Att inte säga sin mening....

Somliga behöver träna sig på att vara tydliga och säga det dom har på hjärtat.

Det är svårt med personer som kanske stör sig på motparten eller på en kompis och sluter sig som en mussla.   Musslan  tänker att det som är fel borde personen i fråga själv förstå, och be om ursäkt.

Istället för att säga sin mening.... så  kanske de drar sig undan, svarar knapphändigt på samtal  och kanske inte alls på textmeddelanden.

De blir sura och distanserade.

 

Men saken är den, att gör man sig själv utan röst… då blir man inte heller hörd och förstådd.

Ofta  ligger en konflikträdsla som grund för detta irriterande beteende.

Är man konflikträdd och håller saker inom sig både länge och väl… då brukar det komma till en punkt när det tills sist  brister i en explosion och personen reagerar superstarkt och mer än vad som är rimligt i situationen.

 De konflikträdda behöver lära sig ett annat sätt att agera.

Det är skillnad på nära relationer och ytliga bekanta.. och att  väja för konflikter med ytligt bekanta kan vara positivt.. eftersom det som regel inte ger någonting av värde.

 Men att väja för konflikter i nära relationer kan till och med vara skadligt.

Även om det känns obehagligt och läskigt så är det viktigt att du säger vad du tycker och efter att ha tränat på detta en tid.. så faller det sig mer naturligt och oron för att uttrycka sig  brukar tonar bort.

Ibland måste man leva sig igenom situationer och vara sann mot sig själv, även om det kan ta emot. Fundera över var roten till din konflikträdsla har uppstått. Är det kanske från föräldrar, skolan eller från någon annan  situation ? Och gör klart för dig själv att det var DÅ och  det handlar inte om din verklighet idag

 

Kram & kärlek💖

 

P.s. Idag har maken planerat utflyktsdag för mig och mamma... har ingen aning om vart vi ska. Men besvara frågor idag kan jag inte !

1 Linda N:

skriven

Klokt inlägg om att hitta balansen kring att möta konflikten eller välja bort den.

Och spännande m överraskningsutflykt!! Önskar er den bästa dagen på alla vis.🌞🌿

2 Skorpan:

skriven

Ord...
Ha en bra utflyktsdag!
Hoppas vädret är med er...
Kram Skorpan

3 Mercan:

skriven

Ha det så roligt med dina nära och kära Esmaralda och tack för svar igår gällande blusen ,jag blev glad🤗💕🤭

4 Ally:

skriven

Godmorgon,
Stor igenkänningsfaktor, bra inlägg tar till mig detta..
Ha en underbar utflyktsdag, så mysig när någon annan planerat det :-)
Kram

5 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Ja man får välja sina ord ...Vilket jag kan missa som gärna säger som det är tyvärr...

Men så spännande en överrasknings utflykt !
Ser fram emot att läsa morgondagens blogg <! <3

Kram Anki med flock

6 Gubben i skogen:

skriven

Ryska posten har anlänt och är läst och det var en fröjdefull läsning. Ni är två starka kvinnfolk. Man hoppas på att det kommer en bok nr 2.

7 Ghostwriter:

skriven

Kan säga att det finns en blandning av den här persontypen du skriver om, för jag kände igen mig... Är aldrig konflikträdd annars, eller jag säger iallafall som jag känner oavsett så får det bära eller brista. När det kommer till specifika människor i mitt liv jag älskar mer än livet själv, då kan jag vara konflikträdd då det i vissa fall varit personer som inte hanterat mina känslor särskilt bra innan, de ser bara sitt perspektiv och så blir man den dumma för att man ens tog upp det och "känslig" som person. Tillslut reagerar jag sjukt starkt, ibland mer otrevligt än jag egentligen vill för att jag tvingats vara den där musslan så många gånger. Då tänker man såklart att den andra parten bör förstå själv utan att jag/man ska vara guds pekpinne. Sådana situationer tycker jag det är svårt att hantera och acceptera faktiskt. Jag som annars är rak på sak och ogillar att hålla tankar tillbaka, kan även bli en mussla med vissa människor som tar en för givet.





Kram
Ta hand om dig!

8 Ghostwriter:

skriven

Fortsättning... Och så blir man inte den där bästavännen man vill vara tillbaka. Så det är viktigt att prata ut oavsett och vara ärlig mot sig själv



Kram

9 Frasse:

skriven

Hej Esmeralda!
Jag har en fråga som antagligen ingen kan svara på.
Jag har sökt i arkiv och forskat men ingen finner svar på detta.
Min mormor föddes 1881 och det finns inget svar på vem som var hennes far.
Fader okänd står det i det man kan hitta. Kan du känna nåt varför detta va så hemligt och varför bekräftades det ingen pappa?

10 Frasse:

skriven

Hej Esmeralda,,,
Komplettering till föregående fråga.
Kan du känna in nåt namn som skulle kunna vara far till min mormor?

11 SusanneAmalia :

skriven

God morgon☕☕☕☕utflykt låter magiskt..
Kärlek och glädje till dig..

Men nu är SOC anmälda av sjukhusledning för brott mot lag och varnvård. Men jag ser bara en härva. Jag orkar inte längre riktigt engagera mig och min insikt säger att det inte är bra.
Då blir jag ju som dem. SOC Läkarna sjukhusledning. För djävligt att man ska behöva kompromissa över att människoliv. Detta är vårt land. Godegud hjälp...

Vi har läkare som inte räddar liv pga. Politiska skäl.
Vi har advokater som är rädda för att försvara pga. Korruption
Vi har myndigheter som utövar makt sprider rykten pga. att de vill sko sig själva.

De dokument som bevisar att fakta är fakta har inte hamnat på deras bord och arkiverade habdlingarvförsvinner.
Polisen sätter dit gängkrimminella som aldrig har haft kontakt med gängkriminalitet. Bankerna konfiskerar pengar som kommer från arv spelvinster. Bankkobton lås och har en person fått för mycket swish är den säkert kriminell och säljer narkotika.

Vilken äcklig och korrupt värld vi lever i. Jag förutspådde detta men alka sa att jag var galen. Men man använder makt för att kontrollera folk.
Kontanter är =kriminalitet

Jag tappade bort kvittot på forex och skulle växla tillbaka. Det var bara 500 euro. Men man skulle visa lägg och förklara vad pengarna kom från.
5000kr?? Hur kan man som privatperson ha 5000kr lver efter en resa?? Jo jag bodde gratis för jag hälsade på vänner. Jag åt på deras restaurang och grillade i trädgården.
Köpte vin i butik och åkte buss dit jag skulle.
Men hade jag hyrt bil ätit ute och gått på pub hade jag inte haft en euro kvar..

Jag känner lite att världen är som Karin Boyes Kalokain.

,
Stor kram och kärlek..

❤️💐🕊️


12 Naturvän:

skriven

Hej!

Önskar er en rktigt härlig utflyktsdag med fint väder!

Kram

13 .:

skriven

Sånt där kan vara riktigt jobbigt. Allra helst när man kommit överens om att att man ska berätta för varandra om något känns/är fel så att det inte ska bli något tok. Man är ju ingen tankeläsare. Det gör ont.

Hoppas att utflykten var trevlig :)

14 Mamman:

skriven

Min Pellefant har infriat min önskan och jag är lycklig. Älskade Pellefant. Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: