Stå där med hundhuvudet....

När människor runt  oss behöver  hjälp – då ska vi hjälpa

Men villkorslös hjälp är inte alltid bra – säger terapeuten !

När någon mår dåligt tenderar vi att gå all in – så pass att  vi tar över och styr -  och som regel av ren omtanke.

Mår man inte bra och någon annan går in och tar över ens liv – då kan man faktiskt må ännu sämre. Man kan tappa den sista lilla kontrollen och tappar man den.. då finns alltid en risk att man går djupare in i sitt elände.

 

Vad som är bra är om man kan känna av dels situationen och dels personligheten hos den man hjälper.

  Ett misstag är  om du tänker hur hade velat att någon agerar gentemot dig  om du vore i samma situation. 

Det är ju inte dig det gäller.... det är en annan person med andra preferenser och behov och  detta ska du inte blanda samman med dig själv. Risken finns att det blir tokfel. 

Kan man istället ha fokus  på den man vill hjälpa-   hens personlighet och i detta gå varsamt fram.. då kan man uträtta stordåd.

 

 

Ett exempel är det vuxna barnen som inga pengar har- och som förälder vill man hjälpa och varsågod, här är 500 spänn till mat och visst hjälper jag dig med räkningarna.

En gång kan man göra det – men blir det fler gånger så blir det lätt en rutin.. ett mönster som upprepas och blir negativt befäst. Då får man tänka till om det kanske är bättre att hjälpa på annat sätt – för att leda in barnet i positiva mönster

Eller väninnan som är deprimerad…och behöver prata om hur hon mår men drar man det för långt och ältar … då finns en risk att man befäster eländet.  Man får helt enkelt ha fingertoppskänsla – vilket inte är det lättaste.

 

 

 

 

Somliga vill frita sig själva från ansvar och ber andra berätta hur de ska göra/välja  – och i den fällan ska man inte gå.

Man kan hjälpa till att se problemet från olika synvinklar och ställa frågor som innebär att den veliga själv får tänka efter.. men man ska aldrig göra val åt någon annan.

Det är förminskande och blir valet fel.. ja, då står du där med hundhuvudet  fast du bara ville hjälpa.

 

Kram & kärlek

 

P.s. Bara några få  tider finns lediga för  spådom via telefon i  september

Vill du knipa en av tiderna så kontakta Nettan snarast: 070 6661570

 

 

1 Smulan..:

skriven

Godmorgon
Blir olidligt varmt idag också. Men i morgon så har det lovats regn hoppas hoppas.
Det är tufft med stora barnet. ska på möte nästa vecka kommer vi att få igenom att han ska få medicin?

2 Tingeling:

skriven

När mitt ex lämnade mig ville många hjälpa. Vilket var tacksamt såklart. Fick möbler bland annat(som jag nu håller på att byta ut). Och min snälla farmor kunde åka och storhandla mat ibland utan att jag bad om det, för hon visste hur det var att vara ensamstående och knappt ha några pengar brukade hon säga Blir rörd när jag tänker på det, min fina farmor.

Däremot behandla "alla" mig som en liten flicka. Vissa sa åt mig hur jag skulle känna. Hur jag skulle göra mot mitt ex. Hur jag inte skulle göra känslomässigt. Hur jag skulle göra och inte göra med min dotter. Som om jag inte fattade eller kunde nånting. Och det här störde mig enormt att jag till slut backade från alla. Jag förstår man ville väl och hjälpa men det blev för mycket helt enkelt.

Trevlig tisdag!

Kram!

3 Smulan..:

skriven

Godmorgon
Blir olidligt varmt idag också. Men i morgon så har det lovats regn hoppas hoppas.
Det är tufft med stora barnet. ska på möte nästa vecka kommer vi att få igenom att han ska få medicin?

4 Mina:

skriven

Hej, är tillbaka hos honom, kan inte bryta, det går inte. Finns det en möjlighet att något sker mellan oss (om än tillfälligt)? Kram

Svar: Möjligen mycket tillfälligt men inte mer..såvitt jag kan se.. kram
Esmaralda

5 <3:

skriven

Godmorgon kära Es drömde så otäckt att farfar dog och jag inte hann hem i tid eftersom jag var på en konstig skidsemester. Var ett litet barn med i bilen jag skulle hjälp. Mitt vet jag inte. Betyder drömmen något ?
Kram

6 Tingeling:

skriven

När mitt ex lämnade mig ville många hjälpa till. Och det var väldigt tacksamt såklart. Jag fick möbler bland annat (som jag håller på att byta ut) och min snälla farmor kunde åka och storhandla mat utan att jag bad om Det för hon visste hur det var att vara ensamstående och ha dåligt med pengar, som hon brukade säga. Älskade farmor.

Däremot så hade "alla" också åsikter om allting. Hur jag skulle känna, vad jag skulle göra, hur jag inte skulle göra. Både med dottern och exet och känslomässigt. Man behandlade mig som en liten flicka. Jag förstår man ville hjälpa och ville väl men det blev för mycket och jag backade då istället.

Trevlig tisdag!

Kram!

7 Tingeling:

skriven

När mitt ex lämnade mig ville många hjälpa till. Och det var väldigt tacksamt såklart. Jag fick möbler bland annat (som jag håller på att byta ut) och min snälla farmor kunde åka och storhandla mat utan att jag bad om Det för hon visste hur det var att vara ensamstående och ha dåligt med pengar, som hon brukade säga. Älskade farmor.

Däremot så hade "alla" också åsikter om allting. Hur jag skulle känna, vad jag skulle göra, hur jag inte skulle göra. Både med dottern och exet och känslomässigt. Man behandlade mig som en liten flicka. Jag förstår man ville hjälpa och ville väl men det blev för mycket och jag backade då istället.

Trevlig tisdag!

Kram!

8 <3:

skriven

Godmorgon kära Es drömde så otäckt att farfar dog och jag inte hann hem i tid eftersom jag var på en konstig skidsemester. Var ett litet barn med i bilen jag skulle hjälp. Mitt vet jag inte. Betyder drömmen något ?
Kram

9 Agnes:

skriven

Nu för tiden passar jag mig noga för det där hundhuvudet!

Hjälpa till, däremot, där det behövs, gör jag dock fortfarande!

Fjollträsk har fått spader...enligt min väderapp så var luftfuktigheten vid 04.40 faktiskt 100 %...belive it or not! =)

Wrap-wrap!

Kram!




Svar: OMG.... kan man överleva sånt ? undrar jag lite hysteriskt och bara längtar efter svala vindar o regn... kram :)
Esmaralda

10 Michaela:

skriven

Tack för ditt svar ang min bror. Vilket helvetiskt dygn det har varit. Önskar så att det kunde lösa sig för honom och att han får må bra igen. Känner mig maktlös inför situationen. Att ett ex kan ställa till det så när man har barn ihop. Fruktansvärt!:/ Om du vill så får du hemskt gärna sända honom lite healing. Kanske kan hjälpa något. Hoppas för övrigt att jag är på rätt väg. Kram och pussar till MG.

11 Helena Ir:

skriven

Precis som på beställning,kom detta ämne..
Jag har till och från tänkt själv hur jag ska bäst hjälpa en väninna som jag bara känt något år..jag gillar henne jättemycket.!!.Jag har nog kommit fram till att påsätt och vis så har hon valt sitt liv,och så mycket annorlunda vill hon nog inte ha det..och så mycket bollplank är jag nog inte heller,,men lyssna och inte döma,det kan jag ändå göra..man kan inte "rädda" människor som inte vill. För vad är det som säger att livet ska levas som jag vill!?

Tidig morgon,och jag startar med tvättstugan..ännu inga planer för dagen..en sak vet jag: värmen består! Svettigt!!
Lite lokala skurar önskar jag alla som vill :)

Kram :)

Svar: Ja, svettigt är bara förnamnet.. pust & stånk.... kram :)
Esmaralda

12 Mee:

skriven

Hej Esmaralda.
Jo tack för de fina tipsen...
Gå ödmjukt fram kan nog vara bra..

Ser det ut som att under der här året eller under nästa år blir en flytt?
Blir det samboskap under det gör året eller under nästa år?
Kram

13 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Har en vän som kunde ta över lite för mycket, hon menade väl. Men det blev för mycket och det tror jag hon insåg själv efter.
Vi är goda vänner idag och jag tror hon fått sig en tankeställare och är idag lite lugnare med sådant att hon vill styra...

Es, en fråga om något annat,

Ser allt ut att fortsätta som innan, som förut innan det här hände?
Kram

14 M:

skriven

Hej Esmaralda.
Har en vän som kunde ta över lite för mycket, hon menade väl. Men det blev för mycket och det tror jag hon insåg själv efter.
Vi är goda vänner idag och jag tror hon fått sig en tankeställare och är idag lite lugnare med sådant att hon vill styra...

Es, en fråga om något annat,

Ser allt ut att fortsätta som innan, som förut innan det här hände?
Kram

Svar: Ja är man tydlig mot varann så kan det skapa en positiv förändring. Riktigt som det varit tror jag inte det blir.. kram
Esmaralda

15 Jen.:

skriven

Tankeväckande inlägg som jag ska försöka ha i bakhuvudet på jobbet.

Jag hittar endast killar som vill träffas för sex när det passar dem och killar som jag är mera intresserad av än vad de är intresserad av mig, vilket nu börjar bli frustrerande.

Är det fel på mig, att jag är okej men att det alltid finns någon med bättre personlighet och utseende eller gör och tänker JAG fel? Det känns som att ju mer någon känner mig desto mindre vill den personen träffa mig. Att söka någon ny känns meningslöst när jag bara blir sårad hela tiden. Vad ser du kring situationen?

Svar: Sök inte kärleken... slappna av... gör saker och ting för din egen skull och den kille som är rätt kommer så småningom.. kram
Esmaralda

16 Millan :

skriven

Hej!
Blir det brytning med min sambo snart?
Ha det bra.
Kram

Svar: Ja det ser ut att komma.. kram
Esmaralda

17 Rebecca:

skriven

Ser du något om min höst? 😊kram

18 Maria:

skriven

Känner mig så ensam o ledsen, har trasslat in mig i en man. Det blir aldrig bättre, bara mer konstigt och jobbigt.. försöker ta mig ur detta. Ser du om det finns nått annat för mig i kärleksväg? Kram från trött o förvirrad. Hoppas jag får kraft att ta mig ur cirkusen.. ska fika med en vän som alltid finns där, han vill gärna stötta, det vet jag. Känner en önskan att bli räddad även om det kanske verkar dumt☺️❤️

Svar: Ja om du bara bestämmer dig så kommer kraften... det är helt fel man i ditt liv och det vet du om.. kram :)
Esmaralda

19 Maria:

skriven

Känner mig så ensam o ledsen, har trasslat in mig i en man. Det blir aldrig bättre, bara mer konstigt och jobbigt.. försöker ta mig ur detta. Ser du om det finns nått annat för mig i kärleksväg? Kram från trött o förvirrad. Hoppas jag får kraft att ta mig ur cirkusen.. ska fika med en vän som alltid finns där, han vill gärna stötta, det vet jag. Känner en önskan att bli räddad även om det kanske verkar dumt☺️❤️

20 Jossan :

skriven

God morgon!

Ja dessa dagarna har känts kämpigt och mitt humör har varit kasst. Jag har känt mig ledsen och vill gråta. Varför liksom. Det är inte som han kommer försvinna för vi ska ha kontakt i ett år.. jag öppnade mitt hjärta iallafall. Jag var ärlig. Men ja just my luck. Tänk när man kände han kan vara den rätte och får bara så fel. Förstår inte varför kärlek inte är menat för mig. Tycker faktiskt det borde bli min tur snart...

Kram

21 Skorpan:

skriven

Nej har nog inte tagit över nåns liv, vad jag vet. Lyssnat har jag, ältat, hoppas jag inte att jag har... Ja eget liv förstås ;). O i framtiden hoopas jag att mina barn kan sköta sin ekonomi.. Känns inte som att jag kommer att ha alltför mycket pengar att dela ut?!

Morgonen på jobbet började bra då en man höll upp dörren för mig. O vilken man sen, bruna ögon o brunt hår... Hann inte se om han var upptagen dock ;)... De flesta är ju det... O gissar att mannen ännu är i nåt flrhållande, eller håller han på att återhämta sig efter sitt sista förhållande? Hoppas det, så vi båda är ”helade” efter våra förhållanden?!

Trögt är det, jobb o värme passar inte ihop, det är då säkert. Nåja, lite kaffe kanske hjälper..
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

22 Pia1:

skriven

Ja, oftast vill och behöver människor få hjälp med verktyg för att hjälpa sig själva... Åtminstone jag. Så långt jag klarar. Idag är röntgen. Verkligen velat hit och dit. Det är en risk att göra den, är inget ändrat får jag väldigt svårt med hjälp nästa gång det blir akut. Å andra sidan vägrar de röntga när det är akut. Och helt över är inte attacken, men långt ifrån som för några veckor sedan. Gaaah. Svårt att orka bry sig längre faktiskt. På senaste bilderna är ändå minst två, kanske tre detaljer nya så därför vågade jag inte boka av ändå. Ifall dessa är värre.

23 L:

skriven

Hej
Jag har fått kontakt med en kille via internet och vi har pratat om att ses.Är han ute efter ett seriös förhållande eller är han bara ute efter en sak?

Vore tacksam för svar.

Mvh
L

24 Jag:

skriven

Hej es! Fortsatta diskussioner om häck/ staket med grannar. Vad ser du? Kan vi skapa insynsskydd som är till fördel för oss? Känns som om grannarna skulle få bestämma så vill de inte ha några tomtgränser alls. Tips på hur vi ska förhålla oss? Tack på förhand!

25 Michael:

skriven

Hej
Undrar om min känsla är rätt och då handlar det om en kvinna som jag tycker om väldigt mycket och jag undrar om hon har känslor för mig och kallas för Maggan.Jag är född 19641201


Svar: Ja känslor har hon men är osäker på hur starka.. kram
Esmaralda

26 Grethe Hagen Sundbom:

skriven

Go'morgen kjäre Ezmaralda 😊💐🌼🍀💜

Det var som vanlig kloke ord min kjäre Ezmaralda 😊😍💜
Jeg bruker å få må bra, men nå har jeg kommet i en penge-knipe som jeg ikke vet hvordan jeg skal komme ut av igjen..😢😢😢😢😢😢
Som sagt, du sa jeg kom til å få det töfft, det vet jeg...
Men HVORDAN skal jeg klare det???
Hjelp??!
Tenk at penger har så mye å si... skulle önske jeg kunne väre en som slapp å bekymre meg over penger!!!
En god klem til deg fra meg 🌼💐🌻🌹💮💜

27 Anna-Marie:

skriven

Jag ska ut och resa (själv) till Italien om några dagar, och vara borta en vecka på kurs. Jag är lite blyg i början och har svårt att vara supersocial. Kommer jag att träffa någon att vara med under veckan? Något bra eller dåligt som kommer att hända?

Svar: Åk med positiv ryggsäck... tolka positivt och var själv aktiv i kontakterna med andra och det kommer bli riktigt bra.. kram
Esmaralda

28 Mimis:

skriven

Godmorgon!

Börjar det ljusna snart?? jag ser fortfarande bara mörker i horisonten. Försöker att tänka positivt men det hjälper inte.

Kram

Svar: Kämpa... och det vänder, det lovar jag.. kram
Esmaralda

29 Mimlan:

skriven

Hur ser det ut med köerna nu för spådom hos dig?
Kram

Svar: Mellan 1-2 veckor sisådär.. kram :)
Esmaralda

30 Vv<3:

skriven

Hej Esmaralda! ❤

Es tänker/saknar a på mig och när tar han kontakt igen med mig?

Kram 🐾🍹🍀🍁🍃☀⛅

31 Vv<3:

skriven

Hej Esmaralda! ❤

Es tänker/saknar a på mig och när tar han kontakt igen med mig?

Kram 🐾🍹🍀🍁🍃☀⛅

32 Ht:

skriven

Hej!
Har ansökt om bolån, kommer jag bli beviljad?
Kram!

33 Elli:

skriven

Hej, haft jobbiga två år undrar om det vänder snart så jag blir glad och lycklig igen

Svar: Det kommer vända... kram :)
Esmaralda

34 Rosa:

skriven

Mannen jag träffar nu har tagit mig med storm. Han älskar mig och har aldrig känt såhär förut. Jag vet inte om det är passion eller kärlek jag känner. Och hans bakgrund och situation är inte optimal. Är det en man att våga satsa på? Är jag bara rädd på grund av mina egna erfarenheter eller är han världens finaste?

Kramar

Svar: Ge det lite tid och du kommer själv till insikt ... kram
Esmaralda

35 EPM :

skriven

Godmorgon.
Tog lite sovmorgon idag. Jag avskyr att jag slår ner på mig själv så mycket när jag är med om något nederlag. Vänder det alltid till mitt fel...
Kanske är det så att mitt sätt att vara får folk att inte märka det faktum att jag är gjord av glas och därför mycket bräckligare än man tror.

Du sa att det kommer bli bättre, det kommer någon bättre. Kan du säga nåt om det?
Jag är trött på att rädda mig själv. Precis som en annan i bloggfamiljen så vill jag bli räddad, samtidigt skäms jag över det...

Kramar

36 Rädd:

skriven

Hej E!

Ser du något om den lilla som ligger i magen? Karaktärsdrag, kön? Nyfiken :)

Kram och kärlek.

37 Fjäril:

skriven

Känner mig så svag o inlåst i mig själv att jag inte kan agera. Ser du mig med den jag lever ihop med nu livet ut, året ut ?? Kommer jag bli glad igen?

38 Anki:

skriven

Godförmiddag Es
Strömmavbrott kl 05.30 man vaknar av att man håller på att kvävas ... när "snarkofagen" inte funkar och den fuktig värme på det ingen bra kombo när man är förkyld ...Elen kom tillbaka efter 40 min och jag somnade om....härligt ! Man blir ytterst tacksam över El !

Tacksam över värmen som åter har blivit mer åt det torra hållet Jag kan inte röra mig i 90 % luftfuktighet och suckar nu tacksamt åt varmgraderna och solen ! Det trodde man inte för ngr dagar sen !

Kram Anki med flock


Svar: Ja vad skulle man göra utan el !! kram :)
Esmaralda

39 Jessica:

skriven

Hej Es,

Hur ser Augusti ut för mig med kärlek och vänner?

Kram :)

40 Jessica:

skriven

Hej Es,

Kommer jag får träffa han igen?


Kram :)

Svar: Ja men mer än så tror jag inte det blir.. kram
Esmaralda

41 Skorpan:

skriven

Problem på blogg.se..
Kram Skorpan

Svar: Ja, jätteproblem och så har det varit i flera dagar.. så trött på det.... kram
Esmaralda

42 Razawa:

skriven

Hej bästa Esmaralda

Bör jag akta mig lite för min svärmor?

Kram

Svar: Var korrekt gentemot henne och vänlig men ge inte ut för mycket om dig själv och dina känslor.. kram
Esmaralda

43 L:

skriven

Ja, absolut ska man hjälpa och så viktigt att lyssna av så man inte klampar in på fel sätt.

Jag har ett dilemma. Vill hämnas en person, ett sätt att äntligen få sätta ner foten efter allt mesande från min sida. Skulle kännas bra, men är det rätt eller fel. Han kommer väl undan som vanligt annars gissar jag. Är det rätt att göra?

Kram L

44 L:

skriven

Ja, absolut ska man hjälpa och så viktigt att lyssna av så man inte klampar in på fel sätt.

Jag har ett dilemma. Vill hämnas en person, ett sätt att äntligen få sätta ner foten efter allt mesande från min sida. Skulle kännas bra, men är det rätt eller fel. Han kommer väl undan som vanligt annars gissar jag. Är det rätt att göra?

Kram L

45 L:

skriven

Ja, absolut ska man hjälpa och så viktigt att lyssna av så man inte klampar in på fel sätt.

Jag har ett dilemma. Vill hämnas en person, ett sätt att äntligen få sätta ner foten efter allt mesande från min sida. Skulle kännas bra, men är det rätt eller fel. Han kommer väl undan som vanligt annars gissar jag. Är det rätt att göra?

Kram L

46 Månflickan:

skriven

Tack Es, för svaret igår!

47 Månflickan:

skriven

Nu kan det vara så att jag har fått tid till konsultation inför operation, till en av landets främsta kirurger - måste bara få tiden bekräftad. Landstinget Västmanland hjälper dessvärre mig inte, trots att jag har eskalerande problem, så det blir till att satsa alla mina besparingar. Jag hoppas så att det ska ordna sig till det bästa, för så här kan jag inte må.

Svar: Bra att du tar tag i det själv... för som du säger.. så här kan du inte må.. stort lycka till.. kram :)
Esmaralda

48 Jen.:

skriven

Tack för svar Esmaralda.

49 Skorpan:

skriven

Inte ens bloggarna pallar för hettan o fukten ;).
Kram Skorpan

Svar: Nä... eller hur !! Kram :)
Esmaralda

50 Cecilia:

skriven

Hej Ez!
En liten fundering, ska jag bara köra på? Blir resultatet bra? Kramar

Svar: Stanna upp o stäm av lite ... kram :)
Esmaralda

51 Catarina:

skriven

Huvudet mitt på spiken 💪 så klokt o vettigt tänkt!! Finns det nåt värre än självutnämnda hjälpare som kör över en med sina idéer o värderingar när man är som sårbarast. Allt man behöver i en sån situation kan vara bara att någon lyssnar o ger sin synvinkel o gärna ett praktiskt handtag.
Det här året har varit ett jättetufft år, jag undrar om det ser ut att vända till denna höst..? Skulle verkligen vilja träffa kärleken som är rätt för mig, det kräver en hel del mod men jag tror jag är redo nu. Tack för svar ❤️ Kram

52 Blå:

skriven

Hej Esmaralda!
Vad tror du,
Blir jag tillbaka med honom en stund?
Hur stor är möjligheten att vi skaffar ett till gemensamt barn med varandra?
Kram

53 Sia:

skriven

Hej Esmaralda.
Hur tänker han,
Kommer han att fortsätta med henne som ”vanligt”?
Kram

54 M:

skriven

Hej
Blir lite kluven emellanåt.
Han säger jag är hans tjej och vi ska leva ihop resten av livet. Vi tycker om varandra otroligt mycket.
Men när alkohol kommer in i bilden så talar han om för mig vad dålig jag är och blir ofta irtiterad på mig och säger att jag nog inte är rätt tjej för han ändå. Och pratar om när vi har skilt oss och han träffat sin drömtjej mm mm.
Inget roligt att höra direkt och jag får inga vettiga svar heller på varför..
Vad tycker han egentligen?
Hur ser du oss i framtiden?
Kram

Svar: Han ska helt inte alls dricka alkohol.. han kan inte hantera det och det kravet måste du ha... kram
Esmaralda

55 Moj:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du någon risk att jag blir besviken?
Går det åt det håll jag önskar eller kan det bli precis tvärtom?
Kram

56 CA:

skriven

Hej
Möter ofta i mitt arbete att det finns någon som vet bättre än den som behöver hjälp genom oss.
Dom förstår inte hur fel det kan bli.
Kram

57 A:

skriven

Har gått långa promenader på två timmar fram till stan + två timmar hem puh det känns i benen nu:)

Ser du något kring hösten för mig?
kram


Svar: Det var en rejäl promenad.. !! Hösten bär med sig förändring som du bör bejaka.. kram
Esmaralda

58 Hönan:

skriven

Hade en sån märklig dröm inatt. Vaknade nog tre gånger under drömmen men kom alltid tillbaka till samma dröm. Började med att jag skulle ut och äta middag själv. Väldigt fin designad meny kommer jag ihåg. Sen blev jag plötsligt vän med två tjejer. Kändes verkligen som genuin vänskap. Tror jag befinner mig i NY hela drömmen. Nästa sekvens är att vi är i en sal, tror jag är på en polisskola. Vi ska skjuta varandra och sen själva bli skjutna. Känner i hela kroppen att det inte är något jag vill göra. Går ut ur salen till trapphuset. Där sitter en kille och röker. Jag börjar gråta och säger att jag inte vill skjuta någon. Han säger att jag inte måste skjuta om jag hittar någon kille att gå på dejt med. Sen är det plötsligt massor av människor där. Han är där. Märker hur jag ignorerar vad han säger, lite samma tendenser som jag har i verkliga livet. Nästa sekvens är att vi sitter ute på en altan utanför tjejernas sovsal. Ser tre streck på himlen som jag sen ser är stora flygplan. Ser den ena göra en tvär sväng och tänker att den flyger in för landning. Men sen ser jag hur den vänder nosen rakt ner mot marken och störtar ner och det blir ett stort grått moln. Sen kraschar det andra planet i en skog och det tredje ner i havet. Ser planet flyta upp till ytan och sen tror jag att jag ser bakdelen från ett annat plan bredvid en flytande kub med en tjej i badrock och en man bredvid. Tror många delar kommer från tankar jag haft de senaste dagarna, men var så märkligt att jag kom tillbaka till samma dröm gång på gång så undrar om det finns något budskap att hämta från drömmen?

Kram

Svar: Budskapet handlar om förändring... även om det kanske inte tycks så... så är det en positivt dröm.. kram :)
Esmaralda

59 Kiara:

skriven

Kära Es!
Av nyfikenhet så undrar jag om det blir ett stort 50 års kalas för mig? Kommer någon från min släkt? Hoppas på svar! Kram Kiara 💗

60 M:

skriven

Hej
Tack för svar.
Så det har bara med alkoholen att göra? Inte mig o oss?

Kram

61 Hönan:

skriven

Tack för svar :) positiv hade jag då inte tolkat den som, så det var ju skönt att höra.

Nu håller jag på att packa inför vandringen, iklädd vandringskängor och trosor. Snygg kombo haha! Tack och lov ska det vara lite svalare där uppe. Ser du någon varning med kring vandringen eller något att tänka på?

Kram

62 Hönan:

skriven

Tack för svar :) positiv hade jag då inte tolkat den som, så det var ju skönt att höra.

Nu håller jag på att packa inför vandringen, iklädd vandringskängor och trosor. Snygg kombo haha! Tack och lov ska det vara lite svalare där uppe. Ser du någon varning med kring vandringen eller något att tänka på?

Kram

Svar: Konditionsmässigt lite påfrestande men inte värre än att du fixar det.. kram :;)
Esmaralda

63 Erika:

skriven

Hej! Tror du att det går bra att barnvakta min brorsdotter imorn? Är lite nervös.

Svar: Visst går det bra.. kram
Esmaralda

64 Ghostwriter :

skriven

Får jag bostaden jag sökt till? Och går det snabbare än tänkt att få besked?

Undrar också om de blir bra att hyra ut nuvarande tills dess, till de personer jag tänker på?




Håll tummarna för mig.



Kram



Ps: För över 1 år sedan spådde du mig att jag kommer resa med en kompis. Det har funnits 2 tillfällen som aldrig blev av.

Men sen nu ska jag äntligen resa och kommer resa med en vän jag inte träffat på massvis av år. Helt fantastiskt!






Svar: Vad roligt :) Det gläder mig med resan ! Chansen till bostaden ligger på runt 35-40 %.. kram
Esmaralda

65 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du en flytt blir av för mig under i år eller under nästa år?
Blir det samboskap i år eller nästa för mig?
Kram

66 Fanny2:

skriven

Många kloka råd... Själv har jag haft problem med att jag ibland själv inte mår så bra när andra gärna vill ha hjälp eller vill ha någon som lyssnar. Har lärt mig att ta hand om mig själv först innan jag kan hjälpa andra... Sätta gränser ska man göra för att slippa det där hundhuvudet... Jag har blivit så oerhört trött av att jämt bara träffa nya människor som mår dåligt och inte bidrar med någon positiv energi.

Ser att blogg.se har problem igen... Var inloggad som någon nyss på kommentarsfältet och det är läskigt. Hoppas de fixar det säkerhetsfelet!

Tänk att juli nästan är slut... Snart är det höst men först härliga augusti. Ser du om min augustimånad har någon rolig överraskning? Jag kommer ta ledigt ett tag efter en massa jobb hela sommaren och längtar. En flirt eller en kortare resa skulle vara härligt just nu... Eller kanske livemusik men jag hittar inga artister jag vill se.

Kram

Svar: Ja det är tröttsamt med de här felen på blogg.se.... planera in en resa.. det känns bra.. kram
Esmaralda

67 Ns:

skriven

Hej Esmaralda.
Funderar på att fråga honom rakt ut om det finns en chans för oss.
Finns det en risk att jag blir besviken?
Kan jag hamna hos honom under en tid?
Kram

68 U:

skriven

Hej Esmaralda.
Provar fråga detta igen, hoppas du ser något,
Kommer han fortsätta mes henne som ”vanligt”?
Är det dem två framöver?
Kram

69 Smulan :

skriven

Hej i värmen.
Kommer sonen att få någon medicinering?

Svar: Blir det inte nu så blir det säkerligen lite senare.. kram
Esmaralda

70 Virrhönan:

skriven

Jag försöker lyssna och vara till hands om någon behöver mej men jag håller även distans, vill inte bli för involverad i andras problem. Själv hade jag behövt någon att prata och ventilera med, det saknar jag...
Idag hände en liten olycka, jag åkte bakom en moppe med 2personer. Vi närmade oss en skarp kurva och jag hann tänka att moppen kommer välta...och vips så släppte fästet och den välte mycket riktigt. Dom körde inte fort men den som satt bakom hann ändå flyga och slå i backen. Allt gick bra nu och tjejen bakom fick lite skrapsår och blev lite skärrad. Inte första gången jag ser saker som kommer hända, lite märklig känsla.
Kram💕

Svar: Ja, det känns märkligt men det är god gåva du har.. kram :)
Esmaralda

71 Anki:

skriven

Goéftermiddag Es

Hade miljöinspektör på besök...en anonym anmälan hade kommit in om tömmning av toatanken..(min kära hundhatande grannes påhitt..)....Vilket vi kunde konstatera att det inte gjorts...MEN det var med en inspektör till som fotade allt på tomten och sa att det även fanns en anmälan om miljöfarlig nedskräpning...vilket inte framkom av brevet jag fick tidigare...
Så det jag oroar mig för nu är det med skräpet Fick ju ingen förvarning om denna inspektion Har ju lite maskiner står efter Björn som hon lyfte på osv och batterierna vid garaget fick man inte ha tydligen osv...
Hererregud ska man bli bötfäld för skräp på tomten nu ?
Inspektören medgav att jag kunde neka fotografering. då jag inte fått info om ärendet....men det kändes fel Har jag givit med mig för lätt nu skulle jag nekat och hon fått göra ett eget ärende ?

Blir det efterspel tro ?

Kram Anki

Svar: Nej jag tror inte något allvarligt kommer att hända vidare.. men förstår ju att det är obehagligt.. kram :)
Esmaralda

72 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda! Nu har jag fattat mitt beslut angående jobbet i Etiopien och det är med tungt hjärta jag kommer att tacka nej. Den krassa sanningen är att jag helt enkelt inte kommer att ha råd. Och det finns för många MEN.

Jag är så trött och utmattad ännu, inte frisk från min utmattningsdepression. Jag är rädd att jag inte kommer att orka och klara av nya jobbet. Jag är rädd att åka iväg helt ensam med ett litet barn till ett land som Etiopien. En massa rädslor har jag. Och sen kommer praktiska orsaker till, som att hyra boende är väldigt dyrt och skolor och förskolor är så väldigt dyra.

Men ledsamt känns det. Nu är jag bara så trött och tom. Och livrädd att fastna här på nuvarande tunga jobbet. Kram

Svar: Bra, då har du fattat ett beslut.. luta dig på det och se framåt mot nya och andra jobb istället för att sörj det du inte kunde ta... kram :)
Esmaralda

73 Boudica:

skriven

Att folk försöker hjälpa mig genom att tycka att eftersom det är så de tänker och tror så ska det per automatik bli till hjälp till mig. Det har jag erfarenhet av! Och ja jag känner att jag bara vill springa ifrån när de försöker "hjälpa" mig.
Växte upp med en sjukdom som gjorde att jag var utanför, vilket medförde att folk började hjälpa med det ena och andra. Blev typ bortskämd, nu när jag är vuxen så fortsätter folk att hjälpa mig med allt, medans jag nästan allergisk, men herregud jag kan ju själv! Här vill man inte ha allt serverat på silverfat ;) Men lite kaffe vore ju bra om nån gjorde mig! ;D

Sen till jobbet idag, pga sen buss...
Efter tåget så är det en kvarts gåväg. Men så märkligt det var denna morgon. Jag kommer sällan sent. Men det var märkligt.
Jag fick tanken "vilken tur att någon plockar upp mig"
Och strax efter så hör jag någon bakom ropar efter mig. Ja jag blev upplockad och kom inte så farligt sent.

Denna lilla önskan gick i uppfyllelse, men jag har många lite större önskningar. Ser det ut som någon av dem uppfylls rätt så snart? ;)

Kram!

Svar: Ja, det är mer än denna önskan som kommer bli uppfylld.. kram :)
Esmaralda

74 Anonym:

skriven

Hej! Det känns som att jag står och stampar i ett vägskäl i livet just nu. Min sambo och min relation har börjat vissna efter många år tillsammanfs. Finns det nåt kvar att arbeta på i vår relation eller är vi klara med varandra?

Svar: Ta ett sista tag tillsammans och stäm sedan av.. kram
Esmaralda

75 Sandra :

skriven

Hej! Det känns som att jag står och stampar i ett vägskäl i livet just nu. Min sambo och min relation har börjat vissna efter många år tillsammanfs. Finns det nåt kvar att arbeta på i vår relation eller är vi klara med varandra?

76 Mackan:

skriven

Hej Es

Ser du vilken årstid jag möter min blivande eller hur vi möts?
kram

77 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Går förskolepersonalen att lita på? Blev plötsligt jättenojjig. Vet inte varför.
Tack! Kram

Svar: Jag ser ingen direkt fara.. kram
Esmaralda

78 Elisa:

skriven

Hej!
Har du tips på hur jag kan få bättre relation med kollegorna?
Kram

79 Mua:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du om flytten till Örebro närmar sig?
Gör jag dem själv? Eller i eller till samboskap när den flytten blir av?
Kram

80 Mee:

skriven

Hej Es

Ser du någon glädjande nyhet för mig snart?
kram

81 Hönan:

skriven

Va bra! Tack för ditt svar återigen. Kroppen har inte varit helt i balans de senaste dagarna, därför jag undrade. Men då ska jag se till att mitt envisa psyke får styra så att jag tar mig igenom detta.

Tack för allt du gör för oss, alla svaren du ger. Kan inte tala för alla, men kan säga att för min del så är det sååååå uppskattat och en sån trygghet i livet. Du är underbar och bäst Esmaralda. Och jag hoppas och tror att du redan vet det, men det skadar ju aldrig med en påminnelse <3

Kram

82 Gabriella:

skriven

Tänkvärt, som alltid.

Dottern ska ut och resa helt ensam tillbåde London och Paris alldeles snart.

Kommer allt att gå bra för henne?

Svar: Jadå, det kommer gå bra.. kram
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: