Nu ska jag dö....

Dagens gästbloggare är: Tiina

Plötsligt har hela världen förändras. Och det beror på att  igår  fick jag veta att nu ska jag dö. Nu är min tid här. Och ändå  är jag bara 32 år. Det känns fel och för tidigt. 

Nu kommer jag aldrig att få de barnen jag ville ha. Och inte heller kommer jag  att hitta min stora kärlek men det spelar ingen roll.

Det som spelar roll är att världen kommer att fortsätta som vanligt utan att jag finns med  och det som spelar roll  är tanken på  VARFÖR just jag? 

Jag tänker på  HUR jag ska dö.  Om det blir smärtsamt.  Själva  döden är jag inte rädd för eftersom jag tror att mina föräldrar kommer och tar emot mig och följer med mig. De dog i en olycka för två år sedan.

Jag fick  en cancer som visade sig ha spridit sig, för tre år sedan. Det var en kämpigt men  jag klarade det. Efter mycket cellgifter fick jag tillbaka  mitt liv. Och jag var så lycklig.  Små bekymmer i livet spelade ingen roll och jag hängde inte upp mig på  småsaker längre.

Jag började den utbildning jag ville gå och jag  tänkte att nu gör jag allt det som jag vill. Och det gjorde jag och hann med en hel del på tre år.  När cancern var borta och cellgifterna lyckats så firade  jag och min syster med champagne. Min älskade syster. 

Sedan våra föräldrar omkom så har det bara varit  vi två som varit en familj. Hon och jag hennes lille Mikla, värden finaste  4 åroing och som jag är gudmor till. Nu får jag inte se honom växa upp. Nu ska jag dö.

 

 

Jag tittar ut på snön och isen och  tänker på årstidernas skiftningar och på ett sätt som jag aldrig tänkt på förut.  Jag känner mig  som en gammal människa i tanken.

Cancern kom tillbaka. Jag fick veta förra gången att kommer den tillbaka så finns det ingenting som kan göras för mig.

Och den kom tillbaka fast jag försökte ignorera den.

Jag  har egentligen känt i månader att den rumsterat i min kropp och då har jag bokat resor och rest  upp mitt sparkapital. Jag har köpt en bil till min syster. 

Och  nu har jag varit på kontroll och röntgen och fått veta det jag ändå visste. Att cancern den är tillbaka och det finns ingenting att göra. Man kan bara ge mig smärtlindring i slutet. 

Just nu känner jag mig så besviken på livet, att det skulle sluta så här och så snart. Jag känner mig lurad. Det fanns så mycket jag ville uppleva. Jag har följt bloggen här men spådde mig aldrig och det ångrar jag också för då kanske jag varit lite mer förberedd.

Kram alla ni och lev fullt ut. Medan ni kan.

Tiina

Och kram på dig Tina & tack för att du orkar dela med dig... jag har inte rätt ord och vet inte riktitg vad jag ska säga men jag har skickat dig  ett mail... och så vill jag berätta  för er  amdra att bilden   är bifogad av Tiina. Kram.

1 Skorpan:

skriven

Kram på dig Tiina!!

Från Skorpan

2 E-L:

skriven

Kramar till dig Tiina! Livet är så orättvist. (Jag gillar illustrationen.)

3 Nejlikan:

skriven

Massa ljuse o kärlek till dig Tiina ❤️
Och STYRKEKRAM ❤️

4 S:

skriven

Tina, jag vet inte vad jag ska säga. Mina tankar är hos dig.. kram!

Es, ser du om det nya året har med sig något nytt och spännande? Isåfall inom vad (vänner,skola,kärlek..)??


Svar: Jodå.. en hel del positivt kommer att hända.. jag ser dig skratta och må väl men jag ser inga detaljer.. kram :)
Esmaralda

5 Anonym:

skriven

Hej! har min lägenhet blivit drabbad av vägglöss lr skabb? hittat 3 småkryp på soffan men har inga symtom på att det skulle vara vägglöss...så va e det?? kramar

6 Miltons mamma:

skriven

Det finns inga ord som kan trösta. Jag vill bara skicka en massa värmande kramar till dig. Och din syster.

Bamse kramar

7 Boudica:

skriven

Vilket sorgligt inlägg det vart idag!

Es jag undrar hur skulle han ta det om jag bjöd ut han på en öl eller nå? Skulle jag ha en chans för ett ja?

8 mysis:

skriven

Hur ser Min nästa (och sista) kärlek ut? stjärntecken allt du kan få fram

9 B:

skriven

Finner inte heller ord. Stark berättelse. Blev väldigt berörd. Fuck cancer...

Svar: Jaaaaaaaaaaaa fuck cancer.. verkligen... kram :)
Esmaralda

10 Klara:

skriven

Hej Esmaralda! Kommer P kontakta mig ifall jag slutar vara den som börjar? Kram Klara

11 Anonym:

skriven

Närmar jag mig kärleken,kan du se vad min framtida partner jobbar med?

12 Yvonne:

skriven

Jag har inga ord i heller Tiina. Men jag skickar dig en STOR kram, du finns i mina tankar
hela tiden.

13 Carina ST:

skriven

Alla ord känns för små. Tack för att du vill dela det med oss andra. Det ger perspektiv på annat i livet. Bra att du har tagit tillvara dagarna. Skönt att du ändå känner dig trygg inför övergången. Både livet och döden är ofattbar på många sätt. Det är verkligen inte rättvist. Orden räcker inte och är svåra att hitta. Men den allra största och varmaste kramen vill jag ge till dig. Och om du någon gång under den här tiden behöver vårt stöd, vår gemensamma healingkraft för att lindra och hjälpa så gott vi kan, så finns vi här. Många varma kramar, Carina ST

14 Ledsen...:

skriven

Hej
blev ledsen o rörd att läsa detta att denna cancer är så vanliga idag :((
Det är hemsk att höra en så ung människa ska drabbas av detta :( njuta av llivet du har kvar Tina jag önskar dig lycka till och att du slippe lida, hoppas du bara får somna..

Kram

15 Jobb:

skriven

Hej! Blev väldigt ledsen när jag läste ditt inlägg. kramar till dig Tiina.
Esmaralda ser du om det finns något jobb i sikte eller är det långt borta?

kram

Svar: Det närmar sig... kram :)
Esmaralda

16 Lotta:

skriven

Jag vill också sända styrkekramar då inga ord räcker. Jag känner som Carina ST att en styrka är att inte känna så stor rädsla för själva övergången, men den ofattbara orättvisan, hur hela "systemet" funkar med vilka som får leva länge och gott och vilka inte är förbryllande, minst sagt. Du ger perspektiv åt oss andra!

17 Ha:

skriven

Saknar oxå ord, blev väldigt rörd utav ditt inlägg Tina.
Skickar en kram till dig!
Es nån på bloggen hade en ide om att skicka healingkrafter till tina, bra ide! Jag är med om Tina vill :)

Livet är för kort för att leva i ett destruktivt förhållande som jag befinner mig i nu....vågar inte lämna :((
Kommer jag lämna den här mannen, , kommer universum hjälpa mig i detta?? Ser ingen ljusning på detta elände....
Kram

18 Anonym:

skriven

Saknar oxå ord, blev väldigt rörd utav ditt inlägg Tina.
Skickar en kram till dig!
Es nån på bloggen hade en ide om att skicka healingkrafter till tina, bra ide! Jag är med om Tina vill :)

Livet är för kort för att leva i ett destruktivt förhållande som jag befinner mig i nu....vågar inte lämna :((
Kommer jag lämna den här mannen, , kommer universum hjälpa mig i detta?? Ser ingen ljusning på detta elände....
Kram

19 Nejlikan:

skriven

Hej Esmaralda..
Jag är väldigt envis av mig..
Mår så dåligt av att det alltid blir galet med mina karlar .. Och jag hittar inget svar..
Har aldrig bott ihop med någon.. Aldrig förlovad eller gift..
Fast jag är 49 och har 3 barn.. Stort hjärta och vill alla bara väl..
Frågade dig en ggr innan om mig och Martin A.
Fick svaret att han hade känslor men att han var förvirrad ungefär.. Och att du inte kunde se hur det slutade.
Nu har vi träffats ett tag
Skulle komma till honom denna helgen även träffa hans farföräldrar och så sa han att vi var lite förälskade i varandra.. Dagen efter bröt han ;-((
Är han rädd för känslorna och Kommer han tillbaka till mig ???

Svar: Ta det hela som en bekräftelse på att det inte är han som är din framtida kärlek.. grotta inte ner dig... det är han inte värd.. gå vidare och lita till universum för du kommer att träffa rätt och bli älskad på rätt sätt.. kram :)
Esmaralda

20 snödroppen:

skriven

Åh, Tina! Jag blev själv sjuk under det år som gått och det händer en hel del i tanke och värdering då. Din starka tro och tillit till fortsättningen är en enorm styrka och jag sällar mig till alla som i tankarna finns hos dig!

21 Helena Ir:

skriven

Tack Tina för att du orkar dela med dig..
Det gör mig ont för din skull..
Orden räcker liksom inte till..
Du unga kvinna..det är inte rättvist!
Universum måste ha en annan uppgift åt dig..
Nu finns du i mina tankar Tina,,och
jag skickar dig en varm och kärleksfull kram.

Kram och en fin Luciadag till alla.

22 Judit:

skriven

Hej Tiina <3
Jag ryser i hela min kropp!
Jag vet inte vad jag skall säga... jag tänker på dig och sänder varma tankar till Dig.
Kram Judit

23 Le :

skriven

Vilket sorgligt inlägg men i sådana situationer får man tro på att allt har någon mening, kanske väntar något bättre på dig där du ska vara!

Es, OM han kommer tillbaka kan du se om det är inom de närmaste 2-3 månaderna?
Jag längtar så mycket efter barn och att få ha en familj kommer jag träffa mannen som jag bildar familj med inom snart?
Är det någon annan man än "D"?

Svar: Jag ser ju inte när men han är på väg och ni missar INTE varann... du får det du önskar.. kram :)
Esmaralda

24 tina:

skriven

Såg P.W mig när jag grät i hans filmer "Hours" igårs kväll??

25 Anonym:

skriven

Har BM hamnat i ett problem?

26 Jeanette:

skriven

Tina: Stor kram till dig ♥

27 Li:

skriven

Hej Es!
Jag vill fråga dig hur det funkar i "andevärlden" när man gör en abort?! Det sägs ju att ens föräldrar är förbestämda innan man kommer ner på jorden! Om man blir gravid är det då meningen att man ska ha barn med "den" personen? Kommer det att bli så ändå, att barnet som skulle blivit när man gjorde abort kommer att komma igen med samma person? Eftersom det var meningen att det skulle bli så? Jag har alltså gjort en abort för en tid sedan och känner en längtan efter det barnet! Kommer samma barn komma igen med den killen jag blev gravid med?

Kram

Svar: De barnen man ska ha.. de kommer.. oavsett om man gör abort eller inte.. och det barnet som är ditt.. det kommer till dig så småningom.. så oroa dig inte.. kramar :)
Esmaralda

28 Nejlikan:

skriven

Tack för svaret Fina Esmaralda..
Meeeen.. Jag är envis.. Hmmmm
Vi hade det för fint in i det sista.. För att det bara ska glömmas..
Och då menar jag verkligen att allt var super fint.. Vi två var faktiskt ett.. Jag ska kämpa men låta honom komma över hindren...
Och ta steget mot mig.. Berättar om hur det gått längre fram 😊
Tack fina Esmaralda för att du finns här för oss...
Och för att du lyssnar och hjälper oss så gott du kan..
Lyssnar och ger oss så mycket❤️❤️❤️
Du är guld värd 🌹🌹🌹
Massa ljuse o kärlek till dig ❤️

Mitt envisa jag .. Undrar ändå om det inte finns någon chans att han kommer tillbaka..
Kan du kanske hjälpa mig mer om jag bokar dig ???

Kram

29 Lie:

skriven

Hej Es!
Jag har varit väldigt förkyld sen augusti/september kan du se vad det beror på?
Kram

30 Max:

skriven

Ibland känns livet så orättvist. Men kanske är det så att du spridit glädje omkring dig här på jorden, nu är det himlens tur att få ta hand om dig och din glädje. Alla vill ha lite av dig. Du är för god för att bara vara på ett ställe.

31 Vänner igen ?:

skriven

Kommer jag och min bror bli bättre vänner ? Saknar honom... Men vi har glidit i från varandra efter han har sin flickvän :( hon har förstört för oss och bland hans vänner .... Ser du något kring det ?

Trevlig fredag kram och puss

Svar: Ni kommer nära varann igen.. det kan dröja lite men det kommer.. kram :)
Esmaralda

32 En tjej:

skriven

Hur nära är min nästa flirt?

Svar: Inte långt bort alls.. kram :)
Esmaralda

33 J:

skriven

Kommer jag och H fortsätta som vänner eller vad händer med oss?

34 :) :

skriven

Kommer jag vara ensam på alla hjärtans dag eller kommer jag mött kärlek tills dess?

35 Agnes:

skriven

Säger som Es...hur hitta rätt ord till en person som inväntar slutet på sitt liv vid tämligen ung ålder?
Säger man "Åh fan", eller "Men, vad säger du?"...Kanske ett..."Fy, så hemskt...du, har du sett att det regnar..."
Finns nog även de som tänker..."vilken tur, det är inte jag som är sjuk och ska dö..."

Surprice, everybody...ALLA ska vi dö...taskigt, va?
Livet är ju så här...ett jävla risktagande, hela tiden, varje sekund...val man gör, och ÄVEN om man själv nu försöker ta tag i sitt liv med allt vad det innebär, så är ju den där jävla döden där o spökar...

Så, vad säga?
Inte mycket.
Däremot så kan jag säga, att jag är en efterlevande till en ung människa. Min son. 33 år när han dog i en hjärnblödning som med stor sannolikhet berodde på ett mångårigt, obehandlat högt blodtryck.
Ni som följt bloggen, vet ju allt detta.

Förstår att du känner dig besviken på livet, Tiina...men...du har rest. Du har köpt en bil till din syster...och du fick några år extra...du kunde lika gärna ha dött den första svängen av din cancer...
Men som jag ser det, så fick du några år extra att göra saker på.
Du är fortfarande med i livet, dock lite mer tärd, och lite mer trött, men du är med!
Och visst, denna jul blir den sista!

Mitt lilla råd, i detta, är att verkligen lägga krut på julen!
För din syster och hennes lille sons, skull!
Dokumentera för deras framtid!

Du kan fortfarande leva fullt ut...på ditt sätt!
Och det här med "varför"...
Ja, varför blir saker o ting som de blir?
Kanske "därför"?

Jag själv undrar inte varför, jag endast konstaterar att det som skett, eller sker, händer...
Visst kan det låta underligt, men jag lever efter att det mesta har en mening...inte ens jag själv förstår meningen med visst som sker, men det kanske inte är det som är själva poängen med livet?

Jag frågade Es i en seans i juni om mina barn...det skulle gå väl med dem...och i november dör äldste sonen...med facit i hand, så gick det väl, även med honom...om nu ni förstår vad jag menar...

Må väl, och ha det bäst, som äldste sonen alltid skrev!
Och en speciell Luciakram till dig, Tiina!
Din uppgift blir nog att vaka över din systerson...tror jag!

Kram!

Svar: Ja, alla ska vi dö.. och därmed INTE försvinna utan bara färdas vidare till något annorlunda och nytt !! Och din son är det bara väl med.. han finns i allra högsta grad och han är med flera av er som alltid varit runt honom.... kram :)
Esmaralda

36 Ninja:

skriven

Hej E.
Hur kommer det gå för mig på killfronten framöver?
Kram

37 Agnes:

skriven

Det kanske är helt fel av mig att lägga en liten kommentar just idag om det här med att en del ser just döden som orättvis...

Att när någon dör, så är det orättvist...

Jag ser det inte så...

För det betyder, i min värld, att någon annan skulle ta den plats som nu redan, s a s, är tagen...
Jag läste att en del såg det som orättvist att min son dog...och att de mycket väl kunde tänka sig vissa andra ta hans plats...är det rättvist?

Jag ser inte döden som orättvis...men jag kan endast tala för mig själv!
Ville bara lägga en liten fundering om just detta begrepp när det kommer till döden...att det är orättvist när någon dör...

Hä det bäst, och kram!

38 Sandra:

skriven

Hej esmeralda,

kommer jag få jobbet jag har sökt och hoppas på?

MVH SMK

39 Hoppfull:

skriven

Hej Esmeralda! Blir kvällen lyckad? Kram

Svar: Ja, det känns så.. kram :)
Esmaralda

40 Kimzan:

skriven

KRAM KRAM KRAM KRAM

41 Boudica:

skriven

Får mig tänka på min mamma som gick bort förtidigt(57) just på grund av cancer, minns att hon haft ont i ryggen sen jag var liten, provade alla möjliga saker för att bli av med värken, men det tog Ca 10 år för dem att konstatera att det var cancer. Hon klarade sig 10 år till men gav upp till sist, självmant tror jag. Men jag tror det var bra för henne å skönt, sista åren satt hon bara hemma, orkade inget, å mådde dåligt av alla biverkningar. Inge roligt liv det!

Men Es! Ska jag ta å våga bjuda ut honom på en öl eller nå? Vad skulle han tycka om det? Skulle det finnas nån chans att han svarar ja?

Svar: Det är så svårt att se en nära och kär bli sjuk och dö.. men vi får aldrig glömma att döden INTE är slutet utan istället BÖRJAN på någonting nytt.... ja, bjud ut honom.. du behöver vara mer modig så ta din chans... det finns en möjlighet att han tackar ja och gör han inte set.. så ska du känna dig stärkt i att du i alla fall vågade.. kram :)
Esmaralda

42 Annelie:

skriven

Styrkekramar till dig Tiina! ❤❤❤
Finns inga ord som räcker till, tänker på dig!

43 Adad:

skriven

Jag har inga ord, försök att göra sånt du alltid velat göra. Kram<3

Esmeralda tror du jag kan möta min soulmate under det nya året eler?

44 Adad:

skriven

Jag har inga ord, försök att göra sånt du alltid velat göra. Kram<3

Esmeralda tror du jag kan möta min soulmate under det nya året eler?

Svar: jag hoppas verkligen det, din soulmate närmar sig ju men jag ser ingenting definitivt.. kram :)
Esmaralda

45 Evelina:

skriven

Många värmande styrkekramar till dig Tiina och ett stort tack för att du orkar dela med dig!

Kram

46 Gabriella:

skriven

Stor Kram Tiina! Förstår att du känner dig snuvad ... och underbart att du fick tre år där du verligen gjorde det du ville och levde fullt ut - något som vissa aldrig vågar eller gör. Om man nu ska se något positivt ....

47 Lollo:

skriven

Det gör så ont i hjärtat att läsa Tiina. Jag hittar inga ord & vill ge dig en stor kram för att du dela med dig.
Jag önskar & ber för dig <3
styrkekramar

48 Tiina:

skriven

Tack snälla ni för allt ni skrivit. Det värmer. och som du säger Agnes så tror jag också att jag kommer att vaka över lille systersonen. Och som du Es säger att man försvinner inte helt och hållet utan det blir något nytt. De tankarna ger mig ro att stå ut. Tack för att ni är så snälla alla. Och tack Es för det privata mailet som du skickade mig igår. Det gör skillnad för mig.

49 Emma:

skriven

Kära ES!

Jag hade en dröm om att jag fick ett brev från docktorn, i detta brev läste jag att jag har fått cancer? Vad betyder detta? igår såg jag en film om att denna fått cancer?
kan det ha att göra med att jag fick läsa en anhörigs brev att denna fått cancer som spridit sig & nu är han med änglarna?
kram från Emma

50 Exox:

skriven

Tänker "Th" på mig något? Är det han jag läser om..

51 Sheri:

skriven

Hej EZ!

Under vilken årstid ser du mig med en ny kärlek?
kram:)

52 Nelly:

skriven

Vad har min rätta för utseende?
kram

53 Mikro:

skriven

Heeeej :D

Finns det en chans för mig att spela mågot och vinna ? Ser du något bra datum ?

Kram

54 Ingela:

skriven

Sitter här och funderar hur jag ska formulera mig, men det spelar ju ingen roll, det är bara ord...

Så, Tiina, jag skickar dig många kramar och hoppas att den tid du har kvar blir så bra som möjligt!

Styrkekram Ingela

55 Marja:

skriven

Vi finns här för dig Tiina varje dag när du känner att du behöver någon som lyssnar så kommer vi vara med dig här på bloggen<3
Sänder dig kärlek&ljus

Styrkekramar


56 Förvirrad:

skriven

Känner mig lite förvirrad och dum.
Min väninna Veronica har börjat bete sig så konstigt och ibland elakt.
Jag har alltid försvarat henne och sagt att det är pga att hon är osäker.
Vad ser du när det gäller vår vänskap?
<3

57 anki:

skriven

Styrkekram till dig Tiina och din älskade syster<3<3<3

58 J:

skriven

Kommer jag och H fortsätta som vänner eller vad händer med oss?

59 :) :

skriven

Kommer jag vara ensam på alla hjärtans dag eller kommer jag mött kärlek tills dess?

60 Jossan:

skriven

Kommer H.C skriva och fråga om vi ska föra något nån dag?

61 Idol:

skriven

Vad tyckte kevin W om mitt medd?

62 Mats:

skriven

Stor kram till dej Tina, mina tankar finns hos dej

Es ser du om året som kommer blir bättre för mej än året som gått
kram

63 Makaon:

skriven

Tiina, vet inte vad man skall säga! Starkt av dig att skriva här, skickar dig en varm kram!

64 Sara:

skriven

Har kämpat mycket med vikten och hittat ett sätt att gå ner i vikt på som fungerar, trots att det kan verka lite extremt. Men har nu börjat komma ur balans och är tillbaka i mitt okontrollerade ätande, trots att jag varit så bra och okej tidigare. Kommer det lösa sig, och kommer jag gå ner vikten jag behöver, så jag inte måste vara lika fokuserad på det negativa och kontrollerande med maten? Har ingen hjälp eller behov av ätstörningskliniker och sånt, vill bara veta om det kommer lösa sig i slutändan efter ett liv av kamp med utseendet och maten?
Kram

Svar: Ja, du får kraften och klarar av det här.. kram :)
Esmaralda

65 Evelina:

skriven

Vad är det för mening med att drömma och hoppas när det aldrig blir som man vill?

66 Laila:

skriven

Många styrkekramar till dig Tiina! Jag är säker på att du kommer att få nya viktiga uppdrag ifrån andra sidan. Och att du kommer att vaka över dina nära därifrån och hjälpa dem på deras väg i livet.
Som sagt många styrkekramar! Laila

67 Camilla:

skriven

Usch Tiina lider med dig. Hatar den djävla cancern som tar folk i förtid. Min sons pappa har också fått den domen över sig att han bara får ett par månader till i livet.
Många styrke kramar till dig <3

68 Boudica:

skriven

Tack Es!
Jag ska tänka på det du sagt, att jag behöver bli modigare har återkommit till mig ett par gånger på senaste tiden.
Jag måste nog lära mig lyssna till råd!
Det enda jag är rädd för nu är att det skulle gå fel med jobbet om han skulle säga nej.
Men kanske är det fegisen i mig igen som överdriver?

Å Tiina jag glömde säga att jag önskar dig allt väl denna tid du har här! Och att du ska ta vara på den inte bara för din egen skull, men så den tiden som är kvar blir minnesvärd på ett positivt sätt för dina nära å kära!
Jag vet, lättare tänkt än skrivet, lättare sagt än gjort

69 Esma:

skriven

Hej Es!

Vem skall jag hålla utkik efter i kärlek,träffar jag någon i år es?

kram

70 Ingvarsdotter:

skriven

Ja du Tiina....KRAM!!!

Jag finner inga bra ord till tröst, döden komner för oss alla, förr eller senare. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite för tidigt för dig att lämna jordelivet.

71 Anonym:

skriven

Har BM hamnat i knipa? Tack

72 Anna:

skriven

Starkt gjort att du delar med oss.
Skickar styrkekramar ljus och kärlek

Esmaralda,kan du se vem det var som besökte mig i natt? Jag kände närvaron väldigt starkt.

73 Tiina:

skriven

Tack snälla snälla ni

74 Anonym:

skriven

Usch när man läser ett sånt här inlägg så blev plötsligt ens egna bekymmer väldigt små. Livet är då verkligen inte rättvist,undrar om det finns en mening med allt?! Massa stora varma kramar till dig Tiina💜

75 Amore:

skriven

Ser du mig tillsammans med någon speciell kärlek på alla hjärtans dag 2014 eller blir det som vanligt?

76 Tisa:

skriven

En stor kram till dig Tina!

77 P:

skriven

Väldigt sorgligt att höra dina ord Tiina men också stärkande att se att du är så stark i dig. Om jag bara kunde så skulle jag inte tveka att ta över din sjukdom ifrån dig så du blev frisk istället för mig.

Styrkekramar till dig!

78 Amanda:

skriven

<3 <3 <3

79 Mariel:

skriven

Orättvist, det gör ont att läsa. Kramar & kärlek!

80 Molly D:

skriven

Massor av kärlek till dig som delar med dig av av det som är så svårt och lämnar de flesta av oss utan ord.

Önskar dig värdefulla och vackra dagar, timmar och minuter till den stund du lämnar denna gång.

81 Hedwig:

skriven

Hej Tiina (Esmaralda och alla andra),

Tiina, ditt inlägg gick rakt in i mitt hjärta igår..Jag vaknade faktiskt i natt (hoppas att jag hittar de rätta svenska orden nu, jag bodde i Sverige under 1,5 år men jag är holländska) och började fundera på din fruktansvärt sorgliga men även modiga berättelse som hjälper oss att förstå hur det kan kännas att ha terminal cancer vid en ung ålder.

Mitt tipps till dig är att du söker bäst möjliga vård vilket tyvärr inte verkar vara någon självklarhet längre, varken i Sverige eller i Holland. Har du kanske funderat på att åka till Järna (nära Stockholm) någon gång där det finns ett antroposofiskt sjukhus/vårdhem (de har nog kontakter, även i övriga Sverige) Min mamma som var 58 år när hon insjuknade i terminal cancer, blev intagen på ett antroposofiskt vårdhem i Holland trots att hon inte hade en sådan bakgrund. Hon fick faktiskt väldigt bra och personlig vård där, ett eget rum, fina tavlor och hon fick till och med ´vägleda´ ny, ung personal lite grann (min mamma var lärare i botten). Min mamma bestämde sig för att absolut inte vilja bli en växt och därför bad hon till slut om aktiv dödshjälp vilket läkarna faktiskt, trots riskerna att de kunde förlora sitt jobb, gick med på. Med det här vill jag bara illustera att de verkligen ville uppfylla alla min mammas önskningar och hade stor respekt för patienterna. Min mamma behövde inte lida i onödan. Jag skulle unna dig liknande vård.

Min mamma var inte alls rädd för döden, hon såg ´ljuset´ innan hon dog vilket även min bror, som bara var 13 år, gjorde innan han dog. För mig är det en sorts bekräftelse att vi inte behöver vara rädda för döden.

Sedan tycker jag även synd om din syster som blir ensam kvar i livet (jag vet lite grann hur det känns). Mitt tipps är att du kommer överens med henne om en enkel signal som du ger henne efter döden så att hon vet att det är du och att du lever kvar på ett annat ställe och mår bra. Kanske kan du ge henne en seans hos Esmaralda i present så att ni på detta sätt kan kontakta varandra lite grann?

Av bloggen framgår att många är i tankarna hos dig! Jag önskar dig allt gott och all styrka, många hälsningar från Holland //Hedwig


82 MariLou:

skriven

Otroligt starkt av dig, Tiina, att skriva detta. Mycket starkt! Jag beundrar dig!
Så länge det finns liv, finns det hopp. Ge aldrig upp.....Jag önskar dig allt det bästa här i livet, och det är din hälsa! Stora stora ängla kramar till dig Tiina

*/MariLou

83 Blueeyes:

skriven

All kärlek till dig,Tina. Finns som sagt inga ord som kan trösta just nu. När jag läser ditt inlägg så slår det mig ännu en gång hur viktigt det är att leva i nuet! Ingen vet vad morgondagen för med sig.
En riktigt God Jul till dig, din syster och lille systerson.
Många varma styrkekramar

84 Tanke:

skriven

Tiina jag sänder dig många styrke kramar och må Gud och dina änglar ge dig mycket styrka

85 Carina:

skriven

Kan du se om min tid är kommen nu eller om jag ska söka vård och kunna fortsätta leva som frisk? Är så rädd! Kramar


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: