Egen kontroll....

 Det går inte an att bara hasa sig fram och vänta på en HÄNDELSE som gör oss glada. Då kan vi få vänta hur länge som helst. Nej, grejen är att vi ska göra oss själva glada. Själv är bäste dräng, som bekant…

TRÄNA… det sägs ju att vi blir gladare av träning och enligt Journal of Health Psychologyblir människor som tränar regelbundet mer nöjda med sitt utseende

 

TA EN TUPPLUR.. sömn påverkar hur mottagliga vi är för negativa känslor. Arbetar  man nonstop en hel eftermiddag utan en tupplur så är man bevisligen mer mottaglig för rädsla och ilska

 

BO NÄRA JOBBET,  har vi en kortpendling blir vi gladare. Ett stort hus eller mer statusfyllt jobb väger inte upp hur stressade och uttröttade vi blir av långa pendlingar till o från jobbet

SATSA PÅ VÄNNER OCH FAMILJ. En 70 år lång studie visar att 93 % av de män i 65 års åldern som haft en nära relation till enfamiljemedlem är gladare.

HJÄLP ANDRA I 100 TIMMAR.  Det är kartlagt och klart att om man hjälper andra eller arbetar ideellt 100 timmar om året.. dvs 2 timmar i veckan så känner man mer mening och glädje i vardagen

GÅ UT. En brittisk studie visar att man blir gladare av att gå ur i naturen än i stadsmiljö.. och som bäst mår vi om det då är 13.9 grader varmt ute

TRÄNA DIG PÅ ATT LE… ler man för att man tänker på en semester eller något annat kul då blir man på bättre humör och mer extrovert…har man kommit fram till

 

PLANERA EN RESA. När man reser mår man som bäst i planeringsfasen,, känslan av förväntan höjer lyckonivån i åtta veckor i genomsnitt. Efter semestern sjunker det drastiskt.. så då bör man ju planera nästa resa

MEDITERA, för meditation skapar bestående positiva förändringar av hjärnan enligt ett forskningsteam på  Massachusetts sjukhus. Efter en 8 veckors kurs i meditation var de delar i hjärnan som associeras med omtanke och självmedvetenhet mer aktiva

 

ÖVA PÅ ATT VARA TACKSAM . Att skriva ett tacksamhetsbrev i veckan gör dig gladare enligt en studie i The Journal of Happiness

 

Så ni ser själva mina vänner… det duger inte att bara sitta med armarna i kors och vänta på att  feel-good känsla ska slåner som en bomb. Du måste jobba på det !!

Kramar

 
1 Ros-Marie:

skriven

Jag gilla inlägget.

Med vänlig hälsning Ros-Mariue

2 Alida e:

skriven

Så sant gällande hur vi håller oss glada! Alltid så rätt i tiden med dina inlägc käre Ez! Vi måste verkligen sjölva jobba flr det men det är så lätt att glömma det. Och istället vänta på att få det serverat på silverfat, tyvärr fins det några sådana och det är så lätt att då försöker man (eller i alla fall jag) servera mer och fortare. Senast igår var jag med om en sådan händelse när vi flera personer gör allt flr att göra denna kvinna nöje och framför allt glad. Jag fick mig verkligen en klapp på kinden av ditt inlägg om att ibland hänger saker och ting på den enskilde personen och inte på mig eller på någon annan hur denna oerson mår. Vissy tycker jag att jag har en skyldighet atg hjälpa till så alla mår bra, men nu Inser jag att inte till varej pris.

Tack än en gång för tänkvärd lösning- ha en lyckosam resa hem:)

3 Undrar:

skriven

Om jmannen är på väg in imitt liv snart? Kram

4 carina:

skriven

Den här hösten har jag tagit upp yogan, 2 kurser i veckan, mediterar, har min resa framför mig. Har också den filosofin om det blir för mycket omkring mig och jobbigt så ser jag till att jag sover mer timmar/natt och kan då fokusera bättre.

Den hör hösten känns bra för mig och inte lika tung och tråkig, längtar så på resan till Indien runt jul.

Din resa du gör blir jag riktigt sugen på.
Ankägget verkar äckligt...fy.

Missade bilden på den döda mannen bredvid kistan och inte kan jag se han. Ska fokusera igen på bilden vill gärna se han.

Kram
Carina F

Svar: Jag tror att du har förmåga att se honom.. och likaså tror jag att du gillat en vistelse här.. kram :)
Esmaralda

5 2014:

skriven

Hej Esmaralda! jag hoppas att 2014 blir ett bra år och att jag får ett jobb som jag trivs med. Blir det så?

Ha en bra dag

Svar: Ja, chansen att det blir så är mycket god.. kram :)
Esmaralda

6 Myran:

skriven

Hej!
Jag har ett litet annorlunda förhållande med en man som jag älskat väldigt mycket. Han har dock inte älskat mig lika mycket säger han fast jag tror nog att han gör det ibland på sitt sätt. Vi har lagt vårt förhållande på en vänskaplig nivå men är ändå ihop ändå. Trivs bra ihop. Jag är spådd att träffa en annan man, vi är snart 60 år. Ska jag göra slut med denne man först för att öppna ögonen för en ny man. Men det skulle kännas hemskt för jag skulle sakna denne man som jag har nu något oerhört.

Svar: Får du inte den kärlek och bekräftelse du behöver.. så mår du inte bra i längden i nuvarande relation.. något bättre finns.. men besluten måste vara dina..kram :)
Esmaralda

7 Mirran730:

skriven

Nä det går inte att sitta med armarna i kors och vänta! Men om man gör allt man kan men det inte funkar ändå!? Jag kämpar dagligen. Jag försöker att se små saker med glädje , jag rör på mig, jag gör allt det där men ändå...jag får ingen glädje eller lycka. Inga vänner. Folk som snackar skit om mig och mitt barn. Får skit och åter skit. Då e det inte lätt. Ständig oro och ont i magen. Då e det inte lätt, å ändå försöker jag att se positivt. Va tacksam å allt. Men det e inte lätt. Många gånger har jag funderat på va fan har jag gjort för att ha ett sånt här pissliv? När ska det vända? Kram

8 Hopp!!:

skriven

Finns det hopp för kärlek snart? Kram

9 Birgitta:

skriven

Hej!

Visst är de som du skriver Es inget serveras på silverfat man får jobba för de.

Har nu äntligen löst gymkort har inte tränat på ett år men nu blir de andra bullar :-). Killen jag träffat är som en "duracell kanin", tränar varje dag o ibland 2pass om dagen. Han är mysig, gillar han, vad känner han för mig?

Du de där ägget, äckligt!
Försökte se mannen på fotot men lyckades inte önskar jag skulle hitta min on knapp någon dag, intuitionen har dock blivit starkare el så är de jag som mer litar till den.

Önskar er en bra resa hemåt, kram Birgitta

10 E:

skriven

Kära Es!
Jag undrar vem utav mig och min yngsta kusin får barn först; hon eller jag??
MYCKET tacksam för svar!
Kramis

11 November:

skriven

Hej Es! Ser det ut att bli en resa för mig snart?
kram

12 Ljusare tider?:

skriven

Hejsan E!

kommer jag finna glädje o harmoni med mig själv & allt som är omkring mig?

13 My cup of tea:

skriven

Vad har min framtida make för yrke.. & bor han långt ifrån min stad?

Kram och ha en fortsatt fin söndag!

14 Jennie:

skriven

Hej Es! Har nyss träffat en amerikansk kille på en sida. Han tog kontakt med mig och sa att han var i Sthlm på jobb och ville få lite rekommendationer och sen frågade han om jag ville fika och utforska stan med honom. Tyvärr var jag upptagen men han trodde att han skulle komma tillbaka inom 6 månader... Ser du om jag träffar honom då? Vore kul.. Kram på dig!

15 Partille:

skriven

Så sant som det är sagt!!

Tänker Victor på mig ibland? Hur skulle han reagera om jag hörde av mig? Den senaste tiden har jag saknat honom och hans spontanitet..

Kram på dig Es!

16 Fjärilen:

skriven

Vad blir mitt första intryck när jag ser min livspartner?

kram

17 Han&Jag?:

skriven

Hej, ser du om jag har tur på kärleksfronten inom den närmsta framtiden? Längtar, tack och kram!

18 Jessica:

skriven

Har träffat en underbar kille i några månader nu men han vill inte ha ett förhållande just nu pga hans hälsa...kommer det att ändra sig med tiden? Jag känner ju att han tycker om mig och inte vill vara utan mig, men jag vill inte endast bara vara vän med honom.... Kram

19 Tisa:

skriven

Intressant läsning!

20 "vän" :

skriven

hejsan esmaralda, jag undrar om du kan se om V.S tänker på mig då o då? vad skulle hans reaktion bli om jag kontaktade honom igen?

ha det så gott i Kina. många kramar!

21 Anna E:

skriven

Ser du någon man i mammas framtid? Är männen på nätet bra? Ska hon ringa han eller han henne?

22 Anna E:

skriven

Kommer mamma acceptera min kille?

23 Anna E:

skriven

Får jag klart utbildningen innan sommaren?

24 Susan :

skriven

Som vanligt slår du huvudet på spiken me dina inlägg..så sant, så sant.
Gör mitt bästa för att må så bra som möjligt.... men det går ju att göra mer :) Mediterandet har jag inte lyckts med men dom andra sakerna tycker jag att jag e hyfsad på....

kram

25 Annika A:

skriven

Härligt Birgitta! Gläds med dig, är själv i samma läge och hoppas det inte dröjer allt för länge innan det är min tur. Var på dans igår och träffade återigen en man som jag känner så otroligt mycket för men hur får man kontakt? Han är populär på golvet och man får vara glad att det blev en ynka dans...och samtidigt undrar man om det finns en chans överhuvud taget. Lycka till med livet och lev och njut!

26 Agnes:

skriven

Håhå-jaja...sitter folk o väntar på att ANDRA skall göra dem lyckliga och glada? På att något roligt ska ske? Herregud, hur lata ÄR människor egentligen?

Har lärt mig den hårda vägen, att den enda som kan göra mig glad, är mig själv. Har för det mesta alltid upplevt att det är JAG som skall se till att ANDRA får roligt, eller göra något, eller köpa presenter. Visserligen gillar jag att överraska folk, men ibland så funderar jag på när det det liksom kan tänkas vara min tur för dylika saker...

Kanske bättre att inse att jag är en sådan som tydligen är den som skall stå för glitter och glamour...för andra att fröjda sig åt? Haha!
Äh, varför hänga läpp...

I går var jag på sonens jobb...mötte de han jobbade med, och det kändes väldigt bra när jag åkte hem. Ja, faktiskt, så kändes det som att jag gjorde lite nytta känslomässigt...

Och hela dagen i dag så har min X-make hjälpt mig med min sängkonstruktion!
Kräver nästan stege, då sängen nu står ovanpå ett gäng byråer...
Och vem/vilken snubbe ska passera min slaf? Kan helt seriöst säga, att intresset för att ha en relation är väldigt kylig!
Men gosh...en snubbe runt benen? Som vill ha uppmärksamhet...och sällskap...alltså, är inne på Mötesplatsen, och har helt tappat hoppet om män...djizzes, vilka sorgliga karlar som nätdejtar...tyvärr...Haha!

Nä, är trött in i märgen...men ser ett slut på skiten kanske runt påsken...kanske, alltså...
Tills dess...har inget liv, känns det som...
Men, det ordnar sig....på något sätt...för det är så det är...skall något bli gjort, så är det bara att göra det själv, haha!

Kram!

27 Isabelle:

skriven

Hej Esmaralda!

Jag undrar bara om jag någonsin kommer att finna kärleken, och om något jobb snart dyker upp för mig??

28 Marie:

skriven

Hej. Jag har tänkt på en man varje dag sedan juli 2012. Emellanåt har vi varit tillsammans, emellanåt är han med sin ex(nuvarande) som han är ekonomisk beroende av. Slipper inte honom, han känns viktig. Blir det något med honom någonsin (eller snart) eller är det här bara något som jag borde komma över?
Mvh Marie

29 Marie:

skriven

Hej. Jag har tänkt på en man varje dag sedan juli 2012. Emellanåt har vi varit tillsammans, emellanåt är han med sin ex(nuvarande) som han är ekonomisk beroende av. Slipper inte honom, han känns viktig. Blir det något med honom någonsin (eller snart) eller är det här bara något som jag borde komma över?
Mvh Marie


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: