Vem vill ha mig ?

Min jul blev inte som jag tänkte mig.

När jag förr tänkte på framtida jular så fanns inte ens detta med i scenariot.  

Jag firade julafton i en kompis lägenhet. Själv var han bortrest till släkten i Österrike.

Jag satt i hans  enrummare och glodde på TV och drack öl. Hemlös, är vad jag är.

I dag skriver jag detta på hans dator och i morgon kommer han hem och då ska jag vara ute. Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen.

Någon som kan hysa mig kanske ?

Jag kan hjälpa till barn och städning och jag är händig med verktyg. Spelar gitarr och sjunger inte oävet. 

 

 Hade en gång mitt eget företag som elektriker. På den tiden hade jag också hustru och två barn.

  Hon mötte en annan för två år sedan och eftersom huset stod på henne och var ett arv efter hennes föräldrar så åkte jag ut.

Pinsamt nog misskötte jag mitt företag då när  orken och motivationen  tog slut och blev försatt i konkurs. Jag ska inte dra alla detaljer men det har varit en kamp, som jag förlorat.

Och nu har kämparlusten helt tagit slut.

Mina barn som är det käraste jag har vill inte besöka mig och det förstår jag eftersom jag inte byggt upp ett hem. De har ingenstans att komma till. Vi pratar på telefon en gång i veckan och saknaden är stor.

 

Till soc går jag inte.  Jag är inte en person som kan vara ett socfall.

Kompisarna  har tröttnat på att låta mig kinesa på soffan.

Mamma och pappa dog häromåret, annars hade de akut ställt upp. Min syster är handikappad och  bor på ett hem och henne missar jag inte att besöka.  Jag är ju den ende hon har. 

Har bara lust att skrika rakt ut att livet är slut, vad ska jag göra ? Så jag skriker och kanske någon har lust att kommentera med ett gott råd. Observera att jag LÅTER gnällig och självömkande men det är inte min personlighet. Det är bara frustration.

 Tack för en bra blogg Esmaralda.  God fortsättning till dig och till övriga bloggläsare

Ola 51 år

1 Jennifer:

skriven

Hej Ola! Tråkigt att höra att du har det så tufft. Jag tycker ändå att du ska vända dig till soc. Det är ju bara tillfälligt, de kan hjälpa dig att komma på fötter igen med bostad och arbete. Gör det för din skull, och för dina barns skull. Önskar dig allt gott och lycka till.

Fina Esmaralda, jag fick nyligen en seans av dig. Där skrev du bland annat att du avråder mig från att träffa S de närmaste åren och att du endast ser varningar kring detta. Vilka slags varningar handlar det om? Kram

2 68:an:

skriven

Ola.. Ja vad kan man säga.. det är inte lätt att hitta ork när allt annat rasar omkring sig.. Känner med dig..Hoppas att du får ljusglimtar snart i ditt liv och den hjälp och stöd du behöver för att orka.. Om inget annat får du gärna kinesa över på min soffa, så kanske vi kan finna en mening med allt.. Stor kram till dig och önskar dig och alla andra en god fortsättning.. Kram

3 Lfågel:

skriven

Hej!
Har tyvärr inte mycket till råd, men jag önskar dig lycka till och det första låter som om du ska söka arbete ( vilket du säkert redan gör) När du sedan har arbete kan du fixa bostad och sen kontakten med dina barn!

Esmaralda, kommer jag att få tillbaka honom? Kommer han vilja tillbaka till mig?
Mvh

4 Susan :

skriven

Svårt att ge råd, Ola, men svälj stoltheten o gå till socialen o be om hjälp...för dina barns skull om inget annat...så att du kan träffa dom igen.
Lycka till!

5 Carolina:

skriven

Kära Es! Hoppas du har haft en bra jul? Kan du se när nästa år han kärleken kommer i mitt liv?

6 Lillis:

skriven

God fortsättning på julen:) Kommer mitt år att bli bra tro? Kram

Svar: Jadå, det blir allt en hel del bra..kram :)
Esmaralda

7 F:

skriven

Trist läge du hamnat i Ola och synd att du har tappat orken, herregud du ska väl va med en 30 år till kanske mer beroende på vad du har för gener...! Du kan inte ge upp nu! Du är elektriker, är inte det en bransch där det finns arbete? Får du ett jobb så kommer ju mycket att lösa sig gissar jag. Nu måste du vända detta och börja se framåt och ta hand om dig och ditt liv. Det finns ju liksom bara två vägar att gå, ännu mer neråt eller uppåt framåt! Det är klart att man får gnälla och tycka synd om sig själv ibland, men det känns ju som att du har möjligheten att ta dig ur detta, din frustration innebär ju att du har en vilande kraft och vilja inom dig som inte får utlopp! Kom igen nu Ola! Fortsätt att kämpa, men gör det på rätt sätt, på ett sätt som pushar dig åt rätt rikting. Nog skulle jag kunna hysa dig ett tag, men jag bor i de nordligare delarna av landet.

/F

8 En tjej:

skriven

Ja gårdagen övergick till tårar. Fick veta att killen som jag dejtade i somras har träffat en annan tjej.. Det kändes som en kniv i mitt hjärta. Trodde jag hade kommit över honom iallafall lite.. Men nä det gjorde ont.. Han ljög och sa att han inte alls träffat någon annan.. Varför känner jag mig sviken? Trodde han tänkte på mig ibland.. Fast kanske han gör.. Hur nära är min nästa prins? Är det så jag kommer snubbla över honom snart?

Svar: Du kände dig sviken eftersom du inte var mentalt klar med honom.. men det blir du nu.. och något bättre väntar.. kram :)
Esmaralda

9 Anonym:

skriven

Trist läge du hamnat i Ola och synd att du har tappat orken, herregud du ska väl va med en 30 år till kanske mer beroende på vad du har för gener...! Du kan inte ge upp nu! Du är elektriker, är inte det en bransch där det finns arbete? Får du ett jobb så kommer ju mycket att lösa sig gissar jag. Nu måste du vända detta och börja se framåt och ta hand om dig och ditt liv. Det finns ju liksom bara två vägar att gå, ännu mer neråt eller uppåt framåt! Det är klart att man får gnälla och tycka synd om sig själv ibland, men det känns ju som att du har möjligheten att ta dig ur detta, din frustration innebär ju att du har en vilande kraft och vilja inom dig som inte får utlopp! Kom igen nu Ola! Fortsätt att kämpa, men gör det på rätt sätt, på ett sätt som pushar dig åt rätt rikting. Nog skulle jag kunna hysa dig ett tag, men jag bor i de nordligare delarna av landet.

/F

10 Skorpan:

skriven

Hej Ola!

Jag tror att du definierar socialfall väldigt snävt, en människa som kanske har alkoholproblem och går på gatan kanske? Eller något annat liknande? Där tycker jag du ska tänka om!

Socialen är till för människor i nöd! Sådana som just nu, av en eller annan anledning, inte klarar av att stå på egna ben. Socialarbetarna är inte där för att se ner på dom som söker om hjälp, nej tvärtom, dom är faktiskt där för att HJÄLPA den som behöver hjälp. Kanske främst ekonomiskt, men har man andra problem ja då kan dom säkert lotsa en till de rätta ställena.

Jag tycker Ola att du ska växa upp gällande det här med socialen. Ingen behöver veta att du går dit, om du nu skäms över det eventuellt? Och du ska inte gå där i eviga tider, utan med hjäpen från socialen börja bygga upp ditt nya liv! Steg för steg, inga jättekliv klarar du av för tillfället. Du har ju själv insett att dina barn inte kan komma o hälsa på dig för at du saknar ett hem. Ja då är det ju där du ska börja, med hjälp från socialen, absolut.

Jag tror också att du ska gå o diskutera din situation överlag med nåt proffs. Kanhända har du ännu inte gått igenom det som hände för två år sedan? Låter så tycker jag. Kanske ska du också diskutera din konkurs. HITTA en mentor som gått igenom nåt liknande. Konkurser drabbar en o annan. Jävligt, säkert, men med god planering o ekonomiskt rådande ska det nog gå o få ordning på. Eller det är vad jag har förstått när det gäller konkurser.

O du har ju definitivt ett yrke att falla på, eller får man inte jobb inom den branschen? Skriv en ny CV, före du gör det, gå igenom din yrkesbana, allt vad du kan o gör långa listor på ditt kunnande. Det är där du har dina STYRKOR och utifrån dem ska du sedan söka dig tilbaka till arbetslivet. kanhända får du börja lite lägre ner men vad gör n det, inget! Du vill ju ha ordning på ditt liv, eller hur?

Kom bara ihåg att alltid vara ÄRLIG, mot dig själv och mot dom som sedan tar dig på intervju. Berätta vad som hände, hål det inte hemligt, men ta upp det positiva med konkursen, vad allt du lärde dig o att du ju nu ser eventuella fallgropar i tid o kan undvika sådana situationer i framtiden! Det negativa kan vändas till något positivt, det gäller o syna det hela ur alla möjliga vinklar bara :).

Låt inte saken bero längre Ola, ta tag i ditt nya liv å det snaraste. Herregud, du är ju ändå bara 51 år... Med livet framför dig, eller hur? STORT LYCKA TILL!!! O berätta gärna hur du gjorde för att komma på fötter igen :).

Kram Skorpan

11 Louise:

skriven

Ola: Jag tror inte att livet är slut för dig.

Så var julen slut för denna gången och vi väntar på det nya året istället.
Man fr hoppas det blir ett bättre år.

Hur blir det med timvikariat 2014 medan jag studerar?
Går ut på praktik i februari,kommer det att gå bra?
Kände att jag inte trivdes på den avdelningen jag var på och funderar på att snacka med min vfulärare om att få byta avdelning till småknattarna 1-2 åringarna.

Ha en bra dag. Kram

Svar: Praktiken går fint.. och restens er också ut att lösa sig.. kram :)
Esmaralda

12 Dayanna:

skriven

Hej jag känner mig så ensam kan du se när jag träffar mitt livs kärlek?

13 Anonym:

skriven

Hej! När blir min ekonomi bättre? såå trött på att vara fattig :(

Svar: Det kan dröja ännu en tid men det vänder.. kram :)
Esmaralda

14 Kicki:

skriven

Hejsan E. Är jag dum om jag lånar henne pengar? Får jag tillbaka dem sen?
Kram

Svar: Låna bara ut det som du kan klara dig förutan.. kram :)
Esmaralda

15 Helena Ir:

skriven

Nej Ola,du låter inte gnällig och självömkande!
Du har din fulla rätt att skrika rätt ut!
Och inte hjälper det dig, att jag säger att
jag lider med dig,så mycket! Jag kan nämligen
inte hjälpa dig och jag har bara ett råd
att ge dig,som du inte vill ha,jag vet inte
äns om det hjälper dig..men gör det för
dina barns skull om inte för din egen!
Gå till soc..och så hoppas jag på ett
julmirakel för din skull!

God fortsättning till alla
Kram :)

16 Annandagen:

skriven

När kommer det en kille in i mitt liv? Dröjer det åratal?

17 Jossan :

skriven

Ola! Jag tycker faktiskt att du bör gå till soc iallafall bara för att komma på fötter och sen gå till arbetsförmedlingen. Enligt min pappa som är elektriker så finns det massor av elektriker jobb iallafall i Malmö..

Svälj den stoltheten du har för behöver man hjälp så behöver man! Svalde själv stoltheten när jag valde att börja gå hos psykolog.. Jag förnekade i 3 år att jag behövde hjälp.. Men nu är jag där och det börjar ljusna för mig!

Hoppas det löser sig för dig!

Kram
Jossan

18 Anne:

skriven

Hej Ola, förstår din frustration och att det inte är lätt när man hamnar i det här men försök hitta ett jobb till att börja med, kanske Norge, du är ju elektriker. Många inom bygg som söker sig dit och där får man ju hjälp med lägenhet dessutom. Jag har vänner som veckopendlar dit och jobbar. Även om det inte är något man vill så är det ändå ett steg mot något bättre och man behöver inte vara där för evigt. Jag vet inte var du bor men man kan ju hyra rum hos någon, behöver inte bli så dyrt om man hittar rätt. Sen tycker jag inte att du ska se att få ekonomisk hjälp från socialen som att du är ett socialfall. Det är många helt vanliga arbetare som ibland behöver få hjälp. Man kan hamna i ekonomisk kris även om man har jobb och om man behöver nya glasögon till exempel. De har även tillfälliga lägenheter som man kan få bo i tills man själv kan få ett hyreskontrakt. Man är inte en sämre människa för det och det är inte de som har missbruk heller. Sen kan de hjälpa dig med mycket mer. Det enda som kan hjälpa dig ur det här är du själv men med hjälp blir det lättare. Vänta inte med att söka hjälp. Önskar dig lycka till och hoppas det ordnar sig för dig.

19 Agnes:

skriven

Har folk som skiljer sig nuförtiden slutat upp med att bodela?
Eller...har folk inte sett till att ha sina papper i ordning...INNAN det går åt helvete?
Ett tips...ordna med allt när ett förhållande fortfarande är i salighetens vagga...när det bara är smulor kvar, så vill ingen skriva på något alls...mer än skilsmässopapperen!

Nä, min son såg sig inte heller som något socialfall...i dag är han död!
Drastiskt, va? Sorry!

Du har i alla fall delar av din stolhet kvar, eller? Eftersom du själv anser att du minsann inte är något jävla sos-jon!
Fint tänkt av dig...då du samtidigt dömer ut de som nu faktiskt är socfall...
För huvudsaken är ju att du inte "går på soc"!Du blir nog respekterad för det...eller?

Ditt liv är slut...tja, vad ska jag säga..."stackare" eller? Eftersom du nu frågar efter bl a min åsikt, så vill jag faktiskt rätta dig om en sak...ditt liv är INTE slut....däremot är min sons liv väldigt slut, ja, totalt finito! Han är död!
Behöver inte den minsta lilla slant från soc, jag lovar...han har däremot 2,88 kvadrat som är hans...en grav, alltså!
Haha, han har mer än vad du har, och han är död!
Fan, en döing som har mer än vad du har...du som inte har något hem och ingen som helst stake att tala om...

Och nu vill du att NÅGON ANNAN skall hjälpa dig, du som inte ser dig som ett socfall?
Kanske bara jag, men vad är skillnaden?
Inte konstigt att dina polare inte vill upplåta sin soffa till dig...kan nästan misstänka varför...
Att ha en självömkande snubbe sittandes i en soffa, och älta gång på gång hur jävla lost han är, och att han inte får hjälp, att hans barn inte vill komma, att hans tant dumpat honom för en annan åsna och VARFÖR just han?
Firman har konkat, jobbet är borta, skulderna hopar sig och NU...undrar du om någon här kan hysa in dig i sitt hem?

Alltså...men hallå...för fan, mannen...jobba lite själv, för helvete!
Soc-jouren, ring nu!
Inse att du inte är ensam!
Och var en man!

JAG skulle mer än gärna vilja ge upp, men jag är för envis och korkad för det!
JAG är trött in i märgen på att hålla huvudet över vattenytan!
Men du, du ser det som att ditt liv är slut?

Men det är ju klart, jag har alltid fått kämpa, och det är väl det jag är...en fighter?Och om livet ger mig en käftsmäll, så klappar jag tillbaka...komma här och komma, typ!

Lycka till!

Ha det bäst, alla, och KRAM!

20 Birgitta:

skriven

Hej Ola!

Kärleken är underbar när den är bra men är även den som kan döda oss av smärta. Har själv varit vid en pkt där tankarna om att lämna jordelivet funnits dvs ge upp.... sen om jag hade gjort de det vet jag inte, har två barn som är mitt allt o inte ville jag lämna dom utan mamma. Har haft fler motgångar efter separationen men har kommit igenom de också o är idag en väldigt stark person o står stadigt på jorden.

Din smärta har ätit upp dig o orken har tagit slut tror du.... Jag vet att du orkar men du måste greppa rodret till din båt för som de är nu flyter du bara omkring utan mål DU MÅSTE STAKA UT DIN VÄG de kan ingen annan göra för dig. Jag hade inte heller velat vända mig till socialen men handlar de om umgänget med mina barn så hade jag gjort de sen är de nog inte heller så lätt att få jobb om man inte har en bostad. Va du än tror så är nog de det bästa du kan göra för att börja vända ditt liv för jag vet att du har mer att ge o att ditt liv kommer att bli bra!!! fråga mig inte hur.... jag bara vet de inom mig.

Visst hade du fått bo hos mig dom veckor jag inte har barnen o hjälpt mig med mitt hus men de löser inte dina problem utan du har nått botten o de är NU DAGS ATT VÄNDA o börja STYRA SKUTAN!!! o då är steg ett att vända dig till socialen o om du får välja mellan att tappa kontakten med dina barn eller gå dit så tror jag valet är enkelt. Att gå till soc är något som många har måst göra vid någon tidpunkt i deras liv , de är skattepengar du själv en gång betalat in.

Om du behöver ett bollplank, någon som lyssnar ger råd så kan du vända dig till Es så får du min mailadress.

KÄMPA NU FÖR BARNEN O DIG SJÄLV FÖR NI ÄR VÄRDA BÄTTRE!!!!

Skickar dig en STOR STYRKEKRAM!!!

/Birgitta

21 Fjärilen:

skriven

Hej Esmaralda!

Kan du se vad den stora kärleken jobbar med?
kram från mig:)

22 Nya tider:

skriven

Hur blir 2014 för mig?
kram<3

Svar: Både positiva och negativa händelser.. så är det ju nästan alltid men om du sätter fokus på det positiva.. så landar du rätt mjukt också i det negativa.. kram :)
Esmaralda

23 Lindis:

skriven

Ola, jag är Linda och i din ålder. Singel och har ett hus som faller i bitar. Kanske vi kan hjälpa varann ? Jag har lämnat min emailadress till Esmaralda så välkommen att kontakta mig.

24 Peter:

skriven

Ola, du verkar ha tillräckligt bakom pannbenet för att själv förstå att du inte kan fortsätta den bana du är inne på nu. Imorgon är det fredag och vanlig dag. Inga andra än du själv som har ögonen på dig så kliv av från hästen och se till att hänga på SOCs dörr redan innan de öppna imorgon. Se till att prata med någon där, inte i telefon utan i person öga mot öga. Förklara precis hur du har det, ALLT.
Se vilka möjligheter du har, gör en plan för måndag och nästa vecka. Ta sedan helg, åkt till din syster på söndag och på nyårsdagen.

Orsaken till allt detta är separationen från din före detta, den behöver du bearbeta, men ta tag i detta andra först. Notera i bakhuvudet att orsaken kommer du behöva ta tag i innan livet börjar om på riktigt men tills dess, ta fram din inneboende företagarsjäl och var företagsam.

Det blir inte bra på en gång men sätt upp ett mål att börja varje dag med att ta tag i de tre viktigaste behoven och problemen du har. Gör det omgående, skjut inte upp någonting. Se alltid till att göra dessa innan lunch. Annars kommer du fuska och skjuta dem framför dig tills de inte blir av.

I Stockholm och på andra platser finns nätverket Karl Bertil Jonsson och hans vänner, en facebook grupp som hjälper hemlösa i dessa tider. Kolla med dem för ytterligare tips.

Det är dock först när du inser att den enda som kan ta tag i ditt liv är du själv som du kan komma vidare. Goda råd och stöd hoppas jag du får i massor men handling måste du utföra för dig själv på egen hand.

25 Jossan:

skriven

Ska bli så skönt att detta året är slut snart! Ska elda upp det gamla och mina önskningar för nya året i år igen :) man blir lättare! Det var ett bra och kast år 2013 för mig..

Vad för positivt kommer hända för mig 2014? :)

26 Till OLA !!!:

skriven

Hej Ola!

Jag tycker du skall gå till socialen direkt utan tvekan. Jag vet att det är jobbigt men det kommer kännas sååå mycket bättre efteråt. Du får hjälp med ett boende,mat och prata ut med en psykolog. Dina barn kan hälsa på dig då. Det kan bara bli bättre om du gör det NU!
Håller tummarna & lycka till med allt<3
KRAM

27 Åsa:

skriven

Hej E!
God fortsättning!
Känner mig tjatig! Men jag är nöjd med det mesta. Det fattas en detalj. Ett riktigt förhållande.
Jag känner mig ensam och ledsen just av den anledningen.
Hur går det med den biten?

Ola:
Kämpa för dina barn och dig själv. Övertygad om att du kommer hitta en utväg. Du har kvaliteter och är händig. Tror det löser dig även om det inte blir en spikrak väg.
Du fixar det!!
Kram

Svar: Ett riktigt förhållande kommer, av det slaget som du önskar dig.. kram :)
Esmaralda

28 Ola:

skriven

Fick den spark i ändan av er och som jag tror jag förtjänar. Hemskt ledsen Agnes, i jämförelse så har jag ingenting alls att gnälla över. Men till soc går jag inte. Det finns inte en chans. I går fick jag ett samtal med en förfrågan om att spela på en båt över nyår, de hade panik efter ett återbud. Det blir stora skor att försöka fylla men jag tackade ja. Väldigt tillfälligt men ändå något. Och jag ska maila dig idag Lindis, kanske vi kan hjälpa varann. Jag hoppas det. Tack för att ni kommenterar.

29 P:

skriven

Ola, du ser vad som kan hända för gott här, en stark kvinna behöver sitt hus fixat.

Esmaralda, har sett ett drömhus som är till uthyrning, kan du se om det blir min nya bostad?



30 Åsa:

skriven

Tack för det E!
Hoppet återvänder :)
Kram

Go for it Ola!
En spelning där kan generera mera!! Kram

31 Till Agnes:)):

skriven

Hej:)
Ville bara säga att jag älskar att läsa dina inlägg & kommentare du är så bäst på det<3
Stor kram från Emma

32 Ola:

skriven

Birgitta, så kom tomten till mig för några minuter sedan.Jag tackar så hjärtligt. Mer ord än så finns inte. Kram.

33 Undrande:

skriven

Han som skriver så kloka ord, som verkar vara på samma våglängd som jag själv men som jag inte mött IRL....är det meningen att jag ska ta steget att kontakta honom?

Svar: ja gör det.. så vet du sedan.. kram :)
Esmaralda

34 Jobbs:

skriven

Hej E!
Hittar jag ett riktigt jobb nästa år ?
KRAM

35 Sherie:

skriven

Fina Es!

Händer det något positivt roligt snart för mig?
kramiz

36 Lollo:

skriven

Hejsan
Vad har jag att vänta mig från det nya året?

37 En ängel i himlen:

skriven

Hej Esmralda
Var pappa med oss när vi besökte honom igår?
kram

Svar: Ja, absolut.. kram :)
Esmaralda

38 Elise:

skriven

I natt drömde jag en så lång och märklig dröm, kändes som att en han skickade något till mig, kan det ha varit eller att han tänker på mig en del...?

Svar: Tankens kraft verkar det vara.. kram :)
Esmaralda

39 Se upp i backen.......:

skriven

Bästa ES!

Har jag någon varnins dag där jag bör vara extra försiktig med något eller någon?
KRAM

40 J:

skriven

Hej vill den andra träffa mig, menar han allvar ?
Kram

41 Bianca:

skriven

Es:När ser du mig lyckligt kär igen,får jag vänta mer nu?kram

Svar: En liten tid till får du vänta.. kram :)
Esmaralda

42 Celine:

skriven

Hej hej!
Hur ser min rätta ut&vart sker vårt möte?

43 Moonshade:

skriven

Jag undrar om viljan att träffa mig finns i honom även om något håller han tebax när det gäller detta? Finns det en chans att han hör av sig?

44 Skorpan:

skriven

Ja Ola, där ser du :).

Peter, jag tyckte om din kommentar :). Jobbar du med dylika saker kanske? Nej, du behöver inte berätta, frågade av ren nyfikenhet. Tycker det är så intressant med alla människor som besitter så mycket mognad o klokhet, här på bloggen o annanstans också.

Es, har du tagit dig ur 24:ans grepp, eller föll du kanske inte däri? Själv blev jag ju så bortskämd under jul, att nu tänker jag hämta pizza åt mig, mums, efter julmaten ;). Kanske är det under den promenaden jag trillar över flingen? Hoppas kan man ju alltid :D.

Kram Skorpan

45 Lotta:

skriven

Vilken fantastisk blogg detta är: hinner knappt vara oläst ett dygn så har en olycklig själ fått både den spark han säger sig behöva och hjälp på andra möjliga sätt av bloggläsarna!! Hur många andra såna känner ni till?!?

46 Insta:

skriven

Vad tyckte K när han såg videon på mig? Ett gott skratt kanske?! Haha.

47 Mollie:

skriven

Kära Esmaralda!
Jag undrar om jag kommer få ett bra 2014?? Ser du om något positivt händer; träffa min livspartner?? gravid?? kommer jag resa mycket (mer än ett ställe)??
MYCKET tacksam för svar!!
Många kramar Mollie

48 Be:

skriven

Hej ES!
Kommer han tillbaka till mig? Kram

49 Domino:

skriven

Jag önskar dig allt gott Ola och hoppas att du snart kommer på fötter igen. Kramar!

Es, kommer jag snart att starta ett förhållande med någon? Hur träffas vi, eller känner vi redan varandra? Övriga detaljer?
Kram!

Svar: Ja, tecknen visar att ett förhållande bör komma relativt snart.. kram :)
Esmaralda

50 Therése:

skriven

Ola, du fixar det, bara du tar tag i det. Börja i en ände och repa dig sen framåt! En bit i taget! Lycka till!

Ezmeralda:
Mina besvär, fysiska och psykiska, hänger de ihop?
Kommer jag att lösa dem och bli fri från dem och vilken väg ska jag välja för att göra det?
Tack för din sida!

Julkram

51 Sophie:

skriven

Tråkigt att höra Ola hoppas att allt löser dig gör dig.

Esmeralda, jag har fått veta att jag har en cysta som ska opereras bort snart är orolig för hur allt kommer gå och vad det är för cysta kan du se om allt kommer gå bra med operarationen och att det inte är nått farligt som spridit sig?kramar Sophie

52 Anonym:

skriven

Undrar om det blir flytt mot eller till Västerås eller mot Sthlm?

53 Therése:

skriven

Ola, du fixar det, bara du tar tag i det. Börja i en ände och repa dig sen framåt! En bit i taget! Lycka till!

Ezmeralda:
Mina besvär, fysiska och psykiska, hänger de ihop?
Kommer jag att lösa dem och bli fri från dem och vilken väg ska jag välja för att göra det?
Tack för din sida!

Julkram

Svar: Ja, det ser ut som om problemen är connectade.. du löser dem men ta en sak i taget.. kram :)
Esmaralda

54 Är jag sjuk?:

skriven

Hej E! Funderar på att gå till läkaren men har inte mycket pengar. Har varit förkyld länge och haft en jävla hosta rent ut sagt. Har fruktig två olika hostmediciner. Funderar på att gå i morgon för har ont i kroppen och blivit förkyld igen... Har ont i mitt bröst och i ryggen och undrar om det lan vara lunginflammation jag åkt på! Har som sagt inte råd och vill heller inte gå ionödan.., sjukt att behöva känna då här :(

Svar: Sök läkare för säkerhets skull.,. kram :)
Esmaralda

55 Lady:

skriven

OLA
Varför inte lägga dig själv och din stolthet åt sidan och tänka på dina BARN istället. Det är inte fult att få hjälp och JA det är genant men det finns viktigare 'saker' i ditt liv än att ödsla energi på att tycka det är pinsamt.

Ez Hur ser det ut med min livspartner . Vad är det som uppehåller honom?

Svar: Han ser ut att befinna sig i ett skede då han fattar viktiga beslut för framtiden.. han kommer.. kram :)
Esmaralda

56 fallin:

skriven

du sa att HAN tyckte att jag var sexig fniss* , har han tänkt på mig något?

Tack o ha en riktigt god jul!

Svar: Ja, i början efter ert möte.. kram :)
Esmaralda

57 fallin:

skriven

du sa att HAN tyckte att jag var sexig fniss* , har han tänkt på mig något?

Tack o ha en riktigt god jul!

58 Inga:

skriven

Ola: Å, en elektriker som är händig med verktyg! Precis vad jag skulle vilja hysa in här ett tag!!

Förstår att det kan kännas hopplöst, särskilt om du tillåter att det känns så. En period kan det kanske behövas, men självklart kommer du tillbaka på "banan" igen snart!! Och det gör du för din egen skull i första hand! Häng inte upp allt på barnen eller andra människor, se ditt eget värde också!!

Kram
Inga

59 Jossan:

skriven

Ska bli så skönt att detta året är slut snart! Ska elda upp det gamla och mina önskningar för nya året i år igen :) man blir lättare! Det var ett bra och kast år 2013 för mig..

Vad för positivt kommer hända för mig 2014? :)

60 Kompanjor:

skriven

Skulle han reagera positivt om jag frågar han om hjälp?

61 Ina:

skriven

Hej E!

Har träffat en kille som känns jättebra. Ser du om det kommer bli något seriöst mellan oss?

Kram till dig

62 Emilia:

skriven

Hej Es,Gjorde jag rätt som delade med mig av texten om min lite tuffare uppväxt med min "mamma" på facebook?,eller borde jag inte gjort de? Hoppas inte att någon av mina vänner missförstod mig och tror att jag tycker synd om mig själv..
Vad tyckte T? Skulle så gärna vilja träffa honom och prata ut och börja om som vänner,är det möjligt?vet ju att vi skulle ha kul ihop.

63 Birgitta:

skriven

Hej Ola!

Varsågod :-) hoppas den ger dig lite hjälp för att komma vidare med livet.

Jag bor långt upp i norr, här skriker man efter arbetskraft. Vet inte om du är flyttbar men har en bekant som är projektledare på el sidan inom ett stort företag, skulle de vara så att du är intresserad så vänd dig till Es så får du min mail, kan ju inge lova men tror att du har stora möjligheter att få jobb här uppe i norr om du är intresserad o kan tänka dig att flytta.

Kram Birgitta

64 Sauce:

skriven

Har han gett upp ang oss nu eller är det en tillfällig lugn period?

65 Anonym:

skriven

Hur många och i vilken ålder är hans barn?

66 jenny:

skriven

Tycker med att du ska gå till soc. Kanske inte det roligaste men bättre det än hemlös och att inte kunna träffa sina barn. hoppas det löser sig. Kram

Esmeralda, Kommer mitt liv kännas mindre meningslöst snart? Jag är alltid nere och vill ingenting. Det har varit så allt för länge.

67 hoppfull:

skriven

Hej Esmeralda! God fortsättning på dig! Kan du se om det dröjer länge innan jag mår bättre, känner mig väldigt down:( Kram

Svar: Nya året kommer med nya möjligheter och bejakar du dem.. då mår du snart så mycket bättre...kram :)
Esmaralda

68 Teija:

skriven

Hej Ola!!

Ta tag i ditt liv och SLUTA vara ett offer!!! Du ansvarar själv för ditt liv och hjälp finns att få!!

Önskar dig lycka till!! <3

69 Makaon:

skriven

Läst igenom dagens inlägg och kan vara säga:
Åh, vad jag gillar den här bloggen!!😘

Svar: Och bloggen gillar dig :) Kram :)
Esmaralda

70 Lilleba:

skriven

Hej!
Kan du se om min vän varit ihop med sitt ex under julen. Han säger att han fortfarande har en del känslor kvar för henne?.

Svar: NÅGOT verkar det ha varit men osäker på vad.. kram :)
Esmaralda

71 Kärlek?:

skriven

Hej, kommer jag någonsin att träffa någon ny man där jag känner mig hemma och fullständigt naturlig? Var i så fall, måste jag ut och "jaga" då?.

72 Anonym:

skriven

Hejsan
Jag är lite sugen på att köpa möbler och saker till sonens rum.Bland annat göra en halvhög loftsäng. Men jag hoppas också att vi inom snar framtid ska flytta närmare familjen. Ät det bättre att vänta tills flytt?
Kram

73 majja:

skriven

Min kollega, är han intresserad eller bara vänskaplig?

Svar: Ser ut som om det finns ett intresse som är lite mer än bara vänskapligt.. kram:)
Esmaralda

74 Tisa:

skriven

Hej Esmaralda!
Måste fråga; har du slutat att svara på mejl?

Sen undrar jag hur 2014 blir för mig?

Kram!

Svar: hej... nu i kväll har jag besvarat alla mail jag fått.. har du inte fått svar så snälla maila mig igen.. kram :)
Esmaralda

75 Natalie:

skriven

Bästa Esmeralda!!! här kommer en fråga till dig: jag träffade en man på mitt nya jobb som jag aldrig kan glömma, han sätter djupa känslor i mitt hjärta och i min själ, det jag undrar är om han verkligen tyckte om mig och om han någonsin tänker på mig, som jag gör på honom? Allt gott önskar jag dig, hoppas att du vill ge mig ett svar

76 P:

skriven

Es, ser du om det blir flytt till det drömhus som nu dykt upp?

77 Besök:

skriven

Besökte pappas grav igår ser du om han var med oss igår , vill han säga ngt kram

Svar: han var med i kärlek.. kram:)
Esmaralda

78 Snöbollen:

skriven

Esmaralda: Går jag ljusa tider till mötes eller ser du fler uppförsbackar för mig:(kram kram

79 Irene:

skriven

Kommer januari bli som jag har tänkt mig och kommer allt att gå bra. Kram

80 Nya tider:

skriven

ES:Bör jag vara orolig för det negativa händelserna du sett skall ske,är det något jag själv kan påverka?

Mycket tacksam försvar

81 Sunrose:

skriven

Hejsan Ez!
Hur ser årstiden/dagen ut när min soulmate dyker upp?
kramar

82 Maria :

skriven

Hejsan:)
Hoppas det går bra för dej Ola, starkt av dej att berätta om allt det svåra! Ibland kan det hjälpa pm man är öppen och ber om hjälp:)
Lycka till ❤
Och till Es, en fråga som jag ännu inte fått svar på.. Finns det någon chans för mig o mannen som upptar mina tankar ...?
Ha d bäst ❤ kram

83 Esma:

skriven

Fina ES
Vart ser du min framtida man idag & varför dröjer han tror du?kram:)

Svar: Jag vet inte varför han dröjer.. men ni möts när tiden är inne.. kram :)
Esmaralda

84 just:

skriven

Hej!
hoppas du haft mysig härlig jul!
ser du nån förändring för min situation jag har idag med C?
ha en fortsatt härlig kväll
kramar :)

85 Ola:

skriven

Birgitta, jag har fått all hjälp jag behöver tack vare dig. Nu vet jag vad jag har att göra och kommer också att göra det. Må alla änglarna vara med dig.

86 Peter:

skriven

Skorpan, tack så mycket och tycker om din kommentar med! Jobbar med människor men på helt andra områden. Vill dock gärna hjälpa medmänniskor så gott det går. En martyr känner lätt igen en annan och den enda som blir lidande är en själv för alla andra har på samma sätt som martyren fullt upp med sina egna livs berg och dalar.

87 ?:

skriven

Vänder det och blir ljusare?

88 Jeanette:

skriven

Ola! Jag hoppas det ordnar sig för dig! Jag ha ett stort hjärta för behövande, men jag är helt säker på att du ordnar det här själv, med en spark i baken ;)

Det här fixar du!

89 uppförsbackar:

skriven

Har jag någon varnins dag där jag bör vara extra försiktig med något eller någon?

90 Blueeyes:

skriven

Håller med Makaon! Den här bloggen är fantastisk! Om jag någon gång behöver hjälp och råd i en fråga, då ska jag vända mig hit! :)

Ola lycka till med allt! Hoppas det löser sig snart. Och svälj stoltheten även om det tar emot. Barnen är väl ändå det viktigaste! Kram

91 Birgitta:

skriven

Till Ola!

Du har funnits i mina tankar sen jag läste din blogg idag o jag kände direkt att jag bara måste försöka hjälpa dig. Inom mig kände jag direkt att ditt liv kommer att bli bra igen men att du behövde hjälp för att börja tro på en förändring o se ljuset i tunneln. Kraften har du inom dig, de vet jag o den behövde bara väckas till liv igen :-).

Är så innerligt glad för din skull o önskar dig all lycka, du är din egen lyckans smed o änglarna vakar över dig.

STOR KRAM till dig!!!!

/Birgitta

92 Åsa:

skriven

Hej Esmaralda!
Som så många andra undrar jag om kärleken. Jag har lärt känna en man genom en gemensam bekant. Han är blyg och försiktig och jag vet att han inte skulle ta första steget till mer än vänskap utan det är upp till mig. Jag vill dock inte riskera att förstöra vänskapen genom att stöta på honom om jag inte vet att han är intresserad. Han är helt omöjlig att läsa och se vad han vill. Finns det något intresse hos honom för mer än vänskap och kommer det att bli något mer?
Hoppas verkligen du kan hjälpa mig. Hälsningar Åsa

93 sari:

skriven

hej Es
min man o jag har gått genom mycket de sista åren.kan du se om vi orkar o är han verkligen ärlig mot mig?

kram sari

94 M:

skriven

Ola, nu kanske du klarar dig utan soc men soc finns för att vara ett stöd, det finns en kvarleva bland svenskar om att soc skulle vara något negativt, flyktingar och andra har inte några somhelst ta del av det svenskar byggt upp så varför skulle du ha det?

svenskar är bra dumma ibland

95 M:

skriven

Ola, såg att du är 51 år, du tillhör en generation som hade förmånen att börja arbetslivet när det var lätt att få arbete som ung, många av dagens ungdomar får börja med att gå just till soc, de yngre har bättre förstått vikten av att gå till soc, att inte gå till som äldre generationer gör är fel, soc utvecklas inte lika snabbt som de borde då många "vanliga"är behövande fast de inte är narkomaner etc., i andra länder ser det annorlunda ut, och det är nog snart lika här så är inte upplyftande se när äldre i sten vägrar gå till soc

96 Anonym:

skriven

hej
efter en skilsmässa för snart fyra år sen förlorade jag allt. jobb, bostad och pengar.jag har tre barn som jag ser mer sällan. mitt ex spred lögner om mig så att många har vänt mig ryggen. allt som jag en gång byggde upp har raserats och från ha varit en jättesocial person har jag näst intill isolerat mig ,energin är som bortblåst och allt är som ett enda vaccum. fråga: vänder det till det bättre snart
mvh


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: