Mon Cherie......

Min mammas  morbror Nils var en speciell man.

Väldigt  egen och odd… gammal  ungkarl och  varenda jul gav han mig en ask körsbärspraliner..  som var det enda godis jag inte gillade.

Alla kallade vi honom morbror Nils.

 

Han flyttade från sin gård till lägenhet och så trillade han i trappan och bröt benet.

Eftersom jag var mammaledig och den ende som hade tid.. så  föll det på min lott att köra hem till honom med middag varje dag.

Jag lagade bara en portion extra så det var ju inget besvär

 

Varje gång envisades han att betala mig… en rejäl summa .

Pengar var ingen bristvara för honom men däremot för mig så jag tackade glatt och tog emot. 

Morbror Nils älskade att få hemlagad mat till dörren varje dag och jag  älskade ersättningen så vi liksom bara fortsatte och låtsades inte om att benet läkte och att han mycket väl själv skulle kunna greja sin mat. 

Eller rättare sagt, steka sitt fläsk för det var det enda han åt.   Stekt rökt fläsk och potäter.

 

Vårt arrangemang höll i sig under hela min barnledighet - i allra bästa samförstånd.

Så flyttade jag till Göteborg för att plugga socialantropologi.

En tidig morgon  innan det var riktigt ljust cyklade jag till universitetet.

Jag hade köpt en gammal damcykel på loppis.

På den tiden bodde jag på Linnégatan och  när jag kom till Järntorget såg jag en lång hukad figur som stretade fram i blåsten. 

Herregud vad  det liknade morbror Nils !

Jag sakta in och mannen vände sig mot mig

Han stannade och såg rakt på mig – och det VAR morbror Nils.

Nu ska ni veta att denna  man aldrig rest nånstans i hela sitt liv förutom en gång till Tyskland och då var det mamma som tog med honom.

Han höjde handen och vinkade och log brett.

Han verkade inte alls odd längre utan alldeles vanlig och jag såg att han hade den svarta täckjackan på sig som han en gång fått i julklapp men som vi fått lämna tillbaka eftersom han inte redde ut att knäppa med dragkedjan.  

Jag visste att jag inte skulle stanna – då skulle han bara tona bort.

 

Så jag trampade sakta förbi honom och sade farväl, väl medveten om att han rest hem till Alltet.  

Tack mormor Nils för att du kom och berättade, och hälsa till mormor,  tjoade jag och Nils nickade och log brett.

Samma kväll ringde mamma… och berättade att morbror Nils hastigt insjuknat och avlidit på väg till sjukhuset

Det är inte alls ovanligt att vi får tecken från de som precis gått över… som ett slags farväl.. och detta  kan också  de som inte är mediala uppleva.

Ibland tydligt och klart och ibland är det mer som en känsla i kroppen

 Kram & kärlek

 

 

 

IDAG ÄR DET ULLRAREDSDAGEN för mej och Nettan så jag kan inte besvara några frågor.  
1 Helena Ir:

skriven

En gång har jag upplevt detta..när min mormor dog så var jag på besök hos en väninna..på sena kvällen såg jag ett ljust sken ute i hallen från där jag låg och skulle sova..jag förstod att det hade med min mormor att göra..så kände jag. Samtidigt hade min syster haft en upplevelse av en stor trötthet som kom över henne..och även hon förstod att det haft med vår mormors bortgång att göra..Hon var nämligen väldigt älskad av oss .. vår fina mormor..

Men så tydligt som din morbror Nils fick vi inte vårt farväl..
Det behöver man nog vara mer medial för..

Ha det så bra..på er Ullared resa ..

Kram :)

2 DD:

skriven

Ha så kul Es! 😊🌸

3 Zita :

skriven

Hej! Esmaralda tror du dagen blir bea ska hålla utbildning ? Outright som vanligt kram 😃☀️☀️☀️

4 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Så fint gjort av dig ,ensamstående och allt .
Gud vilken längtan efter rökt sidfläsk jag fick nu ;-) Det handlade vi av potatis-Jonas i vårsta när det begav sig...man köpte en hel sida rökt sidfläsk på den tiden ...tyvärr är han borta sen många år.

Ha en försiktig resa till Ullared <3

Hälsa goa Nettan så mycket <3

Kram Anki med flock

5 Helena Ir:

skriven

Läste din kommentar Monica (67) om hur bland annat din skoltid varit..till dig vill jag skicka en STOR varm kram!

6 Livsturisten:

skriven

Känns nåt väldigt varmt o gott över det inlägget. Härligt.

Nåt märkligt men ändå inte hände i helgen. Satt o gjorde vad jag nu gjorde o plötsligt tänker jag på sonen o hans mormor med en himla varm kärlek o beslutade mig för att senare säga åt honom att hölsa på henne. Bara nån minut efter kommer han hem o har då varit hos mormor!!

Sällan åker han dit utan ärende eller mig så hon blev ju överlycklig. O tänk jag visste ju det fast jag inte visste...hehe.

Varit en del såna händelser nu..att jag vet fast jag inte vet o så blir det så..kul o trist beroende på förstås.

Försöker få nån sån känsla över den 5e dec men det går ju inte...så vad tror du? Borde jag göra enligt planen eller låta bli..eller hur ska jag liksom tänka kring den dagen?

Kram o ha det gott!

7 Hönan:

skriven

Tack för ditt svar igår! :) <3

Hoppas du och Nettan får en härlig dag tillsammans och kommer hem med lite fynd :)

Kram

8 Mimmie:

skriven

Jag får bara kontakt i mina drömmar och det gillar jag . Jag är en väldigt känslig själ och är rädd av mig och skulle aldrig klarar av att se eller höra andar i verkliheten,då skulle jag inte kunna sova om nätterna eller vara i lägeneheten överhuvedtaget.

Ser du om jag har någon speciell hälsning i från alltet?
kram

9 Mimmie:

skriven

Hoppsan såg nu den gula texten att du är i ullared.Hur kunde jag missa den? Har det nu så underbart i ullared med nettan:)vad jag längtar att åka dit igen fast jag var där i år:)
kram:)

10 Michaela:

skriven

Have fun och hälsa Nettan!!❤

11 Frida:

skriven

Hoppas ni har det kul. 😊 Alltid skoj titta på folk ...handla lite och äta gott. Jag borde också ta mig en tur dit snart. 😁😁

💛💜💛 kramar

12 Anna E:

skriven

Hur ska jag tackla mitt kärleksliv? Lämna? Behålla? Vem? Vad vill min gamla vs den nygamla?

13 Veronica:

skriven

Vad ska jag göra med min sambo? Och vad ska jag göra med min internetflört?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: