Somligt står man över....

 
Kroatisk risotto med....bläckfisk som ser ut att befinna sig i sovande stillstånd
Den verkar ju inte ens  tillagad utan bara placerad där på riset.... splatt liksom......... och jag fegade ur och prövade inte.
 
Musslor däremot... I like !!
 
 
Dalmatisk peka... tack men nej tack.... lite päror och bläckfisk som kokar upp.... nä, hua vad räligt det ser ut!
 
 
Cevapcici.. kan jag däremot äta alla dygnets timmar... galet gott !!
 
Studerar kylen inför barn och barns ankomst i  eftermiddag... de byter plan i Zagreb och är på resande fot  sen tidig morgon.. och vill ha "riktig" mat när de kommer..... barnbarnen har enats om stora köttbullar.... dvs pannbiff.. och så får det bli
 
Måste rusa ut och handla det sista !!
 
 
Vädret blir läckert... så vi kan säkert  sitta på tekterrassen... njuta och äta och skåla i bubblet som du ser i kylskåpsdörren !!
 
 
Och nyss fick jag det roliga besked att sonen kommer också... bara ett kortbesök på ett par dar och om en vecka... och  det betyder  att jag har alla tre barnen samlade här..  några dagar... så himla kul !!
 
 
Och alla tre är GOT entusiaster !!!!
 
 
Massa folk.. jag brukar ju vara här lite tidigare på säsongen och är inte van vid trängsel.. ibland har jag
haft Stradun nästan för mig själv... men tittade idag in till en kompis från mina gamla besök.. som har ett café... blev bjuden på gofika och gott snack !! Mysigt !!
 
 
Mannabonne Glenn kommer ju i slutet av min vistelse.. och jag undrar vad han kommer
att tycka om alla duvor och alla katter och lösa hundar......
 
Nähä.. nu får jag städa lite här och gör fint inför barnens ankomst... ett kärt besvär
 
Kram & kärlek
1 Jossan :

skriven

Igår var jag hos mr pt. Ja tydligen är vi från samma by men han är 4 år äldre än mig. Jag blev fortfarande nyfiken på honom. Men sen är han svår att läsa av. Vi prata om vi hitta gemensamma nämnare från uppväxten. Vi hitta min kusin 😂
Jag sitter i val och kval om jag ska köpa pt-pass.. kostar 13200kr för 30h.. det är så mycket. Min syster tycker jag borde göra det för att få resultat och att jag ska må bra. Men bilen måste betalas av.. Men den är upplagd på 5 år så jag kan vänta... hoppas på jag får högre lön snart..

Vad tänker mr pt om mig?

Kram

Svar: Du har gjort gott intryck... men var smart när det gäller det ekonomiska.. ta dig inte vatten över huvudet... kram :)
Esmaralda

2 Helena Ir:

skriven

Mat ska ligga still på tallriken..och inte se allt för konstig ut..är min åsikt..så jag äter gärna musslor och Cevapicci,precis som dig.

Mysigt med barn och barnbarnen som kommer..liv i luckan..!
Och GOT gillar även jag..

Hoppas på en bra helg..solen ska visst värma även här..

Försöker mig lite lätt träning..

Ha det så jätteskoj..

Kram :)

Svar: Tack snälla.. kram :)
Esmaralda

3 Undrande!:

skriven

Låter som att du har en toppenvistelse där.
Jag har en fråga till dig!
Det verkar som att jag aldrig hittar någon som tycker om mig tillräckligt mycket för att vilja leva tillsammans med mig och jag undrar ska jag verkligen leva som singel hela livet?
Eller kommer det någon snart?
Ha en underbar dag!

Svar: Den som är rätt kommer.... och när det sker, ja då märker du det direkt.. kram
Esmaralda

4 sus:

skriven

hej
kul när alla är samlade....
vill inte heller äta bläckfisk....
fredag alltid något....
kommer det någon ljusning här snart...
love sus

Svar: Friterade bläckfiskringar är en sak... detta något annat...... det kommer en ljusning.. kram :)
Esmaralda

5 Smulan..:

skriven

Vad mysigt med alla barn samlade. Hoppas att ni får riktigt roligt.

Svar: Tack snälla.. kram :)
Esmaralda

6 Lotta:

skriven

Hua, den maten ser verkligen läbbig ut, speciellt med larverna....

Jag har det förskräckligt jobbigt och blir riktigt mobbad av min chef. Han säger att alla tycker illa om mig på jobbet och att jag inte passar in. Är det verkligen så?

Kram L

Svar: Det låter som rena mobbingchefen du har... ha fokus på de människor som du känner att du funkar bra med.. hämta energi där.. kram
Esmaralda

7 Camilla:

skriven

Oj vilka maträtter, faktiskt lite läskigt med dedär bläckfiskarna utanpå...
Men du ska njuta av att få barnen dit och ha det riktigt underbart i paradiset! Kram!

Svar: Tack ska du ha :) kram
Esmaralda

8 PiaS:

skriven

Hej Es,

Håller med dig, att de där bläckfiskarna, nej tack.

Får erkänna att jag inte har sett ett helt avsnitt av GOT 😬, men Dubrovnik ser verkligen fint och mysigt ut med gamla hus och gränder.

Ha en skön fredag (fredag 13 till trots 😉).

Kram PiaS

Svar: Ja jösses,, det är ju fredagen den 13:e... kram :)
Esmaralda

9 Skorpan:

skriven

Huset fullt alltså, ja förutom att barnen är i sin egen våning :). Är det först då man har barnbarn som man upplever städning o annat pysslande som kärt besvär? Länge jag får vänta då ;)... Ja ni kommer säkert att få fartfyllda dagar med hela gänget där. Kommer Mannabonne flygande ner til dig med pappa eller bilar dom?

Blev minsann hundsugen igår då kompisen varmt rekommenderade "sin" ras, en allergivänlig sådna. Tror inte det är riktigt rätt i tiden Es, eller? Skulle definitivt finnas många hundrastare hemma ;), men kanske det inte räcker med enbart dom...

Nåja, det kommer om det kommer. Sov väldans gott efter gårdagens träff. Det var härligt att promenera hem från bussen, kvällen var ljus o lite kall, men fin. Kändes romantisk :D, fastän jag var mol allena. Nåja, jag har väl livlig fantasi...

Nu blir det att ordna upp lite i hemmet förrän huset blir fullt o sen kanske åka iväg på något galet. Synd att kistans botten redan syns... Att vara hemma en hel dag är inget för mig. Behöver människor runt mig :).
Ha en bra dag alla!
Kram Skorpan

Svar: Mg kommer hit i bil o sen kör vi hemåt i sakta mak med minst tre övernattningar... ska bli mysigt :) Hund kommer till dig men ser inte ut att vara rätt i tiden än... kram :)
Esmaralda

10 Michaela:

skriven

Igår på jobbet så trodde jag att min soulmate stod framför. En polis som bara var så fin. Men insåg att någon som han aldrig skulle titta extra på mig. Hoppas han iaf tyckte att jag var trevlig. Kram och ha det underbart med barnen och barnbarnen!

Svar: Du gjorde intryck men det brukar du göra.. kram o tack :)
Esmaralda

11 <3:

skriven

Godmorgon Es härligt med kära besvär.
Ser du mig bo utomlands i framtiden ? Kan det bli med M ? Vi kom verkligen framåt igår.
Kram

Svar: Ja jag ser dig i varmare klimat... men inte med vem.. kram :)
Esmaralda

12 Dunegull:

skriven

Känns det som han vill att tiden bara ska gå nu tills han flyttar ut eller är han ledsen över allt som hänt? Inser han att detta beror på honom?
Kram

Svar: Han har nog inte riktigt den insikt du söker.. kram
Esmaralda

13 Skorpan:

skriven

Ja det kommer att bli mysigt för er, så mycket att se längs vägen, äta gott, träffa nya människor. Just så skulle jag också vilja göra och kanske det en dag bir verklighet. Kankse inte ens behöver vinna på lotto, för några sådana chanser verkar inte komma i min väg ;). Fortsätter o töja då...
Kram Skorpan.
Ps. Dom rätterna såg inge vidare ut, förutom köttet o musslorna :).

Svar: Du kommer att resa.. den saken är klar... din tid kommer.. kram :)
Esmaralda

14 hmm:

skriven

vad mysigt ni kommer få det. igår bröt det ut ett bråk på jobbet. tack vare energitjuven. jag är så trött på honom, han är aldrig nöjd, bara klagar på allt. ser du om han kommer att stanna hela tiden? eller om han kommer hitta på något dumt?

Svar: Han kan ställa till med mer innan han slutar... för han kommer sluta så småningom... viktigt att ni andra skaffar er ett bra förhållningssätt så hans försök till splittring går i stå.. kram :)
Esmaralda

15 kvinnan:

skriven

Jag skulle behöva upplyftande nyheter känns som det enda jag gör är jobb och jobb

Svar: Ja det är en tuff tid just nu men det kommer att lätta... kram :)
Esmaralda

16 Mia:

skriven

Hoppas ni får riktigt mysiga dagar tillsammans, du och familjen :-) Imorgon kommer min äldsta dotter med sin lilla dotter på besök, de bor 40 mil bort så det blir inte jätteofta. Det ska bli roligt!
Tyvärr har det varit bakslag nu igen. Jag markerade lite mot honom och nu beter han sig väldigt konstigt mot mig, nästan ignorerar mig. Vet inte hur jag ska hantera detta?!Det tar så mycket energi och jag känner mig låg....är så van att läsa av honom hela tiden med, känner minsta skiftning, vilket säkert inte underlättar för mig.
kram :-)

Svar: Vad roligt med ditt besök som kommer idag !! Sluta att läs av... var dig själv rakt av och köpslå inte med din personlighet för den är alldeles utmärkt.. kram :)
Esmaralda

17 Alie:

skriven

Mums så gott.. speciellt musslor och ett glas cava till det.
Kan det bli någon romans med nätdejting, värd att träffa?
Kram o fortsätt njut ☀️

Svar: Ja, lite dejting kan det bli... men hurpass bra det blir.. det ser jag inte.. du får pröva dig fram.. kram :)
Esmaralda

18 Tildis:

skriven

Vad trevligt med besök! Längtar till sol och värme och välförtjänt avkoppling. Hoppas det lugnar ner sig snart...

Kommer det dyka upp något mer passande jobb för mig snart? Kram

Svar: Ja något annat kommer.. något som passar dig.. kram :)
Esmaralda

19 B:

skriven

Morning :) blir kvällen min bra? Kram

Svar: Spännande... räkna dock inte med att stor kärlek uppstår.. men det kan vara trevligt i alla fall.. kram :)
Esmaralda

20 B:

skriven

Morning 2 , (ska träffa en från Tinder ikväll) 👀💖

21 Virrhönan:

skriven

Godmorgon!
Hellre njuta av barn och barnbarn än av mat som knappt ligger still på tallriken! Okej, bläckfisk är gott men i annan form! Bara väder och omgivning är en njutning i sej. Vill också resa bort och njuta, känner mej instängd och stressad över det mesta. Kommer det nån glädje i min väg snart? Jag vill vara glad och bli sedd och inte bara vara behövd. Den där mannen, vill han men vågar han inte ta kontakt? Eller väntar han på att jag ska ta kontakt tro?
Ha en härlig helg och njut av allt sällskap💕

Svar: Mannen är avvaktande.. gör ett litet närmande... bara lite lagom så han inser att han KAN ta mer kontakt om han vill.. kram
Esmaralda

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Bläckfisken skulle jag nog kunna prova men då måste jag ha ngt riktigt gott att skölja ner det med ;-)
Härligt med barn och barnbarn som livar upp ,kanske dina "grannar" blir nyfikna och kommer över ..

Så roligt att MannabonneGlenn kommer ner Jag följer Hannu Sarenström och han tar ofta med sig sin hund Aili ner till Italien bla Han lovprisar att man får ta med sig hunden in på restaurangen men det kan vara restriktioner på stränderna.

Idag Fredag den 13 ...och sotaren kommer..
man kanske skulle ta en lott :-)

Ha en underbar Fredag i värmen med nära o kära

Kram Anki med flock

Svar: Ja, att ta hunden med är ju lite vitsen med att ha hund... ska bli spännande att se MG:s reaktion på det annorlunda livet här !! Kram :)
Esmaralda

23 sus:

skriven

hej
tack....
känner lite förtröstan....
håller med friterat går bra....
love sus

24 B:

skriven

Tack för svaret :) helt ärligt så har jag inte förväntat mig den stora kärleken i livet med denna tinderdate utan mer som en kul grej att kanske träffa en ny vän att gå ut med sista månaderna här.. så de ser ut som de blir trevligt iaf? tack igen :)

25 Zita:

skriven

Hej! Esmaralda
Tror du dagen min blir bra?
Är det något jag ska tänka på?
Kram😃☀️

Svar: Ja det känns bra.. kram
Esmaralda

26 jennifer:

skriven

Hej. Låter härligt (utom bläckfisken), hoppas ni får en underbar vistelse tillsammans!

Jag funderar kring min resrutt... Vilket vore bättre? Kroatien-Bosnien-Hercegovina-Montenegro-Kosovo-Makedonien och sen tillbaka till Kroatien? Eller bara satsa på Kroatien-Bosnien-Hercegovina-montenegro?

Problemet är att kroatien är så dyrt jämfört med dom andra länderna, vill inte vara där så länge. Skulle egentligen skippa det helt denna gång men hittat billiga flygbiljetter dit. Kram

Svar: Ja jag kan nog säga med bestämdhet att det ÄR dyrt här... känns som betydligt dyrare än för fem år sedan... mat & allt man behöver... inget är som det varit ! Stanna inte här för länge om du är rädd om reskassan ! Kanske inte ska satsa på alltför många länder.. ge dig att stanna o njut och inte bara vara på resande fot.. kram :)
Esmaralda

27 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vad roligt för MG att han får komma 👍. Och kul att alla barnen kommer.

Igår stödmatade vi bina, mamma och jag. Det har ju varit en lång vinter och det finns ännu inte så mycket mat att hämta i naturen och vi vill ha starka samhällen.
Mamma väntade samtal ifrån doktorn. Hon hade väntat hela tisdagen och hela onsdagen och hon väntade fortfarande. Vi visste att om läkaren ringde mitt under biutfodringen så skulle det bli både kladdigt och besvärligt att svara. Samtidigt sa vi till varandra att det var det säkraste sättet att få läkaren att verkligen ringa.
Tillslut trodde mamma att läkaren säkert hade gått hem för dagen och vi tog på oss full mundering med bidräkter och handskar, tände rökpust och tog med oss den kladdiga maten och öppnade kupor och matade.
Då ringde läkaren 😂.

Mamma kastade sig iväg till telefonen. Bin gillar egentligen inte folk som fäktar och springer men hon klarade sig. Hon fick kasta av sig handskarna som förstås krånglade och när hon svarade glömde hon att hon hade slöjan på.
"Stör jag?" Frågade läkaren
"Nejdå..." Flämtade mamma 😂
Årets största lögn 😀

Nu ska jag ge mig iväg och simma
Kram ThereseC

Svar: Det låter så härligt med bin...då har ni egen honung antar jag ? Kram :)
Esmaralda

28 Hmm:

skriven

Tack för ditt svar esmeralda förstår bara inte det sista om att splittring går i stå?

29 H:

skriven

Fina bilder<3 Cevapcici är nog det enda jag skulle äta:)och vilken snygg son du har<3

Ser du om jag hittar ett fast jobb som jag trivs med?
kram och ha det så underbart med familjen:)

Svar: Det ska jag föra vidare till sonen :) Tack :) Ja du kommer hitta det jobbs om är rätt för dig.. det vet jag.. kram :)
Esmaralda

30 H:

skriven

Tack snälla för svaret kram:)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: