Utmaning & panik....

Nu har jag tagit ett stort kliv och gjort det där extra räliga som man kanske inte vill egentligen men som ger kraft i växande och utvecklinge !!
 
Japp
 
Jag har utmanat min fobi - och det mina vänner är inget att leka med.
 
Som jag ser det så fanns det bara två  alternativ... att ta tjuren vid hornen eller ligga sömnslös  flera nätter i rad
Jag valde tjuren.. eller rättare sagt spindeln.
 
 
 
Ett lurvigt monster satt på min vita matta och glodde på mig med  sina facettögon .... jag bad honom att gå ut genom dörren mot hallen till och INTE mot sängen.. och vad gör han ?
 
Jodå, sätter kosan rakt mot sängen och börjar klättra upp bland mina prisessdraperier och fluffiga kuddar.... för ett ögonblick blev det kortslutning i skallen
 
 
Jag skulle kunna ta en trätoffel och platta till honom.. men sådan närkontakt är jag  livrädd för och att döda liv har aldrig varit riktigt min grej. Fast handen på hjärtat så är det tveksamt om spindlar räknas till liv.
 
Försvinner han i sängen... då kommer jag inte att kunna sova förrän han är hittad !
Och det kan ta VECKOR !!
 
Alltså.. det gällde att handla snabbt
 
Jag tog en kökshandduk och bredde över giganten och sen gjorde jag en liten påse av det hela och andades ut.. jag klarade det.. yay.... nu ska jag bara ut och slänga hela handduken på gräset, så långt bort jag kan -  så spindelfan  kan  promenera iväg mot nya människor att plåga !
 
På väg ut ser jag till min fasa att han börjar promenera upp på min arm... fattar ni !!??
En stor luden spindel .. GÅR på min arm ! HUDKONTRAKT !!
 
 
Där tappade jag koncepterna och rusade skrikande ut i trädgården.. barfota och hysteriskt krafsande på kläderna.. både fram och bak och överallt jag kunde komma åt.
 
Jag skumpade runt två varv kring huset... tyckte att det rörde sig i håret och så var jag där och  krafsade.... till sist insåg jag att  djuret måste ha  trillat av mig och hamnar i gräset.
 
 
Med bultande hjärta och helt förbi av chock går  jag mot dörren...  och där på  dörrmattan sitter han... kaxigt och bredbent och glor på mig !!
 
Men adrenalinstinn som jag var så överlistade jag honom.
 
Jag fick fatt i ena änden av mattan och med ett ryck åkte  den ut på gräset.. med  inneskor och spindel, reflexer och vantar....  och till mina falsettskrik.
 
 
 
Nu har Mannabonne Glenn också vaknat till liv och  tittar fundersamt på mig.. men paniken smittar inte av sig på honom.. han tar det mesta med ro.. han luktade lite på mattan och sen gick han in igen o kröp tillbaka in i filten.
 
Han är sån när det är regnväder
 
Nu får mattan ligga därute tills min vän kommer hem och kan rista den ordentligt.. minst 134 gånnger innan den kommer in i  huset igen... och själv ska jag ta en kopp kaffe och lugna nerverna.. även om det vore mer kompatibelt med en sjutusan stor whisky !!
 
Kram & kärlek
 
 
1 Lotta:

skriven

Vet hur det känns, men spindlar har jag inga problem med, däremot råttor och möss. Vidrigt är det och då skriker jag och fånar mig och vet inte vad jag ska göra. Hade en råtta i förrådet en gång. Halva grannskapen tittade ut och undrade vad som stod på :)

Kram Lotta

2 Lydia💕:

skriven

Hej
Känner mig ensam och trött och övergiven när vänder det för mig?
Lydia💕

3 Jullisw:

skriven

Hahaha! Jag känner igen det där såå väl. Det kliar i hela kroppen långt efteråt. Står någon människa nära så klättrar man gärna upp på denne också.

Ser du om det blir några barn inom närmsta åren?

Kram

Svar: Ja gud vad man plötsligt kan klättra !!! Barn kommer.. absolut.. kram :)
Esmaralda

4 Little miss piggy:

skriven

Fy fasiken! Förstår dig precis! Men får ändå säga att du var modig iaf, både att bära den i handduken och mattan! DU ska verkligen klappa dig själv på axeln. Har spindelfobi själv så jag förstår dig! Duktiga dig, Es!

Jag undrar om resan till London blir av överhuvudtaget i år? Tycker att de velas så kring den! Ser du någon kring resan? Tusen tack i förhand! Kram 🐷

5 Little miss piggy:

skriven

Fy fasiken! Förstår dig precis! Men får ändå säga att du var modig iaf, både att bära den i handduken och mattan! DU ska verkligen klappa dig själv på axeln. Har spindelfobi själv så jag förstår dig! Duktiga dig, Es!

Jag undrar om resan till London blir av överhuvudtaget i år? Tycker att de velas så kring den! Ser du någon kring resan? Tusen tack i förhand! Kram 🐷

6 Linda N:

skriven

Heja Es, bra jobbat!

Hoppas nu bara han inte är sån som gillar nöjesparker, för då har du garanterat alla hans kusiner och farbröder på kö till dörrmatteattraktionen i morgon förmiddag.😂

7 Tingeling:

skriven

Jag förstår verkligen din känsla. Jag hade gjort precis likadant! Har också fobi för spindlar. Eller hade kanske jag ska säga, är inte lika rädd sen jag fick min seans av dig! Har lite glömt min utmaning men i dag så sa jag ett par ord till den där killen som är tillfälligt hos oss på jobbet. Och han fortsatte liksom prata och nästan bjöd in till samtal. Hade egentligen inte riktigt tid så jag gick sen..... Men! Jag tog initiativ. Den utmaning du beskriver här... Nåt man är rädd för.... Har jag kommit på en grej... Och det är att gå i klänning på jobbet. Rätt tajt klänning. Folk kommer se mina ben tydligt. Och min kropp hur den är skapt. Fasa. Jag har klänningar hemma men som jag aldrig använder.

Nu varma mackor och försöka värma mig. Kallt i dag! Önskar jag bodde mer söderut.

Kram!

8 Skorpan:

skriven

Oj vilken fobi, men du klarade det, stort grattis Es :D!! Antar att du växte minst tio centimer ;). Vilken blir nästa utmaning då? Det var väl din enda fobi så..

Jagade en underskrift till ett protokoll idag o tog bussen istället för tåget. Framför mig satt en koethårig snyggt klippt man. Såg ju inte hur han såg ut förrän han skulle stiga av, en karl i min smak med härliga bruna ögon, wow. Han såg på mig o log, varför det? Kändes som om något fanns där, men det var kanske inbillning, vad tror du Es? Härlig känsla i alla fall..

Nu blir det till att äta, tömma diskmaskin för att kunna fylla den osv..
Ha en bra, spindelfri, kväll..
Kram Skorpan

9 Jag:

skriven

Hej Esmaralda.
Haha du är så rolig!

Kommer jag att bygga ett livslångt förhållande snart? Hur stor är chansen att det mötet blir nästa år?
Kram

Svar: God chans.. kram :)
Esmaralda

10 Arbete:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag gick hem 2 timmar tidigare från jobbet idag, mår inte bra och alla på jobbet sa att det syntes att jag var sjuk och inte mådde bra. Jag vet att chefen inte gillar när man är sjuk för det blir så sårbart på arbetsplatsen.
Tror du hon vänder det emot mig för att jag gick hem? Eller såg även hon att jag inte mådde bra?
En annan fråga jag är inte fast anställd utan blir schema lagd efter behov. Då ska man egentligen ha semesterersättning utbetalt direkt. Men det får inte jag. Tänker chefen att jag ska ha det som innestående semesterdagar att ta ut?
Eller ska jag vara rädd att jag får varken eller?
Kram

11 <3:

skriven

Kanske bäst att du gör en redig irish ☕.
Tror du min väninna M skulle uppskatta om jag överraskar henne med hotellövernattning middag och spa. Hon fyller år snart. Känner att jag inte riktigt stöttat henne som jag borde ha gjort erbjöd mig inte att följa med när hon skulle göra abort min ork var liksom slut med pappas allvarliga sjukdom. Han är kvar på intensiven.
M verkar inte riktigt ha föräldrar som bryr sig som mina gör. Är hon besviken på mig att jag inte varit så närvarande. Tycker om henne väldigt mycket men det är ofta så mycket drama och killar att jag känner mig som en trist tant.
Kram

Svar: Ja, bjuder du ut henne tror jag hon blir riktigt glad.. kram :)
Esmaralda

12 Sus:

skriven

Hej
Bra där....
Råttor är inte min grej....
Hur utmanar jag mig själv....
Love sus

Svar: Genom att göra något som du inte brukar... kram
Esmaralda

13 Helena Ir:

skriven

Jag förstår ju på din beskrivning att det var en väldans utmaning för dig! Själv hade jag tagit den mellan fingrarna så försiktigt jag kunnat..med risk att den inte varit livslevande längre.. :)

Äldsta dottern ringde och berättade om nattens besök hemma hos henne. Hon sover bakom soffan på något vis..mellan soffa och vägg..på natten vaknar hon av att en kvinna sätter i soffan på knä..och gör något med sina händer. Hon vågade inte titta så mycket på ansiktet men vit blus med svarta streck i hade hon. Det lyste lite lätt runt omkring henne..ganska snart försvann hon. Vad hon gjorde med händerna,kanske hon bad,säger dottern!?
Rädd blev hon inte,min dotter,men förvånad..kan det varit hennes hjälpare/skyddsängel..eftersom det lyste runtomkring?

Till nästa utmaning med spindlar..ta en whisky före :)
Bra gjort ändå!

Kram :)

Svar: Ja, det är inte bara möjligt utan också troligt att det var hennes ängel... underbar upplevelse.. kram :)
Esmaralda

14 Michaela:

skriven

Fy sjutton vad vidrigt!! Jag är också livrädd för spindlar och beter mig som dig så förstår paniken helt och hållet. Hua! Hoppas lugnet infinner sig snart igen. Kram

15 Elsie🌷:

skriven

Hahahaha så hade min dotter kunnat göra 😁
Kunde inte begripa varför min glascylinder (som varit försvunnen sen i somras)som jag brukar ha blockljus i stod uppochner bakom tvättmaskinen..🤔
Vid närmare granskning låg ett förtorkat spindellik därunder 👻🕸🕷
Jaja..allt har en förklaring 😃😃
Hoppas du repar dig snabbt från traumat!
Kram Elsie 🌷

16 ghostwriter:

skriven

h herregud, menade du att jag tolkade rätt att mannen såg mig också på de sättet? Blev isf Generad haha! Kan det vara någon som de blir en flirt utav eller högst
o-troligt? Mannen kanske bor i annan stad/utomlands/upptagen.




Kram :)

17 Helena Ir:

skriven

Tack från oss båda!

Kram :)

18 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Hahaha.
Verkar han ha känslor för mig? Tänka på mig?
Kram

19 Fanny2:

skriven

Bloggens spindelvän är här... Jag ser mina husspindlar som de som dödar ohyran hemma. 😅 varmt välkomna så länge de inte överraskar en klockan tre på natten. Mörker och något som kryper upp på armen är ingen hit så jag förstår spindelfobiker... Starkt jobbat ändå, ge dig inte Es. Kanske behövs det lite mer än kaffe...

Kram

20 F.u:

skriven

Hej esmeralda ser du om något spännande händer i mitt liv du kan berätta om kram

21 Boudica:

skriven

Här har man inte spindelfobi, mer fobi för människor! Ja vissa i alla fall, människor är inte så mycket bättre än spindlar ;). Nån typ av lätt social fobi vill jag säga, troligen något som har formats från min uppväxt.

Har i utkanten av huvudstaden så har det snöat,så förvånad jag blev när jag kom ut från jobbet och det var vitt på marken. Men det är nog borta nu, om inte imorrn.

Önskar mig en Shanti, min Gabbe gick ju i flertals bitar av okänd anledning kort efter vårt möte :(
Men, tyvärr, är på en strikt budget denna månad, att jag har missat en vecka från jobbet för kursen.

Ögnade igenom hemtentan från kursen, usch vad svår den är, och min svenska verkar blivit usel, förstår ju knappt frågorna!
Nej, min fråga är, kommer jag klara denna tenta och få min certifiering?
Vill ju inte gå miste om allt jag lagt ner på kursen, och hoppet om förverkliga mina framtidsvisioner.

KRAM!

22 Maria:

skriven

Hejsan :)
Fy spindlar är otäckt! Jag brukar iofs kunna fånga dem o släppa ut dem. Vill ju inte döda dem o riskera otur, hihi.
Jag går här o funderar på att bryta allt med min kille, känns inte som han kommer ändra sig..ska jag vänta lite till eller följa känslan? Vad ser du om oss? Är det ett hopplöst fall? Vet att det kommer krävas kraft att stänga dörren för den jag älskar. 😔
Kram ❤️

23 Filippa:

skriven

Hej En gammal kompis till miig Sanna Helmersson kommer vi höras av någon gång tror du??

Kram

24 Mim1:

skriven

Hej!

Jag förstår dig. Jag skulle ha gjort precis likadant. Spindlar är det värsta som finns är livrädd för dom även fast dom är pyttesmå.

Kram

25 Mikael :

skriven

Haha, av beskrivningen med facettögon så undrar jag hur stora spindlar det finns i Sverige, är du säker på att det inte var en långben som bara var ute och promenerade :))


Katten var ute och lekte tidigare och sprang på en spindel som bet den vid ögat så ögat svullna igen helt, de är lite större här än där du bor och tydligen lite giftigare med, blev ett veterinärbesök, kan skicka en sån så du kan träna lite mera :)

Har inte haft någon utmaning idag, blev snacka med några grabbar häromdagen och spela fotboll, annars var det bra kreativt av dig kasta den där skeden på restaurangen för att inleda en konversation med en okänd, kanske provar på det tricket nån dag haha

Såg att en Mikael skrev om hus och så i bloggen förut, det var inte jag :)


Kram
Mikael



Svar: Ja jag säger bara Australien, där hade jag aldrig kunnat bo med tanke på spindlarnas storlek.... kram :)
Esmaralda

26 Erika:

skriven

Hej! Tror du jag träffar kärleken snart eller dröjer det ett tag till?

27 Tintin:

skriven

Hej Es!
Min kompis ska sälja sitt hus på landet och flytta till stan. Får hon huset sålt? Dessutom planerar hon säga upp sig och satsa helt på sitt företag - hur går det?
Tack och kramiz!

28 Anna E:

skriven

Älskar min kille mig?

29 Maria S:

skriven

Blir det några fler barn för mig?
Har 2 pojkar.

30 M:

skriven

OJ då:)din stakare förstår hur jobbigt det är med spindelfobi:(Men herregud att den går på din arm med jag hadde svimmat direkt:(

Jag brukar ha badrumsfönstret öppet en kort stund och då brukar spindlarna ta sig in den vägen och sätter sig sedan på taket.(Ps:vill man bli av med silvermaskar så är det bra med svarta spindlar). Jag är med livrädd för spindlar och får panik det går kan inte sova föräns de är ute. Så en gång satt det en jättetjock svart spindel på taket (aldig har jag sett en sådan stor förut och fick panik).Den fick mig att tänka på en youtube video om en speciell spindel som någon dödade och det kom ut hundratals små spindlar som sprang runt i lägenheten:(( så jag tog moppen i panik och tryckte den hårt mot taket och tänkte att nu så är den säkert död. Men då hängde den istället på ett riktigt tjockt spindeltråd? Fattar inte hur den fortfarande levde, försökte spola ner den, men den överlevde det med. Det tog ett bra tag innan jag blev av med den:(

Tänkte hundar äter inte de spindlar eller e det katter?

kram

31 Browallia:

skriven

Fy fasiken!!! Det där med spindlar har vi också gemensamt. Enligt mig räknas de inte som liv utan de som kommer in hos mig har gjort sitt livs största misstag.

Ikväll blev jag erbjuden att följa med på kurs i Stockholm med en natt på hotell. Jag är bara lite bekant med dem och jag har aldrig bott på hotell i hela mitt liv innan. Så det blir en rejäl utmaning för mig och min social fobi. Men jag vägrar låta den ta över mitt liv så jag tackade snabbt ja innan jag hann ångra mig. :D

32 M:

skriven

Hahah Lotta:) usch:(

Det kom upp en råtta i toaletten en gång i min förra lägenhet. Då var det grannen under som hade massa råttor hemma,massa mat överallt som hennes hund vält ner, så hon blev av med sin lägenhet efter det.

33 Susan:

skriven

😂😂😂

34 Solstjärnan:

skriven

Hej😊

Iiik panik!!!
För spindlar.😣
Inga trevliga filurer är de, nej då😟
Förstår din reaktion och ditt agerande.

Min dotter är livrädd för spindlar o insekter överlag
Själv upplever jag dom obehagliga pga av att dom är så oberäkniga..man vet ju inte var o vart de hänger och går.

Men du fixade det!
Panik blev det med utmaningen är gjord 😊
Grattis!

Kram Solstjärnan 🌟

35 F:

skriven

Något nytt på väg in i mitt liv du kan berätta om kram

36 Susanne Amalia :

skriven

GOD LUNCH.. 💕
Fobier har vi alla av något slag.. GETINGAR OCH ORMAR HUA..

Modig du var.. Skulle inte ta i en orm 🐍.. Och kommer det in en geting öppnar jag snynsamt alla fönster.. Springer ut från rummet och hoppas på att den hittar ut själv.. 🐝
😱

Så till drinken annans och cockos juice is rom blå curacau.. Häll allt i en mixer servera i glas med sugrör och annanasgarnering. Köp naturgodis och servera till.. Om det ska vara snacks i skålen.. Annars har jag ett lager förrätter av GORMANDISK slag som kan sända en till en annan värld.. 💭

Köp champinjoner krämig vitlöksost och jägsrbacon. Ta bort skälken i champinjonerna.. Fyll champinjonerna med viklöksosten och Linda in i bacon.. Ställ in i ugnen.. Tills baconen är så klara som du vill ha den.. Gudomligt gott servera med lite vin till..funkar både med rött och vitt..

Eller stek rårakor och servera med finhackad rödlök löjrom och gräddfil till..

Eller stek söta mandlar i en panna tillsätt finhackad chilli lite lime häll på lite coccosmjölk.. låt koka ihop. Innan servering häll i en burk räkor utan spad. Servera med lite bröd till om du vill.. Detta är gott och lite exotiskt..

Som förplock brukar jag göra en exotisk fruktbricka.. Bitar av papaya. Annanas melon mango.. Cockosflingor och exotiskt naturgodis.. Superläcker. Det gör man ju i ordning innan och plastar in..
Fix och klart passar bra till den exotiska drinken.. Lycka till😜💞

Fråga.. Jag har lite problem med myndigheter ekonomi och min relationer.. Löser det sig? Bland annat har det dykt upp bilar som inte är mina men trafikverket vill att jag betalar försäkring på dem.. Min mamma är galen.. Totalt galen.. Allt kostar flera hundra tusen.. Mjölk, mat mm. Därför äter hon inte.. Jag måste äta medicin för att kunna äta. Livet är galet.. Finns det någon ände på detta..
Känns lite som jag lever i en tv serie.. Tänker positiva tankar skänker kärlek till situationen. Känns bättre så..

Önskar dig en fin dag med glädje och kärlek. Kramar 💕 från mig till dig och MG EllaBella hälsar också så klart..

Svar: Wow vilka tips.. man tackar ödmjukast !! Kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: