Livet stannar upp...

Ibland stannar livet upp en liten stund.  Och så blev det igår .
 
Jag åkte ju till min mamma och vi fixade och ordnade och la in löksill och grejade och mitt i alltsammans säger hon att hon har något att berätta.
Yes, shot ! säger jag och då berättar hon att häromdagen tappade hon orden.
 
Hon var hos sin öronläkare och stod där i receptionen och skulle betala och plötsligt kom det inga ord ur munnen på henne. Hon försökte och det lät bara konstigt.  
 
Konstigast av allt var ju att hon hade vårdpersonal omkring sig och ingen reagerade. Hon satte sig och efter  en stund gick det tilbaka,, hon kunde prata igen men hade en sprängande huvudvärk.
 
Sen somnade hon hemma på på soffan  och sov till nästa morgon.   Med kläderna på.
 
Detta berättade hon helt lugnt medan hon  grejade iordning vår suschi .
 Jävlars !!
 
 Så klart jag tänkte STROKE och slänge mig över telefonen och ringde sjukvårdsupplysningen... och det var lika klart  att ge sig iväg till akuten.  På stående fot.
 
 
Och där blev jag kvar till klockan tre i morse. Mamma blev inlagd och jag for hem och sov över i hennes lägenhet.. tomt och konstigt och så fel.  
 
Åkte tillbaka till sjukhuset i förmiddags och datortomografin visade att allt var i sin ordning.. men kärlen  vid halsen något förkalkade.. och hon får stanna för observation i dag.. och om inget annat tillstöter blir det hemgång i morgon. Och sen fortsatta undersökningar och återgärder med dom där kärlen.  
 
Jag vet.. man borde vara beredd på allt när ens mamma är 81..  och nånstans ÄR jag ju det...  men samtidigt inte.
 
 För tillbaka till hennes lägenhet och klädde hennes gran och pyntade så nu är det julfint när hon kommer hem i morgon.
 
 
 Det var på håret hon åkte hem i förmiddags  och jag och läkaren lyckades övetala henne att stanna till i morgon.. hon ville skriva ut sig direkt... envisa människa...för hon har så mycket och göra nu innan jul tycker hon...
Mitt i livet när man mår väl och trivs... då slår eländet till. Och så är det för oss alla.. då och då
 
Och inte blev det nåt rännande på Väla idag inte...
Kram
1 Laila:

skriven

Styrkekramar till dig och mamma! Vilken tur att du var där och att hon berättade om händelsen så att hon blev undersökt och under observation. Du skrev om mirakler tidigare och även det här kan ju ses som ett. För vad hade kunnat hända om inte du var där?
Stor Kram och Krya på sig hälsningar till mamma!
Laila

Svar: Så sant och tack för dina goa hälsning som värmer ända in i hjärterötterna.. kram:)
Esmaralda

2 Hej :

skriven

Hej Esmaralda!
Kan du se om det kan bli något mellan mig och Gustav?
Kram

Svar: Möjligtvis något tillfälligt men mer ser jag inte.. kram :)
Esmaralda

3 Hej igen:) :

skriven

Hej!
Tack för svaret!
Jag frågade om det kunde bli något mellan mig och Gustav! Du svarade "möjligtvis något tillfälligt, men mer ser jag inte" Menade du då att du inte ser vad som händer sen? Eller menade du att du bara ser något tillfälligt isåfall och att det inte blir mer än så?
Kram:)

Svar: Ja, att det i så fall blir mer tillfälligt och ingenting varaktig.. kram :)
Esmaralda

4 Rund :

skriven

Hej Esmaralda!
Tror du det tar slut mellan "dem" i BÖRJAN på nästa år? Och att han då eventuellt kommer tillbaka till mig? Eller tror du deras relation håller längre än så?
Jag går och grubblar på det här fram och tillbaka:-)
Tacksam för svar!
Kram

Svar: Jag kan tyvärr inte säga hur länge det varar... bar att det är tillfälligt.. kram :)
Esmaralda

5 Sophie:

skriven

Skit kasst av vårdpersonalen att inte reagera!! Hoppas allt löser sig för henne! Kram Sophie

Svar: Tack ska du ha.. ja, jag håller tummarna allt vad jag kan... man bli så himla orolig.. kram :)
Esmaralda

6 Gabriella:

skriven


Min mamma (betydlig yngre än din mamma;) had något liknande för ett antal år sedan, vilket troligtvis var en liten TIA ... hon har aldrig efter det fått några symptom på stroke/eller hjärtoch kärl sjukdomar. ... så ibland kan det bli små tillfälliga "fel" i kroppen.

Tycker det är jättehäftigt att din mamma håller i gång och ville hem, hoppas hon kan ta det liiite lugnt i alla fall ;) ... och att hon kryar på sig!.. och bra att de har koll på halskärlen, då händer det förhoppningsvis aldrig igen!

Kram :)

Svar: Tack.. dina ord var riktigt tröstande... kram :)
Esmaralda

7 Röd:

skriven

Uruselt av vårdpersonalen!

Egentligen borde chefen för vårdinrättningen få kännedom om det inträffade så att det förhoppningsvis inte inträffar igen utan att personalen uppmärksammar det.

Blodförtunnande kanske är en idé efter detta?

Jag hoppas att ni alla får en extra god jul.

Kram

Svar: Ja, det verkar som om hon ska få varan... och hon sa själv att i veckan ska hon tillbaka dig och berätta vad som hänt.. så att de blir mer uppmärksamma framöver... och själv undrar jag hur svårt det kan vara !! Dagligen på reklamen ser man ju info om stroke och hur man ska agera... ha du också en riktigt god jul och stor kram :)
Esmaralda

8 Dinara:

skriven

Tänker på min farmor som gick bort för två år sedan. Vad jag saknar henne...

Svar: Jaaa.. vi saknar dem så in i helvete... och ändå är de ju med oss... men det är ju inte på samma sätt som vi är vana vid.. kram :)
Esmaralda

9 Smurfen:

skriven

Hej!
Jag undrar om min vän har känslor för mig?
Kan du se om det kommer att hålla mellan min mellanson och hans fru. Tycker att hon inte verkar kär i min son längre och att hon hela tiden tillrättavisar honom.

Svar: Det ser faktiskt inte ut som om det håller för alltid.. var beredd på att en separation kommer så småningom... kram :)
Esmaralda

10 Jas:

skriven

Oj va skrämmande för dig! Tur du är handlingskraftig och rushade iväg till akuten! Ja det blir ju sällan som man tror här i livet! När som helst kan vad somhelst hända! Tur det inte bara händer hemska saker. Hoppas din mamma fortsatt mår bra!!! Och att du inte behöver oroa dig mer.
Många varma kramar till dig!

11 Jas:

skriven

Oj va skrämmande för dig! Tur du är handlingskraftig och rushade iväg till akuten! Ja det blir ju sällan som man tror här i livet! När som helst kan vad somhelst hända! Tur det inte bara händer hemska saker. Hoppas din mamma fortsatt mår bra!!! Och att du inte behöver oroa dig mer.
Många varma kramar till dig!

Svar: Tack ska du ha... jag hoppas ju att hon kan komma till mig i Grekland i vår en vecka.. och sen ska hon ju iväg till ruska Sibirien i sommar.. jag hoppas att hon kan genomföra detta.. kram :)
Esmaralda

12 Agnes:

skriven

Finaste Es!
Tänker på dig och din mor, och skickar en viruell kram!

Ha det bäst, alla!
Kram!

Svar: Tack goa Agnes.. kram :)
Esmaralda

13 Tisa:

skriven

Åh, skönt att läsa att allt gick bra i alla fall (även om det var otäckt), att det inte var en stroke.
Men den där envisheten känner jag allt igen.. Min mamma var precis likadan. Envis som en åsna!

En allmän fråga; Även om du inte svarar på alla kommentarer, läser du allas eller läser du slumpvis?

Stor kram! :)

Svar: Ja, tack o lov ingen stroke... jo jag ögnar snabbt igenom alla kommentarer men tar inte alla till mig.. bara de som fångar mitt sinne.. kram :)
Esmaralda

14 Ja:

skriven

Hej Esmaralda!
Finns det ändå chans att "D" kommer tillbaka till mig? Varför skulle han det inte?
Kram:)

15 Ja:

skriven

Hej Esmaralda!
Finns det ändå chans att "D" kommer tillbaka till mig?
Kram:)

Svar: Det känns faktiskt inte så .. kram :)
Esmaralda

16 Anna:

skriven

Stor Kram till dig och din mamma!!

Svar: Tack snälla Anna !! kram :)
Esmaralda

17 Kicki:

skriven

Hej E. Det låter som hon fått en TIA. Då kan det bli så där.

Kram

Svar: Ja...fy tusan...men man får ändå vara glad att det inte var värre.. kram :)
Esmaralda

18 Evelina:

skriven

Kommer sjukskrivningen att bli godkänd och hur länge till dröjer det innan jag får sjukpenning isf? Blev sjukskriven i oktober och har fortfarande inte fått besked eller pengar...

Kram

19 SkyttenA:

skriven

Hej E. Träffade min karl,B,som har kommit hem igår efter en resa. Han sa att han rest med en kompis,en kvinna, men inte nån som han har en relation med. Är han ärlig när han sa det?

20 Kristina :

skriven

Hej Ezmeralda! Vad himla tur att du var så snabbtänkt! Hoppas din mamma mår bättre nu!

Jag har lite panik och jag undrar om du kan se någonting. Jag tappade min värdefulla nyckelknippa igår morse och har vänt upp och ner på allt jag kan komma på men utan att hitta den...ser du var den är och om den kommer till rätta?
Varmt
/K

21 Ja:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser du varför "D" inte kommer att komma tillbaka till mig isåfall?
Kram

22 Marina Noujdinova :

skriven

Hej, hoppas att allt bli bra med din mamma, har själv min mamma som haft stroke 2ggr.
Jag vill bara veta om min Andrej kommer tillbaka, jag orkar inte , det är så mycket just nu i min själ

23 Ingvarsdotter:

skriven

Men så tur i oturen att du kom till din mamma och att hon berättade vad som hänt åt dig så du kunde få henne till sjukvården. tänk om hon hade struntat i att berätta det för dig (som min mamma nog hade gjort). Bra att hon undersöks vidare. Massor av styrkekramar till dig och till din mamma. Du verkar ha en krutig mamma för övrigt;).

Svar: Jättetack.. ja, mamma är ju en krutkärring annars som styrketränar o går på friskis o svettis.. sjunger i kör.. sveper en öl på krogen, reser,, föreläser och umgås med sina många vänner... kram :)
Esmaralda

24 Helena Ir:

skriven

Tänker på dig och din mamma..
Och idag är det min tur att skicka
en styrkekram..från hjärtat..kram!

Svar: Tack från hjärtat... och jag tar emot styrkekramen.. och skickar en kram tillbaka till dig..
Esmaralda

25 Lycklig 2014?:

skriven

Usch, och fy! Krya på sig lilla mamma. Undrar om kärleken checkar in snart? Kram

Svar: Tack för din goa hälsning !! Kärleken kommer.. absolut... ser ju inte när men hoppas det blir snart.. kram :)
Esmaralda

26 Vi :

skriven

Får jag tillbaka honom Esmaralda? Ev, när hans "nya" relation tar slut? Skulle han kunna tänka sig det?

27 Marina:

skriven

Hej, hoppas att din mamma mår bra, har själv mamma som haft stroke 2 ggr
Jag vill veta om HAN kommer tillbaka? Jag mår så dåligt nu, har inte ork längre

28 Carina:

skriven

Märkligt att personalen inte reagerade men hon i receptionen kanske inte var sjukvårdspersonal.
Vad bra att du ringde direkt till sjukvårdsupplysningen. Det verkar som om hon fått en liten prop.

Hoppas din mamma mår bättre nu.

Kramar
Carina F




Svar: Ja tack, nu mår hon mycket bättre och kommer förhoppningsvis hem i morgon.. fullt rörlig och klar i huvudet... tack & lov.. kram :)
Esmaralda

29 Linda:

skriven

Kram, Esmaralda! Både till dig och till mamma!
Sant, det blir inte alltid som man tänkt sig... :-)

Svar: Bamsekram tillbaka... och ja,.. ibland blir det annorlunda än man tänkt..
Esmaralda

30 Jennifer:

skriven

Hej Esmaralda!
Hoppas din lilla mamma kryar på sig riktigt snabbt , skickar en bamsekram till er båda!
/Jennifer

Svar: Tack, så himla snällt och stor kram till dig :)
Esmaralda

31 Fridolin:

skriven

Oj! Hoppas hon mår bättre snart och inga fler komplikationer. Så läskigt med stroke. Kram till er båda! <3

Svar: Jättetack... kram :)
Esmaralda

32 Marina:

skriven

Hoppas det bli bra med din mamma Har själv gått genom det fast min mamma fick stroke och nu är helt handikappat
Kan du se vad är det som hänt i min familj Han blev helt förändrat ingen känner igen han Kommer HAN tillbaka

Svar: Så tråkigt att det slutade så illa. Precis så blev det för min pappa också. Du kan inte räkna med att han kommer tillbaka.. jag ser tyvärr inga sådana tecken eller att det skulle bli bra.. kram :)
Esmaralda

33 Lillmarie:

skriven

Hej!
Så jobbigt för er men det kommer säkert att gå åt rätt håll.
Så fin granen blev.
Jag är ihop med en man sedan några år och jag har blivit spådd att det inte alltid kommer att hålla. Kan du se vem som gör slut först?

34 Yvonne:

skriven

Styrkekramar ifrån mig Esmaralda!!!

Svar: Tack snälla Yvonne.. en kram tillbaka :)
Esmaralda

35 Susan :

skriven

Kram till dig o din lilla mamma <3

Svar: Jättetack och kram tillbax till dig :)
Esmaralda

36 Sense:

skriven

Ruter dam din lilla mamma. Med hennes gnista och livslust fixar hon även värre saker. Men det var nog bra att "påminnelsen" kom i lindriga former att man kan börja tänka efter lite före och få behandling, för sånt finns ju.
Bara hennes fina julgran kommer att göra henne frisk!
Allt gott för er båda, tänker på er med kramar.

Svar: Tack goa du för din tanke.. den värmer.. kram :)
Esmaralda

37 Carina ST:

skriven

Stor kram till dig Esmaralda. Och till din mamma. Vad bra att hon berättade för dig så att ni kom iväg till sjukhuset. Förstår att det skakar om rejält. En varm kram till. /Carina ST

Svar: Ja, fy så omskakad man blir... tack för din tanke och en stor kram tillbax :)
Esmaralda

38 Drutten:

skriven

Hej Ez! Styrkekramar till dig! Skönt att hon verkar bli bättre och hoppas att det håller i sig !

Är inte lätt med gamla föräldrar. Min pappa är nyss fyllda 86 år. Han kämpar på med en prostatacancer som diagnostiserats sedan några år tillbaka. Sista 1 1/2 åren har varit upp och ned :( Men jag hoppas få behålla pappa ett tag till. Men visst är man orolig och tänker mkt på att något kan ju hända när som helst nu. Kram Drutten

Svar: Tack för din hälsning. Ja, det är en känsla av oro som man bär på och som man måste försöka förhålla sig till.. inte alls lätt.. men vi är många som delar den .. kram :)
Esmaralda

39 natta:

skriven

Hej!

Jag var osäker på om jag skulle fråga eller inte för blir det inte det svaret jag hoppas på så kommer det bli ett krossat hjärta här.
Men jag chansar och hoppas på att jag får det svaret jag vill ha :)

Det finns en kille som jag gillat i flera år och jag gillar honom bara mer och mer. Han känner inte mig alls och han bor dessutom i en annan stad men jag har funderat jättelänge på att åka till den staden där han bor. Men jag är orolig för att det kommer göra för ont att se honom där. Jag kan verkligen inte komma över honom.
Finns det någon som helst chans att det kan bli vi i framtiden eller att han kan eller kommer bli kär i mig? :)

Svar: Det enda du kan göra är att ta kontakt med honom - och se vad som händer. Som du vet är ju chansen till en relation mycket liten... men om du söker kontakt och får antingen positiv eller negativ bekräftelse så hjälper detta dig vidare.. kram :)
Esmaralda

40 Blueeyes:

skriven

Vilken tur att det inte var en stroke! Hoppas hon kryar på sig snabbt och att ni får en fridfull jul.
Själv åkte jag in akut för ett par veckor sedan med en fruktansvärd huvudvärk och ett livsfarligt blodtryck. Fick blodförtunnande och fick ligga kvar över kvällen. Känner mig bättre men är andfådd och orkeslös. :(
Som pricken över i:t blev inte mitt läkarintyg godkänt så ekonomin är körd i botten nu lagom till jul. Undrar så när orken ska komma tillbaka och om du kan se om jag blir bjuden på något skoj till nyår?

Svar: Tack för din hälsning !! Orken kommer tillbaka.. det tar lite tid och du bör ge dig själv den tiden. Jag hoppas att du överklagat f-kassans beslut... det är inte klokt.. man måste vara frisk och ha ork för att vara sjuk !! Något positivt kan ske till nyår.. styrkekram :)
Esmaralda

41 Lillan:

skriven

Hoppas din mamma känner sig bättre och får ha hälsan! Att ni får fortsätta att ha så mysigt ,som ni har, tillsammans.
Min mamma gick bort 13/11 o var då 88 år. Det gör så ont även att hon var gammal och inte orkade längre. Hon har ju alltid funnits där! Man mister så mycket då ens älskade mamma dör. Sådan saknad!!
Många kramar till underbara dig och din underbara mamma. Ni är så Goa ihop <3 tack

Svar: Jättetack för dina fina ord.. ja, det spelar ingen roll hur gammal en älskad förälder är för riktigt förberedd är man ändå aldrig... stor kram :)
Esmaralda

42 anki:

skriven

Styrkekram till dig och till din mamma !
Skönt att du hade för händerna med julgran och pyssel
Själv förlorade jag en god vän i Fredags nu kommer alltid Fredagen den 13 ( Lucia) vara lite speciell
Ta hand om dig !
Kram Anki

Svar: Tack snälla du !! Ja, de sorgkantade dagarna minns man också, precis som de speciella dina dagarna.. kram :)
Esmaralda

43 Anna.H:

skriven

God morgon Esmaralda!
Så skönt att din mamma är på bättringsvägen.
Önskar Er båda stressfria dagar så här dagarna innan jul.

Min mamma dog förra året i november. Hennes livskamrat och min älskade bonuspappa sedan jag var 6 år, gick hastigt bort för sex veckor sedan.
Nu hittar jag inte vart han lagt mammas guldhalsband och guldring som hon fick av honom?
Ser du vart dom kan tänkas vara?
Vänligen Anna <3

Svar: Jag beklagar verkligen.. och vad det gäller smyckena så ser det ut som om de finns i bostaden men de ligger på ett ställe som är lite märkligt och där de inte hör hemma.. jag är inte bra på att se försvunna saker och kan inte se exakt.. men kanske någon annan kan? Jag vet ju att det finns flera mediala personer här... kram :)
Esmaralda

44 Jeanette:

skriven

Oj oj oj, hur mår hon nu? Hur mår du?
Kram ♥

Svar: Tack.. jo, hon mår okey nu men är kvar för utredning.. får förhoppningsvis komma hem idag.. kram :)
Esmaralda

45 carinaj:

skriven

Förstår din känsla, har gått igenom samma sak i veckan. I tisdags kväll fick jag ett samtal från min bror om att pappa låg på Halmstad sjukhus, han blev hämtad av ambulansen efter att mamma upptäckt att han satt kvar vid köksbordet, på samma plats som mitt på dagen när hon hade varit hemma från jobbet.
Diagnos Lunginflammation. Min far är 78år gammal.

Var gång jag får det här samtalet om att han är dålig så stannar livet upp.
För tre månader sedan fick jag ett samtal att jag var tvungen att ta mig direkt ner till sjukhuset och vara beredd på det värsta. Det tog tid men han repade sig. Under denna tid fick han alla möjliga diagnoser, stroke, demens, astmaproblem, ingen medicin fungerade. Men han repade sig och blev sakta bättre.

Idag fredag, får min far komma hem från Halmstad. Min mor ska hämta honom klockan två.
I dag går min mamma i pension och gör sin sista dag som lärare.
Det enda jag önskar mig i julklapp är att de två ska få några år till tillsammans.
De har varit gifta i 45år, tillsammans i 47år. Än i dag sitter de och håller hand när de tittar på tv, och min mor är som en vakande hök över min far.
Starkare kärlek än deras är svår att finna.

Önskar er en riktig God Jul och Gott nytt år

Carina

Svar: Först och främst en stor kram till er alla. Skönt att din pappa får komma hem nu och så underbart att dina föräldrar är varann så nära i kärlek.. kram :)
Esmaralda

46 natta:

skriven

Jag vet att chansen är liten att du svarar på det här eftersom du bara svarar på vissa kommentarer men jag skrev en kommentar under detta inlägget för ett tag sedan och har vart så mycket nu det sista så har inte hunnit kolla ifall du svarat förns idag, blev glad över att se att du faktiskt tagit dig tid att svara men det är bara en grej jag undrar angående de.

Jag kanske ska till det stället där han bor till våren, kommer jag se honom där? och om jag ser honom och tar kontakt med honom, kan jag förvänta mig något positivt från de, kan det leda till en relation i framtiden?

kram :)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: