Nya favoriten....

I dag tänkte jag att vi kunde byta lite favoritrecept med varann !
 
Sen  jag fick min efterlängtade stora  Le Creuset  gryta så har långkoken duggat tätt !
 
 
Jag vill dela med mig av min nya favorit
 
GREKISKT LÅNGKOK I UGN
 
Det är ju så himla enkelt att laga eftersom det puttrar på och sköter sig själv i ugnen.
 
På fredag kommer ryska syster och detta är vad jag ska bjuda på då !
 
 
 

6 PORTIONER

 1.5 kg högrev

 1 msk flingsalt

 1 tsk svartpeppar

 2 msk olivolja

 800 g krossade tomater

 3 msk koncentrerad kalvfond

 2 gula lökar, i klyftor

 5 vitlöksklyftor, skivade

 1 röd chili, strimlad

 2 kanelstänger

 3 lagerblad

 0.5 msk spiskummin

 0.5 msk mald koriander

( fast jag brukar ta typ dubbelt så mycket av alla kryddor -  men det är ju jag det )

 
  1.  

    Sätt ugnen på 130 grader

    Salta och peppra köttet och bryn det runtom i en stekpanna med olja

    Sedan blandar du krossade tomater med resten av ingredienserna i en panna eller ugnsform och

    lägger ner köttet i såsen.  Täck med aluminiumfolie

    Tillaga mitt i ugnen 5-6 timmar

    När köttet är klart ska det gå att dela med gaffel

    Servera med potatis eller ris.

    Jag har bytt ut köttet mot lamm och det går precis lika bra.

Hur enkelt som helst och hur gott som helst... jag lovar !!
 
Nu är jag nyfiken på ditt favorecept !!
 
Kram & kärlek 💗

 


1 AnnaK:

skriven

Det lätt gott och enkelt! Ska provas någon gång. Har själv en matlagningssvacka. Så less på att laga och äta min egen mat. Blir sällan och aldrig bortbjuden på mat heller. Inte ens till föräldrarna. De är väl less på att umgås när de har vuxna barn inkvarterade.

Så människan gillar mig verkligen? Känns som så trevligt. Är vi flera i ett rum så är det ju i regel mig han pratar med. Min kollega hade nog lite rätt när hon hintat att han verkar fattat tycke för mig.

Kram 🤗

2 HuldaMaräng:

skriven

Gomorron!
Jag läste nu om födelsedagen igår. Kära hjärtanes att ninorkadebmed middag och tårta också! Jag hade varit full som en spruta!! 😂 Fast så är jag ju lättpåverkad också.. När jag bodde i stan fanns en krog i en källare där man hade allsång på lite ölfestivalvis, det var rajdirajtanstämning och ibland var det maskeradkvällar. En gång hade jag så kort kjol i min utklädnad att karlarna visslade när jag gick nerför trappen. Det var läääängesen :)

Min familj gillar min mat men vi gör aldrig så festliga långkok utom köttsoppa och kalops 😂 Men min mamma gjorde en rätt till fest som inte gick av för hackor. Hon fräste fläskfilé-skivor, la en skiva leverpastej emellan två skivor och rullade en baconskiva runt och så in i ugnen tills det var klart. Sen serverade hon potatisgratäng och någon slags sallad till och du må tro att det inte fanns rester kvar till dagen efter, och det var inte för att hon gjort för lite..

Nu på morgonen sitter jag och pratar med Tara. Hon känns levande idag. Kör hon sista rycket nu? Kan jag hjälpa henne i så fall? Jag vill inte förlora henne och vill hålla henne vid liv så länge det går!

Ha en fin dag!!

Svar: Tara är levande... hon känns riktigt stark.. passa på att prata med henne... kram :)
Esmaralda

3 Susan:

skriven

I min gamla gjutjärnsgryta från Kockums har jag fått dille på ”one pot pasta” ....pasta o kylskåpsrensning👍🏼

Har lite funderingar på ögonoperation för att slippa glasögonen som hängt på nästippen i snart 50 år..... vad tror du om det🤔🤓

Kram

Svar: Det bästa recept som finns :) En ögonoperation hade blivit bra för dig.. kram :)
Esmaralda

4 Fina:

skriven

Hej Es! Har han fantiserat om mig intimt och sexuellt? Är han tänd på mig?

Svar: Han har tänkt tanken absolut.. kram :)
Esmaralda

5 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
Tack för ett smaskigt recept.

Jag ska fundera lite på det om jag har något bra recept att dela med mig av.

Esmaralda.
Du såg att jag kunde bli själv en tid till. Ser du hur lång tid den tiden handlar om? Är jag själv en längre tid till?
Mer än ett år?
Kram

6 Misstjejen:

skriven

Hej

När kommer andra var snälla mot mig igen och har respektera för mig. Jag känner mig ju utanför även dom förstår inte vad jag känner för det. När ska dom var seriös och tänkt på mig också.

Trötta på såna kristisk, vill var själv att möte med mig och utanför.

Hur ska jag gör åt det för dom ska förstår mig?

Jag vet inte om det blir bättre...

Svar: Du får tala om hur du känner.. var tydligt men tolka inte negativt, en svår balans.. kram :)
Esmaralda

7 Rebecca:

skriven

Finns det någon i min närhet som tyckrt jag är attraktiv och tittar extra på mig? :) har frågat förut men nu har ju omgivningen ändrats :) kram

8 EPM :

skriven

Godmorgon!
Brukar göra samma men efter eget påhitt, brukar dock använda Lammhals oh lammskivor och låta köttet koka av benen men låta benen vara kvar i.

Har en ny favvis nu; sloppy Joe. Gjorde det för nån vecka sedan och kidsen (ffa dottern) blev banans. Köttfärs, lök, grön paprika, vitlök, worcestersås, farinsocker, chilisås, salt och peppar, soja, fond. Serveras i hamburgerbröd med jalapeños och sriracha.

Så, nu måste jag upp och ta mig till skolan
Ser du om något om min dag?

Kram

Svar: Vad gott det låter..ska prövas ! Det ser ut som om din dag blir helt okey.. kram :)
Esmaralda

9 Lunora:

skriven

Hej!
Jag blir så trött på mina känslor. Jag har varit singel länge och varje gång jag dejtar någon så känns det till en början bra, men när jag känner att han vill att det ska bli lite mer allvar får jag panik. Jag tänker att jag behöver ge det lite tid, men min magkänsla säger att detta inte är rätt. Jag får dåligt samvete att jag "lurar" honom.
Tänker att jag bara kan njuta av att umgås med en trevlig person, men det går inte.
Kommer jag/ kan jag känna rätt någon gång inom överskådlig tid?
Ha en fin dag!
Kram

Svar: Du ska lita till din magkänsla och bara dejta tills du känner att nej, det rätta känslorna får jag inte.. och det är inte som att luras ! Du möter den som är rätt... det kommer... men det kan dröja en tid till.. kram :)
Esmaralda

10 Skorpan:

skriven

Enkelt o gotg, finns det något bättre? Näe... Själv lagar jag pulled pirk i stekpåse, grisnacke som saltas o kryddas enligt smak, lök o vitlök i klyftor, lite varren till, n med påsen i 125 grader o ca tre timmar, eller mer om man så tycker, ja sen är eet bara att "dra" ;). Gott i tortilla eller hamburgare, mos är inte heller fel..

Jäklar att jag sover illa om nätterna. Är det jobbstress eller är det något annat Es? Vaken nån timme på natten o somnar just då klockan börjar pipa. Så trött att jag måste sova lite till o sen kommer jag sent till jobbet och, och.. Usch att jag led att inte få sova. Nu gäller det att hasta sig iväg till jobbet..
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Pulled pork.. så gott !! Sömnproblemen kommer sig av stress... kanske du ska meditera lite för att hitta rätt balans.. kram :)
Esmaralda

11 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du för mig en flytta eller bli Sambo i år?
Kram

Svar: Det blir en flytt och det blir samboskap men jag ser inte i vilken ordning det kommer.. kram
Esmaralda

12 CA:

skriven

Hej
Jag gillar kalops, det ska jag laga på lördag, till herrbesöket
Det är högrev i bitar, lagerblad, svart-,vit-,kryddpepparkorn, lök, morötter . koka 2 timmar eller mer på svag värme sen reder av lite ska vara såsigt samt allra sist lite soja, sojan ska vara sist annars blir morötterna också bruna

Svar: Tackar :) Ja, kalops är jättegott !! Kram :)
Esmaralda

13 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, tack för recept. De där grytorna är magiska att laga mat i. Retro orangea eller en ny med vit emalj spelar ingen roll. Kommer läkaren fråga om en dejt när jag kommer hem ? Tror han fick en helt annan bild av mig igår eller hur...
Någon sista varning eller något jag ska tänka på inför resan? Blir det sol och värme ? Det värsta jag vet är att behöva sätta på mig långbyxor på kvällarna.
Kram
💗💗💗

14 Ghostwriter:

skriven

Kan du se om jag får lägenhet via byte eller behöver jag hyra i andra hand först? (Eller får jag kanske erbjudande via sidan jag blev medlem på direkt via hyresvärden?)

Tacksam för svar, kram!


15 DD:

skriven

Låter jätte gott!😊

Hur ser februari ut för mig?
Kram

16 humlan:

skriven

Hej och god morgon i denna kyla!
Vill ha värme,fågelkvitter och vårblommor nu....

Jag vill flytta till stadslivet med människor omkring mig.
Ser du en flytt snart?

Svar: Ja en flytt kommer.. kram :)
Esmaralda

17 Svenne-magen:

skriven

Grytornas ”Rolls-royce” 🌟✨👌
Och jag är som du:
Pepprar ner tredubbelt med kryddor !!
Inget fjösdrag med enbart salt o peppar här inte :-)

Tackar så hjärtligt för receptet.
Det ska testas !

Blev lite fundersam o osäker av din ”varning” igår..
Att bostadsrätten i mina tankar kunde kosta på och gå ut över annat..
Det vill jag såklart inte.
Även hittat en lite större i Kviberg som oxå är ett nybygge.
Några tusen över budget men oxå rymligare o en bättre investering för framtiden.
Är känslan bättre med denna eller får du varningar?

Kram!

Svar: Exakt så.. rejält med kryddor ska det vara !! Jag får inga allvarliga varningar kring någon av dem... du kan hantera din ekonomi.. så du ska köpa det du VILL köpa när du räknar på det och vet att du fixar det.. då blir det som bäst... kram :)
Esmaralda

18 Fina:

skriven

Hej Es! Minns han den gången då det bara var han o jag o vi satt och tittade varandra djupt i ögonen, länge, länge, ingendera sa något, det behövdes inte, han log mot mig så varmt och så mitt hjärta nästan stannade, luften var helt elektrisk, helt magiskt ögonblick, minns han den stunden? Kram

19 Dunegull:

skriven

Jag boka resan. Åker om en måndad, en vecka till Egypten med en kompis. Jag vet att de inte har bästa kvinnosynen där men jag hoppas det kan blir bra ändå? Vi ska mest vila upp oss, snorka och förhoppningsvis få lite sol på oss. Tror du vi har kul tillsammans? Har aldrigt rest tidigare med henne.
Kram

20 Anna E:

skriven

Är vi ihop eller inte enligt han? Vad planerar han i framtiden? Finns jag med i hans planer? Har han bestämt sig?

21 Milla:

skriven

Är den bra? Vill också köpa en liknande samt en sådan där slow cooker. Behöver tips om en bra stekpanna, helst gjutjärn
Min dotter är arg igen för att jag bad henne sänka volym på prat m kompis på högtalartelefon i går kl 22. Var sjuk o ville sova. Manipuleras hon av pappan? Blir det bättre ?

Svar: Sätt ner foten tydligt och gör klart vad som inte är acceptabelt.. kram :)
Esmaralda

22 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Har ju en gryta jag gör pulled pork i ska prova denna variant !
Enkelt = ankimiddag

Är ju ingen kock ...började "laga" mat vid 54 års ålder Var bortskämd med Björns matlagning i 28 år Jag vet inte varför kvinnor ska skämmas när män alltid kommer till dukat bord Det var så vi hade uppdelat Jag skötte markservicen ,han maten .Vilket passade mig utmärkt då jag är uppväxt med en "konservburksmamma " som på sin höjd fixade finsk korvsoppa...

Har naturligtvis ingen "paradrätt" men Picnicbog i ugn är enkelt och sköter sig själv ;-)
Ugnen på 160 Morötter ,lök,purjo i botten på plåten Jag gör en "marinad" på honung ,soja och ketschup där pressar jag i två vitlökar .
Penslar bogen med detta sköljer ur skålen med vatten vilket jag häller på plåten blir bra grund för såsen.
Sen in i ugnen ca 2 tim för 1,5 kg
Såsen gör jag när potatisen är på och smaksätter med det avsilade från steken....

Varannandagsväder igår + 2 idag -10.9

Kram Anki med flock


Svar: Man tackar för recept.. :) Kram :)
Esmaralda

23 Jennie:

skriven

Godmorgon!
Längtar så efter närhet och kramar och sex. Snart har jag glömt hur det känns. Känns som att man missar det bästa med livet.

Hur stor är chansen att jag möter någon snygg man som vill ha mig inom närmaste tiden?

Min kokkonst är inget vidare så jag gör alla en tjänst genom att inte skriva ut något recept här! 😁

Ha en fin onsdag! Kramar

Ps. Chansen till mysig dejt på Alla hjärtans dag är väl så gott som obefintlig? Kram

Svar: Du möter en man som det blir åka av med... din soulmate ser jag ju att du möter.. och om det dröjer så kommer någon annan innan dess.. gör dig dateable så gott du kan.. kram :)
Esmaralda

24 Mimis:

skriven

Hej!

Ser väldigt gott ut men jag är inte mycket för kött men älskar fisk särskilt lax.

Kan du se vilken typ av jobb jag ska satsa på att försöka få?? Blir tokig snart av att gå arbetslös. Kan inte fortsätta så här.

Kram

Svar: Fisk är gott.. kött är gott... hummer är gott... det är mitt problem.. jag tycker ALLT är gott ! Du ska söka allt det som du känner att du hyfsat kan hantera.. bara sök och sen när du fått jobb kan du söka dig vidare i lugn o ro.. kram :)
Esmaralda

25 HJälp:

skriven

Hej!

Hör universum mina böner om hjälp?

Kram

Svar: Ja, universum hör.. absolut och kommer dig till hjälp men allt kan universum inte fixa.. ofta ges vi människor energi så vi kan reda ut det vi behöver.. kram :)
Esmaralda

26 ThereseC:

skriven

Hej Es!
Vad gott det låter 👍.
Jag är äntligen framme på Gran Canaria efter mycket om och men 🎉.
Min väska är ännu inte framme men jag fick låna ihop löparkläder av de andra och var med uppe i bergen igår och sprang 😀👍.
Det var fantastiskt ☺️.
Kram ThereseC ❤️

Svar: Skönt att du är framme.. och blir det strul med flyg så brukar det strula med väskan också.. jag har varit med om samma sak när jag fått övernatta pga flygförseningar.. att väskan inte varit med... så irriterande. Men nu har d i alla fall varit uppe i bergen och sprungit.. härligt :) Tänk på att du får ersättning om du snabbt behöver köpa ngt nytt ! Kram :)
Esmaralda

27 Hon:

skriven

Hej!
Var det något övernaturligt som skedde igår då glaset lätt rördes till?
Kram

Svar: Ja, så ser det faktiskt ut.. kram
Esmaralda

28 Hopplöst:

skriven

Hej Esmaralda!

Ljusnar det snart i mitt hopplösa liv?? är i alla fall glad att jag inte har något jobb att gå till just idag. Det är sanslöst kallt 30- !!

Kram

Svar: det ljusnar och herregud så kallt...då kan man väl knappt ens gå ut ? Kram :)
Esmaralda

29 Linda:

skriven

Åh så gott det låter! Jag har slängt längtansfulla blickar till någon typ av "långkoksgryta" :) Skulle vara perfekt att slänga i grytan på morgonen, plocka ut på eftermiddagen, då det ofta är tight med tid att springa mellan hobbyer och sånt. För att inte tala om att sätta tänderna i ett mört härligt kött, som faller sönder och smälter i munnen, Mmmmm!

Ha en bra dag alla!

Svar: Japp... pröva ska du får en härlig smakupplevelse.. kram :)
Esmaralda

30 Solen:

skriven

Det lär ju hur gott som helst!
Kanel var ju lite annorlunda...det använder jag bara i bullar.
Ha en bra dag! ☀️

Svar: Kanelsmaken smälter liksom in i det andra på allra bästa sätt.. kram :)
Esmaralda

31 Ensam:

skriven

Hej!

Om jag börjar att gå ut mera på stan istället för att sitta hemma på dagarna. Kan det leda till någonting bra som ev. leder in mig på rätt väg här i livet??

Kram

Svar: Ja absolut.. kram
Esmaralda

32 Lisa:

skriven

Hej,
Ser det bra ut att fortsätta bo/jobba här i staden?
Kram

33 Månskenet:

skriven

Oj va kul med långkok verkar det som, måste testa! Jag älskar soppor, de kan också få puttra själva en stund bara man plockar i lite vartefter enligt koktid, men ändå mera att passa än att slänga i allt på en o samma gång.

En fråga, jag har ju tjatat om min försvunna katt - kommer det att fungera med mina andra djur om jag tar hand om just en speciell katt som man hittat nånstans en bit härifrån? Eller blir det tokigt med hund o övriga katter? ...om hon ger ifrån sej den, vill säga, hon som efterlyst ägaren o matar den främmande katten... (Känns som ett litet ynkligt världsligt problem bland alla stora livsfrågor du får, sorry)

34 Fina:

skriven

Hej Es! Minns han den gången då det bara var han o jag o vi satt och tittade varandra djupt i ögonen, länge, länge, ingendera sa något, det behövdes inte, han log mot mig så varmt och så mitt hjärta nästan stannade, luften var helt elektrisk, helt magiskt ögonblick, minns han den stunden? Kram

35 Anna E:

skriven



Vad tänker han, är vi ihop tycker han? Har han bestämt sig? Älskar han mig?

36 Anonym:

skriven

Tack för svar häromdagen Esmeralda. Tror min mamma vet att jag blev ledsen och att jag tycker det är bedrövligt att min bror är så egoistisk med att inte betala något hemma. Tror inte hon förstår mig riktigt eller gjorde hon det ? Känner mig besviken på henne kanske för att jag älskar henne så mycket.
Kram

Svar: Hon blir lite olyckligt när det ställs på sin spets sådär.. hon älskar både dig och din bror och vill inte slitas emellan... kram :)
Esmaralda

37 Hon:

skriven

Hej!
Tack för svar! Var det bara något tillfälligt eller någon som kanske är här samt betydde det något?
Kram

38 Jennie:

skriven

Tack för svar! 🙂 Men förstod inte riktigt hela svaret...”Du möter en man som det blir åka av med... din soulmate ser jag ju att du möter.. och om det dröjer så kommer någon annan innan dess.. gör dig dateable så gott du kan.. kram :)

Vad betyder ”du möter en man som det blir åka av med” ?
Tack! Kram

Svar: Jag menar att det blir roligt och det händer lite.. kram :)
Esmaralda

39 Elsie🌷:

skriven

Mumsfilliba! 😋
Här återupplivade jag en gammal klassiker gör ett tag sen..
Hade fått för mig att dottern inte gillade... rotmos och fläsklägg!
Men hon åt gladeligen och jag med! Huvvaa vad gott! 😋😋
Står allt väl till med äldste sonen?
Har fått en känsla att något tynger honom..🤔
Ha en bra dag!
Kram Elsie 🌷

40 <3:

skriven

Godmorgon kära Es, tack för recept. De där grytorna är magiska att laga mat i. Retro orangea eller en ny med vit emalj spelar ingen roll. Kommer läkaren fråga om en dejt när jag kommer hem ? Tror han fick en helt annan bild av mig igår eller hur...
Någon sista varning eller något jag ska tänka på inför resan? Blir det sol och värme ? Det värsta jag vet är att behöva sätta på mig långbyxor på kvällarna.
Kram
💗💗💗

41 Michaela:

skriven

Jag är värdelös på att laga mat så har tyvärr inget att bidra med😊 Kram!

42 Choklad :

skriven

Jag har samma gryta men har sällan tid till långkok 😂
men jag har ett gott recept på kyckling file och ajvar som jag brukar laga med denna gryta. Det som är så bra med den att den går in i ugnen också 😃

3-7 vitlöksklyftor beror på hur skarp vitlökssmak man gillar.

1-2 chilli hackade

Ajvar mild eller stark

Vitvinsvinäger

Kycklingbuljong

Craime fraiche

Grädde


Stek den pressade vitlöken i din gryta med den hackade chillin.
Rör om så det ej bränns.
Tillsätt 3 stora matskedar ajvar.
Tillsätt 2-3 matskedar vitvinsvinäger. Låt allt smälta ihop.
Tillsätt sedan craime fraiche, låt den smälta ihop med röran.
Tillsätt sist matlagningsgrädde och en kyckling buljong.
Låt koka på svag värme, smaka av tillsätt eventuellt mer kryddor.

Stek kycklingenfilen i en separat panna, när den är klar lägger du i den i grytan och in i ugnen beror väl på hur långt tid man har men brukar ha max en timma på 200 C så blir kycklingen mör.

Detta recept har jag fått av en gammal klasskamrat ifrån Balkan alla som jag serverat denna rätt har frågat efter receptet.
Jag hoppas att det faller i smak, jag är inte så duktig med mått men jag anser de vara mindre viktigt när de kommer till matlagning. Bakning och mått måste man ta på allvar 😃.


Tror du att jag kommer komma in på skolan jag sökt?


Kram

43 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Jag o meditation, hmm, inte lättaste kombot, men kanske det finns nåt på youtube som kan bita på mig ;).

Strålande solsken o blå himmel, härligt! Dagarna har också blivit längre o det gör mig så glad. Vi går mot ljusare tider o vår o vem vet kanske det är då som det händer ;)..
Kram Skorpan

44 AnnaK:

skriven

Så han gillar mig litegrann då iaf? Inte så att jag är det bästa av alla dåliga alternativ?

Kram 🤗

45 G h o s t w r i t e r :

skriven

Kan du se om jag får lägenhet via byte eller behöver jag hyra i andra hand först? (Eller får jag kanske erbjudande via sidan jag blev medlem på direkt via hyresvärden?)

Tacksam för svar, kram!

46 Khaleesi:

skriven

Bidrar med ett enkelt recept på torskrygg som jag ääälskar! 😊

4 st torskrygg
2 krm svartpeppar
1 tsk salt
1 paket bacon
3 scharlottenlökar, finhackade
2 dl vispgrädde
1 dl riven ost
1 msk fransk senap
1 burk creme fraiche
1 dl gräslök

Salta och peppra torsken. Lägg i ugnsfast form.
Blanda samman alla övriga ingredienser utom osten.
Förstek bacon och lök (blanda i såsen).
Häll såsen över fisken och sist strö över riven ost.

In i ugnen på 225°C i 20 min! Servera med kokt potatis och njut!! P.s Jag brukar krydda lite extra och har gärna stark ost på men följer man receptet så blir det gott! 😊 👌

47 TjejenO:

skriven

Hej älskad Es,

Underbart recept och underbar gryta, jag har själv en i röd ;)👌🏼🙌

Har nu varit på tre intervjuer inom en närliggande period, den senaste ja var på var idag och dit fick jag gå för att mitt cv var så intressant - de tar isåfall tom fram en tjänst som passar mig isåfall. Det verkar vara en underbar och spännande tjänst på ett roligt företag! Har jag chans på alla jobben, något av jobben?? på det idag? Alla har känts bra! Jobb 2 sa att jag har en sån härlig energi.
Jag hoppas sååå mkt!!

Stooor kram!

48 Fisan:

skriven

Hej Es 💕
Ser du vilket år vi kommer att köpa huset du såg i en seans☺️?
Kramis

49 Mashol:

skriven

Hej Esmaralda,

Fårjag tjänsten som jag blev intervjuad nyligen?

50 Me:

skriven

Hej Esmaralda.
När du ser att jag blir själv ett tag till. Handlar det om någon lång period jag är själv till?
Kram

51 Analiss:

skriven

Jag har nog inget favorit recept och vill inte stå länge i köket. Men jag älskar skaldjursmat:)

Ser du vad min framtida man jobbar inom, och om han är en duktig kock?
kram

52 Milla:

skriven

Var din gryta dyr? Den ser fin ut o jag lagar mkt till barnen.
Varför har min dotter spytt så mycket? Hon äter p piller, är det dem el ngt annat.... psykiskt stress el värden som är dåliga

53 Fina:

skriven

Hej Es, är han lite tänd på mig? Kram

54 Smöla:

skriven

Hur mår mina barn? Är dom oroliga eller trygga?

55 Nat:

skriven

Hej Esmaralda.
Jag har träffat en man som ska träffa mina vänner. Jag hoppas ju på att det här kanske kommer vara min kärlek efter att ha gått på så många nitar sista tiden.

Tror du det är han blir det han och jag?
Kram

56 Boulevard:

skriven

Hej å mums!
Min helgmiddag är nu bestämd, det där lät gudomligt gott, å vilken bra idé att dela favoritrecept 😍 detta är ett bidrag till samlingen, om ni tycker om en riktigt god vällagad gulasch, jag brukar servera m surdegsbaguette, färsk persilja å en svalkande klick yoghurt

https://www.ica.se/recept/mustig-gulasch-pa-hogrev-och-potatis-724865/

Pst! Ezmaralda.
Tror du jag skulle må gott i den stora lägenheten å trivas, det är ett stort steg

57 Annis:

skriven

Ser du flera barn och någon ring på fingret för mig?

58 Jossan:

skriven

Jag har många recept! Ska skriva några =)
Bodils Kyckling

12 portioner
Ugn 175 grader
Tid: 1,5 timme

1 kycklingfilé per person

Sås

1 liter Vispgrädde
8 dl Creme Fraiche
6 tsk Sambal oelek
6 msk Kinesisk soya
6 klyftor Vitlök

Stek kycklingen så den blir genomstekt. Blanda vispgrädde, crème fraiche, sambal oelek, kinesisk soya och vitlöksklyftorna. Koka upp och häll över över kycklingen. Lägg det i en ugnssäker form och ställ in i ugnen på 175 grader i 1,5h

Servera med ris eller potatis och en god sallad.
Korvgryta med svamp

4 portioner

6 Kokta portisar
1 Gul lök
150 g Svamp
1 Morot
400 g Falukorv
1 msk Olja
4 dl Kycklingbuljong (1 tärning+ vatten)
2 tsk Dijonsenap
1 dl Matlagningsgrädde 15%
100 g Majs
1 msk Majsstärkelse
Salt
Peppar
Timjan
Eventuellt lite soya

Koka potatisen, hacka löken och klyfta svampen, stek i en gryta. Skär korven i bitar och stek den med löken. Skala och skiva moroten och lägg den i grytan. Häll i buljongen, senapen, grädden och koka på svag värme i ca 5 minuter. Red eventuellt med lite majsstärkelse. Smaka av med salt, peppar och lite timjan.


Tortillalasagne med kyckling

4 Portioner

Ugn: 200 grader
Tid: 20 min

6 Tortillabröd
5 Kycklingfiléer
2 Paprikor
Champinjoner
1 Gul lök
1 dl Mellanmjölk
1 dl Riven ost
1 påse Tacokrydda
1,5 dl Tacosås


Skär kyckling, paprika, champinjoner och lök i mindre bitar. Bryn i margarinet. Strö över tacokrydda. Häll i mjölken och tacosåsen. Låt koka några minuter. Varva tortillabrödet, kycklingblandningen och ost i en smord ugnsform. Grädda i ugn, 200 grader, i cirka 20 minuter tills rätten fått fin färg och osten smält.
Spagetti med kasslersås

6 Portioner

800g Kassler
1 msk Olja
1-2 msk Oregano
1-1,5 msk Vetemjöl
5 dl Matlagningsgrädde
1,5-2 msk Tomatpuré
Salt
Peppar
Spagetti för 6 portioner

Skär kasslern i bitar. Värm oljan och lägg kasslern i en kastrull. Rör ner mjölet och blanda ordentligt. Häll i matlagningsgrädden och blanda. Tillsätt oregano och tomatpuré. Smaka av och tillsätt mer oregano, tomatpuré, salt eller peppar.

Servera med sallad och pasta

Snabbakad potatis med kycklingcurry

1 portioner
 
1 Bakad potatis tills du är mätt
1/2 Äpple
50 g Kyckling, smörgåspålägg
1 msk Fettfri majonäs
1 msk Creme fraiche max 8 %
1 tsk Mango chutney
1 tsk Currypulver
 
Pricka potatisen och baka den i micron, full effekt ca 10 min.
Har du inte bråttom så baka den gärna i vanlig ugn
Skala och hacka äpplet, strimla kycklingen och blanda det med övriga ingredienser.
Låt det gärna vila en stund i kylen.
Dela potatisen och lägg i en klick fyllning och servera den tillsammans med en fin sallad


Här är några goda recept!

Jag är så trött.. Misstänker att jag har bihåleinflammation. Är så trött och har ont i kroppen. Försöker äta bra men får inte i mig någon vätska. Har druckit te och 1 klunk vatten...

Åh idag längtar jag efter han mr right så han kan ta hand om mig. Känner mig så ensam.. Även fast det är skönt att va själv vill jag bli omhändertagen.. Ser fram emot sommaren när han kommer...

Kram

59 Dunegull:

skriven

Har personen i fråga angående trisslotterna återkommit och vinnit? Fundera på om jag missat att se det här någonstans.

Kram

60 Jennifer:

skriven

Försöker pånytt🙂:

Fina Esmaralda, jag tänker på min resa i vår...och om jag väljer Qatar och Kuwait som resmål, kan det bli bra då?

Det lär finnas så mycket mer än turistvärlden... lyxiga hotell, exklusiva shoppingmallar, och vad allt. Jag skulle vilja resa dit och upptäcka det lokala, unika, speciella med dessa länder. Tror du jag skulle lyckas?

Är med i ett internationellt socialt nätverk och tänker att om jag får kontakt med lokalbor på plats, så kanske de kan visa mig det ”riktiga” Kuwait och Qatar? Skulle vara spännande.

Som sagt, kollar lite på arabiska halvön. Saudi är omöjligt, Jemen är omöjligt (försökt), Oman har jag varit i, UAE har jag varit i (mer än bara Dubai, föredrar själv Abu Dhabi), Bahrain har jag varit i.
Kram

61 N-l:

skriven

Hej Esmaralda.
Det kändes som om han älskade mig.
Men nu vet jag inte.
Han hör inte av sig eller visar något längre.
Tror du att han tänker på mig? Saknar mig och ser du oss ihop framåt?
Kram

62 Fanny2 :

skriven

Jag äter så sällan kött men det lät riktigt gott med alla kryddor. Brukar också ta det dubbla... Jag gillar när det är mycket smak. :) Om jag hade en sån gryta skulle jag prova allt möjligt afrikanskt och indiskt... Senast jag orkade med långkok så gjorde jag en etiopisk kycklinggryta med berbere. Men grytor med rotfrukter är också gott...

Har stämt träff med någon imorgon och nu är jag lite nervös. Han verkar snäll men jag är lite osäker på vad hans intentioner är. Kommer träffen med M att gå bra? Det blir nog mycket skånska... 😂

Kram

63 Smulan:

skriven

Tack för tips, det ska provas!

Blir gåvan på alla hjärtans dag (en bok) uppskattad?😊

64 Hon:

skriven

Hej,
Ser du något mer kring glaset som flyttades lite? Var det någon som "tillhör" mig kanske, som ville ge sig till känna?
Kram

65 Lisa:

skriven

Hej!
Ser det bra ut att åka dit och jobba istället?
Kram

66 Ghostwriter :

skriven

Jag såg en bil, och vet inte om det är som jag tror men jag undrar om det är DEN bilen du såg mig ha!? Så man inte köper en farlig bil! (farlig det vill säga med dolda fel och det är farligt i trafik).



KRAM

67 Fina:

skriven

Hej Es! Lägger han märke till vilka kläder jag har på mig? (Klänning eller kjol). Gillar han min figur? Kram

68 CA:

skriven

Hej
Jag glömde en del i kalopsreceptet:

Dela högreven i bitar, bryn i stekpanna eller gjutjärnsgryta.
Lägg sen bitarna i en gryta eller behåll dem i gjutjärnsgrytan. Häll på vatten och lägg i lagerblad, lök, pepparkornen och stora bitar av morot. Vill du ha mindre bitar morot lägg i dem en timma före kalops är färdigt.
Red av med lite mjöl efter cirka +2 timmar och lägg sen i soja före servering.
kram och hoppas jag inte glömt något nu :o)

69 F:

skriven

Hej Esmeralda skulle behöva lite upp piggande nyheter , ser du något positivt på väg kram

70 Hmm:

skriven

Önska att affärerna blomstra mer för oss än det gör just nu.... evigt kämpande med affären och den som jobbar här, blir inte klok på människan? Ser du förändring där?

71 Panik:

skriven

Hej!

Får jag ett jobb snart?? Kan du se något? Panik!!

Kram

72 Mig:

skriven

Hej Esmaralda.
Du såg att jag kommer att vara själv ett tag till. Hur lång tid handlar denna tag om? Innan det finns partner och någon som brinner för mig?
Kram

73 Mamman som varit med från början :

skriven

Du verkar så ”pysslig” i köket Esmaralda! Det blir säkert jättegott det du ska bjuda din syster på ❤️

Jag ska med mina barn på Pinchos i stället på fredag ❤️ Jag låter andra göra maten med andra ord den här fredagen ☺️

Es...jag är så orolig för det känns som att jag och min närmsta kollega inte pratar med varann längre. Känns olustigt och känns liksom som att hon är missnöjd med mig. Som att jag inte är bra nog. Behöver jag vara orolig? Eller löser det sig? Jag vill verkligen kunna trivas på detta jobbet, jag orkar inte byta jobb mer nu, har bytt så ofta.

Kram
Från mig!

74 Boudica:

skriven

En sådan står på min önskelista!
Men dem är ju fruktansvärt dyra!
Här har vi en slowcooker som får göra jobbet tills jag införskaffar mig en ;)
Tycker långkok och grytor hör vintern till, men har varit rätt dålig på det än i vinter ;)
Grävde upp lite ribs från frysen, så nu står dem i ugnen i några timmar.

Vet inte vad som tagit åt mig senaste veckan, känner mig helt utmattad, lägger mig tidigare, sover igenom natten men fortfarande trött som bara den.
Vart har min energi försvunnit!? Jag vantrivs såhär, enrgilöshet är inget för mig, jag är en rätt så energisk människa!

Jag måste fråga, den nye "ansvarige" på jobbet, hur ser han mig egentligen? Börjar fundera på om han söker sig av någon anledning till mig med flit, eller är han bara så hjälpsam av sig?
Hans namn är även ett namn som kommit upp flertal gånger för mig när jag var yngre, kommer han möjligen ha någon större betydelse i mitt liv?

Näh nu ska här försökas tränas lite, även om min kraftlöshet gör mig besviken på att jag inte orkar så mycket som jag vet jag kan.

KRAM!

75 Esset:

skriven

Tjenixen e :)
En liten fundering såhär på kvällskvisten! Ser det fortsatt stabilt ut inkomstmässigt för mig närmaste åren, inga abrupta förändringar/överraskningar från jobbets sida? Vet ej varför jag oroar mig..

Stor kram för allt gott du gör 💕

76 Rädd:

skriven

Hej E!

Ser du om lillan kommer komma tidigare än beräknat? Emellanåt känns det som det nästan börjar komma igång men kanske bara är inbillning?

Kram och kärlek.

77 Anna E:

skriven

Är vi ihop eller inte enligt han? Vad planerar han i framtiden? Finns jag med i hans planer? Har han bestämt sig?

78 Hon:

skriven

Hej,
ser det bra ut att förlänga avtalet hos dem eller är det bättre att ha lite is i magen?
Kram

79 Daniel:

skriven

Tänker Antonia på mig?

80 EPM :

skriven

Åh Es!
Jag har fått sk plantar fasciit- en inflammation i det bakre senfästet i hälen (det som håller upp fotvalvet)
Jag har sååå ont och känner mig såå gammal och förbrukad!
Är det naprapat som är min soulmate eller måhända en healer?
Hade ju varit lämpligt.
Kommer inte ifrån känslan att detta faktiskt får mig att känna mig gammal och passé... jag vet att det inte är så men jag känner så.

Kram

81 Hjälp:

skriven

Hej!

Jag är ute efter lätta recept vill säga smalmat och snabblagat. Någon som har sådana recept??

Funderar på hur jag ska gå tillväga för att få ett jobb snabbt. Kommer jag på någon lösning???

Kram

82 Hedwig:

skriven

Hej!
Jag har ett recept (vol-au-vents med champignonfyllning) även om jag kan det inte kan ge er de exakta mängderna. Receptet är vegetariskt och om man tar margarin i stället för smör t.o.m. veganistiskt:
Ta en ask champignoner (ungefär 250-300 gram) och skär de i bitar. Ta en lök och skär den i bitar. Gör ungefär en halv liter buljong på örtbuljongspulver. Smält ungefär 100 gram smör i en kastrull och tillsatt några skedar mjöl tills det blir lite brunt. Häll i buljongen tills man får en tjock sås. Blanda med champignonerna, lökbitarna och ungefär 200 gram (djupfrysta) grönärter. Tillsatt kryddor, exempelvis torkade italienska kryddor. Stek vol au vents i ugnen och häll i champignonsåsen. Champignonsåsen kan också ätas med ris eller potatismos!

83 Forrs:

skriven

Finns det några hemliga önskningar om att få till det med mig i hans tankar? Möjligt att han agerar på dem isf?

84 Anna E:

skriven

Är vi ihop eller inte enligt han? Vad planerar han i framtiden? Finns jag med i hans planer? Har han bestämt sig?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: