Jag har Tourettes syndrom....

 
Dagens gästbloggare är:  " Felicia"
 

Hej
 
Jag är en tjej på 28 år som har diagnosen Tourettes syndrom.  Vilket betyder att jag har tics,  både kroppsliga och verbala.
 
Jag äter mediin som lindrar detta och jag kan leva i stort ett vanligt och normalt liv.
 
När jag pluggade på högskolan informerade jag om mitt syndrom och på den tiden var jag inte så välinställd på medicin och det hände dagligen att jag fick tics.
 
Min stora räddning är att jag har humor,
 
Vi var ett gäng som hängde samman  på skolan och när jag fick ett tics så spreds det i gruppen på skoj och om ja sade ett fult ord eller skrek någonting högt - så gjorde de andra det också.
 
De drev inte med mig utan vi skojade tillsammans och det blev väldigt många  skratt.
 
Man kan inte ta så allvarligt på allting utan måste ställa sig själv utanför och se att just Tourettes kan ha sina poäng som man faktiskt FÅR skratta åt.
 
Är man avvikande och oavsett på vilket sätt så behöver man ett bra förhållningssätt till sig själv och ett sätt som stämmer med ens egen personllighet.
 
Plus att jag tror att man alltid ska vara öppen från början med de problem man har.
Människor är  mycket mer accepterande än man kan tro.
 
Annars är Tourettes ett tillstånd som innebär att man väldigt lätt blir ensam.
Tack och  lov har det inte drabbat mig.
 
Vi som har syndromet  har också ofta en hög ångest och jag är samtidigt också diagnotierad med ADHD.
 
 
Tack för en underbar blogg som berör alla ämne av vikt
 
Kram på er alla från Felicia
 
 
 
P.s. Idag är jag och dottern i Ullared hela dagen.. och övernattar i röda stugan i stugbyn.... så spar era frågor tills jag är tillbaka hemma igen.
 
1 sus:

skriven

hej
Inte lätt att vara annorlunda det är folk rädda för de som avviker.....
bra vapen det där med humor....
love sus

2 Helena Ir:

skriven

Jag önskar er en trevlig mor-och-dotter-dag!

Kram :)

3 Annika:

skriven

Ha det så mysigt i ullared. Hoppas att ni får fint väder.

4 Önskar god shopping tur:

skriven

Hej Es!
Har blottat mina känslor totalt för honom. Har jag gjort bort mig helt nu?? Blir han glad om ett tag när han fått tänka lite???? Hör han av sig??? Kram

5 Anna:

skriven

Undrar om någon av hans kollegor vet nåt?

Kram!!

6 Husägaren:

skriven

Hej!
Bor i hus och på ena sidan, vid ytterdörren, har betongen (eller vad det nu heter :0) ) släppt.
Nu skrämde en kollega livet ur mig när han började prata om att man ev måste gräva upp runt hela huset och lägga nu dränering.
Detta skulle då kosta flera hundra tusen.
Såg vår ekonomi totalkrascha :(
Snälla kan du se hur detta kommer att sluta?
Många kramar <3

7 Skorpan:

skriven

Tycker det är strongt av dig att berätta Felicia.
Och jag tror som du, att folk har lättare att ta till sig saker, om dom får veta om det på "förhand".
Kram Skorpan

8 Anonym:

skriven

Har också sjukdom som förändrar vardagen men det tog lång tid att acceptera. Men det är viktigare att än själv som lever med saken accepterar än de runt omkring, för enligt mig kan människor som du säger vara mer accepterande än man tror - men tyvärr inte tillräckligt.

Men man ska vara öppen från början & så kan man ju hålla sig till de människor som inte har problem med att man har problem :)!

9 Hedwig:

skriven

Hej!
Det var en intressant morgonläsning! Du verkar ha hittat ett sätt att umgås med ditt hinder på ett positivt sätt och det tar jag hatten av för! Jag önskar dig lycka till i nuet och i framtiden!

10 Mia:

skriven

Hej Es!
Har en längtan efter förändring å nytt!
Ser du någon förändring den närmaste framtiden ?
Kram

11 Tjejen:

skriven

Hej Es,

Helt sjukt. Fick ett jobb som jag sökte i höstas nu, men inte fick då. Arbetar på ett företag jag älskar, men det är ett vikariat.

Kommer jag kunna stanna kvar här efter vikariatet? Eller ska jag ta jobbet? Har även intervju med ett annat företag på onsdag.

Stor kram

12 Elias :

skriven


Blir det det som blivit sagt som dom tror? Sen undrar jag om min moster kommer till mig i slutet av maj el början av juni? Kram och trevlig söndag :)

13 Anonym:

skriven

Kommer jag att få sommarjobbet på lager 157?

14 Marillo:

skriven

Underbart att vara olika! Tråkigt att vara som alla andra! Jag är ganska vanlig och tråkig utåt sätt men jag vil göra så mycket olika alla andra, det är inte lätt....man MÅSTE enligt normen göra som alla andra annars är man konstig.....:(men det skiter jag i oftast i. Jag hatar kommentarer som...VA?! Äter du ditt ägg/smörgås/whatever så...? Varför då?!
VA?! Har du inga strumpor på dig idag...?!
Va?! Tycker du så eller si...?! Va?! Hur orkar människor?
Kram och Go girl!

15 Jenny:

skriven

Hej!
Kan du se om jag kommer att jobba i sommar?

16 Klara:

skriven

Hej Esmaralda! Vad händer mellan mig och Noel just nu? gillar han mig och kommer det bli något seriöst mellan oss, jag börjar gilla honom. Kram Klar


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: