En ESTP personlighet....

En ESTP personlighetstyp påverkar alltid sin omgivning.

De  älskar att vara i  händelsernas centrum och ser också till så att de hamnar där.

Det är som regel ESTP folk som genast  anmäler sig som frivillig om någon behövs på scen eller till något viktigt.

Tunga diskussioner om globala problem  är ingenting för detta  folk. De håller sina konversationer livfulla och intelligenta och gillar att prata om det som är… eller hellre än prata så gillar de att gå ut och göra det.

  De handlar först och  tänker sedan och löser eventuella problem & misstag  längs vägen.

 

Den här sortens människor lever ett riskfyllt liv.

De lever i nuet och dyker huvudstupa in i nya händelser.. tjoho !  De befinner sig ALLTID i stormens öga och trivs med det. De uppskattar drama, passion och njutningar.

Utbildningar och skolgång  är en påfrestning för ESTPare. De är inte mycket för reglerade och organiserade miljöer. 

Det beror inte på att de är dumma.. ofta är de hur smarta som helst. Men sättet att lära i skolmiljö passar dem inte.

En annan utmaning är att det är mer begripligt att använda sin egen moralkompass än någon annans. 

Regler är till för att brytas.

Sådant uppskattas inte i skolor eller reglerade arbetsplatser och ESTParen kan få dåligt rykte.

Vilken hen ofta  förtjänar.

 Men om de lyckas fokusera och kanalisera sina energier så kan de göra stora ting.

 

De har en unik förmåga att upptäcka små förändringar. Det kan gälla en förändring i ett ansiktsuttryck, en ny klädstil, ett nytt ord eller ny vana.

De uppfattar ofta dolda tankar och motiv – utan att någon annan av våra personlighetstyper begriper ett vitten.

De använder  sina observationer omedelbart genom att snabbt kommentera eller ställa frågor och i detta  bryr de sig inte om andras känslor. De behöver helt enkelt lära sig att alla vill inte offentliggöra sina tankar och beslut.

Ibland kan deras omedelbara observationer vara till nytta… i vissa företagsmiljöer och framförallt i nödsituationer.

 

 

De kan lätt skapa problem, de tar gärna saker och ting ett steg för långt, de tenderar att trampa ner mer känsliga personer och glömmer ta hand om sin egen hälsa och säkerhet

Man anser att 4 %  av befolkningen tillhör denna kategori

De är fulla av glöd och energi.. och ett distraherat sinne. De är  borned leaders eftersom de är inspirerande, övertygande och färgstarka.

Kram & kärlek

 
1 Li:

skriven

Hej Esmaralda!Tycker att din blogg är väldigt intressant att läsa.
Jag har en fråga som jag funderar mycket över.Kommer jag våga ta ett beslut om att skiljas ifrån min man snart?
Ha de bra

2 Susanne:

skriven

Hej, jag undra om du kan se en framtid mellan mig och killen jag träffar just nu? :)

3 Skorpan:

skriven

Wow, lite sånt önskar jag att jag hade, men icke. Vad kallas det som ligger åt andra hållet då? Tror jag ligger där ;). O helst hade jag ju legat i min säng... Fast det kanske jag kan göra i helgen, om jag ändrar planerna o låter bli att åka till min kompis. Skulle var kul, men då är det fyra veckor tills jag har en egen helg för mig själv o det går inte. Känner hur jag håller o gå upp i limningarna på allt som tränger sig på, roliga grejer, javisst, men ändå... När är det bra, sen då jag har badkaret kanske ;).

Ja när kaffet för en gångs skull smakar, ja då är det snart dags att ge sig av :D.
Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

4 <3:

skriven

Godmorgon kära Es tack för svar igår med resorna. Roligt och läsa hur du får svaren till dig. Det är ngt jag också undrat över när det är bloggfrågor.Oroat mig ett tag hur omgivning och mina föräldrar främst kommer ta det om det blir seriöst med honom. Han säger att han vill det och han redan berättat för sin familj och omgivning att han träffar mig. Hans föräldrar vill träffa mig och äta middag.Han vill att vi skapar en framtid tillsammans och flyttar ihop. Vet inte om det är mest prat från hans sida men det känns som han vet precis vad han vill med mig och sitt liv.Kan jag lita på honom. F finns i bakhuvudet än han skrev hjärtan igår. Men tror inte att han kommer ta steget och få det bra mellan oss. Kände igår att G är nog kär i mig på riktigt. Jag kände själv hur mina kinder och ansikte lyser upp och blir glad i hans närvaro och ömhet.Kommer mina föräldrar vända mig ryggen om jag blir ihop med denna man. Vill kunna vara ärlig mot dem men samtidigt nu i början behöver föräldrar inte veta allt jag är vuxen. Känner mig väldigt påpassad i negativ bemärkelse och nästan stalkad ibland av mina föräldrar att de vill veta allt jag gör. Mått dåligt av detta i över tio års tid. Tror en flytt till annat boende är en bra början och sätta ner foten. Så dyrt och köpa något ensam. Men vet att en flytt kommer göra mig gott.Vet inte om jag börjar få magsår aldrig haft det ?
Kram

5 Susan:

skriven

Den diagnosen har inte jag iallafall, vill absolut inte va i centrum😱 o e rätt laglydig🤔
Jag har alldeles säkert ngn annan diagnos ...eller e jag helt vanlig o e nöjd me det😇 Den enda diagnosen jag vill ha nu är "kär" men det tillståndet är det läääängesen jag led av😩
Var f-n ska jag bli smittad av det 🤒.....

Kramizar

6 MissTjejen:

skriven

Hej

undrar om kommer jag träffa någon annan kärlek. Hoppas det var om några år

ha det bra

7 MissTjejen:

skriven

Hej

undrar om kärlek att kom jag träffa någon annan och hoppas det var en kvinna näven om några år?

ha det bra

8 lillanilla:

skriven

Esmaralda.
Det är intressant hur människor funkar. Ibland ser man sidor hos sig själv som stämmer in ibland stämmer det på omgivningen. Visst har vi alla drag av olika diagnoser inom oss.
Är gift med en man som lovat bot o bättring men ibland kryper det fram små ting som han ljuger om.
Är han ärlig eller kan jag aldrig lita på honom mer?
Varför krånglar han till saker med lögner om han inte behöver?
Får aldrig lugn inombords.

9 mg:

skriven

Hej!
Detta stämmer in på min elaka kollega, kommer hon sluta snart?
Kram!

10 Tekla:

skriven

Hej Esmaralda!

Jag kände jag och en man hade en trevlig kväll där han visade mig intresse. Men han har inte hört av sig efteråt men jag tror han räknar med att vi träffas ändå, för det brukar vi göra.

Har denna man ett intresse i mig eller vad ser du?

Kramar

11 Cline:

skriven

Hej hej 😊,
Mycket förändring för mig framöver lite orolig hur det ska bli om jag kommer trivas om kollegorna är bra kommer gilla mig..
Mycket tankar och funderingar..
Ser du om detta jag slänger mig in i blir bra 😁😁?
Kram och puss till finaste Glenn ❤️!

12 Dunegull:

skriven

Vad tycker generellt folk om mig och min personlighet?

13 Cecilia:

skriven

Tänk vad mycket jag har lärt mig genom din blogg, blir verkligen allmänbildad!

Imorgon släpps Håkan Hellströms biljetter och det vore verkligen en dröm att få se honom uppträda live. Problemet är att konserten ska äga rum i Linköping och jag är osäker om jag får ta mig dit.. Finns det någon chans att jag får eller blir det att vänta till ett annat tillfälle? Kramar

14 Camilla:

skriven

Hej kära Es: Har nu alldeles länge gått "fel" väg i mitt liv, har ju tyvärr fått märka det, ändå har jag fortsatt gå denna eländiga väg, vet ej varför... Har nu tagit ny riktning, hoppas nu allt vänder för mig, nu känns allt bara väldigt jobbigt. Har du nåt positivt att säga mig om det kommande månaderna? Kram

15 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Det finns då bokstäver för allt ...härliga människor i mitt tycke...tur är väl det att vi alla är olika ;-)

oj nu "dog" uppdaterade datorn ...hoppas det funkar ..igår vart det dubbelt inlägg...inte meningen..

Idag inga måsten :-) bara ut med hundarna ...härligt.

Ha en härlig resa

Kram Anki med flock

16 F.u:

skriven

Godmorgon fy vad trött jag är, känns som det är mycket saker runt oss just nu😁😁 när åker vi på semester tror du?? Behöver verkligen det....

Kram

17 MissTjejen:

skriven

Hej

undrar om kärlek att kom jag träffa någon annan och hoppas det var en kvinna näven om några år?

ha det bra

18 Varis:

skriven

Hejsan!

Jag gjorde nyligen ett personlighetstest via mitt atbete men minns ej vad jag hamnade i för grupp.. Men himla intressant hur olika vi människor ändå är.

Jag håller på att rensa ur all skit i mitt liv. Så skönt!! Hemmet, folk, dåliga vanor ja allt.. Jag vart bara så less. Känns som jag har en ny början påväg, nytt jobb, ny utbildning, fräscht hem o en känsla av frihet. Ja jag ville väl bara skriva ut det här med, att nu känns allt bra. Så härligt :)

Kramar

19 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda. Tror du det kommer gå bra för min dotter som ska flytta till Stocholm i början av september. Kram :)

Svar: Ja det tror jag absolut.. kram :)
Esmaralda

20 Shirin:

skriven

God morgon Esmaralda

Ser du möjligtvis vem jag ska hålla extra utkik efter i kärleken? :)

21 Shirin:

skriven

God morgon Esmaralda

Ser du möjligtvis vem jag ska hålla extra utkik efter i kärleken? :)

22 Browallia:

skriven

Jag tycker detta med personlighetstyper är himla intressant. Själv är jag en typisk ISFJ och får gröna kliande utslag över hela kroppen av ESTP-typer och håller mig så långt ifrån dem som möjligt.

Tacksamhet och glädje :)

23 Bellagio:

skriven

Är det sant?! Har jag redan träffat min själsfrände? Hon är fantastisk!

24 <3:

skriven

Godmorgon kära Es ser du någon flytt inom en snar framtid för mig ?
Är det tillsammans med G jag kommer göra den.
Kram

Svar: En flytt ser jag men inga detaljer kring den.. kram :)
Esmaralda

25 Nn:

skriven

Hej Es!
Ser mina chanser bra ut att få det där jobbet? Kram

26 Linnean 🌸:

skriven

ESTP har jag aldrig hört talas om. Vad betyder förkortningen? En viss tendens däråt kan man nog ha ibland. Bryta mor viss regler t ex. Helst oskrivna sådana 😉 Har ni åkt till stugan nu? Härligt väder får ni iaf! Jaha, då undrar man igen då...det något märkliga beteendet fr H det har med dotterns nya liv att göra, va? Inte med mig? För vi hade det ju hur bra som helst och så bara typ frånvaro.. Men jag är ju åxå mer känslig nu eftersom jag inte alls mår bra.
Blir han "normal" snart igen? Det är ju toppar och dalar i allt det där. Trodde ju det skulle vara mer energi i mig och stranden m H i dag. Tji fick jag! Men man kan få sol och luft utan karbesök åxå! Ha det gott nu i underbara Småland! Kram.../Linnean 🌸

Svar: Kan betyda Estradörpersonlighet :) det normala återkommer.. kram :)
Esmaralda

27 Mimi:

skriven

Hej!

Ser du om någon förändring.. bra sådan är på väg snart??

kram

28 AnnaK:

skriven

En sån är inte jag iaf! Är nog mer FAFUA personlighet. Dvs en Får aldrig fingrarna ur arslet personlighet. Lite introvert på det hela också så det går ju att lista ut att det inte händer så mkt i mitt liv ;) Ibland undrar jag vad det är för fel på mig egentligen.

Näpp....nu ska jag städa lite! Hemma från jobbet idag.

Kram :)

29 Fanny2:

skriven

Det här med MBTI är så intressant... Tror det kan stämma väldigt bra. Känns som att jag nyss läste om ett ex. Han gick från "snäll" kille till att resa runt i jorden för både äventyr och ligga runt med varje tjej... Förmodligen utan kondom. Rysningar. Vad såg jag i honom... 😱

Det vore intressant att veta vad alla på bloggen får för resultat på personlighetstestet. Enligt testet brukar jag bli INFJ och jag tycker att det stämmer ganska bra. :3

30 Susanne Amalia:

skriven

God Förmiddag..

Vilken intressant läsning.. jag kan känna igen mig lite.. men jag vill inte vara i centrum men hamnar där alltid..

Jag är ganska duktig på att studera och sitta på skolbänken men är en kreatör och hittar snabba lösningar på saker.. (ibland lite för snabba)

Häromdagen när jag var på föreläsning.. så ställde föreläsaren en fråga och jag svarade tydligen med slutpläderingen som han skulle ha om sådär tre timmar..
Det var lite pinsamt.. men jag svarade bara..
-Vad är hälsa för er ... frågade han
Hälsa är för mig kärlekens kraft till all materia och space i universum.
-jahaja nu kan alla gå hem ... sa då denne föreläsaren för det är exat det vi ska komma fram till om tre timmar ...

Nästa fråga han ställde var varför läkare inte kan koden till att en patient håller sig frisk..
Ingen svarade varav föreläsaren tittade på mig och frågade om jag hade en teori..
-jag svarade då att läkare är inte utbildade på friskvård.. de är utbildade på att hitta sjukdomssymtom och ta bort det sjuka från kroppen ..
Hur man förhåller sig för att kroppen ska vara frisk finns det andra yrkesgrupper som har läst och förkovrat sig i.
Detta är två olika yrkeskategorier fast de jobbar med samma element, samma materia (människan )samma materia men med olika energier i kroppen ..
varav han sa att jag just hade svarat på det han skulle visa ... en lång artikel om.. pinsamt.. ..
Sedan sa föreläsaren att han hade ägnat 12år åt detta och jag visste redan alla svaren ... så nu fick jag inte svara mer på hans frågor...
Det var ju inte så bra...
Men det var ju han som hade direkt ställt frågorna till mig...
pinsamt ...

Micke har inte hört av sig mer tack och lov...
Där behövs det mycket kärlek.. han har låst sig i den svarta energien.

Kärlek är för mig en ovillkorlig kärlek till all materia.. omvård är för mig att se till att ingen gör sig illa fysiskt eller psykiskt..
Men ibland måste man släppa för annars gör man sig själv illa .. jag har lite svårt med det sista..

Önkskar dig och MG en underbar dag med kärlek och glädje ...
EllaBella och Saga hälsar..

Många kramar .. Fråga: Blir det bra på resan till Sardinien ??



31 Sus:

skriven

Hej
Alla är vi olika....
Tur....
Undrar om jag får till någon förändring snart?
Love sus

32 Vickan:

skriven

Hej Es

ser du någon rolig händelse?
kram

33 HOLLY:

skriven

Oj vad jag känner igen mig i din dagens blogg. jag kanske borde skämmas för att jag är sådan men att låtsas berömma eller bry mig om andra,om det inte kommer från djupet av mitt hjärta, det tycker jag bara bidrar till att bygga upp et falskt och hjärtlöst samhälle. Vi behövs nog alla. Det viktigaste är nog att låta alla komma till tals och inte trycka ner sin egen sanning i halsen på de övriga.

Till Esmaralda: Varför går det inte att nå mig med healing? varför stänger jag av? vad kan jag göra för att dra ner blixtlåset framför min trasiga själ så det går att nå min smärta med healing? är det någon idé att jag skriver upp mig på din healinglista till helgen? Jag vill ju inte att du ska spilla din tid på ett ohjälpligt fall!

Kramar och tack till dig och ni alla andra!
Eva

Svar: Jag tror absolut att du har förmåga att ta emot healing - men ibland funkar det inte och det är vi nog alla med om då och då... kram :)
Esmaralda

34 Filippa:

skriven

Hej kommer min kompis katt komma hem igen han har varit borta i 3 dagar?

Kram

Svar: ja det ser ut som om han kommer hem.. kram :)
Esmaralda

35 Hönan:

skriven

Tycker dessa inlägg är väldigt intressanta. Häftigt hur det finns så många olika distinkta personlighetstyper. Skulle var kul att veta hur många olika det finns i världen, om det nu skulle vara möjligt att sammanställa.
Igår var det en lite kyligare känsla, verkar den bero på att jag råkat förvirra igen eller på något annat?

Kram

36 Shirin:

skriven

HejEs, testar att ställa min fråga igen..

Ser du möjligtvis vem jag ska hålla extra utkik efter i kärleken?

Svar: Någon som skrattar högt... som har glada ögon och är musikalisk.. kram :)
Esmaralda

37 xXx:

skriven

Hej mitt X ringde mig idag....var 2 år sen...och ett jobbigt slut. Vad kan han ha velat?? Ringde han fel?

Svar: han sökte nog lite bekräftelse .. kram :)
Esmaralda

38 Little miss piggy:

skriven

Hejsan Es!
L på min praktikplats verkar ha skaffat tycke för mig. Hon är äldre än mig, typ dubbelt så gammal som mig. Hon vill gärna hitta på något privat, typ ut och äta eller ta en fika. Ja sa att vi kunde göra det för jag fick känslan av att hon är lite ensam på vänfrånten. Stämmer det? Hon är gift och så och visst blev jag glad att hon fråga mig, men samtidigt så har vi ju inget gemensamt. Hon är ju nästan lika gammal som min mamma så jag tycker det känns lite konstigt. Inte för att det är fel att ha vänner som är så gamla men ändå. Hoppas du förstår hur jag menar? Hoppades mer på vänner runt min egen ålder. Är det fel att gå ut och äta med henne eller ta en fika?
Tack i förhand! Kram från mig 💜

39 Resa:

skriven

Hej Es

kommer jag resa utomlands ngt inom snart framtid?

Svar: Ja så ser det ut att bli.. kram :)
Esmaralda

40 Lilly:

skriven

Hej esmeralda undrar om du ser oss åka på semester iår??


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: