kommer ske med något. Kan ju hoppas att detta löser sig om han nu är en så bra kille för mig…

Idag blir det rätta böcker, städa, stranden och städa…

Kram

Svar: Jag tror att du träffar rätt kille av dig själv... fortsätt ha ögonen öppna och njut av dagen, kram :)
Esmaralda

28 Jennifer:

skriven

Godmorgon finaste Esmaralda! Om en vecka flyger jag till Azerbajdjzan, vilket jag ser väldigt mycket fram emot!

I min visumansökan skrev jag att jag kommer att bo på hotel X, men nu ser det lite osäkert ut om jag har råd med det. Ser det ut att ordna sig så att jag får bo på hotellet som står i visumansökan?
Kram,
Jennifer

Svar: Nu händer det alltså snart, så roligt !God chans att det löser sig så du kan bo på hotellet, kram :)
Esmaralda

29 Emma:

skriven

Tänk att det är så enkelt. Jag har alltid varit impad av de som gör sådant själva men nu ser jag att jag också kan. Till midsommar ska jag grava lax själv enligt ditt recept, för första gången, kram och tack

Svar: Det kommer du greja galant, kram o lycka till :)
Esmaralda

30 Ledsen idag:

skriven

Hej Esmaralda.

Undrar om hen kan ha diagnosen borderline?
Sen undrar jag om vi kommer kunna talas vid igen och prata igenom saker?
Kontaktar hem mig igen?
Kram

31 Mercan :

skriven

Esmaralda du såg att det kommer hus åckså för min bror 😊 tar det många år 🤔 Esmaralda ser du att min bror kommer träffa tjejen som är rätt under året i skola start eller dröjer det till nästa år 🤔 tack så hemskt mycket söta Esmaralda för allt som du gör för oss 🤗

Svar: Hus ser ut att komma men det kan dröja ett antal år, kram :)
Esmaralda

32 Emma:

skriven

Hej!

Varför är han intresserad av mig? Har jag något speciellt ☺️

Kram

33 TT:

skriven

Hej es! Varför har alla killar börjat titta på mig jättemycket från ingenstans?

34 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer han att ta kontakt med mig igen?
Kram

35 Mercan:

skriven

Tack så mycket för allt som du gör för oss söta Esmaralda🤗jag önskar dig hälsa och lycka till med allt i livet och dina nära och kära😌💕🙏har inga frågor kvar,kommer titta in på din söta blogg varje moegon🤗💕🙂‍↔️🙂

36 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Verkar relationen med kvinnan som nu finns i hans liv finnas kvar i fortsättningen?
Kram

37 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Kommer han försöka att kontakta mig igen?
Kram

38 Helena Ir:

skriven

Tack för recept!

Tog mitt 5:e pass denna vecka. Bara för att jag kan och orkar just nu! Blir så glad av detta.
En del blickar får jag..hoppas de inte tänker att de är hon som snackar så mycket. Inte alla som vågar sig fram heller.. 😉 jag kanske bits 😂

Det kom några regnstänk på morgonen men nu skiner solen igen..

Ha en fin söndag!

Kram

Svar: OMG, fem pass på en vecka !!Jag ligger i lä med hästlängder :)
Jättebra gjort av dig.
Du ska veta att man gillar dig... man pratar gott om dig, kram :)
Esmaralda

39 Ghostwriter :

skriven

Var med om två olyckor igår varav ena kunde jag dött och den andra var rolig men är blåslagen då jag flög. Blir jag läkt snart eller känns det mer skadat än jag ser?



Kram

Svar: Vilken otur... men det ser ut som om du ganska snart kommer må väl, kram :)
Esmaralda

40 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda
Kommer det bli en bra sommar för mig mina två barn o man?

Kram

Svar: Ja, planera redan nu, och det kommer bli en fin sommar, kram :)
Esmaralda

41 K. :

skriven

Jag drömde att jag blev mobbad av en tjej, sen ska hon gifta sig med en kille jag är vän med. Jag försöker lösa situationen även fast de inte är jag som var problemet. Minns bara sen att jag satt inlåst för så fort jag gick ut/i närheten av tjejen blev hon skogstokig. Vad betyder detta? 😂 kram

Svar: Verkar vara någon form av rädsla som där på och som manifesterar sig på detta sätt i din dröm, kram :)
Esmaralda

42 AN:

skriven

Hej kära Esmeralda, tack för receptet! Kanske till och med jag skulle klara 😅

Jag är så glad för nu har min Pellefant kommit och han har även fått träffa min Sköldis. 🐘🐢❤️

Jag skulle verkligen bli mer än tacksam om mina önskningar slår in men oavsett så känner jag mig beskyddad.
Så tack för att jag får äran att ha dem.🙏❤️

Kram!


Svar: Utan tvekan att du skulle klara detta !Din Pellefant och Sköldis verkar ha funnit varann på bästa sätt och de verkar tillsammans
De gör sitt absolut bästa för dig, kram :)
Esmaralda

43 Camilla :

skriven

Tack ska du ha kära Ez för svaret igår.
Väninnan hade haft det bäst på hospice men hon vill inte så ASIH är där dagligen och hjälper henne med det medicinska men omvårdnad t e x hygien det klarar hon inte o anhöriga får hjälpa henne. Hon har hemska smärtor och morfinet är bra men hjälper inte helt så hon ska få strålning för metastaserna i skelettet i mitten på Juni och det brukar ge bra smärtlindring. Hon sover större delen av dygnet och ångest har hon inte nämmt men hon är i förnekelse och tror att hon ska bli frisk igen. Har erbjudits kurator kontakt men tackat nej.

Kram
C

Svar: Hon får helt enkelt köra sitt eget race, man kan inte tvinga någon.. dock är ni vänner viktiga för henne.. kram :)
Esmaralda

44 Hej:

skriven

Hej Esmaralda.

Verkar han veta om det med J och att det påverkar honom?
Kram

45 <3:

skriven

Ljög J om att han höll på att kollapsa?
Eller börjar han inse att han måste välja bort mig att jag inte längre är nöjd med situationen?
Kram

Svar: Jag tror han börjar inse.. och kanske också det är dags för dig att vara tydlig, kram :)
Esmaralda

46 Hönan:

skriven

Mm så gott med gravad lax, kul att göra saker själv :)

Stackars hund igår, hoppas han inte blev allt för rädd av smällen?
Kan som han och larven kom med budskap? Ser du?

Kram

47 SusanneAmalia :

skriven

God mitt på dagen.. 🍨🍨☕☕☕

Efter en magisk kväll i går med mat för ett helt år.
Rökta räkor kräfta mussla till förrätt

Oxfile provancal till huvudrätt

Jordgubbar med crunch vaniljsås vin bubbel..

Och på hemväge
n i dag glassbar..

Nu inga flet fusk på hela sommaren men man behöver leva i mellanåt..

Älskar livet och vill leva ned glädje kärlek och ha roligt.. Då känner man att man lever..

Lax är inte nin grej.. Tyvärr är superallärgisk mot fisk..

Men det är gott..

Stor kram och kärlek ❤️💯❤️🙏🙏

Svar: Ja, när underbara chanser dyker upp ska man minsann inte tacka nej !Fortsätt ha en riktigt fin sommar, kram :)
Esmaralda

48 Bjork:

skriven

Hej får jag grilla med familjen i sommar?


Kram

Svar: Ja den chansen är stor, kram :)
Esmaralda

49 Razawa:

skriven

Bästa Esmaralda
Min man ska buda på en villa i Vallentuna som har visning imorgon. Ser vi ut att få det?

Svar: Chansen finns, runt 40 %, kram :)
Esmaralda

50 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.
Finns det någon möjlighet att vi kommer att prata ut?
Kram

Svar: Kanske inte så som du skulle önska, kram :)
Esmaralda

51 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Finns det känslor och intresse för mig hos honom?
Kram

52 Vv:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur stor är chansen att han senare vänder åter till mig och vill att det ska bli vi?
Kram

53 Sessan:

skriven

Mina föräldrar ska hälsa på äldsta släktingen som bor långt bort.
Ser du några varningar kring resan?


Svar: Inga varningar kommer till mig, kram :)
Esmaralda

54 Vv:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur stor är möjligheten att han kommer åter att vända tillbaka till mig igen senare?
Kram

55 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag hoppas bara C kvinna kommer gör mig ännu mer förvånar som jag ska gillar också. Jag tänker ibland på en sak som jag vill att vi ska gör men jag vet inte om vi ska våga att gör det. Kommer det händer? Jag känner på mig ibland att det kan blir så något gång? Stämmer det?

Ha det bra

56 Misstjejen:

skriven

Hej

Världens drygt helgen med tjejkompisar... det förstår jag bättre ju varför jag gillar äldre människor än yngre människor. Det stämmer bra på min egen terion och jag vet ju bästa om mig själv.

Ha det bra

57 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Kommer inte överens med min man. Enligt honom är det bara mitt fel och min inställning. Jag accepterar inte att allt är mitt fel. Vi är faktiskt två. Men han lyckas få mig att tvivla på mig själv och få mig att känna mig tokig. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känner mig låst!

Svar: Gå tillsammans i parterapi, så snart som möjligt... ni behöver en professionell och utomstående samtalsledare, kram :)
Esmaralda

58 Vc:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur stor är möjligheten att han kommer åter att vända tillbaka till mig igen senare?
Kram

59 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Hase nog inte trott det där om romantiska tankar, tänkte mera om mitt liv i praktiken utan karl ;). Gifta karlar har jag ju bittert fått erfara, men känner ju till tecknen nu så kanske jag inte går på den minan mera, hoppas jag. Young free and single passar mig ;).
Kram Skorpan

Svar: Och det som passar dig, det kommer till dig.... och jag hoppas det ska ske riktigt snart, kram:)
Esmaralda

60 Misstjejen:

skriven

Hej

Ibland har jag hoppas på att få en liten kyss eller något från henne. Tror du det kan händer? Ibland känns som det är en starkt mellan oss. Jag menar C...

Men har du något svar på den? Jag försöka ju ställa den fråga men så svårt och hoppas du vill svar...

Ha det bra

Svar: Du ska nog inte räkna med en kyss, kram :)
Esmaralda

61 Helena Ir :

skriven

Tack för svar! Det är skönt om man kan få vara sig själv 😀

Kram

62 Bjork:

skriven

Hej tack för svaret om familjen:)

Är jag viktig på jobbet?

Kram

Svar: Ja det är du, kram :)
Esmaralda

63 Hon:

skriven

Hej,
Ser det positivt ut att gå med i tinder eller kanske bättre avvakta med sånt?
Kram

Svar: Visst kan du pröva, kram :)
Esmaralda

64 Fråga:

skriven

Kommer J kontakta mig snart?

65 Hm:

skriven

Hej Esmaralda.
Verkar han ha kommit fram till något beslut än när det gäller mig?
Kram

66 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Kvinnan som nu finns med i hans liv. Ser det ut att bli en fortsättning dem emellan? Längre tid?
Kram

67 Ledsen:

skriven

Hej Esmaralda.
En annan sak han sa till mig som han bara vräkte ur sig var, det kommer aldrig kunna bli vi.

Ser du om han menar detta? Är det så han känner?
Kram

68 Passion:

skriven

Hej Es,
Får vi till någonting snart., passion, middag.. nåt?
Kram :) 🌷

69 Fågeljägaren:

skriven

Hej finaste du.
Kommer jag kunna nå mitt mål, skuldfri?
Förutom huslånet då.
Ha det bäst
<3


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: