Långtidssjukskriven ?

Det finns de som är långtidssjukskrivna .. och min erfarenhet är att  de allra flesta  inte alls vill vara sjukskrivna och definitivt inte under längre tid… men somliga har inget val.

Jag var  på nån slags mingel och där hade nån fastnat på folk som var långtidssjukskrivna och man oooo-ade och nääää-ade och förfasade sig.

Hårdare tag tack, det ville man ha.

 Tvinga packet att jobba som alla andra. De som inte jobbar ska inte heller äta. Punkt.

 

Jag bli så trött på sånt. Då biter jag ifrån… uttrycker mig verbalt och  balanserat fast jag helst vill  kasta drinken  i snudan på idioterna.

Jag har folk i min närhet… vänner.. som är långtidssjukskrivna och som troligtvis aldrig kan gå tillbaka i arbete och inte fasen beror det på att de är lata… det beror på att de är sjuka…. Och man kan ju faktiskt vara sjuk i någonting som inte syns eller märks när man som hastigast möter  den långtidssjukskrivna.

Visst finns det de som lurar systemet. Det finns de som lurar ALLA system… men det ska inte gå ut över  majoriteten.. som inte luras det minsta !!

 

 

Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till  långtidssjukskrivning

Sjukskrivningarna ökar och köerna till VC ökar.

Reglerna för sjukskrivning har ändrats men möjligheten för patienterna att få rätt behandling är

väldigt begränsad.

 

Det finns en hel del psykologiska behandlingsmetoder  med gott stöd i forskningen kring psykiskt ohälsa men vården är inte ålagd att erbjuda dessa insatser.

Var tredje VC saknar helt tillgång till psykolog.

 

Man har kollat primärvården i Stockholm.. och det visade att var femte patient fick psykofarmaka mot psykisk ohälsa… 7 % fick en diagnos och mindre än 3 % fick träffa psykolog vid minst ett tillfälle.

Att det psykiska ohälsan i vårt land ökar är inte så konstigt.

Patienterna erbjuds ingen effektiv behandling.. och  därmed blir de såklart inte heller friska.

Hela tiden ett moment 22… man bli så trött….och hur trötta ska inte de psykiskt sjuka bli som hamnar i denna

  eviga cirkelgång !!

 

 

Kram & kärlek

1 Elisa:

skriven

Hej!
Var det där något jag liksom förutsåg, fastän det kändes som att jag skapade tanken från början (som sedan blev sann)? Eller var det bara ett sammanträffande? Känns ju lite konstigt..
Kram

2 Gammal globbertrotter:

skriven

Man blir så less...

Visst, vi alla har fördomar, men vi föds också med en reflexiv förmåga... Jag försöker också hålla mig lugn och saklig i den här typen av debatter, men det är svårt.

Trångsynthet går tant igång på rejält...

Väger upp med en positiv fundering, är min tillkommande svensk? I en dröm fick jag till mig ett annat språk. Vilket såklart också kan vara skitsnack. Snart beger jag mig ut på backpacking igen, kanske han dyker upp då :)

Stora kramen 💕

Svar: Trångsynthet är en pain in..... ! Somliga kan inte bättre... men det hjälper inte. Jag tror han är svensk medborgare men kan ha rötterna någon annanstans.. kram
Esmaralda

3 EPM :

skriven

Godmorgon!

Helt med dig här. Heltidsjobb att vara sjuk ffa i psykisk sjukdom...

Vaknade till ett märkligt meddelande, felskick eller ämnat för mig?
Folk försvinner. Jag tycker inte om att må såhär. Tycker väldigt illa om att vara i denna situationen, att få skulden för allt och tillskrivas ett visst beteende och vissa egenskaper.... 😪
Känner mig jagad.

Kram

4 Lilla M :

skriven

Hej. Jag vill så gärna pussa på min söta och charmiga arbetskamrat, attraktionen är stark! Kan det ske?

5 Jossan :

skriven

God morgon!

Både min mamma och pappa har varit sjukskrivna. Dock vet jag inte hur länge. Tror mamma var det i 1 månad men pappa var det längre.

Jag hoppas på att slippa det..

De senaste dagarna har jag känt mig så hängig och nere. Jag ville inte prata med någon utan bara stänga in mig i min lägenhet. Jag känner mig konstant trött också :/...

Om några veckor ska jag göra min undersökning.. jag är så orolig över det..

Jag har inte pratat med L på flera dagar.. vet inte varför.. det har bara inte blivit så. Känns som han ändå aldrig har tid att ses..

På lördag ska jag och mr pt lägga upp vår träning framöver.

Ser du något om honom och mig?

Nä nu får jag fixa nig innan jag ska till jobbet..

Kram

Svar: Du kommer snart att fatta ett beslut som är bra, som handlar om dig själv och som ger dig god styrka och energi.. kram
Esmaralda

6 Grethe Hagen Sundbom:

skriven

Go'morgen kjäre Ezmaralda 😊😍💜

Du, det traff du huet på spikeren!!! Det er såååå mye negativitet mot oss långtidssjukskrivna!!! Jeg har värt sjukskriven nå i 5år, pga en misslykka ryggoperation, nerve-smerter og kraftig Fibromyalgi 😢😢😢 og det virker som at folk tror at jeg ikke vil jobbe...😢 Jeg vil jo det, men min kropp sier STOPP!! Og jeg må ha kraftige smärtstillande tabletter for å klare dagen... men försöker å holde humöret oppe, ikke alltid like lett.. Spesielt når folk runt meg ikke skjönner at jeg ikke orker å gjöre alt i hverdagen..pga smerter!! Har jeg BETT om å få dette vonde??? NEI!!!! Men nå er det som det er...
Önsker deg kjäre Ezmaralda og alle andre innpå her, en finfin dag 😊💖💕💖💕
Kjempekleeeemz 💙

Svar: Styrkekram till dej !!
Esmaralda

7 Sus:

skriven

Hej
Så svårt att inte må bra...
Bra att ämnet kommer upp..
Omgivningen förstår inte...
Vad blir utfallet av hennes handlande...
Love sus

8 Skorpan:

skriven

Jo jag tror också att de flesta vill arbeta o vara ute i arbetslivet, såväl sjuka som arbetslösa. Beundrar dig Es som ”höjer rösten” bland dessa ”klagare”, det skulle jag inte orka. Inget får ju dem att ändra åsikt...

Det orde absolut utbildas mera psykologer som sedan skulle stationeras där dom behövs, jos sjukvården för ”vanligt folk”, de som inte har råd att gå privat. Det borde ju finnas psykologer som har sina dagis de besöker o skolorna likaå. Kanske då kunde stöten sättas in där hjälpen verkligen behövs... Utopi kanske, men så skulle jag vilja ha det :).

Här behövs piller pga av dålig dyna o därpå följande huvudvärk. Tur att den hjälpen är lätt att få. Vaknade för tidigt o somnade in för sent o orkade inte stoga upp i tid. Tur att det mesta är förberett, idag ska materialet bara släpas till kursplatsen. Vilken tur att dom har mig ;).

Match ikväll, kanske nån snygg pappa där ;D...
Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

9 Skorpan:

skriven

Jo jag tror också att de flesta vill arbeta o vara ute i arbetslivet, såväl sjuka som arbetslösa. Beundrar dig Es som ”höjer rösten” bland dessa ”klagare”, det skulle jag inte orka. Inget får ju dem att ändra åsikt...

Det orde absolut utbildas mera psykologer som sedan skulle stationeras där dom behövs, jos sjukvården för ”vanligt folk”, de som inte har råd att gå privat. Det borde ju finnas psykologer som har sina dagis de besöker o skolorna likaå. Kanske då kunde stöten sättas in där hjälpen verkligen behövs... Utopi kanske, men så skulle jag vilja ha det :).

Här behövs piller pga av dålig dyna o därpå följande huvudvärk. Tur att den hjälpen är lätt att få. Vaknade för tidigt o somnade in för sent o orkade inte stoga upp i tid. Tur att det mesta är förberett, idag ska materialet bara släpas till kursplatsen. Vilken tur att dom har mig ;).

Match ikväll, kanske nån snygg pappa där ;D...
Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

10 <3:

skriven

Godmorgon kära Es är min känsla rätt att J blev sur att jag inte ville något mer än vänskap ? Män verkar ha svårt att bara vara vänner.
Kram

11 Bh:

skriven

Min mamma var sjuk i denna sjukdom, tog sitt liv😢.. så jag vet vad det handlar om. Är oxå den som högljut säger ifrån när jag hör om att .. dom är lata..
Har min mor något budskap till mig? Kram

Svar: Kärlek.. massa kärlek skickar hon dig.. kram
Esmaralda

12 Jennifer:

skriven

Hej! Ja psykisk ohälsa är hemskt, har själv varit drabbad och kämpar nu för att inte trilla ner i gropen igen, allt känns bara ångestladdat och tungt. Det värsta är att få höra typ ”ryck upp dig!” eller ”tänk positivt” när man är djupt deprimerad, fast jag vet att det är sagt i all välmening. Jag har heller aldrig förstått tanken då folk säger att ”tänk på alla dom som har det värre än du!”.... liksom eh?! Vad hjälper det mig? HUR får det mig att må bättre?
Jag får redan grym ångest då jag tänker på alla svältande små barn i Jemen som bara tynar bort, ingen hjälp får de, jag gör heller ingenting för att hjälpa.

Fina Es, funderar kring min resa och känner lätt ångest över den, hur jag ska göra den bra för min dotter. Hon skulle behöva träffa andra barn och leka, ser du om det blir så under resan? Jag borde kanske sen också bara ha bokat någon charterresa och rest till något barnvänligt hotell med en massa andra skandinaver. Istället valde jag egoistiskt hur jag vill göra. Drömmer om att vandra i bergen, vara ute i naturen, simma, bara VARA, existera, andas. Blir det bra? Kram

Svar: Har du fokus på din dotters bästa under resan så blir det bra... då blir det en resa som blir bra för er båda.. kram
Esmaralda

13 Frida:

skriven

Ja det är hemskt. Många gånger är det bara symtombehandling
Inom sjukvården...När det är orsaken till symtomen som måste arbetas på.... jag tror att dagens samhällsstruktur är en stor bov i dramat. Det blir alltmer fyrkantigt och stressigt vilket innebär att alltfler människor inte passar in. Och i detta hela är det våra barn som får lida så blir det en ond spiral när de sedan växer upp så tror vi måste tänka om i vårt samhälle sakta ner tiden lite.... bara vara inte hasta runt överallt

Nu har jag spanat på ännu ett jobb 😊 kan du se att jag jobbar där 😂 Det är närmre och i samma kommun. På mitt nuvarande jobb är det många som slutar så känns lite sådär. ..
Många kramar 💛💜💛

Svar: Exakt !! Jag ser dig i nytt jobb men inga detaljer.. tror dock inte att det ska dröja länge innan arbetsbytet sker.. kram
Esmaralda

14 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.
Åh det är hemskt att känna så, jag själv har känt igen mig till och från att just känns sig utmattad. Nej jag tror inte de flesta vill vara sjukskrivna. De flesta vill gå göra det dem tycker om och visa framfötter a.

En fråga, ser du umgänge mellan mig och F framöver? Kommer han vilja umgås med mig?
Kram

15 Rebecca:

skriven

Håller verkligen med! Jag är glad om min skatt går till dem som behöver det, så som sjuka. Och jag tror nästan ingen är långtidssjukskriven för att slippa jobba, det är besvärligt att ens få sjukskrivning ju. Tror många hellre skulle jobba om de kunde.

En fråga, tittar någon lite extra på mig ibland? kram

Svar: Ja, du har någon som är med dig och håller sin hand över dig.. kram :)
Esmaralda

16 Dunegull:

skriven

Första natten ensam, känns tungt! Var det meningen att det skulle ta slut såhär? Vi har haft en sådan soulmate kärlek, tänkt på varandra i många år, sedan blev vi tillsammans och nu slutar det såhär? Vill du försöka förklara så jag förstår Vad var meningen med detta?
Hur kan detta bara ta slut?

17 Helena Ir:

skriven

I en bra värld..så skulle alla vara friska och kunna jobba..
Det fuskas,det vet jag..och så finns det de som är sjukskrivna och jobbar svart..Det kan jag ha svårt för!! Eller det har jag svårt för..svårt sjuka människor blir ibland utförsäkrade,och så lyckas en del fuska på annat håll!
Nej,det är verkligen inget konstigt att psykofarmaka ökar..mediciner överlag ökar..En annan skrämmande historia!

En nervös trött dotter kom hem igår från jobbet,nuvarande jobbet..Hon börjar få "kalla fötter"..över flytt..ny bostad.(.kul!)
Men att fixa nytt jobb kanske inte är lika lätt på den orten dit hon ska flytta,som här i stora staden..-Vad har jag gjort ,säger hon! Och jag lugnar henne..måste ju tro på att det ordnar sig!
Jag vet att du sett henne byta jobb..och utvecklas vidare..
Och tid är det svårt att sia om..Men,får du någon liten känsla om det ligger långt fram i tiden..eller närmaste månaderna?

Hoppas ni hittar på något skoj även idag :)

Kram :)


Svar: Det grejar sig för dottern på ett bra sätt.. kram
Esmaralda

18 Mimma:

skriven

Det är där jag är, efter att ha gått in i den omtalade väggen, igen och rejält....
Har fått många syrliga kommentarer om detta, från de som inte alls vill förstå.
Tex, Ja men du behöver väl inte äta medicin i alla fall...??
Det klart jag gör, annars hade jag aldrig kommit upp från sängen/soffan.
Försöker nu lära mig leva ett ”nytt” liv och fokusera på att få det att fungera på mitt vis och vara glad o tacksam för de små sakerna. Bra stöd och hjälp fick jag från familj och arbetsgivare.
Och jag skäms inte för att min ork tog slut.

Svar: Exakt.. det är ingenting att skämmas över.. kram :)
Esmaralda

19 Jennie:

skriven

Kära Es! Jag tror inte heller att någon frivilligt väljer att vara långtidssjukskriven, har själv varit det och det var grymt jobbigt. Samtidigt vet jag av erfarenhet att man lätt blir isolerad från andra, och det är inte bra för någon, särskilt inte om man är deprimerad.

Jag längtar så otroligt efter att få uppleva lite kärlek! Ser du om det dyker upp en romans eller tillfällig förälskelse i vår/sommar? Är så redo!

Svar: Något mer tillfälligt kan mycket väl dyka upp.. kram :)
Esmaralda

20 Michaela:

skriven

Jag har varit sjukskriven mycket sedan 2012 pga flertal operationer , farlig tarmbakterie och till slut PTSD pga allt detta plus sexuellt ofredande i två år. Oerhört tuffa år men det har gjort mig ännu starkare och lärt mig massor. Vissa förstod vad jag gick igenom. Andra inte.

Sakerna skulle ha skickats i söndags men lyser fortfarande med sin frånvaro. Ännu en bluff ... ?

Kram från ett soligt Sthlm som skall bli över 20 grader idag. Fy! :)

Svar: Känns inte om en bluff... hör av dig dit.. kram :)
Esmaralda

21 Värdelös:

skriven

Hej!

Jag känner mig minst sagt värdelös. Inget jobb, ingen inkomst. kan inte försörja mig själv. Blir det någon ändring snart??

kram

Svar: Ja det blir en positiv förändring.. kram :)
Esmaralda

22 Smöla:

skriven

Får vännen ett bra besked idag eller blir de negativt?

23 Flytt:

skriven

Godmorgon!

Blir det flytt till annan ort?? Trivs inte alls där jag bor nu måste bara härifrån.

Kram

Svar: En flytt blir det.. kram :)
Esmaralda

24 Hedwig:

skriven

Jag är långtidssjukskriven främst på grund av fysiska problem som delvis beror på en medicinsk felbedömning. Det har påverkat hela kroppen och även anden under årens gång. Jag får en ersättning på socialbidragsnivå och även den ska jag kämpa för och försvara hela tiden. Jaghar avslutat universitetsstudier och kunde ha tjänat minst tre gånger beloppet som jag får nu. Samtidigt tror jag att just de som bara lider av psykisk ohälsa ofta i alla fall kunde jobba deltid med rätt vägledning. Men det är svårt att bedöma andra och var sätter man gränsen? I Holland vill man tvinga arbetshandikappade att jobba på väldigt dåliga villkor (låg lön, ingen pension..) så att de blir attraktiva ('slavar') för en arbetsgivare. Jag ska i alla fall till Försäkringskassan om 2 veckor och försvara mig igen. Det är värken och utbrändheten som gör att jag knappast klarar av vardagen och jag kan alltså inte jobba.

Svar: Tufft att behöva kämpa... men du ÄR tuff och det är tur.. kram :)
Esmaralda

25 Kristin:

skriven

Jeg synes det er trist at de som er langtidssykemeldte ikke kan får tilbud om positive ting de kan være med i. Jeg tenker ikke jobb, men en aktivitet av et eller annet slag, slik at de kan komme seg ut, få en positiv stimuli og ikke bare sitte inne. Møte andre mennesker, føle aksept og være med så mye eller lite de orker, uten å føle press.
Systemet er dårlig utbygget med tanke på de som behøver hjelp i hverdagen.
Mange langtidssykemeldte nesten skammer seg og tør så å si ikke å gå ut, for de føler at de skal gjemme seg bort og være syke. Forferdelig!!!!
Vi er altfor raske til å dømme andre. Det har vi ikke rett til. Vi får passe på oss selv.

Svar: Ja, jag önskar också att det kunde vara så ! Alla behöver gemenskap och tillhörighet. Kram :)
Esmaralda

26 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Vet inte hur många ggr jag önskat att mitt onda syntes som en förlamad arm eller ngt Jag har ständigt ont och får leva med det... Jag har fått försvara mina diskbråcksoperationer då folk säger ja men idag behövs bara lite sjukgymnastik och träning så är man bra Att jag har multipla diskbråck ,överrörlig rygg och en wiphlashskada efter en bilolycka detta syns inte men känns både i kropp och själ
Som jag önskat att jag kunde jobba , speciellt då ersättningen är minimal Om man tror att man är sjukpesionär med vilje och ska leva på 6500 kr i månaden ...då har man tomtar på loftet....


Kram Anki med flock

Svar: Exakt !! Kram
Esmaralda

27 Linnean 🌸:

skriven

God Morgon!
Ja, det är verkligen förfärligt att folk inte kan få hjälp och måste vänta så länge på behandling. Press från den friska omgivningen kan vara nog så knäckande åxå. Det jag tycker är för jäkligt är att en icke kunnig läkare på en VC kan sitta och vifta med receptblocket och vill skriva ut ”glädjepiller” för att det är enklare än att göra en utredning t ex. Detta har jag själv råkat ut för! När jag sökt för höftvärk!! Även vid lågt blodvärde! Otroligt! Då har de fått en skopa ovett kan jag lova! Tyvärr är det allt fler som mår psykiskt dåligt i denna värld av stress och press och hjälpen usel! Ja! Förstålsen från friska som inte har fått känna på hur det är är ofta förfärlig. Det är inte så lätt som att ”rycka upp sig” Undrar ofta om det bara ska rulla på så här? Om det inte ska vända med vården och all press i samhället. Vi är ju människor och inga robotar!

Undrar en sak som gnager. Har jag rätt vad min magkänsla säger? Eller är det bara hjärnspöken? Håller H och H kontakt med varandra? Har de gjort det sen i höstas? Tänker de träffas eller har redan gjort det? Vet att det kvinnliga H:et har skrivit t det manliga iaf! Om ”mitt” H håller på med detta så är det ett supersvek mot mg med tanke på det kvinnoiga H:ets släktskap med mig numera. Och vad jag tycker om de här månniskorna samt min kamp för försöka tycka bättre om dem. ÄR det någon skit på gång här? Kanske dags att rensa upp från min sida? Jag kanske bara är paranoid men jag undrar iaf. Manliga H:et ska komma nu i dagarna men blev plötsligt tyst. Bra! Då kan ju katten stanna lite till 😉
Även om jag inte är däckad av förälskelse så är ändå en ”affär” mellan dessa två som värsta hämnden mot mig för något som jag inte har gjort eller jag vet inte vad. Rena sjuka idiotin isf! Undrar bara om jag känner rätt eller fel.

Sommaren är här!! Varmt! Sol! Måste ut!
Ha en ljuvlig dag! Stor Kram.../Linnean 🌸

Svar: Jag får en bestämd känsla av att det finns något mellan dem .. men kan inte se exakt vad... du får snart veta om det finns anledning till oro eller inte.. kram
Esmaralda

28 Linnean 🌸:

skriven

God Morgon!
Ja, det är verkligen förfärligt att folk inte kan få hjälp och måste vänta så länge på behandling. Press från den friska omgivningen kan vara nog så knäckande åxå. Det jag tycker är för jäkligt är att en icke kunnig läkare på en VC kan sitta och vifta med receptblocket och vill skriva ut ”glädjepiller” för att det är enklare än att göra en utredning t ex. Detta har jag själv råkat ut för! När jag sökt för höftvärk!! Även vid lågt blodvärde! Otroligt! Då har de fått en skopa ovett kan jag lova! Tyvärr är det allt fler som mår psykiskt dåligt i denna värld av stress och press och hjälpen usel! Ja! Förstålsen från friska som inte har fått känna på hur det är är ofta förfärlig. Det är inte så lätt som att ”rycka upp sig” Undrar ofta om det bara ska rulla på så här? Om det inte ska vända med vården och all press i samhället. Vi är ju människor och inga robotar!

Undrar en sak som gnager. Har jag rätt vad min magkänsla säger? Eller är det bara hjärnspöken? Håller H och H kontakt med varandra? Har de gjort det sen i höstas? Tänker de träffas eller har redan gjort det? Vet att det kvinnliga H:et har skrivit t det manliga iaf! Om ”mitt” H håller på med detta så är det ett supersvek mot mg med tanke på det kvinnoiga H:ets släktskap med mig numera. Och vad jag tycker om de här månniskorna samt min kamp för försöka tycka bättre om dem. ÄR det någon skit på gång här? Kanske dags att rensa upp från min sida? Jag kanske bara är paranoid men jag undrar iaf. Manliga H:et ska komma nu i dagarna men blev plötsligt tyst. Bra! Då kan ju katten stanna lite till 😉
Även om jag inte är däckad av förälskelse så är ändå en ”affär” mellan dessa två som värsta hämnden mot mig för något som jag inte har gjort eller jag vet inte vad. Rena sjuka idiotin isf! Undrar bara om jag känner rätt eller fel.

Sommaren är här!! Varmt! Sol! Måste ut!
Ha en ljuvlig dag! Stor Kram.../Linnean 🌸

29 M.m:

skriven

Hej Esmaralda.
Om han har känslor för mig? Är det någonting som hon har känt av eller lagt märke till isåfall?
Kram

30 Helena Ir:

skriven

Åh,fina Es..tack för dagens svar <3
Nu kan jag trösta dottern!
Jag har ju redan sagt något liknande..

Kram :)

31 Smöla:

skriven

Kan du se vad hon får för besked idag? Pos eller neg?

32 Pia1:

skriven

De flesta sjukskrivna har bara en dröm; att bli friska nog för att kunna jobba. Väldigt många är sjukskrivna onödigt länge för att de inte fick vård. Jag får inte ens sjukpenning så de som ojar sig kan ju sitta nöjda. Tyvärr ser jag själv också "lata" människor som orkar och klarar massor, pigga och glada men vill inte jobba. Jag orkar inte ens umgås, att handla tar dagar av återhämtning. Får man inte vård eller förståelse, så bränner man ut hjärnan så till den grad att det känns, som att den aldrig kommer återhämta sig. Jag har nu varit sjuk med varierande svårighetsgrad i 17 år, med många bättre perioder av jobb och nöjen. Senaste 2,5 åren har jag fått lägga ner ALLT. Jobb, kärlek, nöjen, resor.
Om en vecka, ja då vet jag om det finns någon mening med att leva. Sista anhalten och det känns på riktigt som en domedag och rättegång. Fnissar, gråter om vartannat. Men liiiite hopp har jag, om de ändå bemödat sig om att lägga in mig. Och nu skiner solen även i norr, måtte den ta bort snön 💕

33 Misstjejen:

skriven

Hej

Hur kom det går för mig imorgon på mässan... kommer det blir positiv för mig

😁

34 Mia:

skriven

Hej Es! Bra att du tar upp detta ämne och ger röst åt de svaga. Inte nog med att behöva kämpa mot människors förutfattade åsikter om psykisk ohälsa, utan de som har dessa problem får även kämpa mot samhället och myndigheter. Jag var sjukskriven några veckor i samband med skilsmässan och bara det var en kamp i kontakten med myndigheter....att bli trodd etc. Som min farfar sa "man måste vara frisk för att orka vara sjuk..."..... ligger något i det tyvärr.
ES, har funderat så smått på det här att kanske testa att dejta nån gång framöver. Kanske kan skingra mina tankar och få kvinnan i mig att leva upp lite. Men....känner mig helt vilsen på detta område. Ska jag ut på nätet? Eller kommer någon att dyka upp i min väg? Vill vänta på den rätte, men hade varit fint att bara få lära känna och umgås med en man lite mer vänskapligt, och se hur en sund man är och beter sig. Testade en app, men dök nästan bara upp en massa medelåldersmän sittande på sina fina båtar.....Inte min stil alls! Kram :-)

35 Månflickan:

skriven

Hej Es!

Jag känner att jag springer efter x2000, men kommer aldrig ikapp. Nu är det problem med mammas hemtjänst, den beviljade tiden sköts inte utan besöken blir kortare och kortare, och hennes tillsynsbesök har uteblivit vid två tillfällen. Lyckligtvis hade mamma och jag kontakt de aktuella tillfällena, och jag kunde hjälpa henne.

Jag har kontaktat företagets hemtjänstsamordnare, och på ett artigt men tydligt sätt informerat dem. Har fått mailsvar av samordnaren den första dagen, men ingen återkoppling efter det. Mamma är rädd att det slår tillbaka på henne nu när jag har kontaktat ledningen. Det vore väl verkligen oprofessioellt i så fall!! Jag kunde föra fram flera oegentligheter i ljuset, men väljer att ta det varligt, och endast ta upp det som direkt har drabbat mamma.

Nu till min fråga... Är jag som anhörig ett irritationsmoment för personalen? Pratar de illa om mig?

Önskar alla på bloggen en trevlig torsdag!!


Svar: Du ska stå på dig och du ska kräva återkoppling.. du begär ingenting orimligt av någon.. bara att de ska sköta sitt jobb så att du och din mamma kan känna er trygga... nej, jag tror inte de har ett ont öga till dig.. kram
Esmaralda

36 Pia :

skriven

Jag tror att det stora problemet är att folk över lag uttalar sig om saker de inte vet någonting om. Dessa människor har aldrig själva varit sjuka under en längre tid och därför har de svårt att förstå att man kan behöva vara sjukskriven en längre tid såvida inte sjukdomen är fullt synlig.

Jag har själv gått sjukskriven under sex månader på heltid sedan bröt jag den frivilligt och gick upp till 25 procent. Efter några månader ökade jag till 50 procent, sedan 75 procent för att sedan två år tillbaka arbeta heltid igen.

Min sjukdom syns inte men jag går med konstant smärta. Folk som såg mig gå hemma förstod inte varför och jag blev ofta missförstådd, vilket var både frustrerande och ledsamt. Idag när min sjukdom kommer på tal och jag förklarar vad det innebär förstår inte folk att jag arbetar över huvud taget.

Det är tufft många gånger att arbeta men det ger mig en mental tillfredsställelse så därför fortsätter jag. Tyvärr även ibland när jag borde sakta ned lite grand.

Kram

37 Linnean 🌸:

skriven

Tack, Es! Kanske får svar i helgen.
Ha det så mysigt i dag💖
Kram från Linnean 🌸

38 Louise:

skriven

Jobb imorgon som timvikarie och jag är ganska trött på det om jag ska vara ärlig. Jag är glad att jag har ett vikariejobb det är inte det men att hoppa runt på olika förskolor varje gång. Men pengar som pengar liksom. Lite klirr i kassan extra varje månad beroende hur mycket jag jobbar.
Men jag börjar känna att nej nu vill jag minsann ha ett fast jobb med fasta tider dit jag kan gå varje morgon och komma hem med månadslön.
Jag börjar duktigt tröttna på att inte få något av de jobb jag söker.
Varför ens kämpa när det inte bär frukt. Förskolan som jag var på intervju i tisdags var inte alls de förväntningarna jag hade, det är på storbarnsavdelningen som tjänsten ligger på och jag är inte en storbarnsfröken. Visst jag tycker om att jobba med både stora barn och små barn men småbarnsgrupp tilltalar mig mest.
Det jobbet började i augusti men jag måste ha ett nu inom snar framtid.

Visst att jobb kommer det vet jag men är det ens i närheten?
Kommer jag bli långvarig i vikariebanken eller får jag fast innan sommaren?

Tacksam för svar och ha en underbar dag. Här är det fint väder med blå himmel och ganska varmt.
Blir nog årets första mjukglass idag. Kramar

39 <3:

skriven

Hej kära Es du hade rätt att M var på väg i sin tanke. Är jag dum som inte tar emot hans omsorg och stöd nu ? Tänker att jag måste finnas för min mor till 100 % i helgen. Han skrev att han kommer nästa om jag hellre vill det. Tror du det är möjligt trots hans affärer ? Borde jag säga ja bara nu och bara låta det bli som det blir.
Kram
🤗🤗🤗

40 Shirin:

skriven

Till gårdagens inlägg: Stort grattis till kärleken Mimmi! Längtar tills jag skriver mitt gästinlägg om att jag funnit min stora kärlek.

Es, vad ser du kring min stora kärlek? Hur/när möts vi eller något som utmärker honom?

41 Susanne Amalia :

skriven

God Morgon..
Önskar verkar vara magisk.. Vilket himmelrike. Långtidssjukskriven har jag varit för min astma.. Man fick konstiga kommentarer
Typbär du en sådan snyltare.. Eller hur gjorde du då??? Det vill jag också..
Astman visade sig bero på inflammation och infektion i kroppen..
Jag fick operera bort galla gallblåsa en och en halv meter tarm ett stort heatusbrock en bit lever och en tumör låg på sjukhus i 4veckor.. Men efter det blev jag av med min astma.. Puts veck.. Så skönt.
Jag skickar kärlek

I dag har jag ont i hela kroppen och jag får skylla mig själv för jag har använt den till att hjälpa till med att bygga scen. tält bära och släpa staket..
ajaja.. 🤥 öch i dag fortsätter det.. Nu ska jag bygga läktare..

Tänkte försöka med att åka skidor.. 💕
På fredag och njuta av solen så klart..

Önskar er en underbar dag med glädje och kärlek.. 😍. Kramar 💕



Svar: Ja, astma är inte kul.. jag har ju fått det nu på gamla da´r och det tar på krafterna ! Kram :)
Esmaralda

42 Shirin:

skriven

Har några i min omgivning som inte kan arbeta och för dem är det jobbigt att inte kunna jobba..

Till gårdagens inlägg, Stort grattis till kärleken Mimmi! Längtar tills jag skriver mitt gästinlägg om att jag funnit min stora kärlek.

Es, vad ser du kring min stora kärlek? Hur/när möts vi eller något som utmärker honom?

43 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Förlåt om jag tjatar men är bara nyfiken. Jag undrar bara om du möjligtvis inte ser om mina kusiner kommer göra någon liknande dans på deras bröllop? Jag menar om du isf ser vem som dansar en sån dans först - någon av kusinerna eller jag? Tusen tack för ditt svar!
Kram Zoey 💕

44 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Förlåt om jag tjatar men är bara nyfiken. Jag undrar bara om du möjligtvis inte ser om mina kusiner kommer göra någon liknande dans på deras bröllop? Jag menar om du isf ser vem som dansar en sån dans först - någon av kusinerna eller jag? Tusen tack för ditt svar!
Kram Zoey 💕

Svar: Nej tyvärr om detta ser jag ingenting.. kram
Esmaralda

45 Undra:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser det ut att bli umgänge mellan mig och ”F” framöver? Umgås vi i sommar?
Kram

46 Sus:

skriven

Hej
När man är frisk har man många önskningar....
När man är sjuk har man bara en...
Vad är meningen med den situation jag är i....
Love sus

47 Agnes:

skriven

Efter att ha ägnat gårdagen till funderingar på livet, så har jag nu insett att det är dax att ta tag i det här "jävla" livet som jag har!

Eftersom det inte kommer att trilla in någon livsstilscoach genom brevlådan o flöjta om någon quickfix för att nå ett "underbart liv med grädde på moset" så får jag helt enkelt ta tag i att vara min egen coach!

Så nu gäller det, ta-mig-fan!

Jag menar på fullt allvar, att vi människor helt enkelt är för bekväma för vårt eget bästa. Jag anser att vi alla kan mer än vi tror. Men vi är bortklemade med att helst låta "någon annan" göra...låter nog bekant med att skylla det mesta på den där stackars saten "Någon Annan"!

Så jag börjar helt enkelt med mig själv i detta!

Ja, jag är jävligt bekväm! Ja, jag vill helst att "Någon Annan" ska göra...Ja, jag formligen äääälskar allt som kan fösas in i boxen "Quick Fix"!

Men si...jag är även en jävel på att lura mig själv!

Och jag tror inte jag är ensam om detta...inte ett dugg!

Så...nu ska jag skapa mig själv ett projekt som jag tänker pula med i 3 år.
I mitt projekt ingår först o främst mig själv!

Japp! Det är jag själv som är mitt projekt!

Mat, träning, yttre o inre, mina prylar o mitt boende...mina studier o lite längre fram, mitt boende.
Jag ska skala av o förändra...mer o mer utesluta det som jag anser är sämre i mitt liv när det kommer till det mesta...påbörja en budget o skapa mig ett sparande...planera för pensionen o ett gynnsamt liv.

Och i detta projekt finns det inte plats för en man. Så en partner har jag helt kallt räknat bort. För att få ut det mesta av vad jag nu föresatt mig, så har jag insett, att det helt enkelt inte finns plats för en partner...

Min tid är alldeles för dyrbar för att kasta bort den på en man. Och då jag inte är ett dugg intresserad av "Kärlek" så är valet lätt för mig....däremot att vara kåt på en man är en annan sak, men män överlag är så sopiga på sex nuförtiden, så det är ingen förlust att skippa männen o fixa sexet själv...snabbt o effektivt.

Rabbiten nöjer sig med nya batterier då o då...till skillnad från männen, som både ska ha frukost o en massa dalt!

Så nu blir det gymmet...o sedan en fika på IKEA!
Kvällen vikt för prov i kursen som jag blandade ihop med en annan!

Kram!




Svar: Helt ärligt... en jättebra plan ! Vi skulle alla behöva mer av ett eget projekt.. om just oss själva... håll oss gärna underrättade om hur det går.. det här är spännande... och förbaskat klokt dessutom.. kram:)
Esmaralda

48 Lenafena:

skriven

Mitt liv fick en helt annan vändning ....tvingades bli sjukpensionär pga jättejobbiga ryggsmärtor efter trauma. Ver inte hur mycket lag lagt ut på behandlingar själv.....jag tänker idag att det på något sätt fanns i min livsplan...vad jag gör idag är att försöka hålla modet uppe...för en förändring....men det är svårt även om jag är av den envisa sorten! Ez är mina framtidsutsikter bra än-eller är jag helt bortglömd i universum....

Svar: Nejdå inte är du bortglömd.. snart kommer något som lyfter dig.. kram :)
Esmaralda

49 Fina:

skriven

Hej Esmaralda, är han medveten om hur mycket jag vill ha honom?

50 Marina:

skriven

Kommer min nya positiva inställning till livet ge god resultat för det jag längtat efter ett bra tag?

Kram

Svar: Ja, ge dig inte i din inställning.. den är bra och den för gott med sig.. resultat kommer.. kram :)
Esmaralda

51 Fanny2:

skriven

Ingen människa vill väl gå runt hemma hela dagarna och vara rädd för att pengarna inte ska räcka till... Tänker på de som aldrig har råd att unna sig något de skulle må bättre av. ☹️ I längden tär det förmodligen på självkänslan och självförtroendet att vara sjukskriven så länge utan en vettig behandling och stöd. De blir inte heller hjälpta av att andra människor är så dömande... Det är så många som inte förstår att allt inte syns på utsidan. Att ens bevisa att man lider av psykisk ohälsa för att få rätt hjälp i tid är krävande... Blir så less på att höra om människor som blir utförsäkrade och andra som får avslag trots läkarintyg... Det är bara rätt att du säger ifrån, önskar att jag själv och fler kunde vara lika modiga.

Snart är det två och ett halvt år sen man blev singel. Tiden går fort... Kärleken kommer när den kommer men jag undrar om du ser något om min tillkommande? Hur ser han ut och är han äldre än mig? Lite nyfiken nu när allt stått stilla så länge.

Kram

Svar: Han är nog lite äldre än dig men inte mycket.. några år.. han är musikalisk och sportig.. kram :)
Esmaralda

52 maria:

skriven

Åh Esmaralda...jag är så trött. Konstant bråk om min äldsta dotter, nu ska det bli en boendeutredning. äntligen efter nästan ett helt år! Det jobbiga är ytterligare förhandlingar i tingsrätten, mitt ex dra upp minsta lilla och förhalar det indeterministiska beslutet. Jag känner en sån oro för min dotter där hon är nu, mitt ex är inte känslomässigt frisk.
Kommer socialen och domaren i tingsrätten förstå detta? Kommer det gå igenom ett beslut så hon får en chans att flytta hit innan höstterminen börjar.

Stor kram,
Maria

Svar: Ja, det blir en förändring men det ser inte ut att komma enkelt och smidigt.. kram
Esmaralda

53 H:

skriven

Hej Esmeralda,

Jag känner mig så vilsen och som om jag inte vet vart jag ska. Jag är rädd för att detta år framöver kommer kännas ensamt och hopplöst, och att jag kommer behöver flytta tillbaka och bo med min familj. För att inte tala om jobb eller hur jag ska hitta hjälp för mitt psykiska mående.

Haha, förlåt att jag bara klagar, men det känns rätt jobbigt nu. Finns det något jag ska göra för att hamna på rätt spår?

Jag ska också försöka utveckla min ”andliga sida”, för jag finner det så intressant.

Tack så hemskt mycket, och jag hoppas du har en bra dag.


Svar: Nysta i en tråd åt gången annars blir det övermäktigt och sök hjälp när du känner att du behöver.. kram :)
Esmaralda

54 lillanilla:

skriven

Så många som mår dåligt och så få som får bra hjälp.....det finns inte tid eller omtanke i detta samhället. Mår man inte bra behövs det någon vid sidan om som kan stötta o hjälpa till när orken tryter att kämpa för sina rättigheter. Det krävs mycket av kämparglöd när det är som tuffast.
Esmaralda, jag undrar två saker:
Jag har börjat en utbildning inför ett sommarvick, kommer jag verkligen att klara av detta jobbet...känns som om jag inte räcker till här!?
Dottern letar ett eget ställe..har gjort länge nu..hittar hon rätt snart?
Kram

Svar: OM du vill och går in för det - så räcker du till, helt klart.. kram :)
Esmaralda

55 Monica:

skriven

Många gånger är det personer som ser sig som samhällets moraliska och sociala ryggrad och är väldigt självgoda och tycker att de inte skall försörja personer som lever på bidrag typ socialbidrag arbetslöshetskassa eller sjukpension genom sina skatteinbetalningar till den gemensamma välfärden som är mobbare på arbetsplatser och driver andra till att bli "parasiter".

Personer som de kanske har drivit till att bli A-lagare, "arbetsskygga" socialfall och psykfall.

56 Kärlek:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag skulle vilja fråga om mitt kärleksliv.

Mannen jag tänkt mycket på sista tiden ser han ut att ha de starkaste känslorna för den andra kvinnan och är det där han kommer att fortsätta?

Ser det ut att komma något nytt för mig inom kärlekens område?
Kram

57 Kärlek:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag undrar över mitt kärleksliv.

Mannen jag tänkt på en tid, ser han ut att ha de starkaste känslorna för den andra kvinnan? Och är det där han kommer att fortsätta?

Ser det ut att komma något helt nytt seriöst för mig?
Kram

58 Lillis:

skriven

Hej Es

Ser du något bra som kommer hända mig?
kram

59 G.H:

skriven

Hej Esmaralda, i morse fick två av mina arbetskompisar sparken , och visst, anledningarna var tillräckliga även om jag tycker att de botde ha fått en chans till.

Men vad som stör mig lika mycket är att folk inte verkar bry sig .... känns som ingen blev ledsen, förvånad eller visade någon känsloyttringar ,,, ist var det ” livet fortsätter” och skönt att slippa x.
Vet inte om det är en kulturgrej men känns som en ganska kall arbetsplats ....
Du har flera gånger sagt att detta är ett tillfälligt jobb för mig ... (är fast anställd sedan Aug) och hoppas innerligen att jsg säger upp mig själv när det är dags och inte blir sparkad 😝

Kram

60 lillanilla:

skriven

Tack! Esmaralda<3

61 Fina:

skriven

Hej Esmaralda, är han medveten om hur mycket jag vill ha honom?

Svar: Ja jag tror han är medveten om detta.. och det honom en liten känsla av makt.. kram
Esmaralda

62 Ghostwriter :

skriven

Jag undrar om du kan se om det var någon som ville hälsa något när min bok trillade? Det känns som att de kanske ville motivera mig lite.








Kram

63 Fina:

skriven

Hej Esmaralda, och tack för svar. Kan det vara något negativt att han känner denna makt? Skapar det obalans i vår relation?Åtminstone har han inte visat den till mig, han är snäll och omtänksam mot mig och vi har stark kemi.

64 Shirin:

skriven

Har några i min omgivning som inte kan arbeta och för dem är det jobbigt att inte kunna jobba..

Till gårdagens inlägg, Stort grattis till kärleken Mimmi!
Es, vad ser du kring min stora kärlek? Hur/när möts vi eller något som utmärker honom?

65 Catarina:

skriven

Ja vad leds man blir på empatilösa människor utan förståelse för vad de egentligen tror sig veta om andra. De har antagligen inte varit där själva, än. Men det kan hända alla. Bra att du sa ifrån 💪 kram

66 Susanne Amalia :

skriven

Så tokigt det kan bli.. Ön verkar vara magisk ska det stå..
Inte önskning men önskningar kan ju i sig vara magiska
Skickat .. 💕

67 S:

skriven

Ja visst är det sorgligt att majoriteten stämplas. En fråga, vars är jag på väg med mina relationer? Kan du se?
Kram

68 Hönan:

skriven

Det är verkligen hemskt att de som behöver hjälp inte får det i den utsträckningen de behöver. Hoppas verkligen att forskningen inom positiv psykologi kommer att nyttjas mer i framtiden. Tror det skulle kunna hjälpa många, både preventivt men även som behandling.

Nu är det knappt 3 veckors skrivtid kvar av examensarbetet. Hoppas verkligen att jag ror detta i land, känns som att det är möjligt så länge jag verkligen lägger manken till nu.

Funderar fortfarande på vad anledningen kan vara till att alla mina meddelanden lämnas olästa så länge. För slump tror jag inte det är. Kan det vara någon typ av markering eller är det så illa att personen inte vill prata med mig längre? Skulle vilja fråga, men rädd för att det ska bli dumt.

Kram

69 Hönan:

skriven

Det är verkligen hemskt att de som behöver hjälp inte får det i den utsträckningen de behöver. Hoppas verkligen att forskningen inom positiv psykologi kommer att nyttjas mer i framtiden. Tror det skulle kunna hjälpa många, både preventivt men även som behandling.

Nu är det knappt 3 veckors skrivtid kvar av examensarbetet. Hoppas verkligen att jag ror detta i land, känns som att det är möjligt så länge jag verkligen lägger manken till nu.

Funderar fortfarande på vad anledningen kan vara till att alla mina meddelanden lämnas olästa så länge. För slump tror jag inte det är. Kan det vara någon typ av markering eller är det så illa att personen inte vill prata med mig längre? Skulle vilja fråga, men rädd för att det ska bli dumt.

Kram

70 Glitterklänning på!:

skriven

Usch bort denna hemska fördom..

Arbetslösa är INTE slappa.. Tvärtom! Många kämpar och sliter sig blodiga..

Hett tips: "Sveriges bästa arbetsförmedling" på SVT-play! Jag tycker de lyckats ganska bra med att få fram klienterna/människorna därbakom.

Hej Es från solen: Funderar på vad sommaren bjussar på? Ser du något positivt? Skulle bli så glad efter en ganska kämpig vinter. Kram kram ✨💛

71 Birgitta:

skriven

Jag har blivit erbjuden en superbra tjänst. Jag känner att jag, pga en person som redan arbetar där, inte kan ta den.
Hur ska jag tänka!!? 💕

72 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Mötet med kärleken ser det ut att vara någon jag vet redan nu lite vem det är? Eller blir mötet helt nytt?
Ser du om det är fysiskt eller via internet först?
Kram

73 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Mötet med kärleken ser det ut att vara någon jag vet redan nu lite vem det är? Eller blir mötet helt nytt?
Ser du om det är fysiskt eller via internet först?
Kram

74 Enya:

skriven

Kära Es!
Ser du om jag möter HAN nästa år eller lutar det mer åt näst nästa år? Eller dröjer det ännu längre? Mycket tacksam för svar! Kram Enya

Svar: Kärleken kommer men jag ser inte när.. tyvärr.. kram
Esmaralda

75 Undrar:

skriven

Hej Esmaralda.
Verkar ”hon” någon gång känt eller lagt märke till att han har känslor för mig?
Kram

76 Enya:

skriven

Kära Es!
Ser du om jag möter HAN nästa år eller lutar det mer åt näst nästa år? Eller dröjer det ännu längre? Mycket tacksam för svar! Kram Enya

77 Enya:

skriven

Kära Es!
Ser du om jag möter HAN nästa år eller lutar det mer åt näst nästa år? Eller dröjer det ännu längre? Mycket tacksam för svar! Kram Enya

78 Enya:

skriven

Kära Es!
Ser du om jag möter HAN nästa år eller lutar det mer åt näst nästa år? Eller dröjer det ännu längre? Mycket tacksam för svar! Kram Enya

79 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Själv var jag och klippte mig i måndags och frisörskan frågade vad jag jobbade med. Jag berättade att jag var sjukskriven. "Men du som ser så frisk och pigg ut"sa hon "det måste verkligen gå åt rätt håll!"
Hon har nog ganska rätt i att jag ser frisk och pigg ut. Jag känner att det lyser om mig.
Jag tror att det beror på att jag blivit så bra på att begränsa mig och inte gör mer än jag orkar oavsett om det är något kul eller tråkigt. Tid för återhämtning har hög prioritet för mig och det verkar löna sig. Jag känner mig starkare och stabilare än på länge och mina tics har minskat avsevärt, jag sover bättre och äter mindre behovsmedicin.

Idag är dock en sorgens dag. Alexandra,kanin, har dött.Hon försvann igår kväll och åt inte sin kvällsmat. Sen på förmiddagen kom hon fram och hon verkade väldigt trött och slö. Jag tog med henne till veterinären. Det var hjärtat. Veterinären sa att man kunde försöka rädda henne men att hon inte hade så höga förhoppningar. Så jag lät henne somna in. Hon låg i min famn hela tiden. Nu är hon nog glad när hon får träffa Tryggve igen.

Kram ThereseC

Svar: Men lilla Alexandra ! Det är ju trist när man mister ett fint och älskat djur.. men Alexandra är ju på andra sidan och leker och stojar med Tryggve och flera andra.. kram :)
Esmaralda

80 Adad:

skriven

FIna Es, ser du om M kommer vara på bröllopet imorgon? Är han bjuden, kommer vi träffas där eller inte?❤️❤️

81 Dahlia:

skriven

Finns jag något i hans tankar? Omja, vad får du för känsla av dessa tankar?

82 Tisa:

skriven

Det var en gång när jag satt och pratade med några människor jag inte kände. Då en av dom började prata om folk som är sjukskrivna. Hur lat man är, att det kostar samhället en massa pengar, att det bara är att ta sig i kragen.
Jag själv satt där alldeles tyst. För jag var och är en av dom långtidssjukskrivna, och har varit det i flera år. Just nu kämpar jag med att klara att klara 25% på ett rehabiliteringsställe vilket går sådär. Och ja, jag är en av dom som verkligen, verkligen vill kunna jobba, gärna 100% och tjäna egna pengar så att jag kan göra det jag vill utan att hela tiden prioritera, och jo jag vet att man säkerligen måste prioritera även om man tjänar egna pengar, men det blir ju ändå på ett annat sätt.

Es, jag funderar på en sak. Jag har gjort en diagnosutredning för några månader sedan och även förut för typ 10 år sedan. Men det blir bara samma resultat förutom den fobisk personlighetsstörning (som inte är så hemsk som det kanske låter). Alltså jag går år efter år och mår skit. Dom säger att jag inte har bipolär sjukdom, är det något som kan vara fel resulterat? Jag menar, det finns ju i olika grader. Både min pappa och hans syster hade det. Anledningen till att jag undrar är för att det aldrig vill sluta. Jag kan väl inte vara deprimerad år ut och år in?


Svar: Du ska försöka få hjälp på annat sätt... en ny sorts behandling... ge dig inte i detta.. kram :)
Esmaralda

83 Alie:

skriven

Hej Esmaralda, jag vänder mig till dig igen då jag inte fått nåt svar från vederbörande själv..
Varför total tystnad?
Kram :)

84 sus:

skriven

hej
skulle behöva en puff uppåt....
kommer de snart eller måste jag vänta länge....
love sus

85 Bluesky:

skriven

Vad tänker hon om mina känslor för henne och hur upplever hon att "ta emot" dem?

86 Undrq:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag provar igen,
Ser det ut som om jag och f kommer att umgås framöver? Eller i sommar?
Kram

87 Agnes:

skriven

Tack Es!
Jo, det är rätt spännande med att satsa seriöst på mig själv!

För allvarligt talat så är jag så förbenat trött på mig själv o tar nu helt enkelt o skärper till mig!

Skall medvetet se det bästa i det mesta...utan att bli en sådan där jävla kvitterf...a som liksom alltid studsar runt och bara älskar livet...

Har ju faktiskt en domän som jag inte har en susning om hur den fungerar...än...men när jag får ordning på hjärnan, så blir det nog en form av blogg...tror jag...

Lite festligt...när jag skar "topplocket" av en rödlök nu i kväll, så blev det ett tydligt hjärta av själva roten...på tal om tecken, liksom!

Delar med mig av ett tips...man har aldrig så dåligt med pengar, så att man inte kan lägga undan EN krona per dag. När 30 dgr gått, så har man till en triss!

Vilket betyder, att om nu ngn sätter detta i system...att spara en krona per dag, så betyder det att det finns ca 12 chanser på ett år att kanske ha turen att skrapa fram en högvinst!

Lycka till!

Kram!

88 Cecilia:

skriven

Ja, psykisk ohälsa bör verkligen tas på större allvar. Vi alla har varit med om en period då vi mår dåligt och detta påverkar ju hela vardagen. Tänk de som lever med detta varenda dag, klart de ska få den hjälp de behöver!

Skickade nyligen in ansökan om praktiktjänst till hösten. Hoppas innerligt att jag får det. Hur stor är chansen att tjänsten blir min? Kramar

89 Mini mee:

skriven

Hej Es

Finns det något viktigt meddelande till mig?
kram

90 Milla87:

skriven

Hej Esmaralda , förra veckan fick jag positivt svar på ett gravidlitetstest,och jag är i vecka 6.
För någon dag sedan fick jag en liten blödning och men enbart väldigt liten dock ganska ont på natten men efter har jag inte haft ont eller så.
Min fråga är jag fortfarande gravid eller är det ett MF på gång

91 Milla87:

skriven

Hej Esmaralda , förra veckan fick jag positivt svar på ett gravidlitetstest,och jag är i vecka 6.
För någon dag sedan fick jag en liten blödning och men enbart väldigt liten dock ganska ont på natten men efter har jag inte haft ont eller så.
Min fråga är jag fortfarande gravid eller är det ett MF på gång

92 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Mötet med kärleken ser det ut att vara någon jag vet redan nu lite vem det är? Eller blir mötet helt nytt?
Kram

93 Birgitta:

skriven

Jag har blivit erbjuden en superbra tjänst. Jag känner att jag, pga en person som redan arbetar där, inte kan ta den.
Hur ska jag tänka!!? 💕
Snälla Es, kan du ge någon vägledning? Är det meningen att jag ska stanna eller gå vidare?

94 Adad:

skriven

FIna Es, ser du om M kommer vara på bröllopet imorgon? Är han bjuden, kommer vi träffas där eller inte?❤️

95 Helenb:

skriven

Är man långtidssjukskriven så finns det folk som tror att man blir det i ett svep. Men nej, det är månader i taget, det är väntetider till läkare, väntetider till utredningar, så läggs det på månader på månader och plötsligt har det blivit flera år. Utan att ens en behandling har startat, och det är det också väntetid på. Och osäkerheten och oron när det närmar sig slutet på sjukskrivningen och man inte mår ett dugg bättre än från början utan kanske och oftast lite sämre. Det är absolut ingen dans på rosor utan en stor osäkerhet om hur man ska orka klara av vardagen. Man vill inget hellre än att klara av att jobba 100% och ha ett normalt liv, att inte behöva vända på varenda krona. Hoppas, hoppas det kommer en ny och bättre terapi som du skrev om till Tisa. Och Tisa: har samma fobiska syndrom som du. Hoppas vi blir av med det snart för min psykolog säger att det går att arbeta bort, frågan är bara hur. Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: