Frallan..............

 
Just det... de må vara hur söta som helst men de fiser  nåt så erbarmligt illa och ofta!
 
I Tyskland träffade vi ett par som  funderade på att köpa en Fralla men avstod just på grund av fiseriet.
 
Mannabonne Glenn fiser som regel tyst.. men ibland låter det och då far han runt och glor sig själv i röven som om han undrar vad i helsefyr det är som pågår där !!
 
Stanken han omger sig med  är ingenting som bekymrar honom.
Däremot alla andra för  jag lovar - det doftar inte viol !
 
 
Sen har de en  förmåga att se ut som aliens... bredflabbade och med tänder som tycks
sitta lite här och där....
 
 
Och så är det snarkningarna !!  De går inte av för hackor
Jag får sova med öronproppar.. på fullaste allvar.. annars hade jag inte fått en blund i ögonen!
 
Flera tycken har hört av sig.. som är spekulanter på en Fralla och som bett mig skriva lite om rasen.
 
I och med MG så har vi lärt känna andra som har Frallor - och varenda en av dem är  hur goa som helst
 
 
 
Sociala - glada för barn och andra hundar - har tålamod - de är  pajashundar och hittar på både det ena och det andra.. som tex MG som öppnar skruvkorkar på flaskor. Han skruvar upp dem !
 
Det är mycket hund.. och ingenting man bär omkring på i en väska precis.
 
De älskar att springa och vara ute  naturen  !
 
 
 
De är duktiga på att hålla sig till sin ägare... och det är inte svårt att lära dem gå lösa och okopplade .
 
Mannabonne Glenn blev rumsren på en vecka.
 
De är lättlärda och VILL vara sin ägare till viljes
 
Nu är ju MG rädd för kattor  & springer för livet när han möter någon -   men de andra frallora  har  inga sådana problem.  De umgås med kattor och alla möjliga djur.
 
 
 
Det är en väldigt egensinnig och envis ras - det ska man vara medveten om
 
Inte precis en ras man skaffar om man har planer på att  huden ska bli lydnadsschampion. 
Däremot kan man lära dem massor av konster !
 
 
 
Det är en hund som man lätt kan ha med sig överallt.. på bussar och tunnelbana och med hem till folk... de finner sig tillrätta i stort sett var de hamnar
 
 
 
Man ska okså vara medveten om att de pratar... ibland väldigt mycket !!
 
Om de vill något då tjatar och  pratar dom tills dom får sin vilja igenom - om man nu inte själv är envisare.
 
 
Alla frallor kan inte simma men älskar vatten och då är det flytväst på som gäller
Andra kan simma men som regel simmar de inte särskilt  bra.
 
Om nu en hund har humor - så  har Frallorna det !
 
I en Fralla har du en vän som  är både trogen och roligt !
 
En hund med massor av pesonality !
 
MEN - man måste  ju själv sätta sin prägel  på den lilla valpen man får - man måste vara en bra ledare och kunna sätta gränser !  Annars får man en odräglig hund - oavsett ras.
 
Frallorna vill vara med i gänget. Det är en hund du tar med dig  oavsett du åker till skogen, till skidbacken eller hem till vänner.
 
 
Nackdelen är att de som regel är dyra.
 
Man får räkna med 16 - 18. 000 kr  för en renrasig valp
 
Men fall inte för frestelsen att köpa valp av någon som erbjuder  dig billigt... för om  det  verkar för  bra för att vara sant då ÄR det för bra.. och det är insmugglade hundar som kan vara sjuka och bära på defekter.
Var noga med att träfta valpens föräldrar.. de ska ge ett sunt intryck om du ska köpa valp.
Likaså ska du satsa på  valpar som tiken fött normalt och inte genom kejsarsnitt... kolla också om föräldrarna har andingsproblem.
 
 
 
  Förut hade Frallorna en hel del problem med andingen och det blev dyra operationer för ägarna men numera har en stor del ( inte alla) av uppfödarna satsat på föräldrahundar som har en sund kropp och inte så intryckt nos.
 
I dag är Mannabonne Glenn med och snickar på dotterns uteplats.. fast mest leker han förstås med hennes 5 åring... frallor & barn är som champagne och kaviar  !!
 
Njut av lördagen.... massa kram o kärlen från Mannabonne Glenn och mig 
 
 
ZooZoo
 
 
1 Mannen:

skriven

Hej Es. Tack för ditt svar igår och redan nu på
måndag reser jag till mitt barnbarn och dotter och
hälsar på dem igen, det dröjjer inte länge skrev
du i mitt svar igår och som vanligt hade du rätt,
tack Es. dem ringde mig i morse och bjöd ner mig
och min dotter frågade barnbarnet när vill du
morfar ska komma...... i morgon redan sa hon då
men hon får vänta tills måndag i alla fall pga
tågresan ner till dem, ska vara hos dem över hela
påskhelgen med vad roligt det ska bli verkligen
och jag och mitt barnbarn vi är som tvillingsjälar
med varandra när vi träffas och vi har verkligen roligt ihop, så nu löste sig detta också vad
härligt, ha en fin helg :) Kram.

2 Skorpan:

skriven

Nästan så jag blir lite sugen på rasen :). Näe, en westie ska det vara, också den envis o målmedveten, men jag tror att den kommer att passa vår familj. När? Ja det undrar jag också :).
Kram Skorpan

3 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda ska ut och äta middag med chef och jobbar kompisar i kväll och avtacka en person. Tror du du det blir en bra kväll? 😊 kram

4 ""anonym"":

skriven

Tack för ditt inlägg :) Förr tyckte jag faktiskt inte om denna rasen och små hundar överlag, men hur skulle man kunna motstå något djur!? Ja iförsig..spindlar går ju att motstå haha.

Blir resan till min väninna av? Vi har inte träffats på länge & blivit hindrade av andra att träffas...Men nu är vi vuxna och får sluta låta andra lägga sig i. Jag undrar iallafall, imed att jag blivit jättesjuk igen, om jag kommer bli frisk eller piggare så jag kan ta mig iväg..

Önskar dig en fin dag,
KRAM

5 Linnean:

skriven

Älskar de här vovvarna! Det är verkligen något speciellt med dem. Fisandet låter ju mindre skoj! Ha ha ha...garvade gott åt MGs fisskräck. Hade en 70 kg GD för många år sedan och han kunde dra av rökare...och blev...skiträdd, kan man säga! Har även haft en colliegosse som var en ren skönhet med känsligt sinne. Men de här bullarna verkar vara ett enda knippe charm. Min katt snackar redan nåt grymt och varje kväll somnar jag med grannens snarkningar värre än vi levde tillsammans så man kanske är tränad för en fralla nu. Härliga bilder du lagt in!
Hoppas snickandet och matlagningen gick bra.
Kramar till folk och fä...
/Linnean

6 anonym:

skriven

Söta jyckar :-)ser du om det finns någon ny partner runt mig kram

7 Helena Ir:

skriven

Jag förstår att Mannabonne är älskad av er alla,
även om han är en stinkbomb ibland :)

Kram :)

8 Anna:

skriven

Vilken härlig beskrivning :) Skulle jag inte vara allergisk så vore det nog en hund för mig!

Hoppas altan bygget gått bra!

Kram :)

P.s Ser ju nu att det är den gamla designen på bloggen igen! Då funkar kommentarerna som de ska iaf :)

9 Änglar och Anna:

skriven

Jag mår både fysiskt och psykiskt dålig inombords, en stark känsla av oförklarlig stress och prestationsångest följer mig!! Kan inte greppa mig själv längre, önskar att allt blev som förr återvända till min gammla vanor...
Hjälp!! Önskar att få min livskraft och energi tillbaka. Hur är det möjligt?

10 sus:

skriven

hej

varför kan han inte sova när han är här i torpet hos mig? vad stör? sover han hemma i sin lägenhet eller säger han bara de?

vad stör ?

love sus

11 Ulrika:

skriven

Hej!
Känner att det måste hända något, allt känns lite trist.
Jag trivs inte på mitt jobb, känner inte stöd från min chef.
Ser du nytt jobb för mig? Inom samma branch eller är det något helt nytt.

Just nu upptar jobbet alltför mycket av min tankrverksamhet och påverkar både humör och sömn.
Vad ska jag göra?

Kram Ulrika

12 Anonym:

skriven

God morgon Es! Kommer jag att göra rätt val om jag lämnar in en ansökan????

kram

13 Anonym:

skriven

Hej! Kommer förändringen i mitt liv snart?

kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: