Mårtensafton - den heliga !!

 
I dag mina vänner är det  Mårtensafton !!
Det betyder att man äter en överdådlig gåsmiddag... i alla fall här i Skåne.
 
Hur det är med traditionen nuförtiden vet jag inte riktigt men hos mig lever den kvar i allra högsta grad!
 
När jag var barn åt  vi gås på det mest  traditionella stället av dem alla... på Spången !
Varenda  skåning känner till Kalle på Spången !
 
Som barn brukade vi säga: Kalle på Spången sket i kalsongen..... bara sådär utan nån anledning !
 
 
Det gällde att boka i väldigt god tid.... och ibland bokade vi till och med rum.. som fanns på ovanvåningen.. och hela släkten strålade samman på en hejdundrande gåsamiddag... med  levande musik och dans....
 
 
När pappa levde var det hans sak att hålla i Mårtensfirandet och det gjorde han med den äran.. ibland  blev det Spången eller någon annan Gästgivaregård ... för just gästgivaregård skulle det vara... det hörde till och  någon gång hände det att han ordnade till en gåsamiddag hemma hos sig... gås med alla tillbehör... dragspelsmusik.. bartender... och fullt ös natten lång !!
 
 
Den riktigt entusiastiske skåningen börjar middagen med en tallrik svartsoppa... lagad på gåsblod.
Kråset serveras till.... dvs mage, hals, hjärta och vingar !
MIn vän  älskar detta  - men en riktig sådan entusiast är inte jag... svarsoppan hoppar jag....
 
Sedan  själva gåsen.... som är lagad i ugn... lite som kalkon....
 
 
.. och alla tillbehör....
 
Äppple o sviskon..... sås... potatis.... rödkål....brysselkål..... gele och pressgurka !!
Detta är en delikatess min vänner.
 
Gåsamiddagen avslutas traditionellt med:
 
 
Skånsk äppelkaka med vaniljsås.......
 
Och när man väl kommit därhän.. är man så proppmätt att man inte kan röra sig, jag lovar!
 
I år är det mamma som bjuder och  ikväll ska vi avnjuta gåsamiddagen  på Magnarps hamnkrog.. alltså i grannbyn.
 
// Det är mamma som bjuder.. här  på ett foto från i somras//
 
I år blir det alltså inte  Gästgivaregård men det kan bli hur bra som helst i alla fall !!
 
Vi börjar med förfördrink härhemma... och sen en fördrink på krogen i väntan på hela härigheten.... och eftersom kalaset börjar kl 19 så missar vi ju Idol... men det är inga problem... det tittar vi på när vi kommer hem igen...
 
 
 
På tal om  Kalle på Spången så var det ju  Edward Persson som spelade in filmen på 30 talet... och  under 40 talet träffade pappa Edward och hans fru Mimmi ett antal gånger i olika sammanhang..... han var inte lika fryntlig och glad i verkligheten som på film.. utan rätt snarstucken och med ett attans humör.
 
Ha nu en bra fredag du också
 
Kram & kärlek 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 sus:

skriven

hej
oj ni kan ni skåningar......
massa mat......
fredag skönt.....
här behövs energi.....
love sus

Svar: Ja, att banta som skåning är inte helt enkelt.. ha ha ha :) Försök att ladda mer energi än du ger ut... även om det inte är enkelt.. kram :)
Esmaralda

2 Michaela:

skriven

Ha en jätte trevlig afton :) Ikväll kommer han på besök så hoppas på en fin helg :) Kram

Svar: Tack :) Ja, jag tror det blir en bra helg för dig.. kram :)
Esmaralda

3 Skorpan:

skriven

Låter mums, förutom svartsoppan då 😑. Förstår att man inte orkar röra sig efter den middan, puh, blir nästan mätt av bara tanken.. Ja det är ju faktiskt fredag, igen. Vart försvann denna vecka?

Har haft några nätter med katastrofdrömmar, kan jag tolka dem mer som så att något positivt kan ske, än så att katastrofer kommer att inträffa?

Om en vecka är jag annanstans i annat land o det tror jag kommer att ge mig påfyllning av energi. En resa på egen hand, igen 😉. Ser framemot att ha någon att resa med..
Resor eller inte, ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jag ser ingen katastrof i annalkande - det kan handla om inre spänningar som kommer fram i drömmarna... härligt att du ska resa ! Kram :)
Esmaralda

4 <3:

skriven

Godmorgon kära Es.
Lite nyfiken på Anders J vad det är för prick. Är han lite som T ? Singel.
Kram

5 <3:

skriven

Fått en mejladress till en person som kan föra vidare mitt mejl till P ? Är det en bra början är hon empatisk så eller inte kommer hon vilja hjälpa mig.Jag hoppas att det kan bli en språngbräda om jag får över henne på min sida och tänk?
Kram
💗💗💗

6 Ghostwriter:

skriven

Var det h*n som skrev det där anonyma meddelandet?
Det kändes så,men kanske bara var önsketänkande.

KRAM Och ha en bra fredag!

7 Blå:

skriven

Hejsan. Jag har något jag måste berätta. Jag var precis nästan hemma när jag såg grannen påväg in. Vi har bara hälsat på varandra tidigare. Jag tänkte att detta var en chans att testa utmaningen du la upp för nån dag sen så jag snabbade lite på mig. Men så känner jag hur ena foten halkar till och plötsligt ligger jag där på marken.. fy så jobbigt och pinsamt. Men där fick vi ju något att prata om iallafall, haha!

Varför svarar inte min vän mig? Fick bara ett kort svar med ingen energi i. Inte likt honom alls. Jag sa sen att det bara är att höra av sig när orken finns men har fortfarande inte hört nåt sedan måndags.. Kommer han att höra av sig?

Svar: Som det kan tossa sig ! Ligg lågt med din vän.... det hjälper inte om du pressar på.. kram
Esmaralda

8 U:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser riktigt festligt ut.
Fin kontakt ni har du o din mamma iallafall att ni kan göra små roliga ting tillsammans.

Kan kärleken vara nära för mig?
Kan den komma snart in i mitt liv?
Kram

Svar: Ja, vi har alltid kul när vi träffas... förr kunde vi gräla så stickor o strån rök.. men med åren har vi lärt oss att ha positivt fokus.. och det funkar hur bra som helst :) Kärleken kommer o jag hoppas det blir snart... kram
Esmaralda

9 Arbete:

skriven

Hej Esmaralda.
En arbetskompis fyller år idag och jag ville verkligen köpa en sak till henne. Jag vet redan vad jag ska köpa men jag har verkligen inga pengar. Tänkte ge den lite i efterskott men blir det helt fel nu?
Kram

10 Anonym denna gång :

skriven

Vad tyckte han om att träffa mig?

Kram

11 Carina ST:

skriven

Härlig skånsk tradition som jag förknippar med mormor och morfar! Vi var alltid hos dem på Mårtensafton, på deras gård vid Glimmingehus. Morfars mostrar, två härliga damer var alltid med. Vi var många. Jag minns barndomarna med olika gillen ihop med morfars syskon, alla barn och barnbarn och alltid mostrarna.

Mostrarna och morfars föräldrar hade alla arbetat på Glimmingehus och morfar föddes där. Edward Persson spelade ju in en film där och då var de med som statister på gården.

Härliga barndomsminnen från den tiden, hemma hos mormor och morfar.

Ja visst var det typ nästan ett ordspråk det där "Kalle på spången sket i kalsongen"?!

Traditionen med gåsamiddag försvann med mormor och morfar hos oss. Men kanske jag själv en dag tar upp den igen. Jag fick hem reklam för gåsamiddag som serveras på en restaurang i Stockholm så det går att hitta ställen för oss som emigrerat också. Men jag hoppas ju en dag återvända till skånsk mark igen och ha mitt eget hus där. Just nu känns det som en utopi, men hoppet finns.

Ha en riktigt fin kväll.
Kram, Carina ST

Svar: Ja dessa gamla gillen man hade förr...man kan förlora sig i minnen hur mycket som helst ! Och Glimmingehus.. wow ! En dag är du tillbaka i Skåne och grejar gåsamiddagar.. så är det :) Kram :)
Esmaralda

12 Tisa:

skriven

Om jag tar lite starkare lugnande i en liten dos, för att våga göra saker, för att sedan våga göra dom utan. Är det ens en bra ide, kan det fungera?

Svar: Känns inte bra att höja medicinen... gör upp en plan kring hur du kan göra sker i alla fall.. börja i det lilla och låt det sedan bli allt mer.. kram
Esmaralda

13 Lotta:

skriven

Kan bara säga att en gammal film med Edvard Persson inte går av för hackor....så muntert :)

Har råkat ut för mobbing och utfrysning av en kund på jobbet. Är så rädd att få sparken pga detta. Kommer det gå bra?

Kram Lotta

Svar: Mörka ingenting utan red ut i ljuset så gott det går... då ser det ut att gå bra.. kram
Esmaralda

14 åsa:

skriven

Hej E!
ÅÅÅh vad gott det Låter. Vi har inga sån tradition. Men jag har en bror som heter Mårten fniss.
Gick på en Lanthushållsskola . Där fick vi laga sånt o servera. Det gillade jag . Hur många år sedan som helst. Ska hälsa på min mor på sjukhuset idag. Skulle gå på en begravning , nu blir det besök på sjukhuset. Det är hjärtat. Men det är livet. Ha en fin helg E o alla ni andra på bloggen kram Åsa

Svar: Det svåra är nog att inte göra gåsen alltför well done.. då blir den torr som fnöske ! Lycka till nu på sjukhuset och berätta hur det gick.. kram :)
Esmaralda

15 Hm:

skriven

Godmorgon trevligt med förmiddag. 😊

Jag undrar varför jag oftast känner mig så arg på jobbet med en viss person på jobbet.

Det är som jag inte kan styra mina känslor o det blir så fel?

Svar: Ni klickar inte.. men låt det rinna av dig...för din egen skull.. kram
Esmaralda

16 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
När jag kommer hem till min mamma så känner jag av att hennes man bara stör sig på mig, inte att jag gör något speciellt utan bara stör sig på allt jag säger, är det dör jag inte får ta plats för honom? Sist sa jag att jag måste ju få prata när jag är här för så mycket träffar inte jag min mamma. Sen är jag ensamstående så brukar lämna mitt barn där 1 timme i veckan för att gå och träna, då tjatar han om arr han verkar så trött och det bästa vore om han fick gem och sova. Varför gör han så? Tror han det är det bästa för barnet eller orkar han inte själv ha barn där då? Varför stör han sig så när jag pratar och är där?
Kram

Svar: Jag tror inte han menar så illa som det blir.. han är inte riktigt klar över sitt eget beteende.. kram :)
Esmaralda

17 Ninis:

skriven

Trevligt med traditioner!! Ät,njut och må bra. Livet är här och nu!!

Något om helgen? Kram

Svar: :)
Esmaralda

18 Kvinnan :

skriven

Hej esmeralda ser du hur min karriär kommer bli jag är tacksam för allt jag har nu men ändå så är det något som fattas i mitt liv känns det som .

Svar: Gör upp en plan...som passar dig och dina mål.. då blir det lite lättare.. jag ser en positiv förändring.. kram :)
Esmaralda

19 Hej :

skriven

Låter dom att ni kommer att få en toppenkväll. Här blir det resturangbesök i kväll och sovmorgon vi ska vara barnlediga.
Såg en annons om större lägenhet häromdagen har svarat 2 gånger men inte fått någon återkoppling är det någon mening att svara igen?

Svar: Nej, det känns inte som att det blir tredje gången gillt... ha en go sovmorgon nu.. kram :)
Esmaralda

20 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Vi tänkte ha barnvakt för allra första gången. Ser du om det går bra?
Tack!

Svar: Ja, det tror jag att det gör... kram :)
Esmaralda

21 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Har aldrig ätit gås...men det låter jättegott !
Har ätit anka och det var en väldigt fet fågel de ggr jag ätit och då behövs äpplen och liknande tillbehör
Själv ska jag inhandla fläsklägg på extrapris idag...och försöka göra lappkojs av det..vad tror ni om det ? Hittar inte salta biten längre, den verkar "försvunnit" ..
och jag ska ta en fika "på stan" ;-)

Kram Anki med flock

Svar: Jaaaaaaaaaaaa.. eller hur !!! Salta biten letade jag som besatt efter för ett tag sedan.. och jag till o med mailade de stora butikskedjorna och den finns inte längre i deras sortiment och kommer inte tillbaka !! Lappskojs är så himla gott.. du får berätta sen hur det blev med fläsklägg!! Fika på stan : härligt ! Kram :)
Esmaralda

22 J:

skriven

Hej kan du se om det var Ma jag sa hej till eller var det hans tvillingbror Mo?
Mvh Jenny

23 Susanne Amalia :

skriven

God Morgon ..
Vad härlig dag och framförallt kväll ni ska ha ... Men blodsoppan hoppar jag nog över... köttet däremot är gudomligt gott och äppelkaka med vaniljsås kan man väl bara inte säga nej till...

Kärlek till livet och glädje till allt som händer... för det händer mycket positivt om man bara vågar se...

I går var jag i Smedjebacken och hämtade hem sonen efter två körkortsutbildningsveckor .. det är nog så att jag behöver träna med honom .. så jag har även gått en handledarkurs ... med son och nu ska jag bara anmäla detta till Trafiksäkerhetsverket ...hoppas att det går fort ...med intyg ...

Sedan ska vi ut och backa ... jag har lånat koner så vi ska backa lite över allt. jag har lite principer när jag lär ut ... backa slalom backa runt ett hörn baka i en trång passage.. veta vad man har alla fyra hörn på en bil är guld värt ...

Nåja min son ska lära sig att känna till bilens alla sidor och avigsidor .. I går blev ju däcken bytta på bilen av sonen den äldre ...

Nu ska jag till sjukhuset och ta prover.. sedan ska jag till affären och handla present till en dopgivningscermoni och så fyller ju sonen år på tisdag... Han vill ha en jacka så att han inte fryser till vintern ...

Sedan ska jag göra pannkakstårta ... det blir ju superbra ...

Jag ska åka till Sälen och titta på bostad .. det blir fantastiskt .. fick några tabletter som heter Creon av doktorn och när jag äter dem blir jag så bra att jag känner att jag kan göra allt ... ;) bostar mig med kärlek i meditation och samtal med de skyddsänglar som jag har runt omkring mig .. känner att snart spricker jag av kärlek och då blir det bra .. det som går in går ut och in igen .Tänk vad mycket kärlek det blir till celler och läkande ... man läker i kärlek .. magiskt ...

Hälsa MG och resten av flocken och jag hoppas att ni får en magisk middag ... med allt som ska vara där till ...
EllaBella hälsar så klart och hon låter meddela att hon har lyckats få matte att fatta att ta upp köttben från frysen så dagen ser lovande ut ...
jag har funderat och insett att så här elak som min mamma är nu har hon aldrig varit ... så genom elak ... och jag undrar ju lite om det är något annat fel i huvudet på henne?? hon säger att hon inte kan inte äta längre utan att få upp maten ...
hon har ju varit anorektiker i hela sitt liv men jag tänkte att kroppen tar väl stryk till slut och hon klappar kanske ihop ... för nu är det fel på allt och jag försöker bara att stanna i ett positivt flow... det är ingen idé att försöka hjälpa henne för hon har Alla taggarna utåt ... vitaminer är löjligt och doktorer är dumma i huvudet eftersom hon har googlat på nätet och har Cancer och allt annat hon har hittat ... jag har bett min pappa komma ner och hjälpa henne men han lyser med sin frånvaro ... jag kan då inte se eller känna honom ...

FRÅGA.. kan du se om jag måste få henne till sjukhus ... Det blir inte lätt men ett måste kanske ...

Assien Caribien och Österike ska jag till och i dag ska jag ta itu med min ekonomi... perfekt ... kramar till dig och njut av dagen ..


Svar: Du har fullt upp minsann ! Och mamma.. hon mår inte bra... hon kan behöva komma till sjukhus... varken kropp eller psyke ser ut att må väl.... kram :)
Esmaralda

24 Erika.F:

skriven

I mitt föräldrahem när jag växte upp firade vi alltid Mårtensafton och vi hade en gås till middag. Mamma höll hårt om traditionerna det var inget som hon uteslöt. Hon var makalös till att ordnar det trivsamt på alla sätt och vis oavsett vilken högtid det än var. Visst minns jag allt hon gjorde och fixade med oss som hjälp när vi var stora nog att hjälpa till, det är nu en tid som för länge sedan är ett minne blott.

Jag försöker ändå bevara traditioner jag en gång växt upp med och, fortsätta i hennes anda, för egen del också.Jag är faktiskt mån om att hålla sådant vid liv.

När det var Allhelgonahelg då band mamma kransar och buketter av det trädgården gav, sedan körde vi till kyrkogården och gjorde fint på gravarna, vid hemkomsten blev det kaffe och kakor hon bakat och till middag åt vi den första lutfisken. Allt detta var också en tradition hon skapade på den tiden. Något jag kan bli tårögd av när jag minns, eftersom ingenting av det längre finns kvar.

I veckan var jag och sonen och körde när han plötsligt sa vi viker av här och det var till vårdcentralen, men vi fortsatte förbi där och kom på en väg med några villor och andra småhus. Har själv inte varit så långt tidigare. Efter en stund fick vi ser en järngrind och vita kors på rad, det var en kyrkogård för de intagna från Säters mentalsjukhus. Både han och jag blev illa berörda då vi visste redan innan hur illa människor for av att vara intagna på en sådan institution. En minnessten fanns där, endast ett par kors fanns med namn, medan övriga var dessa människor anonyma utan namn.

För att göra en historia kort, ska vi åka dit igen
och lägga en krans,h tända två marschaller vid minnesstenen. Jag måste bara göra det här för de människor som ligger där som ingen längre minns.

Spårade kanske ut en aning från Måstensafton till lite annat.

Kram och har en fin Mårtensafton!


Svar: Ja jag får nästan också en tår i ögat när jag minns med dig ! och det är så viktigt att skapa traditioner.. en gåva till barnen... jag vet att du lägger kransen med hela hjärtat... en väldigt fin sak av dig att göra... kram :)
Esmaralda

25 Carro:

skriven

Önskar er en trevlig afton 🤗!
Testar m en fråga..
ser du om ” Han” som jag träffar via jobbet några tillfällen i veckan är intresserad av mig ☺️?
Kram

26 Framtiden :

skriven

Ja Edward Persson var känd för att vara diva-”allt ljus på mig”. Fast han har dock gjort mycket gott för Skånes kulinariska rykte. Har aldrig varit på gästgiveri och ätit skånsk gåsamiddag . Men ett besök på Spången planeras i framtiden.

Framtiden, ja. En medelålders kvinna, singel sedan många år
och med mer än ett kraschat äktenskap bakom sig. Längtar efter en själsfrände att dela vardagen med, inte bara någon att dela tv-soffan med. Har inte råd att resa då jag lever med dålig inkomst. Känns som det inte finns så mycket mer än sjukpension pga av min värk och ensamma helger som väntar. Men du kanske ser nåt? Har levt på hoppet i många år men ensam är inte alltid stark.
Tack för din livsbejande blogg som troligtvis räddat många.

Svar: Ja, Spången är ett måste när man kommer till Skåne :) Och du kommer besöka gästgivaregården i sällskap med en kärlek som blir speciell och bestående.. kram :)
Esmaralda

27 Helena Ir:

skriven

Åh,det låter så härligt,roligt med era middagar ni haft med släkten..jag vet ju att din pappa dessutom var en riktig hejare på att ordna era fester :)

Känns som min egen familj bara blir mindre och mindre..så jag hoppas på att mannen har en familj som uppskattar en till på sina middagar..

Ha en jättefin kväll med dina nära och kära idag!

Kram :)

Svar: Ja när det gäller fest var pappa top notch :) Mannen har betydligt större familj som du kommer att klicka med.. kram :)
Esmaralda

28 G H O S T W R I T E R :

skriven

Vad tyckte han om att träffa mig?

Kram

29 Louise:

skriven

Gåsamiddagar har jag nog bara varit med om en gång när min mormor hade stuga i Sjöbo. Hon har varit borta nu i flera år
Sen när vi gick i skolan så fick vi alltid gåsabakelser efter lunchen det minns jag bra. Har ätit svartsoppa en gång - aldrig mer.

Igår mejlade jag VFUansvarig hon skickade min ansökan till de som fixar platsen den 1 november och har idag skickat påminnelse så jag hoppas at jag kommer ut v.47 och att jag gör sista v.3 eller något.
Jag hoppas att jag snart kommer ut.
Intervju på måndag på en Montessoriförskola och jag väntar på svar från en annan där jag var på intervju för två veckor sedan där ville jag gärna jobba. Börja redan förra veckan hehe.
Kommer jag få något av de jobben som jag har sökt?

Tacksam för svar.

Ha en jättefin kväll och middag.

Kramar

30 Mia:

skriven

Hej! Roligt med traditioner!
Själv skulle jag bara vilja lämna allt och resa bort och vila upp mig. Ser du någon resa för mig?? Själv eller med någon vän?
Kram

Svar: En resa kommer och den blir bra.. kram :)
Esmaralda

31 <3:

skriven

Den låten har man trallat på med mormor.
Vilken Kalle....
Kommer handläggaren med försäkringen ändra beslutet ? Tycker det blev helt fel. Kan det blivit fel på en siffra. Få tillbaka endast 10 % är väldigt lite. Har mejlat och frågat. Det tog verkligen musten ur mig igår. Men nu är det fredag 🎉
Kram

Svar: Känns inte som om de kommer att omvärdera beslutet... ha en go fredag i alla fall :) kram
Esmaralda

32 Lisa:

skriven

Hej

Härligt med traditioner och då alla träffas och trivs på ett sunt sätt.
Kan du se varför B. med familj inte ville ha med mig på julen ?

Kram Lisa

33 Browallia:

skriven

Intressant med dessa gamla mattraditioner som fortfarande lever kvar. :) Min kärlek kommer på middag ikväll och vi ska äta en nutida fredagsklassiker, Tacos! :P Fredagskramen

Svar: Japp... jag haft mina tacosfredagar innan sonen flyttade hemifrån :) kram :)
Esmaralda

34 Pia1:

skriven

Efter flera års väntan fick jag byta vc-läkare idag. Mötet slutade med kramar och tårar... Jag skulle aldrig låta dem få mig tro att detta är en psyk-diagnos sade hon, och skickade de remisser jag behövt så länge... En second opinion utan journal till Akademiska för musklerna, och en till neurokirurg för knölen i skallen. Hoppas ❤❤❤

Svar: Äntligen... gud vad glad jag är för din skull... att äntligen bli lyssnad på... kram :)
Esmaralda

35 Fjäril:

skriven

Är det nästa vecka som man kan börja beställa talismaner?

Och hur ligger det till här egentligen, kan det bli något mellan han och mig? Finns det potential att vi utvecklar ett förhållande? :D

36 Fundersam :

skriven

Undrar en sak han kommer åka samtidigt som oss ner utomlands kommer han välja komma tillbaka hit? Har haft en känsla att han inte kommer tillbaka.

37 Sara:

skriven

Hej Esmeralda

Jag har haft en tre årig strulig relation till min före detta då han har sagt senast i mars att han ville försöka ge det en chans och den chansen aldrig kom..

Nu vill han inte veta av mig.
Jag kan inte föreställa mig någon annan person.
Kommer han att kunna få tillbaka känslor för mig igen? Kommer han vilja träffa mig igen och börja höra av sig och ge oss en ärlig chans ?

Mvh

Svar: Det är tufft.. men släpp.. gå vidare... med honom kan du aldrig bli lycklig.. kram :)
Esmaralda

38 E:

skriven

Hej Esmaralda!

Är Justin den rätt för mig, är han den du skrev om som skulle komma in i mitt liv?

kram E

39 Nj:

skriven

Hej Esmaralda.
En larvig fråga men ändå,
Chefen bjöd på choklad bollar, men jag äter inte sådant i vanliga fall. Tog några tuggor sen kände jag inte för mer.
Tyckte hon det var oförskämt av mig att slänga?
Kram

Svar: Nej, hon tänkte inte särskilt på detta.. kram
Esmaralda

40 Mamman:

skriven

Hej Esmaralda.
I går när jag hämtade sonen hade de haft på förskolan så att barnens föräldrar hade fått komma och vara med barnen som öppet hus. När jag hämtade sonen så blängde han lite på mig sen ville han inte komma till mig. Han är snart två år men fick för mig att han var lite sur på mig? Tyvärr så hade inte jag möjlighet att delta på det öppna huset.
Hade han känt sig utanför under den här tiden? Var han lite sur på mig?
Kram

Svar: Nej jag tror inte han var sur... jo kanske men inte för att du inte varit där utan det handlade i så fall om något annat.. kram :)
Esmaralda

41 Lo:

skriven

Hej Esmaralda.
Har han känslor för mig? O älskar mig på något sätt?
Kram

42 Jennie:

skriven

Kära Es! Hur stor chans (procentuellt) är det att jag hittar en man i hemtrakterna, eller måste jag utomlands för att det ska lyckas? Kram

Svar: Att du hittar den rätte i hemtrakterna, nej den chansen är inte stor.. kram
Esmaralda

43 Fråga:

skriven

Kommer det nya stället som öppnar kanske nästa månad påverka oss?

44 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda Vad trevligt med skånska traditioner Själv ärman född iLanskrona så man känner för Skåne! ❤️Ska på min son tjejs 20års fest i kväll! Tror du det blir bra? hon blir glad för presenten från mig? Kram och trevlig helg😃

Svar: Ja jag tror det blir en bra kväll och visst blir hon glad för presenten.. kram :)
Esmaralda

45 Milla:

skriven

Minns när jag gick på folkhögskola och rektorn var från Skåne, då fick vi alltid fira Mårten Gås.
Undrar om talismanerna, är sugen på en, ska de laddas med tre ord eller hur gör man för att få det man vill bli laddat med?
En fråga: han har berättat om oss på jobbet, "pratar" kollegorna om oss så det kan blir lite tufft för mig med mkt "tyck och tänk" eller bryr de sig inte....
Trevlig helg!

Svar: De ska laddas med tre ord eller tre meningar... jag kommer att beskriva alla detaljer i nästa vecka när de utannonseras här på bloggen.... nej jag tror inte någon bryr sig särskilt.. kram
Esmaralda

46 Ht:

skriven

Hej!
Är J.P intresserad?
Kram!

47 Sus:

skriven

Hej
Fin,fint med mat.....
Behöver extra lager till vinterkylan....
Ska jag komma med förslag?
Han vill ju att vi ska komma och bo hos honom och det är ju inget alternativ.....
Varför säger han så?
Love sus

48 A:

skriven

Låter riktigt gott ni får ha det så trevligt:)

Ser du mig i ett förhållande snart Es?
kram

49 Ghostwriter :

skriven

Vad tyckte han om att träffa mig? Det kändes väldigt bra...



Trevlig helg
Kram

50 Ghostwriter :

skriven

Finns det chans att vi ses i helgen igen?


Kram

51 Miltons Mamma:

skriven

Nu går det utför på alla plan.
Help!
Din spådom ang boende stämmer in. Ser du flytt till bra tryggt boende snart?
Kommer mardrömmen till Sverige över nyår?

Kjam snälla es

52 Fundersam :

skriven



Undrar en sak han kommer åka samtidigt som oss ner utomlands kommer han välja komma tillbaka hit? Har haft en känsla att han inte kommer tillbaka.

53 Fundersam :

skriven


Kommer det nya stället som öppnar kanske nästa månad påverka oss?

54 Helena Ir:

skriven

Tack! Det låter nice..

Kram :)

55 Anonym denna gång! :

skriven

Vad tycker R om mig?
Tänker han något särskilt?





Kram

56 <3:

skriven

Tack desamma kära Es. Njut av Mårtensafton.
Svartsoppa har jag aldrig testat.
Vad är Anders J för prick är lite nyfiken är han och T lik varandra ?
Kram

57 Alie:

skriven

Mums, det är såå gott med både förätt, huvudrätt och sen efterrätt. Och ja, helt rätt sen rullar man hem... 😋

Hade givit vad som helst ( nästan) för en het dejt, ser du nåt kring det?
Kram

58 Julia:

skriven

Hej Es

Ser du hur vintern blir?kram

59 Erika:

skriven

Hej! Tror du jobbet som lss-handläggare skulle passa mig?

60 Kram:

skriven

Hej Esmaralda.
Verkar jag redo och mottaglig för att möta kärleken?
Kram

Svar: Ja, så gott som i alla fall.. kram
Esmaralda

61 Lilla jag:

skriven

Hej Es!Börjar min soulmate att närma sig? Var ska jag ha ögonen öppna. Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: