När skamkänslorna ställer till det.....

En av er hade ett önskemål – att jag skulle skriva om skam.

Du kan vara en person som ältar dina misslyckanden.. du har svårt att ta kritik och det är svårt att lära känna dig på djupet.

Är det  så.. då kan skamkänslorna vara det som ställer till med problem för dig.

Det är en skillnad på skam och skuld. Båda uppstår i förhållande till våra sociala relationer -  skulden handlar om vad vi GÖR i relationen och skammen handlar om   vem vi  ÄR .

 

Skam motiverar oss att försvara oss genom att ge igen eller dra oss undan. Skulden ligger närmare empatin och skammen ligger närmare rädslan och ilskan.

Skam är ju en naturlig del i våra liv men när det växer och blir för mycket… då måste vi agera. 

  Under skoltiden konfronteras barn med kamratgruppens hierarki och de underlägsna och bortvalda kan känna skam.

Sedan kan skammen  komma kring den egna identiteten, såväl själsligt och sexuellt. Skam uppstår som en följd av insikten om sina egna begränsningar.

Växer man upp i ett dysfunktionellt hem  då tar vi på oss skammen när de vuxna kränker  barnets gränser.

Ett barn som ständigt blir skymfat ökar sin skam och den kan bli så illa att hen varken  kan känna kärlek till sig själv eller andra.

 

 

När skammen finns där så hanterar vi den på olika sätt. En de väljer att fly. Andra väljer   makt och aggressioner. Våra strategier beror på situation.

Är man full av skam väljer man ofta  extrema  vägar.

Antingen kan man  försöka att högprestera sig bort från skammen och vi sätter  upp höga och svåra krav. Vi tror att om vi bara fixar det svåra så ”blir” vi någon och vi blir accepterade fullt ut

 

Eller så väljer vi att lågprestera.

Det är en strategi som innebär att vi undviker alla situationer där vi utsätter oss för någon annans granskande ögon.

Vi sänker vår ribba hela tiden och denna strategin är förrädisk och slutar med att vi aldrig blir klara med vår skambearbetning, det hela bara skjuts upp. Det kan sluta i en rejäl depression.

I skammen så jämför man sig med andra och man drar jämt kortaste strået

Man kryper undan för omvärlden och även för sig själv… man vill inte kännas vid sin skam.

Man skäms för att  man skäms. 

Ska man komma ifrån värsta skammen så är första steget acceptans.

Acceptera att skammen finns där. 

Acceptera att du är sårbar, att somligt känns fel för dig och kompensera med annat och se det du är bra på . 

Acceptans brukar  vända på steken och skammen minskar. 

Är skammen sådär förlamande och tar över – då behöver du terapi.

 

På jobbet kan man känna skam  och tycka att man är en dålig chef eller dålig personal.  Hemma kan man känna sig som en dålig mamma lleer dålig partner  och detta ger skamkänslor.

Lite lagom skam är ju bara sunt. 

Den är en skyddande känsla som vägleder oss i vår kontakt med andra. Man tror att ursprunget till detta kommer från rädslan  att bli utstött ur gruppen och i vår mer primitiva cykel var ju detta likhet med säker död.

I dag är det meningen att skammen ska fylla sin funktion som  respekt inför andras känslor och  lyhördhet för vad andra kan tycka och tänka om oss.

 

En normal skam ska vi sträva efter att ha  - den är ju ett tecken på att vi tar vårt ansvar som medmänniskor.

Psykologer brukar....

”Psykologer brukar utgå från en klassisk teori om fyra strategier för att undvika skam: Förnekande, undandragande, attack mot andra och attack mot sig själv.

Den vanligaste formen av förnekande är den när du sätter kaffekoppen över fläcken när du spillt på någons nya duk. I stället för att se personen i ögonen och be om förlåtelse så låtsas du som ingenting.

En annan strategi är att minimera risken för skam genom att bli perfektionist. Problemet är att du måste vara på din vakt hela tiden. Även om du gör ett mycket bra jobb så blir du aldrig nöjd, det leder till stress och otillfredsställelse.

 

En mer aktiv försvarsstrategi är attack. Skam är en trolig orsak bakom många oförklarliga raseriutbrott på våra arbetsplatser. En variant är att du befriar dig från skammen genom att lägga ut den på en annan person som du sedan föraktar.

Slutligen kan skammen riktas i vrede mot den egna personen. Studier visar att medan män ofta försvarar sig mot skam med vrede som riktas mot omgivningen, så tenderar kvinnor att vända vreden inåt och reagera med depression. ” ( Av Ylva Jonsson)

 

Skamkänslor upprepar sig på olika sätt och i olika situationer

Känner man att man ägs av sina skamkänslor och inte tvärtom..  då är det dags att sätta ner foten bestämt. Och klarar man inte det på egen hand.. då söker man hjälp

 

Kram & kärlek

Och så påminner jag er igen om att boka tid till mig och Nettan .... läs om detta på bloggen från den 18/8

1 <3:

skriven

Godmorgon kära Es. Ser du mig bo i Stockholm i framtiden för att nå det jag vill jobba med ? Inte ge upp nu va ? Ta nya tag efter Spanien resan.
Kram

2 Jossan :

skriven

God morgon!
Bara 3 dagar till helgen och jag längtar så mycket!! Vaknade upp med min kramp igen och hade så ont så jag fick bita mig i armen.. Läkarna vill inte göra något åt det..

Den 20 september slutar jag på mitt nuvarande jobb och jag börjar på det nya den 21 med en liten resa med mina nya kollegor. Känns konstigt och jag är lite rädd men det blir säkert bra...

Kommer jag klara det nya jobbet?

Kram

Svar: Du är jätteduktig och visst klarar du nya jobbet... slappna av och vad dig själv.. så kommer det gå fint.. kram
Esmaralda

3 Anonym :

skriven

Har hans svartsjuka gått över ? Är det sant att han slog sin son ? Har han förstått att jag vill gå vidare det är rätt va ? Orolig att han kommer smutskasta mig om jag går nu.

4 Tomt rum - Ghostwriter :

skriven

Jag kände skam som tog över mig helt. Den föddes inom mig tack vare vuxna i min barndom, och tillslut var jag skammen själv och visade mig inte för någon. (En av få saker).

En dag med mycket jobb, accepterade jag allting - och att jag inte skulle tillåta mig vara skamsen. Det fick mig starkare, älska både livet & mig.



-----

Jag har ett tomt rum och ingen säng att sova i. Insåg att jag inte ens har en madrass. Kommer jag lösa detta? Är det dumt att ta en billigare säng (får jag ont) eller är det bättre än att satsa på en säng jag hade förut som är dyrare men dock bättre för min kropp/sjukdom....


Önskar få hjälp! Blir ledsen över allt.


Kram och ha en fin dag.

Svar: Räcker inte pengarna så satsa på en billig säng och en riktigt bra madrass.. och byt upp dig när du kan.. du behöver komma lite i ordning nu... kram
Esmaralda

5 CA:

skriven

Hej
Jag är en person som blir arg, men jag är nog mer utsatt för andras skam än min egen.
Det är jobbigt att söka jobb men jag brukar inte dölja att jag är i "onåd". på så sätt är jag ganska "skruppelfri".
Hoppas jag hittar något nytt sätt att tjäna pengar på, för det känns så handikappande att inte ha pengar till det man vill göra.
Tack för dina svar.
Kram

Svar: Det kommer extrapengar, det ser jag... kram :)
Esmaralda

6 Jc:

skriven

Du är så klok du E🤗.. har nog bara upplevt den "normala" skammen.
Men förstår människor som lever med detta dagligen, har haft en nära anhörig som inte orkade längre.😢.
Kommer mina "vänner" talismanerna att tillföra mig något av mina önskningar🤔💕?? Något som jag verkligen märker av? Pratar med dom varje dag, kram

Svar: Ja jag tror talismanerna kommer att ge dig något lite extra....kram :)
Esmaralda

7 Jennifer:

skriven

Hej! Oj så bra skrivet, känner igen mig i mycket och jag dras nog med en hel del skamkänslor.... Och skuldkänslor också. Får nog kämpa mot dem hela mitt liv.

Fina Esmaralda, blir det ett bra möte mellan mig och mr x i september? Kram

Svar: Just nu ser jag ingenting kring din fråga.. kram
Esmaralda

8 Skrållann:

skriven

Hej!
Tror jag känner lite lagom skam. Dock känns det sådär med mitt nya jobb och det gör mig orolig. Hur ser det ut att bli framöver med mitt yrkesliv? Hur ska jag tänka och agera?

Kram❤

9 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för ditt inlägg!

Es, händer något i kärleken för mig nu till hösten? Ett förhållande eller flört?
Kram

10 sus:

skriven

hej
alla gör vad dom vill och skäms för sig själva.....
svårt....
good enough .......
man får jobba på de.....
blir de bra snart....
love sus

11 Skorpan:

skriven

Ett tungt ämne, men visst har jag väl känt skam, som tur inte så mycket den skulle ha tagit över hela mitt liv. O nu hinner jag knappt känna nåt, bara bråttom på jobbet, känns det som...

Cykeln började knaka igår o den är inte som den brukar. Är det något jag månne behöver vara rädd för att det kan leda till något värre, för mig? Att den pajar mitt i en backe? O låt den hålla!!

Lustigt att två av dagens horoskop talar om ekonomi, det satt som hand i handske måste jag säga. Ett uppsving vore inte illa.. Tills dess får jag hoppas på många arbetstimmar då...

Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

Svar: Du bör nog låta någon kunnig se över din cykel... kram :)
Esmaralda

12 Nat:

skriven

Hej Esmaralda
Möter jag min kärleken mitt i vardagen? Eller är det mer på firande, fest och krogbesök?
Kram

13 Rädd:

skriven

Hej E!

Kommer jag ha kul på nya jobbuppdraget? Och kommer jag hitta några nya vänner? Nyfiken!

Kram och kärlek.

Svar: Ja, och jag ser nya vänner runt dig.. kram
Esmaralda

14 Ekonomi:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag såg att jag får usel lön nu i slutet på augusti och jag har mitt studielån denna månad. Kommer jag att klara mig ekonomiskt till nästa lön?
Kram

Svar: Ja du klarar dig men det blir inte lätt.. gör upp en strikt planering.. kram :)
Esmaralda

15 Dunegull:

skriven

Ser du ngt mer speciefikt positivt hända mig i höst?

Svar: Inget specifikt.. lite blandat av det ena och det andra.. kram
Esmaralda

16 barbie:

skriven

HEJ ES!


sist frågade jag om mitt barn tas ifrån mig. och du svara nej jag ser inget sådant alls. Menar du att du inte kan se om det händer... eller att du har sett att det inte händer alls. jag har panik

17 Vv:

skriven

Hej Es !

Jag vill ta steget och skriva till denna personen adi och när jag väl gör det så blir det stopp.
För 3år sedan bad jag honom att backa från mig och det känns som jag har haft den skamm :/

Es, har adi känslor/älskar mig?

Kramiz <3


18 desp:

skriven

kära es, jag blir utan jobb ... kan du se om nästa jobb är väldigt nära? och så trött på 3 år letadande på lägenhet fronten ?????

19 v:

skriven

ser du mig öppna ett företag som jag alltid velat??? komer jag att lyckas inom det omrdet?

Svar: Ja du kommer att starta upp något men det ska inte ske för tidigt.. du behöver vara ordentligt redo... kram
Esmaralda

20 barb:

skriven

kommer hon att vara med mig förälltid inte lämna mig för sin pappa osv--

21 K:

skriven

Hej Esmaralda.
Är hans känslor för henne uppriktiga? Är de hetare än de känslor han har för mig?
Går de in i ett förhållande med varandra?
Kram

22 J:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser det ut för mig med jobb framöver? Kommer jag få vara kvar på blomsterbutiken jag är på nu? Ska jag kolla med henne eller bara låta det vara?
Kommer jag ha jobb framöver?
Kram

23 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du han har ändrat sig och inte vill att jag följer med längre efter det jag skrev ? Känner han sig obekväm? Eller är det okej för honom om jag följer med?
Kram

24 TACK - Ghostwriter :

skriven

Tack så mycket för ditt svar.



Det är hjälpsamt.

Kram

25 Maria:

skriven

Hejsan:)
Det var ett tungt ämne skam, det är jobbiga känslor. Tror vi alla känt skam nån gång. Det är bäst att acceptera dem och då lättar det.
Ser du Ez om vi får barn jag o Fredrik ?💗❤️💗
Kramizar

26 Jobb:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser det ut för mig med jobb framöver? Kommer jag få vara kvar på blomsterbutiken jag är på nu? Ska jag kolla med henne eller bara låta det vara?
Kommer jag ha jobb framöver?
Kram

27 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Hade det på känn, jäklar...
Kram Skorpan

28 Fanny2:

skriven

Känner igen mig... Tack för ett bra och välskrivet inlägg. Du sätter oftast ord på sånt som är svårt.

Fick nyss se hur mycket jag får i lön och fy vilken besvikelse efter att ha jobbat så mycket. Hoppas ändå att jag äntligen ska ha råd med en seans för jag vet inte vad jag gör med livet...

Tänkte boka tid på vårdcentralen idag för att undersöka en fläck jag nojar lite över. Hoppas jag får träffa en bra läkare som inser att det kan vara något...

Kram

29 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som om det är okej för honom att jag följer med till honom? Ser du om han tycker om mig eller tycker han jag är besvärlig och jobbig?
Känns det okej för honom att umgås med mig? Har han något emot att jag följer med?
Kram



30 Pia:

skriven

Hej på er alla.
Så bra skrivet Es, en ögonöppnare verkligen. Inser att min uppväxt präglats av otroligt mycket skuld och skam. Min nu döda mor var en mästare att på olika sätt särbehandla oss syskon, och jag som det mellanbarn drog alltid kortaste strået. Det var mycket hon tyckte att jag skulle skämmas för.

Det sorgliga är att mina systrar upprätthåller vår mors "skam-domar" och jag är som vanligt helt utfrusen. Så till den grad att de inte informerade mig att hon dött!' Vem gör så?

Just nu pågår det juridiska efterspelet och jag undrar Es, om du ser hur detta slutar? Blir det till min fördel, dvs att en boutredningsman utses?

Till Jossan: Läste att du hade kramp om nätterna. Vill tipsa dig om magnesium. Det är något vi lätt får brist på och då försämras sömn, oro ökar och ger kramper.

Till sist så måste jag meddela att "Gabben" badat i Himalayasalt och har fått ny energi. Jag är en lycklig människa som har den.

Kram på er

Svar: Det är sorgligt när det blir på det viset... men du är stark och tur är det !! Du behöver inte dom som fryser ut dig.. och du kan bygga på ditt eget liv på ett bra sätt. Stor möjlighet att en boutredningsman utses, ge dig inte i detta ! Vad skönt att Gabben piggnade på sej,, kram :)
Esmaralda

31 <3:

skriven

Godmorgon kära Es testar och frågar igen om du kan se vad som hänt med T ? C undrade med igår. Vill han inte höras av mer. Trodde att han gillade mig.
Kram

Svar: Ingenting kommer till mig kring detta.. kram
Esmaralda

32 Muu:

skriven

Hej Esmaralda.
Är det för att han satsar på henne är det därför han inte satsar på mig?
Gillar han mig?
Kram

33 Helena Ir:

skriven

Bra ämne! Tror ingen slipper ifrån helt..
Den familj,som jag växte upp i, bidrog en hel del. Helt befriad tror jag aldrig man blir..det verkar som det alltid finns något..det må heta skuld eller skam! En psykolog hade nog ställt diagnosen undandragande på mig..konflikträdslan har jag med mig sen tidigt i livet. Jobbar på det!
Jag är ändå medveten,och det är nog ett visst plus :)

Tränat..och så ska jag hem till syrran på middag..trevligt så här en dag mitt i veckan :)

Ha det bra!
Kram :)

Svar: Ja, att vara medveten är första steget till förändring och till att må väl.. ha en trevlig middag med syrran :) kram :)
Esmaralda

34 Grethe Hagen Sundbom:

skriven

Go'dag kjäreste Esmeralda 😊💙😍

Ja den skammen ja... jeg har kjent det, i forhold til mat.. skammen over at jeg ikke"klarer" å gå ned, holde meg"slank" osv..(blir en hel roman om jeg skal fortelle alt) 😀
Men vet du hva elskede Esmeralda?
Tror jeg har våknet opp litt jeg? At jeg må innse at det bare er MEG som kan gjöre en forandring!! 😊
Og det hjalp sååå godt når du skrev at jeg kommer klare LCHF,om jeg bare går inn for det 😊😊
Var hos sjukgymnasten nå på morgenen, jeg har gått NED 3kg på en uke og en dag!!!👍👍😀😀😀 (Flink jente 😘) Så, TAKK NOK EN GANG elskede Esmeralda!! 👍😊💜
Önsker deg en riktig fin dag 💝💝💝
Kleeeeeeeemzi fra ei lykkelig Grethe 💙💜💙

Svar: Javisst fixar du det min vän.... ibland blir det tungt men då ska du veta att det är normalt.. det blir det för alla ibland.... de bra vanorna blir befästa och sedan går det liksom mer av sig själv... kram o stort lycka till :)
Esmaralda

35 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser det ut med kärleken i höst för mig? Blir det flört eller förhållande? Har ingen alls på g nu..
Kram

36 Filippa:

skriven

Hej kommer jag flytta ut på landet om några år längtar bort från stan?

Kommer jag få umgås med min bästa kollega snart?

Kram

Svar: Till landet kommer du men det dröjer ännu en tid.. kram
Esmaralda

37 Sallskap:

skriven

Hej Esmaralda.
Vi var flera stycken som var med och delade på en present till en kille som fyllde. Det är flera par och jag och en annan som är själva. Då när de hade delat på vad summan blev så delade det per sällskap. Men jag som är själv blir det ju hela summan själv för, de andra är ju två personer på samma summa. Jag tycker man skulle delat per person. Men men det är väll inte alla som tänker som mig? det är väll bäst och bara betala? Kanske det är jag som tänker fel men det blev mer än jag tänkt och egentligen så hade jag inte råd denna månaden att lägga så mycket! Är det jag som tänker fel?
Kram

Svar: Jag kan tycka att ditt tänk är rätt... om man vrider o vänder lite på det... den här gången vinner du dock mest på att bara betala din del.. kram :)
Esmaralda

38 A:

skriven

Hej Ez!
Har känt igen mig mycket i det du skrivit på sista tiden.
Har hamnat i en dålig period igen med mycket tankar och uppgivenhet.
Innan va det mest allt med exet och nu har även allt med mammas död kommit ikapp samt en otrolig stress över om man kommer få ett jobb eller inte. Många i klassen har redan fått erbjudanden men jag verkar alltid vara på fel ställe..
Sover dåligt o har ingen ork till nånting. Arg. Försöker lägga på en fejk fasad de dagar man är i skolan eller är iväg men tom det börjar bli tufft.
Känner mig som världens sämsta mamma till mina prinsar som jag lever för, de är mitt allt.
Har varit lite hoppigt för dom de senaste veckorna med ändrade dagar osv o jag tycker man har märkt att de har tyckt det varit jobbigt.
Tänk att orden; jag träffar nån, kan påverka en så. Jag börjar lite tro att han kanske inte gör det. Att han skulle kolla min reaktion. Varför tar han liksom av sig tröjan när han kommer hit? Ringer, skickar snälla sms, vill att jag ska komma över när han har barnen? Varför håller han på så när han inte vill vara med mig mera?

Känns som jag förstört relationen med min kompis. Hon uttryckte sig på ett väldigt dåligt sätt när vi pratade sist o jag känner att jag inte orkar mer. Nej, hon förstår inte vad jag går igenom men när man inte mår bra så behöver inte ens vän trycka mer på de ömma punkterna. Synd att våra killar är bästa kompisar med varandra bara. Men det blåser kanske över o man kan börja träffas igen..

Nu ska jag iaf snart börja träna. Ska bli spännande. Så imorn är det intester o jag hoppas att man kan få lite extra energi av träningen. Att man blir lite piggare o gladare.
Vill vara en gladare, piggare o bättre mamma till mina prinsar 💕

Svar: Bra plan att träna... ha fokus på dig själv just nu, det behöver du. Kompisen menar egentligen så illa som det blir... jag kan känna att hon gillar dig.. kram :)
Esmaralda

39 55:

skriven

Hej jag tycker jag kan vara utsatt för andras skam. Om jag förstått detta
Bra inlägg idag tycker du ska skriva mer om detta. Känner du när under året min resa blir nästa år?

40 55:

skriven

Hej jag tycker jag kan vara utsatt för andras skam. Om jag förstått detta
Bra inlägg idag tycker du ska skriva mer om detta. Känner du när under året min resa blir nästa år?

Svar: En resa blir det men osäker på när.. kram
Esmaralda

41 Jen:

skriven

Jag blir så frustrerad. Jag hittar ingen praktikplats till rehabiliteringen i skolan. Finns det verkligen ingen som vill ta emot mig :(

42 Jen:

skriven

Jag blir så frustrerad. Jag hittar ingen praktikplats till rehabiliteringen i skolan. Finns det verkligen ingen som vill ta emot mig :(

43 Tingeling :

skriven

Jag hade skuldkänslor över att min dotter blev skilsmässobarn och att jag inte mådde bra när hennes pappa lämnade mig, och jag var inte mig själv. Jag ältar inte det längre utan försöker vara i nuet och se framåt. Men nu är jag ju nästan helt mig själv och mår bra så det är ju tur min dotter fortfarande är liten, så hon kommer nog inte ihåg sen hur det var och hur ledsen jag var. Och senaste tiden så trivs jag i mitt eget sällskap. Förut hade jag nästan panik över att hon var hos sin pappa och jag saknade ihjäl mig. Saknar henne fortfarande såklart men nu fokuserar jag mer på mig själv och det mår man ju bra av. Jag är mer avslappnad. Vi hörs inte varje dag längre, jag och hennes pappa. Jag behöver inte veta vad dem gör osv. Sån befrielse. Bara flytten och sen känns det färdigt liksom. Då är jag ännu längre bort från han. Tog 3,5 år. Bättre sent än aldrig ☺

Händer inte mycket här. Jobbar, packar, sover, jobbar. 😁

Kram!

Svar: Så länge en process går framåt och man gör framsteg... så länge är man på rätt väg och det är du !! Kram :)
Esmaralda

44 AnnaK:

skriven

Tror du jag byter yrke nån gång i livet? Känner mig lite trött på det här mellan varven.....blir tyngre och tyngre och vi ska hinna så mkt på samma tid och får mest bara skit från kunderna. Har tyckt tidigare det är ett helt ok jobb. Jobbar som städtant!

Kram 😊

Svar: Ja jag ser ju att du kommer att söka och få annat arbete och det kommer kännas bra med omväxling.. fast du är himla duktig på ditt jobb ! Kram :)
Esmaralda

45 Skorpan:

skriven

Hade ett möte idag o kan nog säga att jag hade tur, wow vilken karl, ögonfägring :). O vilken kunskap han hade, han berättade sånt för mig som dom egentligen tar betalt för att berätta om, o jag undrar ju förstås varför han gjorde det? Såg jag så oförståndig ut, ja det är jagnog gällande den saken han talade om, eller... Kunde det ha varit någon annan orsak ;)? Typ personkemi o sånt :D.. Nåväl, trevligt var det i alla fall!
Kram Skorpan

Svar: Lite personkemi fanns allt och han for därifrån med ett leende på läpparna.. kram :)
Esmaralda

46 Anonym :

skriven

Hej Es är det ngt konstigt med nakenheten jag tänker på med sonen och pappan ?
Kram

47 Pia1:

skriven

Idag ska min försvunna katt föda. Ångest... Idag ska jag lägga varsin lapp i alla brevlådor eftersom någon rivit ner efterlysningar. Kanske den som har min katt.. .

48 Femåringen inombords:

skriven

Skamkänslan från barndomen tror jag fortfarande aktiveras då och då, och jag tror vi är många som bär med oss saker härifrån som fortfarande får utlopp i våra vuxna situationer.

Skillnaden är min självinsikt som faktiskt blivit riktigt god, jag kan spåra kärnan till mina reaktioner på ett annat sätt nu :)

Nu Esmaralda skissas det på reseplanering inför backpacking nästa sommar! Ny kontinent. Syrran hänger på. Ser du något kring den resan, varningstecken eller någon kul detalj?

Kramen!

Svar: Händer något längs vägen som kan äventyra att resan blir av men det ser ut att reda upp sig i alla fall och du kommer iväg... och det blir riktigt bra.. kram
Esmaralda

49 Jobbs:

skriven

Hej Es

ser du mig hitta ett nytt jobb eller annat?
kram

50 Studenterskan:

skriven

Det här med skam ja.. Hämmande känsla vid för stora proportioner.. Väldigt sällan vi talar om den.. Tyvärr.. Med andra ord ett superviktigt inlägg..

Skulle verkligen uppskatta vad du såg kring min höst.. Längtar att åka upp till vardagen igen..

Kram 😚✨

Svar: Det gör du och det kommer gå fint... det ser ut som om en del faller på sina rätta platser för dig snart.. kram
Esmaralda

51 Louise:

skriven

Yeah idag är det sista dagen för mig på min aktivitetsmojs. Enbart för att jag inte vet vad som kommer hända nästa vecka. Jag kan ju vara i skolan för att träffa min lärare och prefekten.
Jag blir så trött på mannens skola. Alla hans kurskamrater är ute på praktik men han har inte fått något än. Han går bara runt på skolan tre dagar i veckan och lallar.
Jag vill ha lite lugn och ro innan jag ska ut på praktik och då vill jag inte ha honom hemma hela tiden.
Jag hoppas de hittar en praktikplats imorgon så han går ut på måndag.
Hur ser det ut för hans del? Blir det praktik inom snar framtid för han? Hans utbildning är slut om 2 månader. Han har varit ute sammanlagt två veckor.

Tacksam för svar och ha en fortsatt bra dag.
Kramar.

Svar: Ser ut som om praktiken är nära förestående... kram :)
Esmaralda

52 Hjälp:

skriven

Hej Esmaralda.
Är han nöjd med henne?
Kommer hon att få träffa våran son?
Kram

53 Fians:

skriven

Vilket laddat ämne du tog upp idag!
Skön förklaring o den har drabbat oss alla i olika utsträckning.
Fick en nyhet idag ang jobbet kommer detta innebära något positivt för mig?
Kram :-)

Svar: Ja det ser hur som helst mer positivt än negativt ut.. kram :)
Esmaralda

54 Jullisw:

skriven

Hej es,
Befinner mig just nu i en stressad situation. Försöker hantera den och det kommer nog bli bra.
Men som alltid i dessa situationer så kommer jobbfrågan på tal i huvudet.

Vad ser du mig i för arbete i framtiden? Jag känner att jag behöver något ljus för att inte låsa mig i tanken och deppa ihop.

Kram

Svar: Känns som att du skulle må bra av studier/fortbildning eller kurs.. något som tar dig vidare till nästa steg.. kram
Esmaralda

55 Lydia:

skriven

Hej
Känner också att man lever med en skam och känner sig misslyckad med allt och har fortfarande mycket frågor om allt runt omkring mig.
Jobb? Kärlek livet som väntar på mig? Min dotter och allt.
Lydia💕

56 Flytt:

skriven

Hej Esmaralda.
Hoppas du och mg har fått njuta utav solen idag. Det har jag.
Ser du hur stor chansen är att jag flyttar ihop med en kärlek i år eller nästa år blir sambo?
Kram

57 AnnaK:

skriven

Tack för svar och tack för komplimang 😊

Kram 🤗

58 Familj:

skriven

Hej Esmaralda
Kommer han vilja satsa på mig oss som familj? Vad har han för känslor kring mig?
Kram

59 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Vad kul att han reagerade som jag :). Lustigt egentligen..
Kram Skorpan

60 Jullisw:

skriven

Tack för svar!
Jag har ju själv känt att jag vill plugga mer. Problemet är väl att vi vill bygga hus nu och ja, man är inte direkt tjock i plånboken som student. Så jag känner mig pressad till att börja jobba nu på momangen. Saken är att jag inte ser mig själv som lycklig i de arbetsmoment jag förväntas göra nu efter min utbildning. Funderar på att byta bana helt. Det är väl lite där jag behöver råd. Om det bara är jag och min tanke som låst sig eller om jag helt enkelt bara ska sadla om och byta bransch?

61 Browallia:

skriven

1000 tack för att du uppfyllde min önskan om en blogg om skamkänslor. Nu förstår jag precis varför de känslorna drabbat mig. Jag har tid hos min kurator i morgon och ska ta upp det med henne också. När något drabbar mig tycker jag det är viktigt att ta reda på som mycket som möjligt om det för att få förståelse för sig själv och kunna bearbeta. Jag har även fått tid för att göra en AD(H)D utredning, känns som detta kommer bli en vändpunkt för mig i livet. Är jag på rätt väg?

Tacksamhet och kram

Svar: Ja du är helt på rätt väg och sammantaget leder det dig ett stort kliv framåt.. kram
Esmaralda

62 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
När jag träffar en kärlek kommer vi flytta samman ganska snabbt då eller dröjer det att vi tar steget och flyttar samman? Kommer det ske snart
Kram

63 Rebecca:

skriven

hej! Begärde ett enskilt samtal med henne imorgon. Vad kommer hon tycka om det jag säger? kram

Svar: Jag ser blandade känslor - men samtalet är viktigt att ta.. kram
Esmaralda

64 Babe:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag känner mig stressad över situationen, vet inte hur jah ska tänka, fick han den insikt jag ville?
Kram

65 Little miss piggy:

skriven

Hejsan Es!
Ser du OM jag kommer få en babyshower när det är min tur att få barn? Kommer det bli många som deltar eller bara några få? Ser du om jag kommer få mer än en babyshower? Tusen tack för svar! Kram 🐷

Svar: Jag ser inga detaljer men en bra och fin babyshower lär det bli.. kram
Esmaralda

66 <3:

skriven

Tack för svar älskade Es. Får testa igen och se om du får till dig något.
Kram till dig och MG
💗💗💗

67 S:

skriven

Hej Esmaralda.
Får jag mitt andra barn innan 30 eller när jag är vid 30? Är 28 nu..
Kram

68 Framöver:

skriven

Hej Esmaralda.
Blir det kärlek och en relation med honom? eller blir det med någon annan?
Kram

69 undrar:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser det ut för mig med jobb framöver...?
Har ev blivit erbjudet ett nyligen men det är bara extra vid behov de behöver, kan det bli mer där?
Har även det jag är på nu men vet inte om jag får förlängt där..?
Vad tror d? Kommer jag kunna kombinera lite eller blir det något helt annat? Hur ser det ut med någon utav dessa två?
Kram

70 Bryta sin roll:

skriven

Halloj Es.

Skamkänslor triggas i vissa situationer här. Speciellt när jag inte lever upp till den förväntade rollen jag har utåt. Försöker skita i den ibland, det gör mig mestadels gott :)

En liten undring! Suckar högt åt att han med stort h är så fruktansvärt seg, jag vill ju börja bygga gemensamt nu ;) är han inom synhåll, ser du något där?

Kram kram 💕

Svar: Han bör vara på väg nu... kram :)
Esmaralda

71 Jill:

skriven

Hej Es

ser du något bra som kommer hända mig?
kram

72 Flytt?:

skriven

Hej Es

ser du flytt för mig nästa år?

73 Browallia:

skriven

Tack för ditt lugnande svar :)

Hur går det för MG med tassen?

Kram

74 Annelie:

skriven

Jag har levt ensam under många år och undrar om det är så framledes med. Om jag träffar någon att dela mitt liv med var kommer jag i så fall att möta honom? Vad är det som gör att ingen blir intresserad av mig som kärlekspartner i dagsläget?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: