Medberoende.....

Medberoendeproblematik – nej, det låter inte kul.

  Men det  är vanligt   och gäller inte enbart i alkoholistfamiljer utan i alla former av dysfunktionella familjer.

  Det kan tex vara så att någon i  familjen har en psykisk sjukdom,  är psykiskt instabil, är narcissist,  har en borderlinepersonlighet , har ätstörningar osv.

Medberoendet är som ett slags rollspel som barn och närstående utvecklar för att försöka skydda sig själv mot missbrukaren. Detta kan  ockå förekomma i familjer där en av föräldrarna lider av ett gammalt medberoende .

 

Den medberoende har ofta svårt att sätta gränser gentemot sin omgivning.  Hen lever sitt liv efter ”missbrukarens” mående. Det är vanligt att man utvecklar ett starkt kontrollbehov och får svårt att fatta egna beslut.

De tappar i självkänsla och upplever ofta en inre tomhet och vilsenhet.

Den medberoende försöker ”rädda” in partner,  och detta utökas till att vilja rädda alla och man får en enorm förmåga att sniffa upp människor med problem som man försöker ta hand om .

 

På vägen tappar man helt bort sig själv.  Man finns bara om man ses genom någon annans ögon… dvs den man försöker rädda.  Därför upprepar man ideligen sitt beteende  ….  och medberoende barn har en tendens att söka sig partners som vuxen som hen kan ”rädda” och medberoende partners  söka ofta ny partner med liknande problem som den förra.

Barn i en dysfunktionell familj  lär sig ofta att göra sig osynliga.. de  får inte ta plats.. de får inte märkas… de får inte vara i vägen och de lär sig på vilket sätt de ska agera för att möta  "missbrukarens" behov. . Detta leder till att barnen utplånar sig själv och tillgodoser inte sig själva och sina behov.

 

 De lär sig att bli starkt inkännande och läser ideligen av förälderns mående för att kunna anpassa sig därefter. Barnen är oerhört lojala  mot sin familj och förråder dem inte… och ofta bär de med sig sviterna efter sin uppväxt genom livet.

Men man kan förändra... och hur det går till kommer det snart ett nytt inlägg om.....

Kram & kärlek

1 <3:

skriven

Tack för återigen ett bra blogginlägg kära Es. Känt mig både kvävd och styrd av mina föräldrar under hela min uppväxt. Behöver klippa banden lite mer eller rättare sagt navelsträngen svårt för att pappa uttalar sin besvikelse på elaka sätt ibland när jag säger att det här känns inte ok för mig. Just nu känner jag mig besviken på både mina föräldrar och farfar. Allt kretsar runt min bror semestrar och allt. Blev väldigt besviken av deras senaste beslut som att jag inte räknas eller att de tar hänsyn till mina sjukdomar. Pappa vill inte se eller förstå. Måste hitta en lösning tror det är bra att jag flyttar så småningom till ett annat boende att det kan vara en bra början. Jag vet att mina föräldrar älskar mig men känslan av deras kontrollbehov går mig på nerverna.
Frågar igen om mig och TE vad är det som händer där ? Intensiva personliga och flörtigare mejl. Fick känslan att han blev sugen och hälsa på mig utomlands. Börjar det närma sig en träff eller kommer han hålla sig på sin kant av artiga själ.
Kram
💜💜💜

2 Anonym :

skriven

Jag är medberoende. Känner inte igen mig förutom i att skydda familjen och inte berätta något....
Jag har idag svårt att förstå hur man kan dra in barnen i det. När jag var 20 och fick körkort ringde farmor mig hela tiden att jag skulle ut och leta efter pappa. 20 räknas som vuxen men jag ville faktiskt inte göra det egentligen. Jag försöker ju lämna det bakom mig men min familj pratar och tar upp det hela tiden fortfarande idag. Eller när pappa lämnade mig och min syster hos mamma där det var fyllefest när vi var cirka 14 år. Jag har så svårt att förstå. Skulle mitt barns pappa ha fest när jag skulle lämna henne hos honom hade jag vänt i dörren, med mitt barn.

Väntar på nästa inlägg! :-)

3 F:

skriven

För att göra en lång historia kort så skriver jag kortfattat: jag har problem med hjärtat och känner mig ofta trött och orkeslös. Undersökningarna har hittills visat vara bra. Ska dock undersöka mig hos en speciallist snart. Frågan är, kommer de hitta orsaken till mitt mående? Jag känner att mitt liv har begränsats så mycket och jag vill må bra och kunna orka igen. Ser du något kring det, kommer jag att bli mig själv snart.. Vill leva livet utan några begränsningar där jag inte orkar. Kram

4 Jossan :

skriven

Tidig morgon.. Upp innan tuppen! Klockan 5 ringde min klocka och så var det bara att gå upp och klä på sig och bege sig till jobbet!

Jag börjar faktiskt trivas på detta jobbet. Känns som jag på något sätt tar ansvar som ordinarie. Aja 3 dagar kvar där.

Mitt huvud är halvvägs i att planera födelsedag och jag är nog lite i USA... Ska nog skriva en gästblogg om det!

Jag fick intervju på måndag! Så håll tummarna. Det som jag tror kommer sätta käppar i hjulet är att jag har 2 VFU kvar att göra, vilket kommer göra att jag är borta 8 veckor på en termin...

Hoppas jag får det!! Biträdande förskolechefen verkade vara positiv när jag sa att jag jobbat där innan.

Kram

Svar: Jag håller tummarna och du är välkommen med gästblogg.. kram :)
Esmaralda

5 Sus:

skriven

Hej
Inte ovanligt....
Love sus

6 Tanten:

skriven

Viktigt och svårt ämne.

Har en fråga om det är OK. Vaknade av att Tv:n var på. VET att jag stängde av den. Tekniskt fel eller någon som vill ha uppmärksamhet tro? och vem i så fall? Undrar om du kan se något om detta?

Kram

Svar: Ja, här var det en kvinna från andra sidan som kom på besök och tittade till dig och gav samtidigt ett tydligt tecken.. kram :)
Esmaralda

7 Kaffebruden:

skriven

Morning ☀️✨ alltid lika mysigt att starta morgonkaffet här inne!

Om man nu får recensera: Gillar verkligen när du mer ingående beskriver ett ämne för att i ett senare inlägg presentera hur det kan "lösas". Intressant som tusan!! Keep it up.

Sticker in en fundering kring situationen med den här mannen. Drar han sig undan pga. känslor som kan uppstå eller har han tröttnat? Lite ledsen, men fortsätter se mig som en toppentjej och att det är hans förlust. Kramar!

8 Helena Ir:

skriven

Oj,ett sånt tungt ämne du tar upp..för som barn till beroende,har det inte varit lätt! Och visst bär man med sig,genom livet..jag har i och för sig vänt detta ryggen.

Som yngre hade jag ett motto,att alla förtjänar en ny chans,ja även flera.Sen en tid tillbaka irriterar jag mig på folk,som gång på gång utsätter sig själva för ledsamheter i sitt liv..att inte se..detta gör mig så förbannad! Kanske en fas..kanske någon bearbetning..jag orkar helt enkelt inte vara förstående!

Ha det gott!

Kram :)

9 💕 Zoey 💕:

skriven

God morgon Es!

Idag är en sådan dag då jag verkligen hoppas få svar på mina frågor, men inget måste. 😊 Det är nämligen så här att mina föräldrar har problem med sina grannar och jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta ... med tanke på hur dom beter sig så känns de som det är 3 åringar som bråkar om hink och spade. För att göra en lång historia kort så stör sig grannarna på allt och då menar jag ALLT! Dom sitter bl.a. på sin altan och lyssnar på vad mina föräldrar pratar om, stör sig på om mina föräldrar skulle ev kissa deras egna hundar i deras egen trädgård, man får inte skratta utan de ska helst vara tyst osv. Mina föräldrar bor i ett bostadsområde och har gjort det i 25 års tid och aldrig fått klagomål förut. Min syster som är sjuk bor fortfarande hemma och detta tar jättemycket energi från henne så man vill hjälpa till men vet inte hur. Något grannen sa som mina föräldrar är frågande på var att han visste vad som förse gick inne hos mina föräldrar. Vad menade han med det? Det försegår inget inne hos dom vad vi vet. Låter som om mina föräldrar är mördare eller något annat kriminellt. Varför håller dom på? Kommer detta sluta snart? Det är ju inte lätt att skita i heller då det känns som om dom psykar ner en och har koll på oss. Mycket tacksam för svar! Blev visst långt ändå (sorry!)
Kramar Zoey 💕

Svar: Det enda ni kan göra är att sluta bry er. Något annat finns inte. Grannarna är av den sorten som Gud gömde och man kan inte gör nåt åt det. Men man kan sluta bry sig och inse att det bara är slöseri med energi. Kram
Esmaralda

10 Nettan:

skriven

Mycket bra inlägg om medberoende!

I förrgår blev min kompis dotter kraftigt misshandlad av sin sambo, alla fyra barnen såg eländet. Hon har anmält honom med hjälp av sina föräldrar.

Regnet vräker ner hos mig och mitt paraply ligger i bilen som är i garaget ca 200 m från bostaden, hur tänkte jag nu?!

En intressant man har gjort sig till känna. Är det endast en flirt eller är det något på gång?

Önskar dig en bra dag!


Svar: Hoppas nu inte kvinnan tar tillbaka sin anmälan... det är tyvärr vanligt.... och angående din fråga så kan det mycket väl blir en flirt.. kram :)
Esmaralda

11 Skorpan:

skriven

Ja det är alldeles förskräckligt när det blir så. Har följt med det på rätt nära håll i barndomen o inte är det alls bra för barnen, eller nån annan heller för den delen. Stark ska man vara för att lyckas komma ur den "spiralen". Tror det är bra att få hjälp av någon...

Det var en talgoxe som skulle ha velat komma in i vårt badrum idag, först hörde jag ljudet av klorna på fönsterblecket, heter det klorna, sen steg jag upp på toastolen o såg den. Lite rädd kanske den blev, men den kom på nytt o flög fönsteröppningen. Jag var tvungen att stänga fönstret för att inte behöva idka talgoxjakt såhär på morgonkvisten ;). Var det här nu bara som det råkade sig, eller något budskap åt mig?

Något som jag tänkte om budskap var igår när jag i samband med någon annons eller dyl såg företagets namn där jag tidigare under dagen var på intervju. Det kändes som ett tecken, har jag spårat ut totalt nu o har alla mumintrollen lämnat min dal Es?

Idag får jag äntligen komma till frissan, hurraa, nu ska jag bli oemotståndligt fin ;DD o det är ju passligt eftersom det, igen, ska bli fotbollsmatch lite längre från hemmaplan... Ja ja, aldrig vet man var han kommer emot, eller hur? Nåja, det där tror jag ju inte på själv ens ;).

Önskar alla en trevlig dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag tror nog att fågeln hade ett budskap om kärlek till dig.. men något exakt ser jag inte.. kram :)
Esmaralda

12 Jill:

skriven

Stämmer till punkt och pricka....svider i hjärtat att läsa men hoppas att nästa inlägg ger tips på och hopp om hur man hittar tillbaka till sig själv...

Kram J

13 Dunegull:

skriven

Ser det ut att dröja många år innan jag får barn?

14 Rockabilly:

skriven

Tjenare E!

Ett väldigt viktigt ämne på bloggen idag, följer me spänning.
Ska ut på krogen i helgen,
hur stor chans att nått dyker upp?

Kram kram

Svar: Något mer tillfälligt kan mycket väl dyka upp.. kram :)
Esmaralda

15 Varis:

skriven

Hej Ez,
Många intressanta inlägg senaste dagarna. Jag ser redan fram emot nästa.

Tack för ditt senaste svar till mig om att jag har att gå igenom själv innan jag är redo för kärlek. Visste det själv innerst inne. Jag arbetar hela tiden på mig själv och vill verkligen utvecklas till mitt bästa jag för att kunna leva i harmoni o frid med mig själv. Jag är inte där än. En sak är att jag inte lyssnat till min inre röst som i år försökt få mig att röra på mig och inte bara för att gå ned i vikt men för att rensa energi och vara den jag verkligen vill vara. Så jag försöker nu hitta ett sätt att förverkliga det. Jag vill må bra.
Tack igen :)
Kram

Svar: Går du bara in för det så vet jag att du lyckas hela vägen.. kram :)
Esmaralda

16 Lite anonym denna fråga:

skriven

Hej Esmaralda!
Det är snart dags för förberedelse för dop, jag var lite tveksam angående om jag skulle bjuda ett par eller inte, men jag minns att jag vräkte ur mig för en tid sedan att de var välkomna när jag träffade dem så jag kände ändå att det blir bäst att bjuda dem! Ser du om de verkar tycka det känns obekvämt eller konstigt att jag bjudit dem till dopet?
Kram

Svar: jag tror det faller sig ganska bra.. kram
Esmaralda

17 Rose:

skriven

Ja, usch. Mönstret är lurigt. Kan bara tala för mig själv. Har lång erfarenhet med detta problem och tagit hjälp av olika forum som al-anon och andra samtalsformer.
Jag har nog ännu en bit kvar..när jag är ensam funkar allt bra men i tvåsamhet smyger sig mönstret på..och så upptäcker man att någon av partnerna dricker för mycket eller att det är något annat som gör relationen osund.
Bra att det kommer ett till inlägg om ämnet och hur det går att ta sig ur det.
Kram

18 N:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser jag ut att ha något dåligt rykte omkring mig? som kan minska min chans att träffa kärleken?
Kram

Svar: Nej jag ser inget dåligt rykte.. kram
Esmaralda

19 Holly:

skriven

Oh vad bra skrivet. Jag känner igen mig själv till 100%. Hur gör man för att bli befriad från detta beroende som sitter så djupt inlärt med modersmjölken? Hur erövrar man sitt jag-värde som aldrig har funnits? Jag klarade av att sluta röka men hur hittar jag mig själv? Hur vågar jag ta plats för egen del och tro att rättvisan också en endaste gång ska stå på min sida. Är man född med att det inte är självklart att man har samma värde som alla andra, är det helt kört. Det går inte att köpas tillbaka även om man alltid är skötsam och hjälpsam och alltid ställer sig sist i kön för att inte ta plats från andra.

Esmaralda: Är det någon idé att fortsätta köpa lotter när jag inte verkar ha turen på min sida. Förtvivlat köper jag lotter, trots att jag inte har råd, BARA för att jag ska kunna ha möjlighet att ändra boende till ett ställe som inte gör mig eller mina djur sjuka. Jag har en otäckt stark känsla av att jag kommer inte att komma härifrån med mig själv och mina 3 älskade djur, att det redan är för sent.

Svar: Sluta köp lotter... inte förrän om 6-7 år kommer en turperiod i spel för dig så spar pengarna fram tills dess... råder jag dig. kram :)
Esmaralda

20 s:

skriven

Hej Esmaralda!
Beror det på miljöombyte som sonen känns kinkigare än vanligt?
Kram

Svar: Ja det har med saken att göra.. kram
Esmaralda

21 Frida:

skriven

Hej. Har en lite tung period nu. Ser du om det vänder snart?
Kramar 💜💛💜

Svar: Jadå visst vänder det.. kram
Esmaralda

22 Skrållann:

skriven

Hej!
Åh vad jag tycker det är hemskt när barn drabbas av vuxnas problem.
Här hemma har vi kompisens gosse sedan igår. Min kompis har haft kraftiga sammandragningar och jag fick just veta att hon blir kvar på förlossningen tills det är klart denna gången, hoppas innerligt att allt går bra;)
Tyckte ett par dagar att harmonin smög sig på i äktenskapet men så händer nåt och allt blir som förut. Det tar mera energi än det ger och jag är osäker på om jag orkar med det så mycket längre till. Kan du se nåt och vägleda?! Har tidigare fått till mig att risken för seperation är rätt stor och nu känns det så igen;(

Kram❤️

Svar: Ja, du kommer en till punkt när du vet hur du vill göra.. kram
Esmaralda

23 Destiny:

skriven

Hej härliga Ezmeralda!Tack för din blogg och allt du delar med dig om!😀När kommer jag träffa kärleken igen?vad kommer jag att arbeta framöver?Stort tack på förhand.hälsningar Destiny💕

Svar: Kärleken dröjer lite men den kommer och jag ser också någon form av studier för din del.. kram
Esmaralda

24 Anonyma jag:

skriven

Väljer att skriva anonymt idag :) Jag är en av dom som är medberoende. (till en narcissist) Jag känner igen mig i allt i inlägget. Det värsta är när man levt i detta under lång tid så är det svårt att förstå vart man tagit vägen och hitta tillbaka till sig själv. Svårt att veta vad som är "hjärntvätt" och inte. Man överanpassar allt och känner in alldeles för mycket, men det är nödvändigt eftersom man annars kan råka väldigt illa ut. (!)
En liten fråga är om "hans nya" kommer bli utsatt som jag eller påverkad. Eller det kanske inte håller. Hon kanske ser vem han är????

Ser fram emot nästa inlägg om hur man kan förändra.

Kram

Svar: Den som går in i ett längre förhållande med honom får uppleva i stora drag detsamma som du... om de väljer att stanna kvar.. kram
Esmaralda

25 Lii:

skriven

Hej Esmaralda!
Ser det ut som att jag snart möter på honom igen? ser det ut att vara i all hast vi springer på varandra? Eller möts vi nästa gång på något uppstyrt angagemang?
Kram

26 Pollan:

skriven

Känner så väl till det. Min vuxne son stöder sin far som är svårt alkoholiserad. Han tål ingen kritik av mej Jag skulle önska att han tänker på sitt eget liv o bästa. Kan jag göra något?

Svar: Nej din son är vuxen och måste ta tag i detta på egen hand för att det ska lyckas.. och kan kommer till insikt så småningom... kram
Esmaralda

27 Linda :

skriven

Hej Esmaralda!
På måndag börjar jag jobba igen efter semestern och det ser fortfarande ut som att det saknas personal. Kan du se något kring hur det kommer att se ut för mig arbetsmässigt? Jag undrar också över kärleken, kommer den snart?? Kram Linda

28 Fråga:

skriven

Undrar hur länge vi kommer att arbeta som vi gör?? Tills vi når vårt mål😊 kram

29 Ängeln:

skriven

Finns det något meddelande till mig ifrån andra sidan ❤️

30 Virrhönan:

skriven

Goddagen!

Många tänkvärda inlägg på sistone. Är inne i en funderarperiod o tänker nog på tok för mycket. Nu är det mycket på jobbet. Tror du jag kommer hitta nåt annat arbete framöver? Ser inte mej själv här ända fram till pensionen...
Hu för denna blåst, rena hösten idag ju. Ha det gott o många kramar

31 Fråga:

skriven

Undrar hur länge vi kommer att arbeta som vi gör?? Tills vi når vårt mål😊 kram

32 Tanten:

skriven

Tack snälla du för svaret.

Kram

33 Ängeln :

skriven

Finns det något meddelande till mig ifrån andra sidan ❤️

34 Emmiie:

skriven

Det gör ont i mig även idag av att läsa dagens inlägg.. Vissa sår läker långsammare än andra och frågan är om de nånsin läker helt? Hmm.. Det är bra skrivet av dig lika fullt om än det smärtar mig att bli påmind om sånt som varit, ser fram emot att läsa uppföljningen. Kanske får någon aha-upplevelse eller så.. Jag har ju som jobbat hårt med att skapa förändring, ändrat om olika beteenden/förhållningssätt som inte längre är till nytta.. Utvecklat mig själv och även lärt känna mitt riktiga jag helt enkelt, en process som nog aldrig lär bli helt färdig.. Och det vill jag nog inte heller för det är bra med förändring, iaf positiv sådan, sen kan man ha skilda åsikter vad det kan tänkas vara men ja.. Det är nått helt annat, hihi.. ;P

Fundering.. Jag uppskattade dit svar här om dagen men känner lite.. nere ändå. Jag är väl inte en familjeperson så egentligen men dom som står mig nära, som K, betyder extra mycket för mig och jag vill ha en bra relation där fast nu är hon ju som sagt så stressad kring allt och alla och att stora kärleken dykt upp gör ju inte saken bättre för ja. Jag förstår att dom vill ha så mycket tid som möjligt med varandra och att allt är nytt.

Jag köper det men dom är ju med varandra större delen av dagen ändå. Hon verkar även lämna över stort ansvar kring hus och djur på sitt barn i tonåren samt lämnar barnet själv på kvällen/natten då hon prioriterar sig själv och kärleken vilket inte känns helt ok i min värld men jag hinner ju aldrig ta upp sånt för hon stressar ju alltid iväg i nått.. Och en av anledningarna till min flytt var ju som sagt för att få närmare till K och hennes barn men ja.. Så mycket gemensam tid har det trist nog inte blivit pga olika orsaker och ofta när det väl blivit av så har det stressats.. Vilket inte känns kul eller vidare givande för vår relation..

Funderar bara lite på vad jag kan göra om ens något? Någon annan som kan komma med råd eller förslag? Någon som varit i samma eller liknade situation i en nära relation, vad tänkte ni och/eller gjorde då?

Tack på förhand, ha en fin dag alla :)

35 Smöla:

skriven

Ser du om jag kommer iväg på countryfesten? Finns min drömprins där?

36 <3:

skriven

Hej igen kära Es menar han det han säger att han vill flytta ihop och skaffa ett barn till med mig ? Eller är det förälskelsen som pratar. Vet inte om det är rätt och hoppa med honom...
Kram
💜💜💜

37 Little miss piggy:

skriven

Hej Es!
Jag har varit och besökt en fritidsgård för vuxna typ. Ett ställe man kan göra lite vad man vill och träffa människor. Själv vet jag varken ut eller in. Min kurator hjälpte mig komma i kontakt med detta och det är meningen att jag skulle gå dit bort en gång i veckan isf. Jag vet att jag inte har något att förlora och ska ge de ett försök, men vad ser du kring detta? Något jag kommer ha nytta av i framtiden? Ser du något positivt kring detta bortsett att jag träffar nya människor? Kram 💜

Svar: Jamen det tror jag är positivt... ge det en RIKTIGT chans.. gå dig med öppet sinne och positivt tänk.. kram :)
Esmaralda

38 Susanne:

skriven

Bra blogginlägg och viktigt!
Kan du se om HAN äntligen tagit sitt beslut om separation?

39 Will:

skriven

Hej! Känner mig som medberoende till en mor som styr hela familjen. Hon har alltid fått oss att tycka synd om henne och vi får dåligt samvete och försöker göra allt. Känns som hon fått hela semestern av oss alla men ändå blir det inte bra för henne. Det är jätte svårt tufft att säga nej när man har haft det så hela livet. Kommer det att vända och bli bättre, vägar jag säga nej och ställa krav De har ju bar oss men vi behövs för fler!

40 MB:

skriven

Du/bloggen får mig alltid att tänka över mitt liv och hur förhållanden mm ser ut -tack.

Jag har sedan i början av sommaren känt mig stressad, orolig och nu sover jag dåligt på nätterna. Säg mig att du på något sätt kan säga vad det är som händer med mig, jag är orolig att återigen köra in i väggen fast nu med två barn av ett mycket litet. Jag har fått sömntabletter och sover bättre och har börjat tänka klarare tankar. Jag är orolig för kompisrelationer, jobbet som jag jobbar lite på och annat tänker mycket på framtiden att jag kommer jobba och inte se mina barn så mycket som jag önskar. Jag känner mig lite lost.

kan du se om det är övergående eller om du bara känner in att det är "något"?

Kram /MB

Svar: Du behöver nya nya beslut och daterar upp din grund. . så blir det bra.. kram :
Esmaralda

41 M:

skriven

Hejsan Es!

Jag funderar på att köpa pevaryl mot svam idag på apoteket,och undrar om du ser någon varning om jag använder den?komer den hjälpa tro..? Ps:det är en kille som jobbar i kassan och jag vågar inte fråga ngt om detta:)
Är mycket tacksam för svar

Svar: Köp du och pröva.. om det inte hjälper så gör det ingen skada i alla fall och hjälper det inte så får det bli ett besök hos gyn.. kram :)
Esmaralda

42 Cattis :

skriven

Kommer han o jag göra nån resa ihop?

43 Tisa:

skriven

Mina syskon kan vara ganska jobbiga, men också väldigt snälla. Men när jag flyttade till min nya lägenhet fick jag veta att det kostade massa pengar att hjälpa mig. Jag kände mig som en stor börda, allra helst när jag bara kunde stå och titta på. Jag vågar nästan aldrig be om hjälp för de har väldigt sällan tid eller orkar inte komma. Är jag bara jobbig i deras ögon?

Svar: nej du ska veta att din familj verkligen älskar dig.. även om de ibland säger sådant som är taskigt men så tror jag det är i de flesta familjer.. kram :)
Esmaralda

44 Susanne Amalia:

skriven

Vet du att det värsta är att i vuxet tillstånd så söker man ju upp människor som man kan leva med med i exakt samma mönster.. eller ett mönster där man enkelt kan fortsätta att leva för att skydda ... någon ... Detta har man ju kämpat med för att komma bort från men sedan valde man en annan sort av dysfunktion..

I mitt fall slutade det med att jag bröt upp från allt och bestämde mig för att alla måste utvecklas från deras egen plattform ... men jag ljuger lite för mig själv .. för jag har fortfarande min mamma kvar som ringer när hon vill ha hem varor från affären eller blir sur om jag inte lagar en middag med efterrätt varje dag och ställer den på hennes trapp... betala ska hon inte göra eftersom det är mitt fel (enligt henne själv) att hon inte får leva som hon har gjort tidigare... nämligen så att hennes mat inte får kosta mer än 6kr om dagen..

Men det går ju inte heller eftersom hon ramlar av näringsbrist och får fraktur i skelettet, blir opererad för binvävsstroke eftersom hon inte dricker tillräckligt...
Men hennes egna pengar (hon är miljonär) vill hon inte använda till mat... det är överskattat säger hon...

Jag har pratat med hemtjänst och sjukhus och läkare och de har haft henne inne på korttidsboende.. men de säger att de inte kan göra något eftersom min mamma bara har en lätt psykisk sjukdom...

Vill hon inte bli hjälp så behöver hon inte bli det .. så skulle jag också kunna säga men det klarar jag inte av.. medberoende sedan jag var lite .. van att ta ansvar...

NU ska jag ut och resa lite.. jag jobbar med att inte ha ett dåligt samvete... men har bestämt mig för att mitt liv inte får styras för att hon vill...
Hon får lägga sig ner på golvet lotsas få hjärtinfarkt och ringa ambulansen ... och doktorerna får tycka att jag är världens sämsta för att jag inte är där och tar hand om min mamma när hon försöker styra omvärlden genom hennes (kollapser) ...

Önskar er en fin dag med sol i hjärtat... ( tack för svar i går och min son har skickats vidare till experter för att ta reda på om det finns några mer cellförändringar på kroppen.. men de tror att de har fått bukt med dessa som är upptäckta.. det går åt rätt håll ) lycka och glädje ...

EllaBella hälsar också... slickar till MG... hon vill berätta att hon ska bada med änderna i dag .... ;)




Svar: Man kan vara medmänsklig och man kan ha överseende men det finns ingen ursäkt för att låta sig styras såpass att ens eget liv blir lidande.. MG hälsar och säger att han NÄSTAN han ifall sin svanflock idag.. han simmade så flytvästen fladdrade !! kram på er :)
Esmaralda

45 h:

skriven

Hej!
Är J någo förtjust i mig? Vill bli vän me han på fb men vågar inte...

46 Linnean 🌸:

skriven

Intressant inlägg. Förstår att det är lätt att hamna i detta. Har funderat på det vad det handlar om en person i min närhet.
Du hade rätt! Det omtjatade H:et hör av sig och vem vet...vi kanske ses igen tom!
Kom äntligen till den privata läkaren! Lugn och fin. OCH...mina gamla journaler hade inte kommit dit så nu måste jag själv fixa dem och vänta ytterligare 2-3 veckor. Guuud, giv mig styrka! En annan us hade blivit fel och måste göras om m mycket trassel för att ta sig dit osv. Det är verkligen en jäkla röra med allt!
Som en liten söt bonus vill tandläkaren ses åxå! Ja, för att glo i mitt gap alltså. Öh! Bara "nöje" Ha en god dag och roa er på andra sätt än att jazza runt i vården. Vink och Kram...
/Linnean 🌸

47 Rebecca:

skriven

Väntar något kul mig trots att semestern är över? kram :))

48 Jag:

skriven

Hejsan. Jag fick nyss avslag på en jobb som jag sökt och som jag trodde att jag skulle få. Men nu börjar jag tänka att det kanske är universums sätt att tala om att det inte är meningen att jag ska ha ett sådant jobb, utan att jag ska tänka i nya banor. Stämmer det?

Svar: Ja, det är rent av troligt att det är så.. kram :)
Esmaralda

49 Höst tider:

skriven

Hej Es

Hur kommer hösten bli?
kram

50 Helena Ir:

skriven

Idag tog det tid att komma hem från gymmet,jag fick nämligen vända första gången jag kom hem,jag hade glömt mina nycklar,som tack och lov fanns kvar..och de fanns att hämta i receptionen.
Jag tror att något/någon tyckte jag skulle iväg med t-banan igen..för när jag står och väntar på den,så råkar två killar i yngre tonåren sparka ner en boll på spåret,en bit ifrån mig. Den skräcken när jag förstår att en av dem funderar på att hämta den..
Jag skrek: Ni går INTE ner och hämtar bollen! -Men det står 9 minuter på tavlan,fick jag till svar.
Tidtabellerna på tavlorna har krånglat en del,så jag svarar; Den kommer när som helst,det står fel! Och jag vrider öronen av er båda två om ni närmar er spåret. Tokig tant,tänkte de nog..men 15-30 sekunder senare kommer tåget till perrongen.
Det var nog bra att jag var glömsk idag..

Kram :)

Svar: Där hade grabbarna tur som mötte dig.. idag var du deras ängel och det är stort.. kram !!
Esmaralda

51 Tildis :

skriven

Hej! Har själv sett hur min syster blev påverkad av hennes före detta mans psykiska problem och det var ingen vacker syn. Som tur är så blev det bättre efter att dom separerade så nu lever hon sitt liv precis som hon själv vill. Och det gör mig jätteglad. En fråga kan du se om det är troligt att jag fått en infektion i kroppen? Kram

52 mikaela:

skriven

Hej kära Esmaralda.
Oj vad jag känner igen mig. Jag är uppvuxen i en familj med stora alkoholproblematik och depressioner. Det började redan som liten att jag kontrollerade allt. Särksilt mor min. Jsg kontrollerade henne mest av de alla men var mest för att jag kände att jag skulle skydda henne. Efter att jag växt upp kunde jag släppa tyglarna lite. Men känner än idag hur jag kan dras till människor med dessa beroenden. Jag vill hjälpa allt och alla. Har ofta funderat varför jag dras till de som har problem. Kanske är det för man ser dom som svaga.💚

Har en fundering om kanske du kan se eller hjälpa mig ?.för en sådär 3 år sedan började jag dras till en man. Jag fick upp massa bilder om honom i huvudet. Till slut föll jag för mannen "S" han är vara bekant men han känns som mer. Jag gick en dag och fick en ren känsla av att hans slutsiffror i sitt personnummer är dom mitt. Mycket väl var det så dock i annan ordning. Jag har inte sett honom på jättelänge. Men kan ändå inte släppa honom i tankarna. Han älskar mina barn och beter sig som om dom vore hans. Min mista pojk säger hela tiden " mamma du ska gifta dig med honom" det har han gjort sedan han var liten (han är 5 år nu). Jag skulle vilja fråga dig. Ser du någon framtid mellan "s" och mig ? ❤
Kram till dig🌸

53 Hönan:

skriven

Vilket bra och viktigt inlägg. Det är något som jag uppskattar mycket med din blogg, att du även tar upp dessa svårare och tyngre ämnen. Tänker att det nog hjälper många, önskar att fler hittade hit och kunde få ta del av dina kloka ord.
Gällande mitt lilla projekt så har jag kommit fram till att två knappar kanske blir bättre än en. Lite stabilare, men samtidigt svårt att veta. Vad tror du? 1 eller 2 knappar? Börjar jag närma mig mål sen, eller ser det ut att finnas lite mer att slipa på? :)

Kram

Svar: Någonting säger att ja, två knappar.. kram :)
Esmaralda

54 Mi:

skriven

Hej!

Blir det någon bra förändring i mitt liv snart????

Kram

55 Sara:

skriven

Hej Ezmaralda!
Hoppas innerligt att du svarar mig. Efter min separation för ca 8 år sen så känns det som jag är otursförföljd :( Han lämnade mig å barnen för en annan och har fått veta i efterhand att han hade varit otrogen flera gånger. Han är det fortfarande mot sin nuvarande och dom innan. Varit hos psykolog flera gånger och psykologen säger att han är narcissistisk å det tar flera år att komma över sånt förhållande :/ Jag känner mig bitter å avundsjuk över att det går så bra för han och jag som inte gjort nåt går det inte alls bra för? Tror nog inte att karma finns :( Vill så gärna träffa en kärlek men har inte träffat nån sen vi separera... ser du nån ljusning för och en kärlek? Många kramar Sara

Svar: För det första ska de helt skita i honom... ge honom INGENTING av din energi.. tänk inte på hon om... lägg all fokus på dig själv och bygg det liv du vill ha.. nu handlar det ju om dig.. kram
Esmaralda

56 Alma:

skriven

HeJ Es!

Ser du något roligt som händer mig?
kram

57 Skorpan:

skriven

Men oj vad kul att höra. Kanske det var ett budskap om att kärleken äntligen är nära?
Tack o kram - Skorpan

58 Lizette:

skriven

Hej!
Funderar lite på mitt senaste förhållande, som tog slut för 2 mån sen. Han hade ett speciellt sätt mot sina föräldrar, var respektlös gentemot dem o uppträdde som ett sårat barn hos dem när vi var där.. mamman hans började gråta vid nått tillfälle och jag tyckte det kändes konstigt o jobbigt..han sa att de hade varit taskiga mot honom under uppväxten samt att pappan var narcissist. Vi pratade en del om det, eftersom jag hade så ont av det. Märkte att ibland när vi hade nån konflikt så tog han inte riktigt sitt ansvar utan ville gärna manipulera mig att tycka synd om honom o jag reagerade tvärtom eftersom jag inte klarar av det sättet. Blev konstiga situationer ibland.. Kan du se något om detta? Kommer vi ha kontakt framöver?
Kram från undrande

Svar: Han har helt klart sådant som är obearbetat med sig i bagaget,,, och det känns som du går vidare och finner en ny kärlek... viket bara känns bra.. kram :)
Esmaralda

59 Sherie:

skriven

Hej

Ser du något nytt på ingång för mig?
Hoppas på svar idag:)

60 Nettan:

skriven

Tack för svar!

Mannen är efterlyst i sin frånvaro. Han länkade kontona och tog ena bilen i fyllan och for iväg. Han är ännu på fri fot. I dagsläget verkar det inte som hon tar tillbaka anmälan och jag hoppas att hon inte gör det. Från första dagen fick jag avsmak av den mannen o tog det med min kompis. Han kommer att ge sig på henne sa jag. Det var ca 4 år sedan och det stämmer tyvärr...

Han log henne med minsta dottern i hennes famn som är ca 1 år och de andra tre barnen såg på!

Jävla skitstövel på ren svenska.

61 MB:

skriven

Tusen tack för ditt svar, jag känner mig lugn i det och ska försöka göra som du skrev. Tack. Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: