Högkänslig eller bara känslig ?

 

 

 

Det är så populärt nu att ringa in våra personligheter och bryta ner dem i små beståndsdelar.. och namnge dem

En femtedel av jordens befolkning är HSP personer… sägs det.. alltså högkänsliga.  Det funkar så i stora drag att man påverkas mer av sinnesstämningar än andra och  man bearbetar på ett djupare sätt än de flesta andra.

Är man en HSP personlighet då  blir man lätt stressad och överstimulerad men detta ska inte ses som ett svaghetstecken.

 
 

Både män och kvinnor drabbas – i lika stor utsträckning. Man har länge trott att detta är ett typiskt kvinnligt fenomen men så är det alltså inte… det handlar bara om att männen döljer sin skörhet eftersom det anses mindre manligt

Det är inte onormalt att vara HSP… jag menar.. en femtedel av jordels befolkning kan inte vara  onormala bara sådär.

Inte heller är det så HSP personer lättare drabbas av psykisk ohälsa… detta  sker genom gener och/eller social miljö… och snarare är det så att HSP folket klarar sig lättare från dessa problemen eftersom de är i nära kontakt med sina känslor.  Vilket är läkande och bra.

 

HSP personer är  per automatik  inte introverta… man räknar med att 30 % av dem istället är extroverta och kör på i hög fart såväl socialt som inom jobbet.  Däremot behöver HSP personerna hitta rätt balans och det brukar de bli bra på

 

Extra  känslig för kritik är man som HSP…. man brukra inte heller så gärna vilja stå i centrum och därför kan HSP barn uppfattas som blyga… man läser snabbt av andra människors sinnesstämningar.. man brukar vara ljudkänsligt… det kan vara lite av en kamp att acceptera och bearbeta somliga händelser.. där en del människor snabbt konstaterar att jaha, nu gick det åt helvete men det är okey… där grubblar HSP personen lite mer.. och man kan behöva mer egentid och få ladda sina batteri i lugn och ro

Kram & kärlek

 
1 Nornan:

skriven

Det är jag i ett nötskal. Alla känslor och sinnen ligger utanpå, vibrerande som små antenner som enkelt fångar upp allt i omgivningen. Det är både en välsignelse och förbannelse.
Ibland önskar jag det gick att stänga av för en stund men det går inte så istället ägnar jag mycket tid i skog och natur med min hund där vibrationerna är i samklang med mej själv utan några störningar.

En fråga till dej Es eller till nån annan som vet -Hur hittar en sån som jag en livspartner? Det är inte så "bara" att kunna göra det blyg och känslig som en är. Tyvärr.

2 Jenni:

skriven

Godmorgon! Känns killen i Birmingham som ett bra val, eller kommer det att dyka upp någon som bor närmare/ i närheten? Kram

3 <3:

skriven

Godmorgon kära Es vad är det för fel med G egentligen funderat på det i efterhand. Vill han liksom vara dum med flit och få en osäker och ledsen.
Svartsjuk på ett konstigt sätt jag aldrig varit med om tidigare. Kommer han släppa mig snart ?
Kram

4 G h o s t w r i t e r :

skriven

Jag är isf en HSP person. Är både extrovert och introvert. Jag är alltid mittemellan i normalt stadie, men alla känslor är jämt av extremt slag. Antingen känner jag riktigt riktigt mycket i någon känsla eller så känner jag "ingenting".
Jobbigt men hellre för mycket än ingenting alls!



Kommer jag träffa den där mannen med glimten ögat före eller efter om jag träffar mannen med dialekten? (samma person?). Dom flesta av dom jag träffat har en manipulerande personlighet och den senaste personen gjorde något olämpligt intimt mot mig... Usch. Ångrar att jag inte kasta ut personen, jag bara förträngde istället.




Ha en toppen Måndag!
Kram


5 Frida:

skriven

Läste precis om detta för någon dag sedan. 😉 Min son är under utredning för han har så svårt för sig i skolan och han är alltid trött osv.osv. skolpsykologen får inte grepp om vad det handlar om add aspekter tex. Jag tycker personligen inre om samhällsdiagnoser för i annan kontext hade han inte haft problem. Men men för hans skull gör vi utredning men jag tycker mycket av den här högkänslighets personligheten passar in på honom mer än add även om han har drag av add kanske. Kan det vara så? Verkar inte som att psykologen har koll på detta? Det intressanta är ju att alla personligheter behövs men att samhället blir allt snävare och fyrkantiga så vissa får det tyvärr svårare.
Kram på er alla.
💛💜💛

Svar: Du har en jättefin son.. och oavsett vad... så kommer det att lossna för honom.... det tar lite tid.. men det sker... han har en riktigt ljus och fin framtid.. kram :)
Esmaralda

6 Jossan :

skriven

God morgon.. söndagen blev inte som den skulle.. börja jobba och var riktigt bra igång tills huvudvärken och illamåendet kom. Precis som var så god nu ska du bli sjuk. Fick ringa pappa och säga att han inte ska komma.. det blev en dag i sängen istället. Smärtan över kroppen var hemsk. Tog alvedon och sov.. men lagom till jag skulle fixa mig för sängen kom det tillbaka. Skulle skala granatäpple och blev yr så jag fick sitta ner istället...

Idag stannar jag hemma så jag inte lyckas smitta alla om det är influensan..

Åh vill jobba :(

Vad ser du börjar framtiden ljusna snart?

Kram

Svar: Usch så trist... det kommer hänga i ett litet tag och sen mår du bra igen.. nu får du ta hand om dej och krya på dej.. kram :)
Esmaralda

7 Sus:

skriven

Hej
Intressant de det där med hsp
Har läst en bok
Drunkna inte i dina känslor....
Min talisman har gått av....
Funkar den ändå?
Love sus

Svar: Ja, det finns stor chans att den funkar i alla fall.. du får försöka känna in.. kram :)
Esmaralda

8 Tisa:

skriven

Kommer jag att vara utan denna djupa ångest i framtiden? Jag menar, jag kommer säkert, för alltid ha ångest, men denna djupa... Kommer den att stanna kvar?

Svar: Nej den kommer inte stanna kvar, absolut inte.. kram
Esmaralda

9 J:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag kan vara en sådan hög känslig person.

Es, en kollega, hon har jobbat med chefen nu ett par dagar. Jag har bara fått hintar om att de har pratat om mig. Ibland när jag är själv med henne har hon snackat skit om chefen. Tror du hon pratat om mig med chefen nu?
Kram



Svar: Jag känner inte att det pratas negativt om dig i alla fall.. kram :)
Esmaralda

10 Michaela:

skriven

Ny vecka! Hoppas den blir bättre än förra. Vi har planerat att han skall komma till mig fre-sön. Vore jättekul att få visa honom mitt. Ser det ut att bli av? Kram

11 Varis:

skriven

God morgon Ez!

Inte för att det spelar någon roll så, men är jag en HSP person? Eller är jag bara jäkligt känslostark person? Ja hur vet man det?

Kram

Svar: Man kan aldrig vara riktigt säker så länge man inte har väldigt starka HSP drag... kram
Esmaralda

12 Skorpan:

skriven

Nope, känner inte igen mig, är nog en helt vanlig typ ;). Förstår att det kan vara jobbigt att vara hsp. Tror det finns nån i min närhet dom är hdp, kanske..

Måndag o knappt så lgonen hålls uppe. Ska jag nånsin kunna sova ordentligt? Innebär det nya jobbet, när det nu sen kommer, också dåliga nätter i flera månader? Det hoppas jag verkligen att det inte gör...

En trevlig måndag önskar jag alla!
Kram Skorpan

Svar: Det är jobbigt när man inte får sin sömns som man ska..men det blir bättre... du går in i ett skede där det känns mentalt lugnare och det känns stabilt runt dig och då blir också sömnen bättre.. kram
Esmaralda

13 Muminmama:

skriven

Hej Esmaralda.
Intressant och de stämmer ju så bra.
Jag är så less på att vara själv att jag känner mig ledsen o nerstämd. Jag vill verkligen inte vara själv. Tror du jag blir själv länge till?
Kan något inom förhållande/ kärlek hända innan sommaren?
Kram

14 Fjäril:

skriven

Jag tycker att högkänslighet stämmer in på mig!

Idag får det bli en kort fråga. Är jag en viktig del för personens liv? Det vill säga, vill personen fortfarande ha mig vid sin sida? Vet inte hur jag ska tolka det när jag ena stunden får höra att jag har en speciell plats hos personen, mendan jag nästa dag stötts bort och får inte riktigt svar. Kram

15 Jennifer:

skriven

Hej Esmaralda! Jag vet inte om jag är högkänslig men det låter som att jag är det, passar in på beskrivningen. Iallafall är jag en tänkare, jag funderar och tänker alldeles för mycket.

Nu sitter jag här och är singel och snart 40 år. Har varit singel mer eller mindre hela mitt liv. Och jag undrar var det gick fel, hur det blev såhär. Hur det ens är möjligt. Jag måste helt enkelt ha fattat otaliga fel beslut för att det skulle bli såhär.

När jag tänker på alla de hundratals - kanske tusentals? - olika män som jag sett och träffat på i mitt liv, i alla världens olika länder, är det nästan helt ofattbart att jag ännu är singel. Undrar om det verkligen finns någon man därute för mig. Endel verkar möta kärleken om och om igen, andra verkar aldrig göra det. Kram

Svar: Ja, ibland förstår man inte... också jag tycker att du borde ha träffat rätt vid det här laget...jag förstår inte varför det inte händer... det BORDE ha hänt... kram
Esmaralda

16 Jula:

skriven

Hej Esmaralda.
Har jag rätt i min känsla att han investerar sina känslor i henne?
Är det därför han inte satsar på oss? Kommer han någon gång vilja satsa på oss igen?
Kram

Svar: Som sagt, ser inte ut att bli ni framöver.. kram
Esmaralda

17 F:

skriven

God morgon tänkte fråga hur ser min arbets situation ut?

Kommer jag arbets med något annat .

18 Kvinnan :

skriven

Hej esmeralda kommer vi åka utomlands nästa månad.

19 Lilly :

skriven

Undrar finns det något meddelande ifrån andra sidan kram

20 Ghostwetiter:

skriven

Kommer jag träffa den där mannen med glimten ögat före eller efter om jag träffar mannen med dialekten? (samma person?). Dom flesta av dom jag träffat har en manipulerande personlighet och den senaste personen gjorde något olämpligt intimt mot mig... Usch. Ångrar att jag inte kasta ut personen, jag bara förträngde istället.




Ha en toppen Måndag!
Kram

21 Morgonmänniska :

skriven

Godmorgon!

Detta stämmer så väl in på min syster..

Du Es. Vad dyker upp nu närmast i män något längre eller mer tillfälligt? Trött på sista.

Kram från kaffekoppen :)

22 k:

skriven

hej

Vad är det som händer med dottern egentligen ? Varför detta humör och lögner ?

Pappan tar henne bakom ryggen och tycker att det är alla andras fel p g a hennes beteende. Känns orättvis mot oss andra.
Hon kan få värsta raseriutbrotten för ingenting, om man frågar vad hon vill ha för mat så kan man få sig en skopa utskällning efter noter.

Hur mår hon och vad ska vi göra ?

kram

23 Skorpan:

skriven

Tack för svar Es!
Jag hoppas att jag snart är inne i den perioden då..
Kram Skorpan

24 F:

skriven


God morgon tänkte fråga hur ser min arbets situation ut? 

Kommer jag arbeta med något annat .

25 Lilly:

skriven



Undrar finns det något meddelande ifrån andra sidan kram

26 Hej :

skriven

Godmorgon. Blir det någon flytt under det kommande året?

27 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag fyller 29 nästa år. Har jag hittat någon kärlek innan jag fyller?
Kram

28 Leve:

skriven

Morgon, morgon ☀️

Måste bara säga, helt ofjäskigt. Vilken dotter du har !! Otroligt läckra kreationer i gårdagens inlägg.

Då var det måndag igen då. Mår väl i vardagen men undrar ändå hur tiden blir framöver ser du något litet där.

Kram och kämparglöd till måndagströtta bloggvänner !!

29 Tumhållare:

skriven

Hej Es!
Jag håller det kort och koncist idag. Har jag chans att komma utomlands i jobbsyfte under nästkommande år. Kram :)

30 Hedwig:

skriven

Jag har en HSP personlighet som du även skrev i min seans och jag anser att det både har sina för och nackdelar. Jag tror inte att 20%har en sådan personlighet, bara 5-10% av de vuxna verkar verkligen ha den. Jag har emellertid intryck av att känsligheten ökar på jorden vilket är en bra grej och det behövs för att bli mer medveten om vad vi egentligen håller på med här!

Svar: Jag tror att en del har känsligheten men ser det som något negativt tyvärr.. och döljer den.. kram
Esmaralda

31 Linnean 🌸:

skriven

God Morgon!
HSP har jag hört en hel del om senaste året och det är ju något man inte hört om tidigare. Har nog en släng av det jag åxå...på gott och ont. Men hellre det är att vara iskall och hård!
I dag börjar min resa mot bättre mående...hoppas jag! Ska till Malmös bästa kiropraktor som dessutom är en välutbildad akupunktör. Nu kör vi! Lär ju bli ett evigt rännande där ett tag men det känns som jag har gjort ett bra val nu. Ska inte avbryta behandlingarna den här gången!
Oroar mig för min sons resa t Egypten. Där är ju inte helt trevligt nu. Känns det som det kommer att gå bra? Några varningar där?
Önskar er alla en fin vecka! Kram...
/Linnean 🌸

32 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Jag tillhör inte den överkänslige...men ibland så kommer alla känslorna på en och samma gång ...speciellt om någon levande varelse råkar illa ut
Efter jag fick barn tål jag inte se otäcka saker om barn eller djur är inblandade ... jag tycker det är en bra känsla...

En känsla som min grannfamilj verkar helt sakna...lillgrabben retar hundarna till vansinne och mamman bara tittar på och säger hundjävlar..
Hundarna kommer när jag ropar så jag kan bryta det ...men grannarna har framkallat såna känslor hos mina hundar med sitt hat att de morrar bara de hör dom prata...
Speciellt Moses ...som annars älskar människor...
Svår sits är det då deras uppfart går efter tomtgränsen ....

Äsch bort med sorger och besvär , ha en bra start på veckan !

Kram anki med flock

33 H:

skriven

Hej!
Kan du se någo om min soulmate? Vad som helst..är nyfiken😁
Kram!

34 Otrygg:

skriven

Hej!

Det har hänt en del otrevligheter i min stad den senaste tiden. Överfall. rån och våldtäckter. Jag känner mig faktiskt orolig vågar knappt gå ut ensam.
Kan du se någon fara för mig eller kan jag känna mig trygg när jag går ut?? helst så vill jag flytta härifrån.

kram

35 orolig:

skriven

Hej!

Ser du någon liten ljusning för mig snart? Nu börjar det kännas mer och mer hopplöst. Oron gnager i mig och det finns ingen ljusning känns det som. Vågar jag hoppas på att det kommer bra eller bättre tider även för mig?

Kram

36 Milla:

skriven

Hej, tack för att du skrev om HSP. Tänker du skriva mer om hur man kan göra som högkänslig, verktyg, redskap?
När kommer talismanorna? Spännande, häftigt att kunna ladda dem som med energi,kan aöka ge healing?
Kommer jag o min relation fira jul ihop?

Svar: Om allt går som det ska... bör de vara färdigförberedda här i slutet av veckan... kram
Esmaralda

37 åsa:

skriven

Hej E!
Jag känner att jag är hsp.
BLir värre o värre på gott o ont. Precis som någon sa i bloggen så är det så skönt att vara i skogen o även havet för mig. att plocka svamp har vart en gåva för mig samtidigt. skogens guldkorn visar sig för en.

är det bra för mig att ta msm o kolidialt silver?
Ibland känns det konstigt. kanske inbildning.
kram på dig .
Åsa

38 Pia 68:

skriven

Hej på er alla.
Jaa, vad ska man tro. Är oerhört känslig för starkt ljus, lysrör är rena plågan. Oönskade och monotona ljud ger mig ångest. Däremot älskar jag att lyssna på hårdrock/metal på hög volym:) Har ofta haft dålig impulskontroll och även varit extrovert.

Dock har impulsen och det extroverta avtagit med åldern, på både gott och ont.

Nu har jag någon fråga och har du tid, lust eller ork så får du gärna hjälpa mig.
Kommer jag att lida ekonomisk skada i den process som nu startat med mina oärliga systrar? Kommer jag att få det antika vapnet åter? Kommer jag att få ta del av alla foton? Eller kommer de att lura och bedra? Är boutredningsmannen pålitlig och rättvis?

Långsökt kanske, men kommer min yngsta syster och jag någonsin få en relation igen? Vet ff inte vad jag gjort henne för ont, kan du se något kring detta?

Många kramar

Pia

39 Agnes:

skriven

Stort grattis i efterkott till Ozzy!
Ser att ni haft det hur najs som helst!

Sista morgonen i Valencia, snart på rull till Barcelona-har varit toppen frånsett "vår" energitjyv på 14½...som med tydlig missnöje visat på att HAN minsann haft det hur tråkigt som helt...

Han har distanserat sig från oss övriga...förutom då han ägnat tiden till att terra sina småsystrar--såväl inne som ute bland folk har han puttat och retat dem...allt för att få dem att skrika, rusa efter honom o gett honom sysselsättning...det är rätt jobbigt att ha en sådan person runt sig som söker bekräftelse på ett helt fel sätt.

Han har tagit med sig vanor från Sverige...att inte lyfta ett finger för att underlätta något alls...är inte saker diskade, så tar han vad som finns...att skölja upp ett glas efter att ha druckit vatten, finns inte i hans värld...är han hungrig...ja, då tar man först o främst det som är tänkt till hans systrar, o då helst det som endast finns en kvar av...
sedan kan han sitta o säga att oj, så gott det var med glass...t ex...under tiden som småflickorna undrar varför deras glass är slut...

Han har även lyckas förstöra sonens dyra laptop...för att han inte gillade att småflickorna tittade på svenska barnprogram...då kunde ju inte han använda laptopen...då bättre att förstöra laptopen...liksom det mesta som sonen äger av värde...det blir förstört när grabben har prylarna...

Detta är endast en bråkdel av hur han agerar...blir "kränkt" när han inte blir servad...hemma så är det ju hans mor som låter honom hållas...vilket innebär att han ser sig som vuxen när det kommer till det som är kul...gå ut vid midnatt, tex...och som ett barn när det kommer till minsta doft av vuxenliv...som att städa, plocka undan egna saker eller hjälpa till med att ha ett familjeliv...

Och hans mor anser att min son ska ta ansvar mer o när han sätter ner foten så anser hon att han inte har med hennes son att göra...moment 22...

Grabben har alltså blivit en dryg o lat individ som
spelar ut folk mot varandra. Han stönar, låter suckar inne o när vi är ute så lyssnar vi på en grabb talar om att han är trött, undrar hur långt det är, att han är hungrig o när vi är på olika ställen för att titta, så sätter han sig ner på första bänk/stol,föremål för att markera hur tråkigt han anser att livet är...

Men äta o retas går bra...

Är verkligen glad o tacksam att sonen nu till sist separerar...då grabben är sin mor upp i dagen med sitt beteende...så hemma har alltså sonen två st som gnäller, kräver men inte vill göra något för att underlätta ett vardagsliv...

Där den ena är mor till 3 barn, men varje helg kräver rätten till sitt vuxenliv då hon måste umgås med sina vänner eftersom de är viktiga o kräver hennes umgänge...att hennes barn kanske vill umgås med sin mor...varför då...

Behöver lätta lite på trycket...

Eller så är det kanske mig det är fel på som inte klarar av att se storheten hos grabben o hans mor...?

Kram!

Svar: Ja, ibland önskar man att man kunde låsa in 14 åringarna och plocka fram dem några år senare !! :) Moment 22 i sådana situationer går ju ut över ungarna.. själv har jag alltid haft dåligt med tålamod när det gäller såväl gnäll som taskigt uppförande.... nu tror jag dock att grabben tar efter sin far också... och när han blir lite äldre så förändras beteendet,,, kram :)
Esmaralda

40 Eva:

skriven

Hej, kan du se om jag får fler barnbarn?

Svar: Ja så ser det ut.. kram
Esmaralda

41 Mimi1:

skriven

Hej!

Hur stor chans har jag att få jobb i någon butik?? funderar även på jobb i äldreomsorgen alternativ handikappomsorgen men har ingen utbildning har jag någon chans ändå.

kram

42 Muminmamma :

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du något händer inom kärlek innan sommaren? Att jag är i en stabil relation? Har familj som jag vill? Händer det innan jag blir 30?
Kram

43 Cara:

skriven

Jag konstaterade för några år sedan att många kännetecken stämmer in på mig när det gäller HSP! Det spelar inte så stor roll om det har fått ett namn eller ej men det känns skönt att veta att det snarare kan betraktas som ganska normalt. Det är ju inte alltid lätt att försvara sin personlighet gentemot omgivningen. Till exempel tappar man många människor som skulle kunnat ingå i en sällskapskrets eftersom behovet av att vara själv och ladda om är så stort.

Hur ser du Es på kopplingen mellan HSP och medialitet? Jag tänker då att en HSP-person har lättare för att känna av energier...

Kramar till alla på bloggen!

44 Browallia:

skriven

I dagens avsnitt av "Efter tio med Malou" tar de upp Högkänslighet. Finns att se på Tv4Play för den som vill titta. :)

45 barbie:

skriven

hej es! ser du något bra som händer väldigt snart? ÄR SÅ TRÖTT PÅ ALLT negativt och deppig...

46 Agnes:

skriven

Tack es...men min son är ej far till grabben.
Därav problemet.
Lång story....

Kram!

Svar: Jaha ok... men då kan han ändå behövas som motpol ... för han och pojkens mamma är väldigt olika och han har gott att ge... därmed inte sagt att det är enkelt... kram :)
Esmaralda

47 Adad:

skriven

Es, var är min soulmate, när träffas vi??? Längtar efter honom. Finns det något jag kan göra gör att påskynda träffen eller hålla extra utkik i något sammanhang?

48 Helena Ir:

skriven

Känslig,fick jag höra många gånger som barn och yngre,sensitive också!
Men trots det så tror jag inte att jag riktigt högkänslig..finns väl olika grader. Dessutom det lilla barnet,kan växa till sig :)

Men,igår på min promenad,så går jag förbi en svår olycka,3 ambulanser,2 brandbilar..1 man som precis åker in i en av ambulanserna. Han såg utifrån inte så illa skadad ut. Men,igen då..den andra bilen,som krockat med stolpe..usch..den var illa tilltygad,om man nu kan säga det om en bil. För när jag gick förbi,så kändes det inte bra,det kan ha varit någon kvar därinne. .den människan var isåfall verkligen illa tilltygad! Blev så ledsen..det kanske var någon som aldrig kom hem igen..
Vill inte vara allt för ledsen här på bloggen..men tänkte så mycket på hur snabbt livet kan vända.
Så jag är väl känslig..ändå!

Ha det så bra :)

Kram :)

Svar: Så normalt känsligt att känna som du gjorde och att man tar med sig känslan ett tag... det är bevis på att du har en fungerande empati och det ska du vara stolt över.. kram :)
Esmaralda

49 Mim1:

skriven

Kan jag känna mig trygg när jag går ut eller ska jag se upp finns det någon varning??

kram

50 Mim1:

skriven

Kan jag känna mig trygg när jag går ut eller ska jag se upp finns det någon varning??

kram

Svar: Jag ser inga varningar, nej.. kram
Esmaralda

51 Hoppas:

skriven

Hej!

Blir det något jobb för mig 2018 och ett bättre år??

kram

Svar: Ja chansen är stor att ett jobb kommer... kram :)
Esmaralda

52 Hoppas:

skriven

Hej!

Blir det något jobb för mig 2018 och ett bättre år??

kram

53 F:

skriven

Hej esmeralda vad ser du mig arbeta med I framtiden

54 Mikaela :

skriven

Hejsan E! Har skrivit ett par gånger till dig men du kanske inte ser något kring detta.

Vi letar förtvivlat efter hus men inget kommer ut så som det ser ut nu kommer vi bo hos pappa( hade helst velat slippa det ) pga hur hetsigt humör han har och alla våra möbler lådor. Ser du om allt kommer lösa sig ? Kommer vi hitta huset att flytta till eller kommer det dröja? Satsa på att bygga? Snälla ser du något kring detta? Könner nug så stressad över detta.

Sen undrar jag varför en vän tog bort mig från sin vänlista. Eller ca det av misstag?

Trevlig måndag

55 Sara Britta:

skriven

Har först ganska nyligen hört talas om HSP och mycket verkar stämma in på mig, min dotter verkar också ha vissa darg åt det hållet.
Såg en bekant skriva på sociala medier om hur hon är en HSP person, såvida hon inte totalt ändrat personlighet sedan jag brukade umgås med henne så har jag mycket svårt att tro det, sällan stött på en sådan okänslig bulldozer till människa. Kan dock mycket väl tänka mig att hon gillar att utge sig för att vara känslig för att få folk att tassa på tå runt henne, det vore mer hennes melodi. Suck.


Till Jennifer (inlägg 15)
Jag är också snart 40 och varit singel i stort sett hela livet, och de korta få försök till förhållande jag lyckats med har varit rent katastrofala, så du är inte ensam. Visst känner man sig åsidosatt ibland när alla omkring en verkar hitta kärleken kärleken hur lätt som helst, och "vad är det för fel på mig" tankarna dyker upp. Men hur lyckliga är eg många av de där förhålladena? När jag ser på de omkring mig så verkar de flesta av mina vänner tvingas kompromissa bort saker jag verkligen inte är beredd att kompromissa med, som att vara ihop med någon man inte är superattragerad av bara för att ha ett förhållande eller tvinga sig in i en väldigt trist traditionell könsroll av "duktig fru" osv. Ja, många av dem är ju nöjda och tycker det är värt kompromisserna, men för många tär det också i längden.
Jag är iaf inte beredd att nöja mig och ha ett förhållande "bara för att", sedan för min egen del är det nog mycket mitt eget "fel" iom att jag är väldigt blyg och introvert, och är jag intresserad av någon blir jag än mer blyg och tystlåten, flirta är jag typ sämst i världen på. När jag tänker efter så är det så mycket som ska stämma in och dessutom vara önsesidigt från den andre parten att jag mer och mer ställt in mig på ett liv som singel, att lyckas hitta någon som jag finner helt fantastisk och underbar och som tycker precis detsamma om mig verkar så otroligt osannolikt att jag tvivlar om det övht är möjligt. Men den som lever får se...
Eh, ja, vad jag försökte säga till dig Jennifer är att en del har helt enkelt lägre krav på förhållande/partner, en del blir kära lättare än andra och en del är sociala atleter som kan det här med att charma och förföra. Se det ist som något positivt att du inte nöjer dig med första bästa och passa på att göra saker man lättare kan njuta av som singel än i förhållande, snart möter du säkert kärleken med stort K!
Kram

56 Undris?:

skriven

Hej Es

Hur blir 2018?
KRAM

57 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda man är i den situvatien i ens liv där det är risk för att vi ska sälja huset! Barnen har ärvt det på grund av att pappa gick bort före sina föräldrar! Barnen tycker att det kanske är en tung börda med huset! Och jag älskar huset hur tror du det blir?
Kram! 😃

Svar: Är det barnens arv och de inte vill ha huset.. .så kanske du kan köpa det av dem ? Men det är alltid svårt när man är så nära släkt... jag har en känsla av att det löser sig.. låt inte det här komma mellan dig och barnen.. det är det inte värt.. kram
Esmaralda

58 Helena Ir:

skriven

Tack,det var snällt skrivet..

Kram :)

59 Alice:

skriven

Hej Es

Kommer det nya året med förändringar?
kram

60 TC:

skriven

Hej Es

vad har min tillkommande för sysselsättning och intressen?
kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: