Den episka julbocksfesten !!

 
Nu har den årliga julbocksfesten gått av stapeln med barn & barnbarn & mamma
Sonen som pluggar i Stockholm  och  kunde inte delta.. alltför mycket tentor och elände så här i terminsslutet !!  Men vi ringde honom  och mobilen skickades runt så alla  fick hälsa !
 
Vi gick ut lite lätt med glögg och  julkakor... allt eftersom  gästerna anlände
 
Därefter tog paketleken vid...  ett hög paket som det fightades om.. någon blev helt utan och någon fick massor... som det brukar vara.. och efter leken så bytades det och gavs bort så  alla blev faktiskt nöjda till slut.
 
Sen slog vi oss ner vid långbord och käkade kalkonmiddag.. med alla klassiska tillbehör
 
Någon tog en promenad..  några spelade Cybarit... några badade i spabadet ute och några satt bara och snackade uppkrupna i soffan.
 
 
Och så blev det dags för THE GRANDE FINAL !!
 
Själva julbocken !!
 
Han måste skrikas fram så vi öppnar dörrarna och  vålrar " JULBOCKEN" så högt vi kan.. hela tiden... och rätt som det är så KOMMER HAN LUNKANDE !!
Han till och med galoperade  en aning i år !!
 
 
 Här är han på väg in.....och verkar ha lagt ut  sig lite sedan året innan.... och det var med nöd och näppe som han kom igenom dörrahålet !!
 
Han stångades  lite illvilligt och barnen skrek... och det gjorde ena dottern också som stod med ryggen mot och inte var beredd...
 
// Här tar han sig fram genom  köket.... //
 
 
Sen ska bocken blidkas... och man måste hänga pengar i snören i hornen på honom.
Då lungnar han sig.. och kan dela ut paket
Han hade swish också.. den luringen !
 
MG blev överlycklig när bocken kom för av tradition brukar det vara sonen som liksom är inne i bocken... och så trodde MG  att det var denna gången också... men nej,, han tyckte det doftade som äldsta barnbarnet.. och blev lite sur !
 
// Mamma  mutar bocken //
 
 
 
Full rulle....
 
 
Alla får sina paket.. och Ellisen får til och med bocken att posera lite snällt...
 
 
 
Ozzy är så fin i sin nya kostym...
 
 
Och så är julbockseventet  över... bocken lunkar hem till sitt med hornen fyllda av mutor !
 
Sen ägnar vi resten av kvällen åt precis vad vi vill... blir lite lekar & spel , Ris a la´ malta, godis och juldrinkar !!
 
Framåt midnatt tog festen slut.. och då hade vi ju hållit igång sedan klockan  14.00
 
En alldeles underbar julbocksfest.. som alltid !!
 
Kram & kärlek
 
 
 
 
 
 
1 EPM :

skriven

Gillar verkligen denna tradition och att ni ”tagit tillbaka” den! Låter som en härlig fest också👌🏼🤗

Es är min soulmate någon jag redan haft i mitt liv tidigare?
Jag är alltmer nyfiken på honom....
Ser du hur vi träffas?

Kram

Svar: Ja, det är riktigt roligt :) Ni är nya för varann i jordeliven men i Alltet är nu själar som hör samman och det där extra speciella kommer ni att känna när ni möts... en känsla som om ni känt varann länge.. jag ser inte hur ni träffas.. kram
Esmaralda

2 Skorpan:

skriven

Det är nästan som om man själv varit med där då du berättar så målande om er fest! Vilken härlig tillställning o så synd att sonen inte kunde vara med, kanske nästa år :). Kalkon måste jag nogg pröva på, har aldrig gjort det o det är nog dags för det nu.

I lördags var jag ute hela dagen o kollade badrum. Tillät mig själv äta ute o där på lunchstället i bordet bredvid satt en man med sin pojke. Nu som då log han mot mig o ja han vsr ju nåt att titta på, så det gjorde jag. Varför han log mot mig kan jag inte förstå, men trevligt var det med ögonfägring ;). Annars hittade jag visst sånt jag skulle vilja ha, men har jag råd, ja det är ju en helt annan femma..

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Det är så himla enkelt med kalkon.. i en stekpåse i ugnen klarar den sig själv. Mannen tyckte att du liksom lyste upp lunchstället... kram :)
Esmaralda

3 Misstjejen:

skriven

Hej

Var det allt stämmer som jag prata om ifredags med någon. Om T honom som han har något plan mot mig.

Så kommer det inte händer att jag träffa T honom igen något gång?

Så ärliga kom jag inte att träffa T honom igen?

Ha det bra

4 Tiss:

skriven

Hej Es!
Hon sa att jag eventuellt kommer att få drop
Är det så eller är det bara "ett tomt ord"?

Kram ❤️

5 Esset:

skriven

Det var mig en modern bock som tar Swish :)

Ser supermysigt ut! En sådan där tradition man minns som barn. Och så lite ris á la malta på det mmm..

Själv micrades det en torr saffransbulle. Ynklig kost till en ynklig sjukling! Trots allt lite juligt tema. Funderar om det kan bli lite heta kyssar under misteln i år? Spanar online för tillfället..

Kram och ho-ho! 🎄💚

Svar: Fortsätter du lika ihärdigt som nu.. då kommer du att dejta snart.... och du får vara beredd att dejta mer än en.. kram :)
Esmaralda

6 Kulla:

skriven

En alldeles utomordentlig julbocksfest har ni haft 🎅🤶. Härligt och grattis till 💍💕👌🌟. Äntligen!!
Undrar om jag kommer att dejta F ? Eller.,,,kram

Svar: Möjligen en kortare period.. men det kommer någon annan som det klickar rejält med.. kram
Esmaralda

7 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda! Så härligt!!

Känner mig väldigt orolig nu för kollade just priset på biljetten och av någon anledning är den dubbelt så dyr som vanligt!!!! Så nu oroar jag mig för att jag inte kommer iväg, vet inte hur jag ska ha råd 😥😔😞

Känns jättetråkigt. 😥 Ser du om det löser sig?
Kram

Svar: På något vis känns det som om det ska lösa sig... kram
Esmaralda

8 Am:

skriven

Hej Esmaralda.
Så roligt och alla är ju så fina!
Roligt att ha som tradition då hela släkten samlas

Jag har fått veta att en tjej ska sluta på arbetet jag flaggat att jag är intresserad av att jobba på. Nu är hennes tjänst bara en deltidstjänst med några fasta timmar i veckan men ändå jag skulle vara intresserad. Har dem någon annan dem tänker tillsätta den tjänst med? Eller är jag aktuell? Har jag visat mitt intresse tillräckligt för dem så att dem vet om att jag vill komma och arbeta?
Kram

Svar: Påtala en gång till, bara för säkerhets skull... chansen att du får tjänsten är god.. kram :)
Esmaralda

9 Susan:

skriven

Så mysigt ni haft det, med tanke på vädret e det ju skönt att man kan få julkänslan inomhus iallafall🎄🕯🎅🏼🦌
Julmarknad o granhuggning har det hunnits med i helgen o lite adventsstjärnor i fönstren, resten av pyntet får nog vänta till nästa helg.


Kram

10 Lattemorsan:

skriven

Morning ☀️
Han e allt lite läskig...
Jag hade inte heller stått med ryggen emot ! 😜 Es: Dött lopp bland karlarna inte minsta mini gnista. Ändring på det närmaste tiden? Något tillfälle eller utseende jag ska hålla extra utkik efter. Skulle vara trevligt att känna en viss nyfikenhet någon gång. Kramar /LM

Svar: Ha ögonen öppna lite extra när du möter killar lite i periferin... någon som du passerar då och då... det kan vara via jobbet.. i din mataffär eller någon annanstans... kram :)
Esmaralda

11 Browallia:

skriven

Så härligt att se hur roligt ni har det på den årliga bockfesten. Jag hoppas att en dag få fira jul med både barn och barnbarn. :D

Önskar dig och MG en trevlig Nobeldag! Kram


Svar: Och det kommer du att göra... tack säger både jag och MG.. kram :)
Esmaralda

12 UFO:

skriven

Hej, vad kommer han att tänka då jag berättar att jag har en pojkvän?

13 Kram:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser relationen ut att fortfarande pågå och vara pågång?eller ser den avslutad ut?
Kram

14 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.
Ni ser då ut att ha så mysigt.

Ser det ut att fortfarande dröja innan jag är i en fast relation?
Funderar på ser det ut att bli en flytt under nästa år? Till samboskap då?
Hur ser chanserna ut att jag under nästa år är i början till familjeplanering och familjebildning med syskon?
Är det möjligt under nästa år?Kram

15 Kälek:

skriven

Kommer vi ta vår jobbrelation ett steg längre och vem av oss tar initiativet? Det finns ju något där som känns starkt.
Vill han/vågar jag?❤️

16 AnnaK:

skriven

Härlig fest!!

Kändes som att han var glad att se mig igen imorse! Kanske funderat färdigt och kommit fram till att det inte är jordens undergång att jag tycker han är snygg 😜 Skönt.....tycker inte om när det är spänt och jobbigt.

Kram 😊

17 Skrållann:

skriven

Hej!
Förstår att det blev en lyckad tillställning;)
Igår var det sista dagen för ansökan på tjänsten jag är intresserad av och i elfte timmen skickade jag in.
Hur stor är chansen att jag blir kallad till intervju och kanske rent av blir erbjuden tjänsten?

Kram❤️

Svar: Runt 60 % såvitt jag kan se.. kram :)
Esmaralda

18 Anna:

skriven

Kära Es!

Har dejtat en man vid ett par tillfällen. Men får en märklig magkänsla gällande honom. Är han ens seriöst intresserad?
Vad är din känsla?

Ha en riktigt fin dag!

Anna

Svar: Han verkar inte vara helt och hållet engagerad så det ligger något i din magkänsla.. kram
Esmaralda

19 Camilla:

skriven

Helt UNDERBART har ni haft det alltså!! KRAM

Svar: Ja, det har vi.. och helt slut blir man också... efteråt.. det är så mycket och så intensivt och dagen efter går luften ur en lite.. kram :)
Esmaralda

20 DD:

skriven

Godmorgon

Ser du om killen på H visar sig vara en trevlig kille?

Svar: Ja, det känns inte som om det är något större fel på honom.. kram
Esmaralda

21 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, det här var verkligen förkylningen from 😈. Blir bara sämre fast jag fått pencillin. Tar väl tid när det är RS virus det måste läka ut. Måste ju bli frisk så mamma och jag kan åka på spa resan. Antar att det inte var bilhandlaren som uppvaktade mig med blombud och krya på dig kitt. Han vill ju annars vara lite hemlig. Funderar han fortfarande över mig ? Den 14/12 skulle vara vår dag. Har inte skrivit något tillbaka till honom efter det långa sms jag skickade och förklarade hur jag kände. Förstod inte honom helt. Hans konstiga vändning. 
Kram 

22 HuldaMaräng:

skriven

Ååh vad skojigt!!
Jag älskar lekar, bus och ståhej! Det är bara sonen och jag som gör det, tyvärr. Men nu fick jag lite inspiration. Jag är ju inte stadd i kassa, men jag ska nog bjuda in till en busig mellandagsknytis i år! Som start på en årlig tradition :) Nu fick jag lite att fnula på!

Igår blev jag så arg på min man! Jag når honom inte alls. Jag lagar alltid mat, ser till så alla har rena kläder osv. Men han tycker det är jättekonstigt att jag vill att han har maten planerad när jag jobbar helg och gärna färdig när jag kommer hem. Och inte behöver han städa för han jobbar mest och stökar till så lite. Säger han. Jag blir gaaaaaaleeeeeen!!!!!! Och jag är alltid den personliga, arga tanten :( Det går liksom inte att prata med honom, för han gör aldrig fel! Sånt här retade jag mig på till tusen förr. Sen Tara kom har jag börjat se samma grejor igen. Men jag vet inte hur jag ska angripa problemet när jag inte får gehör, han är som en ål. Jag blir så trött, matt och stressad över hela situationen, relationen och hemmiljön och vet inte vad tusan jag ska göra riktigt. Tara har sovit i min säng ett tag, men jag vill ju inte slösa på hennes krafter heller..
Kram

Svar: Låter som en jättefin idé att starta en tradition !! Det kommer bli uppskattat. Du och din man behöver mer positiv egentid.. utan stress och utan förpliktelser och ni behöver prata med varann.. utan att gå i försvar .. men den biten blir inte lätt att ordna.. kram :)
Esmaralda

23 Mimis:

skriven

Hej!

Har jag något bra som väntar något positivt som för mig framåt i livet?? känns som om allt står stilla det händer ingenting.

Kram

Svar: Just nu står det still men det är bara en period.... det kommer bli mer action.. ta ett steg framåt och gör något oväntat.. kram :)
Esmaralda

24 Dunegull:

skriven

Kul att festen blev lyckad och jag vill också gratulera till giftemålet, sååå roligt =)

Ser du hur nyår blir för mig? Ska ha parmiddag som det ser ut nu.
Kram

Svar: Tack :) Ja, middagen ser ut att bli av och det blir riktigt lyckat :) kram
Esmaralda

25 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Så roligt att få uppdatering av er underbara julbocksfest ! Så modern bocken blivit ..swich minsann Förstår att du behöver ta igen dig Hoppas höften klarade festandet .

Här misslyckades bakandet i helgen och nu ger jag upp ...man ska inte hålla på med sånt man inte kan när det finns fullt ätbart i butik !
Son med flickvän har haft det bråkigt i helgen ..å vad svårt det är att inte lägga sig i ..men jag håller mig utanför så gott jag kan...tror sonen jobbar för mycket ...har blivit mycket övertid..

Ha en go start på veckan !

Kram Anki med flock

Svar: Ibland är det svårt.. men så himla viktigt att inte lägga sig i !! Kram till dej o flocken :)
Esmaralda

26 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.
Tror du att deras relation fortfarande är aktiv och pågång?
Ser det troligt ut att dem skaffar barn snart?
Kram

Svar: Det känns inte som om det är avslutat i alla fall även om jag inte ser detaljer.. kram
Esmaralda

27 Lisa.A:

skriven

Så trevligt ni verkar haft det. Alltid lika kul att läsa om er julbocksfest :)
Kalkon brukar jag också tillaga, men på juldagen. Jag gör också min i stekpåse, fylld med äpplen och katrinplommon. God sky som jag gör sås av, med massor av grädde. :)

Hur ser det ut med nya vänner på min nya bostadsort? Någon ny nära vän?

Kram

Svar: Ja, den såsen det blir.. går inte av för hackor.. jag brukar röra ner lite svart vinbärsgele också :) Nya vänner kommer.. jag ser dig umgås... det blir nära vän och det blir mer ytliga men också de känns viktiga och positiva.. glöm inte att ta egna initiativ.. kram :)
Esmaralda

28 Louise:

skriven

Vilken trevlig fest ni hade. Själv blev jag uppvaktad av en överraskningsfika hos mina föräldrar där kusiner och mostrar( eller ja en kusin och en moster resten var upptagna)men så himla trevligt. Plus att mina föräldrar firade 39 år som gifta.

I onsdags sökte mannen jobb, i torsdags gick han på intervju och på eftermiddagen var han anställd. Och jag fortsätter att söka. Igår sökte jag på Lidl och så blev det en spontanansökan till ica supermarket. Men jag tror inte jag blir anställd på något av dem.
Äntligen börjar det vända för oss också.

Dags för intervju idag i Svedala känns som jag inte alls vill då jag nyss fått reda på att jag måste vänta med mina praktiker tills efter vi är klara med examensarbetet och nästa opponering är i mars någon gång så jag kan göra mina praktiker tidigast i april/maj.
Och de är inte så sugna på att anställa pedagog eller barnskötare. Men jag ska ju dit ändå. Kanske det vänder för mig också för tydligen så börjar det göra det.
Imorgon kommer antagningsbeskedet om jag kommit in på montessoriutbildningen eller inte. Det ska bli spännande. Jag hoppas verkligen att jag kommer in.
Hur stor är chansen att jag blir antagen och hur stor är chansen att jag blir anställd i Svedala?

Ha nu en fin dag och tacksam för svar.

Svar: Vilken lättnad det måste vara att mannen fått jobb.. nu har ni i alla fall EN säker inkomst.. och du kommer också få jobb... chansen att du blir anställd i Svedala är ärligt talat inte så stor.. men du gör rätt i att söka ALLT !! Kram :)
Esmaralda

29 Olga:

skriven

Åh,vad trevligt ni verkar ha haft!
Kan du se om min yngsta dotter har läst det jag skrivit till henne?
Jag saknar henne så i mitt liv, trodde aldrig att hon skulle bryta med mig. Vet ej hur jag ska hantera det. Nu kommer julen. ..Hon har alltid varit hos sin familj då ,men hon kanske behöver bryta med familjen? ?
Hälsningar mamman.

Svar: Hon har läst men verkar inte vara riktigt redo än. Hon behöver landa lite bättre på egna ben först - och så småningom får ni kontakt igen.. och allt kommer att lösa sig.. kram :)
Esmaralda

30 Skorpan:

skriven

Tack Es, får väl bara ta kalkonen i benen då o köra in den i ugnen ;D. Gillar sånt som sköter sig själv ;). Lyste jag upp lunchstället, ojdå, kände mig allt annat än lysande.. Jag tackar o tar emot!
Kram Skorpan

Svar: Ja, enkelt ska det vara... jag fyller med äpple och sviskon... och så gnider jag den med citron... på med lite örter och kryddor och sen penslas med smör och resten sköter den själv... :) Kan inte bli enklare och det blir alltid uppskattat eftersom kalkon ju är det lilla extra :) Kram
Esmaralda

31 Zita:

skriven


Hej! Esmaralda ser du om det dröjer länge till jag träffar min Soulmate. Och i vilket sammanhang kommer jag att träffa han? Kram 😃✨✨

32 AnnaK:

skriven

Tjatar lite....visst var han väl glad att se mig idag? Kändes bra iaf 😊 Hoppas han funderat klart på det han nu funderade över. Skönt om allt bara får vara som vanligt.

Kram 😊

Svar: Visst var han glad att se dig.. kram :)
Esmaralda

33 Linda:

skriven

Julbocksfesten låter som en härlig tradtion. Både stora och små ser ut att ha lika roligt!

Själv hade man julfest av det lite galnare slaget i fredags, åtminstone vad gäller drickat :) Men kul hade vi, kändes lite väl mycket i kroppen på lördag, man är inte 20 längre :D Går ut ganska sällan, kanske 2-3 gånger per år, så då man väl kommer sig iväg, så brukar det vara ganska fullt ös :) Egentligen är jag ingen krog och sprit människa längre, har liksom sett den världen. Men ibland så... :) Nu håller jag mig till lugnare akiviteter ett tag framöver.

Ha en bra måndag alla!

Svar: Exakt.. ibland behöver man släppa loss lite....även om dagen efter inte är så munter alla gånger.. kram :)
Esmaralda

34 EE:

skriven

Det värmer mitt hjärta att tänka tillbax på min helnatt med samtal ihop med min kollega. Och efter samtalet med min man igår om hur det egentligen är, så vågar jag släppa lite på min skyddsvall mot min kollega. Iaf inför mig själv. Tillåta mig att känna och vara lite kär. Men han är så blyg. Tänker att jag ska sitta lugn i båten och låta honom komma. Jag vill ha mer. Jag vill känna den lycka jag gjorde den natten. Den glädje han gav. Men et är svårt att veta vad han vill och jag vågar inte säga hur mycket jag faktiskt gillar honom eller ens hur länge jag gjort det.

Min tjejkompis på jobbet och hennes kille som med jobbar hostig har genomskådat mig för länge sedan tydligen. Och på dom verkar det som att dom tycker vi borde ge oss en chans. Att jag och A borde börja ses.

35 Pia1:

skriven

Swish alltså 😂
Här ligger jag och är både glad och rädd för vad som komma skall, det blir en tuff match. Ibland bannar jag mig själv för att inte ha gjort det tidigare, men jag inser att vid den tidpunkten hade jag inte rätt frågor att komma med, det hänger faktiskt på mig att ta reda på de rätta sakerna! Jag hoppas det också sätter en jäkla press på vården hemma. Och jag undrar om tidpunkten för min pappa var förutbestämd... Han hade kanske en väldigt viktig pusselbit till mig som jag annars inte hade fått 💔

Svar: Du har kommit till rätt och bra insikt. Och din pappa, ja, tidpunkten var förutbestämd. Kram :)
Esmaralda

36 Läroliv:

skriven

Så festligt och varmt grattis till giftermålet i efterskott.

Kram
Läroliv

Svar: Tack ska du ha :) Kram
Esmaralda

37 Ma:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag är så orolig, om jag blir själv över.
Det finns inga garantier det vet jag.
Men ser det ut som om jag är själv länge till?
Hur ser möjligheterna ut med samboskap och början till familjeplanering under nästa år?
Kram


38 Helena:

skriven

Hej,
Jag undrar om du kan svara på en fråga om en upplevelse som jag har.
När jag blundar ser jag ett ljusfenomen i vitt och lila som fladdrar för min inre syn.
Detta sker nattetid när jag vaknar till,jag ser det bakom mina stängda ögon.
Är det min skyddsängel eller guider?

39 Jossan :

skriven

Hej...

Jag tycker verkligen inte om måndagar. Sitter och kollar på idrottslektionen. Skönt att slippa hålla i den också. Bara en vecka med massa lektioner och nästa vecka har vi lite mysvecka innan det är skolavslutning.

Kan du se om det finns något nytt om the one? Hur han ser ut, vad han heter eller jobbar som?

Kram

Svar: Inga detaljer kommer till mig... men ingen av er kommer tveka .. ni vet snabbt att det är rätt. Gör man julpyssel i skolan nuförtiden också ? I mitt barnbarns klass hade de som tema att göra julpyssel som när mormor var liten :) Kram :)
Esmaralda

40 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vilken lyckad julbocksfest i år igen 😀. Vad gör julbocken med mutorna? Köper lite extra havre? Eller snygga rosetter att ha i hornen?

Jag läste i GP att man hittat en död kvinna i Delsjöområdet (där jag brukar springa).
Man utreder det som ett misstänkt brott.
Jag som alltid är rädd när jag springer där själv (även på dagen) nu blev jag ännu räddare. Fast om någon våldsman varit i farten så kanske han inte slår till i samma område igen. Men läskigt är det 😱.
Kram ThereseC

Svar: Ha ha ha... nja.. julbocken slipar på att ta ut flickvännen på middag en kväll i jul...så mutpengarna kommer väl till pass :) Jag förstår ditt obehag.. men kan inte se någon fara runt dig .. kram :)
Esmaralda

41 Hoppfull:

skriven

Händer det något utöver det vanliga nästa år?? hoppas på ett betydligt bättre år än dom senaste 10 åren. Kanske ett tur år 2019 hoppas kan man ju alltid.

Kram

Svar: Jomen jag tror absolut att bra ting kommer att ske.. tråkigt också för det hör till men något positivt lär ske som innebär att du tillskott av god energi.. kram :)
Esmaralda

42 Oroliga mamman:

skriven

Hejsan!

Jag är så orolig för min son just nu, han verkar inte må så bra och sluter sig eller blir arg för småsaker. Han verkar inte trivas helt i skolan och säger själv att han vill gå högstadiet i en annan stad där det finns idrottsinriktining av hans sport. Kommer han att byta skola? Skulle det fungera? Skulle han må bättre då?

Kram
Oroliga mamman

Svar: Prata om vad som känns fel.. så att ni löser de problem som finns så att han inte riskerar att ta dessa med sig till ny skola. Annars känns det helt okey att byta.. kram :)
Esmaralda

43 Mimis:

skriven

Hur kommer det att bli när det gäller jobb både för min man och mig själv ser du någon ljusning för oss, kommer det att ordna sig??

Grattis till giftermålet i efterskott!!!



Kram

Svar: Tack :) Ja, det kommer lösa sig.. sakta men säkert kommer ni i mål.. kram :)
Esmaralda

44 Ghostwriter :

skriven

Ser det ut som att det löser sig? Eller får jag anmärkning? Då är ju hela livet förstört. Har verkligen lärt mig en läxa nu!


Kram

45 Jessica:

skriven

Hej Es!

Ser du om det blir någon resa till Korea för mig om några år? Kommer jag studera där eller något?

Och finns min soulmate där kanske?

Kram :)

46 Linnean 🌸:

skriven

Vilken fest! Låter skitkul! Skrattade gott åt att bocken hade swish! Smart rackare det där! Så jättesöta barnbarn du har!
Här har det bakats så nu ser det för jäkligt ut och behöver röjas upp, är duktig på att ställa till det. Fick positiva vibbar efter ett samtal i går, lutar det åt det positiva hållet där, igen?
Hade nästan räknat bort den personen!
Tror nog att det lutar mer åt vänskap än något annat men å andra sidan så är vi ju lite konstiga båda två 😉 Ha det så finemang!
Kram.../Linnean 🌸

47 B:

skriven

Godmorgon :-) kommer jag träffa honom någon gång igen i livet? 💓 Kram

48 *:

skriven

Hej

Grattis till giftermålet :)

ser du om vi kommer att gifta oss inom säg 5 år?

Och vad händer med sambon, vill så gärna hjälpa honom. Men det är inget sägs det, men det vet jag att det är.
Mår dåligt när hans hjärnspöken talar för mycket.
Sen en sak till.. Är han dålig på att ta kritik ? Är det där haken hänger ? En tanke bara.

Kram
*

49 sus:

skriven

hej
så kul med fest.....
alla är så fina.....
vad är hans plan nu?
love sus

Svar: Verkar inte som om han riktigt vet.. jag får ingen känsla av någon plan.. kram :)
Esmaralda

50 Michaela:

skriven

Vilken fest! Förstår att du behövde återhämta dig igår😄 Julbocken är ju för söt alltså!

Själv hade jag en skittråkig helg på jobbet. Trött och de bra kollegorna var lediga och då blir timmarna extra långa. Men nu är det ny vecka. Dock inget som jag ser fram emot då brosans operation är på fredag🙁

Ser du ngt singnslament på min kärlek och hur vi möts? Jag kollar mig runt med tanke på Taras meddelande men ser inget.

Kram!

51 Lotta:

skriven

En väldigt rolig julbock ser det ut som. Kan nog stångas ordentligt med dom hornen :))))

Jag undrar...saknar mitt gamla jobb jättemycket. Kommer jag få någon upprättelse eller tycker dom fortfarande att jag var värd all mobbing och elakheter som vissa utsatte mig för för att få bort mig.

Kram L

52 Lotta S:

skriven

Stackars mamma, att hon måste falla nu också. Vill ibland bara att det ska vara över, om det ändå bara är en plåga för henne. Och jag får svårt att orka med vetskapen om att jag inte kunde nås per telefon, blev svårare så. Borde jag förbereda att nästa veckas jobbresa inhiberas, men den såg ju ut att bli bra?

Svar: Ja ibland händer tunga och svåra ting - och man blir så ledsen. Om du kan så gör jobbresan.. trots allt.. styrkekram
Esmaralda

53 Barbie:

skriven

Hej kära Es! Jag är ledsen det har gått ett ord om jag är kåt på en person osv, kan du se om jag bör ta upp detta med personen o förklara att det är inte mina ord! Vill inte aty han sk tronat jag ör dålig tjej.. jag gillar honom!

Svar: Ärligt talat... bry dig inte.. skulle han lyssna på skitsnack så är han ändå inte rätt kille för dig.. kram
Esmaralda

54 Lisa:

skriven

Hej!
Ser det ut att kunna hända något romantiskt under nästa år?
Kram

55 Vv:

skriven

Hej E! Mitt barn säger spindel hela tiden att hon är rätt från dem? Jag börjar bli orolig vad är det hon har fått det ifrån? Kram

Svar: Hon har hört någonting och spinner vidare på det... uppmuntra inte och lägg ingen större vikt vid det här.. det blåser över.. kram
Esmaralda

56 WW:

skriven

Hejsan Kära E!!
Jag undrar om du du kan se om det blir något mellan mig o R längre fram? Kramar

57 Smulan..:

skriven

Vilken toppenfest ni haft.
Är bekymrad för hur det ska gå för stora barnet. Kommer han att klara sig bra i framtiden? Det är rätt stökigt kring honom nu.

Svar: Ja det är stökigt och det får du räkna med att det blir ett tag till men sedan kommer det att lugna ner sig och det kommer gå väl för honom. .kram
Esmaralda

58 Lillan:

skriven

Vad rolig fest:) och grattis till giftermålet<3

Ser du något bra jag kommer vara med om snart?
kram

59 Nettan:

skriven

Jag har sökt ett jobb och när jag var på intervju fick jag veta att de skulle höra av sig oavsett. Det dröjer och jag har sökt ett till jobb som jag ska på intervju till i morgon. Jag vill hellre har det första jobbet.
Är det dumt om jag hör av mig till jobbet och frågar hur det går? Företaget skulle hitta en till lokal o starta upp en till filial, det är där två nya medarbetare skall jobba.

Jobbet som jag ska på intervju till imorgon är det dåligt betalt. Jag känner mig förvirrad.

Ha det bra!

60 Tingeling:

skriven

Vilken rolig tradition! 😀 alla ser nöjda ut.

Ser du fortfarande att jag borde plugga... blir lite förändringar på mitt jobb och det blir kanske bra? Jag kommer få lite nytt och ännu mer ansvar. Så blir tveksam nu om det är värt att börja plugga i höst, eller om jag ska vänta ännu ett år? Eller ska jag bara släppa allt och köra på och se vart jag landar?

Kram!

Svar: Ja varför inte testa på det nya som sker på jobbet och känna in.. pluggandet går ju inte ifrån dig.. gör vad själv känner för... kram :)
Esmaralda

61 Mam:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du mig med familj snart som jag allra helst drömmer om?
Hur ser chanserna ut under nästa år?
Eller ser du mig kämpa på själv framför en tid?
Kram

Svar: Det kan dröja ännu en tid men familj kommer.. kram
Esmaralda

62 Liverpool:

skriven

Hej Esmaralda
Min soulmate,Vad jobbar hon med tro?

Svar: Det finns människor runt henne som inte mår så bra.. kram :)
Esmaralda

63 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, det här var verkligen förkylningen from 😈. Blir bara sämre fast jag fått pencillin. Tar väl tid när det är RS virus det måste läka ut. Måste ju bli frisk så mamma och jag kan åka på spa resan. Antar att det inte var bilhandlaren som uppvaktade mig med blombud och krya på dig kitt. Han vill ju annars vara lite hemlig. Funderar han fortfarande över mig ? Den 14/12 skulle vara vår dag. Har inte skrivit något tillbaka till honom efter det långa sms jag skickade och förklarade hur jag kände. Förstod inte honom helt. Hans konstiga vändning.  
Kram 

64 Elisa:

skriven

Hej!
Ser det bra ut att bjuda hit honom, eller vinner jag mer på att försöka gå vidare?
Kram

Svar: Jag tror absolut att du vinner mer på att gå vidare.. med stora bestämda kliv.. kram :)
Esmaralda

65 Se:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser det ut som om dem kommer skaffa familj med varandra?
Kram

66 Anonym:

skriven

Är det någon idé att ge LP en liten puff på fb ? Var så säker på att det var han jag såg På Hörnet som kollade lite på mig.
Blev så komiskt att om det är han så har min pappa jobbat med hans mamma. Kanske skulle vara lammkött.
Finns det någon chans att han skulle bli intresserad ?
Kram


Svar: Ja ge du en liten puff och se hur det faller ut.. chansen finns.. kram :)
Esmaralda

67 Misstjejen:

skriven

Hej

Om jag är tveksam mot C hon så skulle jag avslutar relation för henne grund av vad hon har gjorde...

Skulle jag avsluta med henne?

Ha det bra

68 CeCe:

skriven

Va skojjiga traditionerni har. Vill också sånt när jag blir stor 😉

För några månader sa du att jag kommer få ett bra tillfälle att förföra honom till sängs, finns det fortfarande eller har jag missat det på något vis?

Svar: Det finns någon i din framtid.. må hända att du missat en chans men det kommer fler.. kram
Esmaralda

69 Norrländskan:

skriven

Halloj mitt i kommentarsyran 👋

Jisses så mysig jultradition..! Jag suger åt mig och samlar inspiration inför eventuellt egna framtida kids..!

Hoppas de får minst lika fina jultraditioner som dina barn o barnbarn verkar få :)

Vad tror du om inledningen av nya året för mig..? Hoppas på någon fin detalj..! Det har varit så rörigt senaste halvåret men känns som det börjat klarna en aning.. Kram!



Svar: Alla gör på sitt sätt... men tycker man det är kul med traditioner, ja då kör man hårt.. :) Ja det börjar klarna runt dig och en manlig intressent kan fånga din uppmärksamhet.. kram :)
Esmaralda

70 Fina:

skriven

Hej Esmaralda! Varför håller han på flirtar med mig (A)? Varför söker han sig till mig? Och varför kollar han in mig och ser efter mig?

Svar: Det handlar lite om att söndra och härska även om det är förfinade metoder och han kanske själv inte är riktigt medveten om detta.. kram :)
Esmaralda

71 Hönan:

skriven

Låter väldigt mysigt :) Cool bock också!

Chockad över min feghet, trodde det skulle gå över lite efter samtalet.. Fattar inte vad som ska få mig att våga? Men vet ju att jag måste för min skull. Skulle vilja idag, men modet sviker.

Kram

Svar: You go girl.. se till att få det avklarat.. kram :)
Esmaralda

72 Carin:

skriven

God eftermiddag ❤️
Vilken härlig tradition och särskilt när alla är med på det, oavsett ålder ❤️❤️
Varvar ner här efter att ha julpyntat sen lunchtid. Tomtarna snart på plats, de luftas lite efter ha varit undanstoppade nästan ett helt år, känns tryggt att de snart ska få sina vakställen ❤️
Ha en fin måndag!
Kram

73 Cecilia:

skriven

Vilken rolig tradition ni har! Man vet att julen närmar sig när du har din julbocks fest, hehe.

Sista dagen på jobbet är nästa onsdag, trodde jag iaf. Min chef frågade mig lite indirekt om jag ville fortsätta som vikarie för en på avdelningen som blir mamma ledig. Tänk att jag som tog studenten i somras blir frågad om att vikariera för en ingenjör med nästan 10 års erfarenhet på företaget. Det känns så himla stort och jag vet att hon är väldigt uppskattad på jobbet, så jag får ju lite prestationsångest. Är så glad att de tänkte på mig, men jag som varit inställd på ledighet måste fundera lite extra. Får du någon spontan känsla om jag ska tacka ja eller inte? Kommer det bli bättre än min nuvarande situation? Kramar

Svar: Eftersom ett sådant vikariat innebär ett rejält kliv framåt så krävs det en del för att du ska tacka nej ! Man har tillit till dig.. och du ÄR duktig.. kram :)
Esmaralda

74 Maria:

skriven

Julbocksfest är något jag aldrig hört talas om! Låter ju onekligen riktigt trevligt 😄

Es, är han the one? Eller är han bara en mittemellan-grej? 😂
Kram på dig!

Svar: Ja, det är nog bara jag och min familj som har julbocksfest :) Vårt eget koncept så att säga :) Osäkert vilket men det lutar åt att han är något mittemellan.. kram :)
Esmaralda

75 Fanny2:

skriven

Du har en mycket fin familj. Julbocksfesten blev en succé och det är klart julbocken tar swish nu, äldsta barnbarnet är ju den innovativa. :) Vilken underbar tradition.

Jag har fortfarande inte känt den där julstämningen... Känns som att det är dags att baka och köpa mer glögg. :)

Es, jag läste om min seans nyligen. Du skrev att min soulmate inte jobbar med människor. Jobbar han då med pengar eller med teknik? Kanske egenföretagare? 😳 För vad finns det för jobb där man inte jobbar med människor?


Kram

Svar: Så mycket glögg som möjligt... saffransbröd, pepparkakor och en och annan julmust.. då kommer julstämningen :) Han jobbar inte inom vården.. han vårdar inte eller tar hand om människor men det kan ju finnas människor runt honom på hans arbetsplats..kram :)
Esmaralda

76 Boudica:

skriven

Oj eran familj verkar vara väldigt bra fest-fixare! Och festare med ;)
Mina jular är rätt tråkiga just nu i vuxen ålder. Mest bara en liten julmiddag med de närmaste familjen. En vacker dag hoppas jag att jag ska få skapa egna traditioner med storsintade fester ;D
Men lösningen på hur jag ska orka med dem får vänta tills dess!

Fint av Anki att ge bort vinsten :)
Själv deltog jag inte för jag har själv svart bälte i att köpa böcker, dess värre är jag urusel på att ta mig tid att läsa dem! Har en överfylld bokhylla där typ 95% av böckerna är olästa. Hur många gånger har jag inte försökt bättra mig på den fronten!'

Idag är en slö dag, rätt trött utav mig, vet inte riktigt varför, eller jo kanske.

Funderade på att ta å prata med D om helgens sms, ja men som tur tog han initiativet att ta upp det ämnet, kände mig så lugn just då, när han berättade att han varit förlovad i typ 5 år och ska gifta sig nån gång men han vet inte när. J kände mig så lugn av att stå där när han sa det, hur det kom sig vet jag inte.
Men jag får en känsla av att något fortfarande inte är riktigt som det ska, han var glad utåt när vi pratade, men jag som känner av andras känslor rätt så lätt, plockade någonstans upp en sorgsen
känsla från honom. Kan du se något av denna saknade pusselbit?



Svar: I alla tider har jag suttit med näsan i en bok och och läst minst en i veckan men nu i Netflixåldern så blir det en hel del serier istället... jadu.. han är förlovad men jag får en känsla av att det inte är riktigt som det ska vara där... du får avvakta och se men ta ett kliv vidare samtidigt... lås dig inte vid honom.. det finns andra.. kram :)
Esmaralda

77 Starlight:

skriven

Hej Es

Ser du om år 2019 blir ett positivt år för mig?
kram

78 Cissilisko :

skriven

Hej Ez,

Jag undrar om mina bröder någonsin kommer att bli sams och tycka om varann igen? Den ena av dem vägrar också ha kontakt med vår syster. Den ena brodern ringde för en stund sen och jag tog tillfället i akt att fråga om jag fick ta med hans son till min andra bror när vi ska ha pysseldag, så att kusinerna får träffas och leka. De få gånger de ses har de mycket roligt i varandras sällskap! Svaret var ett argt och blankt nej... Jag blir så ledsen av all osämja och ovillighet att bjuda till, varför kan man inte snälltolka istället? Är det ngn idé att hålla på och försöka "lösa" relationerna eller ska jag helt enkelt droppa allt (som jag ändå gjort nu ett tag, efter en intensiv period efter att pappa gick bort)?
Man vill ju gärna tro att man äger ett magiskt trollspö...😟
Har en av svägerskorna en stor del i osämjan?
Har många fler funderingar, men återkommer i en seans..mycket snart...

Kram
Cissilisko

Svar: Du har gjort vad du kunnat nu.. så bry dig inte. Överlämna hela problematiken åt dem själva. Så länge någon annan i all välmeningen försöker hjälpa.. brukar det bara leda till att konflikten blir än segare.. kram :)
Esmaralda

79 GP:

skriven

Vad roligt att det blev en lyckad tillställning! Tycker nästan det såg lite läskigt ut med julbocken, hehe. I Rumänien har vi en likande tradition, det benämns däremot "julgeten" och går i princip ut på att en person klär ut sig till en get för att dansa i takt till en särskild sång. Oftast är dessa julgetter väldigt färgglada.

I vilket fall som helst, har sökt en tjänst I Kävlinge.. ser du om jag kanske har en chans på den, eller någon annanstans? Tappar hoppet lite när man är inne och söker jobb varje dag men inte får någon respons (tex att de gått vidare).



Kram :)

Svar: Enligt gammal svensk tradition var ju,bocken en ilsk fan...som kastade in julklapparna genom dörren innan han försvann ! ja du har chans på jobbet.. runt 70 %.. kram :)
Esmaralda

80 Skorpan:

skriven

Mm, det låter gott! O enkelt ;). Får väl ge mig ut på kalkonjakt efter jul då, till nyår, då barnen kommer till mig :). Tack för receptet.
Kram Skorpan

Svar: Du kommer inte att ångra dig :) kram :)
Esmaralda

81 N:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du om han verkar sakna mig eller hyser han några kärlekskänslor för mig?
Kram

82 Mee:

skriven

Hej Es

Ser du något bra på ingång för mig?
kram

83 Min soulmate?:

skriven

Hej Es

Har jag levt tidigare liv med min soulmate och vad kan du se om honom idag?
kram

84 AnnaK:

skriven

Tack för svar! Känns bra oavsett att ordningen är återställd vad det verkar 😊 Någon mycket mer respons än den jag fick då lär jag inte få men men. Trevligt att veta att han tyckt/tycker jag är fin iaf. Sånt man behöver ibland! Om jag bara kunde bli av med lite mer av min tunghäfta så vore det bra, men det ger sig väl och nån gång får man väl hångla med nån 😂

Kram 😊

85 Mm:

skriven

Goa Es ! Kmr de bli ngt mellan mig o R? Krsmar

86 Tingeling :

skriven

Tack! Jag tänker helt enkelt släppa allt nu och inte tänka på det. Leva lite mer i nuet. Och ta upp det igen sen i april när man ska söka utbildningar.

Min chef är så snäll. Menade han vad han sa till mig? Är inte van vid att någon säger så snälla saker till mig. Har inte sett mig själv på det sättet utan snarare tvärtom att jag ibland inte gör nåt meningsfullt alls på jobbet (Min känsla). Han sa att om jag byter jobb ska jag jobba med liknande. Blev nästan lite rörd. Har inte förstått alls att folk gillar mig så. Jag är ju bara där och gör mitt jobb. Och jag tycker jag gör alldeles för lite egentligen.

Kram!

Svar: Visst är du omtyckt på jobbet och det är inte alls konstigt !! Du är himla bra ! Så är det bara. Och en mycket bra plan att leva mer i nuet.. gå ut och ta för dig.. kram :)
Esmaralda

87 Muminmamma:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur ser chanserna ut för kärlek, samboskap och början på familj till under nästa år? Bör något av det fallit på mig?
Kram

88 Mat:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser jag ut att vara tvåbarnsmamma när jag är 32 år? Inom två år?
Kram

89 Liverpool :

skriven

Hej Esmaralda
Jobbar hon på mentalsjukhuset i säter kanske?

90 N-L:

skriven

Hej Esmaralda.
Med detta älskade barn jag har nu var det liksom som planerat att jag skulle vara själv med det. Min högsta önskan är dock att få vara en ”hel” familj.
Om jag får fler barn ser det ut som om jag får det ”själv” isåfall eller ser det ut att bli tillsammans med en kärlek som jag kommer att leva med sen?
Kram

91 Fina:

skriven

Avskyr han mig så mycket, eller vad är det frågan om?

Svar: Nej, det är bara hans personlighet.. kram
Esmaralda

92 Daniel:

skriven

Kommer jag blir framgångsrik och lycklig att jobba utomlands?

Mvh Daniel

Svar: Du får jobba på det och ha en plan.. men jag ser att du har potential att lyckas med väldigt mycket i ditt liv.. kram :)
Esmaralda

93 Boudica:

skriven

Netflix är ganska ny hype för mig, men kollar mest i bakgrunden när jag gör annat. Svårt för mig att bara sitta still å kolla!

Tack för svaret Es, jodu just som jag tänkte något stämmer inte, men vad vet jag ju inte. Men kan det vara att hon är tydligen i hans hemland och väntat på honom i 5 år?

Jo som du sa tänkte jag att jag ska avvakta lite och se, men är nyfiken, och vill luska ut lite mer, möjligen fråga om han vill ta en fika som vän, när omständigheterna runt hans flytt lugnat sig.

Märkte att jag missade min kram i förra kommentaren så du får två denna gång! ;)

KRAM X2 ;D

94 Browallia:

skriven

1000 tack för det hjärtevärmande svaret om att jag kommer fira jul med barn och barnbarn i framtiden. Stor kram

95 Lilla jag :

skriven

Kära Es,

Är han med oss? Hör mina ord?
2018 var ett jobbigt år.
Kommer livet vända 2019 och bli lättsammare?

Kram!

Svar: Han är med er och ja, nästa år kommer det att lätta... kram
Esmaralda

96 Daniel:

skriven

När kommer jag flytta utomlands?

97 Emma:

skriven

Vilken härlig tradition o rolig fest ni verkar ha.
För mig som är från Dalarna, är julbocksfest något som är vanligt söderut, eller är det ett eget påfund?
Isåfall, hur kom ni på den? I mina ögon å öron ett smart sätt att fira o äta god julmat som en upptakt till 24e!

Vi reser bort över jul. Kan du se något speciellt med resan? Jag hoppas vi håller sams o får det trevligt o skapar positiva minnen.

kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: