Äventyr & svält....

Så blev det fredag i mitt  Jerusalemparadis och sen kom lördagen... och lika bestämt som allt stängde ner fredag eftermiddag.. så  var ALLT stängd under lördagen.
 
Och då menar jag ALLT !!
 
Inte en endaste 7-11 butik eller kiosk var öppen. Allt stängt.
 
Vi var inte förberedda... så till frukost fick vi dela på en gammal bulle.. och that´s it.
 
Sen bestämde vi oss för att ta en rejäl långpromenad... och avsluta med  det stora fina Israels museum.
 Det var kanske inte  lika mycket intresse som hunger so drev oss dit... man tänkte ju att det på det här stora museumet med cafeer och barer så måste ju nåt vara öppet. Eller hur ?
 
Till saken hör också att vi har varit utan värme  1 1/2 dygn... sånt händer ju aldrig på charterresor... men det är shit man får ta när man reser på egen hand
 
I dag skulle värmen fixas.. tack o lov.. och nån kom och mixtrade och gick sedan.
Och vad händer... jo det blir rena vattenfallet.. det bara vräker  vatten ner från värmegrejen
 
 
Vattnet flöt längs golvet och det var bara ut och  gapa på hjälp.. och en stackars förvirrad städerska kom till undsättning.
Hon var ensam  på  plats.  Det är ju sabbat ! 
 
Hon stängde av och svabbade vatten och ringde till managern.. som ville prata med mig och sa att inom 2 timmar kommer det att vara fixat. Servicepersonal på väg.
Man tackar
 
Under tiden fick vi ett elektrisk element
 
Det är bara ett par tre plusgrader om natten
 
Vårt extra element !
 
När vi kom hem sent om eftermiddagen  var inte värmen fixad..... däremot fanns ytterligare ett extra element på plats.  Så nu har vi två.
Vi fryser inte !
 
 
Nå, vi bestämde oss för att dagen skulle ägnas åt långpromenader och museum.
Dags att fälla ut julklappsstavarna alltså !
 
 
Längs promenaden träffade jag på den gamla damen med fantasi och kreativitet i sin trädgård... och vi hade ett trevligt samtal. 
 
En gång någons skolväska !
 
 
Järnträd !!
 
Gamla Jerusalem i miniatyr
 
Någon som blivit rejält rumphuggen
 
Och så undrar man om  Lars Vilks varit här och ställt till det ?
 
Vackra vyer...
 
Bara se så tärd och avmagrad jag bivit av min ofrivilliga fasta !!😂
 
En rejäl äppelskrutt !
 
Israeliskt mode
 
Fantastiska Isreal museum !
 
Museumet  var öppet... men alla toaletter utom en var stängda  OCH varenda liten kiosk och café.... och man kan lugnt säga att vi var  jävligt metaboliska... inga bröllopsresevibbar här inte.. utan vi fräste och hade klorna ute och skrattade åt eländet emellanåt.
 
 
Sabbat var ordet.
 
Araber arbetade.. de firade inte Sabbath så vi fick fatt i en arabisk  kille som skjutsade oss hem till lägenheten.. och den här gången blev vi inte lurade.
 
Tvärtom faktiskt - och vi  betalade mindre än vi gjort någon gång innan under resan... fast avståndet var det längsta 
Och det var nog tur för chauffören.. för annars... i mitt metaboliska tillstånd  hade jag  väl gått upp i atomer.
 
Tillbaka på hotellet och  under tiden som vi ivrigt väntade på att restaurangerna  skulle öppna... runt klockan 18-19..  så tog vi några rejäla whisky  på fastande mage och blev lite packade... och out of the blue.. hade vi sångtävling !
 
Och jag skrattade så jag nästan kissade på mig !
 
Stackars grannar 😱
 
Ja herregud  - som det kan bli !
 
 
Sen blev det äta av.. Jerusalem burgermarket !!
 
Att fasta 1 1/2 dag är ju inga problem om man bestämmer sig  för det men är man inte beredd och inte själv fattat beslutet... då  bli man ta mig tusan hungrigare än man någonsin varit
 
Kram & kärlek
 
 
1 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Allt har lugnat sig men jag är så trött. Får aldrig någon vila. Känns inte rättvist.
Sen undrar jag om du ser en flytt snart? Vi bor ju i en liten skolåda...
Tack!!

Svar: Flytten kommer.. fortsätt bara sök aktivt.. kram
Esmaralda

2 Bettibopan:

skriven

Gomorron Es,
Det händer verkligen mkt på Er resa. Dagboken blir full av överraskningar och breda leenden.

Här hemma är stämningen mellan mig och mannen förändrad.
Det går inte att prata med honom. Så jag behöver verkligen din hjälp! Ser du om vi kommer att gå skilda vägar eller kämpa på?
Behöver veta nåt hur detta ska gå!

Kramigare i massor Bettibopan


Svar: Det ser tungt ut mellan er...närmaste tiden kommer avgöra hur det ska bli... kram :)
Esmaralda

3 Helena Ir:

skriven

Ofrivillig hunger..måste varit påfrestande..försöker tänka mig in i situationen och tror att jag hade tänkt på mat..den mesta tiden..grinig och ofokuserad hade jag nog också blivit..
Skönt att er fasta nu är över..Måtte värmen fungera..
Blir ledsen för er skull..och hoppas nu att resten av er resa blir så mycket behagligare!
Bilderna visar att ni ändå fördrivit tiden på intressanta och fina platser..Jag gillar järnträdet..som ett fantasiträd ur en saga..

Min sömn är hackig..och så lite svordomar på det..
Åker iväg..sen kommer min yngsta ..

Önskar att ni får intressanta upplevelser idag..god mat och värme i lägenheten..

Kram :)

Svar: Men vi är glada ändå. lita på det ! Vi skrattar mest åt eländet :) kram :)
Esmaralda

4 Kulla:

skriven

Vilken resa😄.. ja nu har du något att skriva om i livets dagbok🙏.
Händer det något på 💕fronten snart?!? Kram

Svar: Ja något bör hända snart känns det som.. kram :)
Esmaralda

5 x:

skriven

Hej, finns det någon kille som tänker lite extra på mig? Kram

Svar: Ja det finns en mörk kille,. inte så lång.. som till och från tänker på dig.. ser inga detaljer i övrigt.. kram :)
Esmaralda

6 Skorpan:

skriven

Förstår att ni inte känner resan som någon honeymoon, fast det finns säkert många olika sorter av dom också ;). Vilken osis med värme o fasta, ofrivilligt fastande är nog inte det trevligaste, men är frivilligt fastande trevligare då ;)? Har inte provat desto mera. Jag hoppas på att värmen blir fixad o att ni får det provianterat så magarna inte behöver kurra längre.

Söndag redan. Det blev lite sent igår kväll o jag hade en, två, tydliga drömmar där jag o min yngsta stod i köket o jag hälsade på pappa som tydligt svarade tillbaka. Det kändes bra, även om det bara var en dröm :). I den andra drömmen packade jag flyttlådor o plötsligt kom en massa råttor springande där nånstans ifrån, usch. Nån flytt lär det nog inte bli för mig, men råttorna kanske betyder nåt, hälsningen från pappa? Den hoppas jag faktiskt var en hälsning, på riktigt.

Idag borde jag röja lite. Har ju främmande folk som springer här o så är det ju liye trevligare om diskbänken inte håller på o seglar bort ;). Annars inga desto vidare planer, ännu.
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Jodå tack.. med elelement o sabbaten avklarad så går det ingen nöd på oss.. tur vi kan skratta åt eländet :) Det var inte bara en dröm,. det VAR faktisk en hälsning så ta den till dig. Din pappa är med dig... kram :)
Esmaralda

7 Susan:

skriven

😱får nog ta tillbaka det jag sa om det nog bara blir bättre.... verkar som ni råkar ut för allt som man kan göra på en resa 😱 Men det som inte knäcker det stärker 😉
Oavsett vad som mer kan hända är jag övertygad om att ni har en härlig resa iallafalll🤗

Kram

Svar: Ja, som tur är kan vi skratta åt eländet :) Men nu mår vi väl med två elelement och ruljansen i butiker o marknaden är igång igen... och vi har en underbar resa.. kram :)
Esmaralda

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag är rädd för jag ska blir besviken efter jag har ger gåva till C henne men finns det hopp är att hållas kontakten?

Ha det bra

9 Undrande!:

skriven

Oj både frysa och vara hungriga är ingen lek!
Vi lyckades bli insnöade i ett grannland där nere och vi bodde i ett hysch bergen helt i sten och kakel! Det var ingen direkt skönhetsupplevelse men å andra sidan så öppnades möjligheter som annars inte getts så det blev bra till slut iaf!
Kan du se om min vän kommer att ta initiativ till annat än vänskap snart? Och hur? Det slår gnistor överallt men jag har bestämt mig för att inte ta första steget då det finns en tredje part inblandad.
Men något måste göras snart!
❤️

Svar: Låter hur mysigt som helst ju !! Din vän och du kommer att prata om det här och fatta beslut.. kram :)
Esmaralda

10 Skorpan:

skriven

Åh det var därför den kändes så tydlig, drömmen
Tack Es!

Ja ni om några kan ta dylika motgångar med jämnmod o skratta åt allt dessutom. Det är inte alla förunnat! Själv hade jag väl, ja inte vet jag vad jag hade gjort, torkat upp eländet själv? Lovar att berätta om jag råkar ut för nåt liknande på mina resor, sen i framtiden ;). Fast jag kanske reser charter ;D..
Kram Skorpan

11 Maria:

skriven

Det är riktigt spännande att följa er resa! 😄 Ni får vara med om mycket annorlunda äventyr 😉

Är det lönt att lägga energi på min dejt eller är det dags att lägga ner det? Förstår inte vibbarna från honom om han vill eller inte.

Kram!

12 Mimid:

skriven

Godmorgon!

Stackare utan mat och värme. Tur att det fixade sig med värmen i alla fall.

Jag är så dålig på att skriva personligt brev till jobbansökan. Kommer det ändå att fixa sig med jobb???

Kram

Svar: Gör ditt bästa.. be gärna någon om hjälp om du kör fast.. det kommer lösa sig.. kram :)
Esmaralda

13 Monja:

skriven


HEJ på Er! Var ska jag leta för att hitta min "Gubbe"?
Har nedgraderat från prins!! Ha en fortsatt omväxlande resa

Svar: Gubbprinsen kommer.. du behöver inte leta... när det är rätt i tiden så står han där.. kram :)
Esmaralda

14 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Jösses fasta ofrivilligt och värmeproblem ...detta blir en resa ni inte kommmer glömma i första taget,vilken bröllopsresa ! Jag hoppas skrattet och sången fortsätter klinga ..och vi alla har fått lära oss vad sabbat innebär...Middagen såg himmelsk ut !

Sabbat hade vi inte igår ...herregud så besvärligt det var att såga i träd som låg på varandra...Trots försiktighet fick en av karlarna ett slag på benet av ett träd ,som tur var gick inget av . Nu är stigen framkomlig igen men det tog hela dagen.
Idag blir det till att hämta hem ved som vi delar på .

Ha en fortsatt härlig söndag

Kram Anki med flock

Svar: Ved får ni, som lite lön för mödan då !! Kram :)
Esmaralda

15 Orolig:

skriven

Hej!

Kommer min man att få ett annat jobb?? han trivs inte med jobbet och dessutom så är det dålig lön. Han mår inte alls bra.

Kram

Svar: Det kommer nytt jobb men det kan dröja.. kram :)
Esmaralda

16 <3:

skriven

Hej kära Es, kan du se vart mina svarta handskar tog vägen ? Hade dem när jag kom till hotellet. Gick på toaletten i foajén.
Blev M glad att vi sågs ? Måste vara någon mening att hon kommit in i mitt liv.
Kram

17 MollyD:

skriven

Hej E
Underbar resa med mängder av händelser. Låter som om du reser som jag brukar göra, spontant, full av tillit och att allt löser sig. Hur svårt kan det vara tänker jag. Dvs läser inte på alltför mycket om resmålet innan. Man vill ju liksom bli överraskad, 😜😀 Och ibland blir man det lite väl mycket, men det är dom reserna man minns bäst.
Hoppas ni får en fin matdag idag!
Nu hoppas jag att det var mig du såg när du skrev om att en av er kommer gå net mycket i vikt för nu kör jag på det och det kändes som om 😁
Dessutom lär väl inte ngn kärlek dyks upp så jag kan lika gärna slösa kärlek på mig själv och min lille vovve
kram ❤️

Svar: Exakt.. och allt löser sig ju... ingenting blir bestående.. inte ens problemen :) Ja, det kan mycket väl ha varit dig jag såg !! Du är på så rätt spår... bara kör på och låt inget stoppa dej.. kram :)
Esmaralda

18 Solstjärnan :

skriven

Hej 😊

Nämen ni har då minsann nya äventyr alla dagar..
Utan behaglig värme o mat kan resultera att en spåkvinna och hennes man blir packade o kör igång en och annan sångtävlig..😊 vem vet om grannarna blev ivriga eller om de bytt hotel men ni hade toppenroligt i alla fall!🤣
Det är så intressant att få följa med er resa via bloggen.Fina bilder ,historiska platser och allt det andra som tillkommer när ni lägger fart på.
Ha en bra sö !

Kram Solstjärnan ⭐

19 Jennifer:

skriven

Hej finaste Es! Dendär upplevelsen ni hade med ofrivilliga fastan låter som nånting som medan det sker känns det inte särskilt kul men direkt efter kan man skratta åt det och så minns man resan efteråt tack och lov som spännande och händelserik😊

Fina Es, året börjar inte särskilt väl för mig. Bestämde mig för att det skulle bli bra, men oron och nedstämdheten kommer krypande: min situation är densamma, ständig värk i armen, står i kö till operation som med tur kan bli om ca 6 månader, alltså vilket betyder samma situation fram tills dess, blev nyligen dumpad och ingen man i sikte, dagarna brer ut sig lika monotona för varje dag.

Ångesten kommer krypande, måste verkligen kämpa stenhårt för att inte trilla ner i diket nu. När kommer denna situation att förändras? Du skrev en gång att det ljusa och positiva kommer allt närmare, att det inte skjuts framåt i tiden, kommer det att dröja? Kram

Svar: Det ljusnar.. men jag håller med om att du fått så mycket elände att det borde vara slut med det nu... håll ut... det är allt jag kan säga.. jag skickar dig en healingtanke nu direkt.. kram
Esmaralda

20 <3:

skriven

Hej kära Es, kan du se vart mina svarta handskar tog vägen ? Hade dem när jag kom till hotellet. Gick på toaletten i foajén. 
Blev M glad att vi sågs ? Måste vara någon mening att hon kommit in i mitt liv. 
Kram 

21 Bettybopan:

skriven

Tack finaste Es för du han även svara mig. Jag ser ju hur många som vänder sig till dig. Ni är ju semester o ska ju egentligen bara vara.
Kramisar

22 HS:

skriven

Hade en killkompis som var jude från Israel och bodde i London i ett judiskt kvarter. En period var vi mer än kompisar och jag sov över där. Och ja, det var verkligen sabbat. Man fick inte tända och släcka lyset på toaletten eftersom man inte får bryta elektriska strömmar. Koshertallrikar och - bestick m.m. Fick vara med på deras koshermiddag sen. Annorlunda än vad man är van vid, helt klart.

Hoppas resten av resan flyter på bra för er.

Är det höga energiflöden nu? Konstig trötthet och värk i skulderpartiet i helgen. En vän som är känslig mår inte heller bra.

Kram

Svar: Ja, det ÄR annorlunda... och vi bor ju typ som judarna själva i och med att vi inte är på charter :) Då får man ta saker och ting som de blir :) Det är förändringar i energin.. helt klart.. men det lugnar ner sig.. kram :)
Esmaralda

23 Mimlan:

skriven

Vilket härligt äventyr Es! Du har ju sagt att jag också kommer resa mer i framtiden och det ser jag fram emot :)

Vi har tydligen köpt en sjuk hund, även fast vi var noga vid köpet.
Vi har nu fått erbjudandet att lämna tillbaka hunden hos säljaren, men vi har ju såklart fäst oss vid hunden.
Kommer hunden bli frisk hos oss? Eller är det bäst att lämna tillbaka?

Kram

Svar: Klarar du det .. så byt mot en frisk hund... det kommer bespara dig en hel del problem.. men jag vet att det är svårt.. kram
Esmaralda

24 Anonym:

skriven

Fina Es! Beslutar vi oss för att ta reda på om våra känslor håller eller fortsätter vi bara som vi gör nu?❤️


Svar: Du får nog börja själv med att sortera ut dina känslor och fatta beslut.. kram
Esmaralda

25 Skrållann:

skriven

Hej!
Åå, vad det är roligt att få ta del av er resa.
Igår hade vi stor fest för min pappa som fyllde år. Jag sjöng med orkestern och det var nästan som en liten dröm gick i uppfyllelse. Har tänkt att 2019 ska bli året då jag uppfyller lite drömmar eller åtminstone gör lite mera av det som lockar och faller in. Jobbyte hoppas jag på och så lite resor då och då. Kan du se om det är något särskilt som jag ska hålla utkik efter?

Kram❤️

Svar: Håll dig till dina drömmar och den planering du har och ta de möjligheter som kommer.. då blir det riktigt bra.. kram :)
Esmaralda

26 EPM :

skriven

Åh vilken resa, kan riktigt se blixtarna som slog ut från dig i din hunger.
Jodå detta är väl en klassisk bröllopsresa, saker strular och bidrar till saker som definierar er som par, ex en sångtävligt inducerad av svält och whisky?😂❤️

Ser du något om intresset från P...?
Kram

27 Jossan :

skriven

God morgon!

Hela dygnet är vänt! Och på onsdag börjar jag jobba igen. Dock sitter jag redan och planerar och sånt. Det känns som jag måste bli färdig med allt innan jah börjar jobba eftersom jag ska kunna plugga100% också. Allt måste kunna läggas över till vikarien som ska ha min klass.

Just nu är jag lite splittrad i mina känslor med allt med J. Det är skönt men samtidigt hade jag önskat att vi setts en sista gång. Men ja lika bra! Gud vad jag hoppas mr right kommer till sommaren...


Kram

28 Dina:

skriven

Hej Ezmeralda,
Kommer R höra av sig till mig igen?
Kram ❤️

29 Baby :

skriven

Hej Esmaralda.
Han valde bort mig för nya kvinnan. Jag vet att då är det bara att se framåt. Man vill inte ha en man som inte älskar en.
Fast jag undrar ibland tror han det blir bättre med den andra kvinnan? Kanske det blir det också?
Man förstår inte allt.
Ibland vissa dagar eftersom jag fortfarande är själv känns jobbiga. Saknar honom men det kan vara att vara i en relation jag saknar också. Men kan sakna honom också eller den person han var, det måste vara naturligt.
Om/när hans nuvarande relation tar slut' kommer han då känna intresse att vara med mig? Eller har han gått vidare and thats it. Även om det inte blir vi. Men kommer han en dag vända åter?
Ser deras relation ut att vara aktiv seriös hållbar ut?
Kram

Svar: Han går vidare.. och det ska du också göra.. omedelbart... det väntar dig väldigt mycket bra.. kram :)
Esmaralda

30 Heaven:

skriven

Vilken underbar resa du är på! En massa äventyr!

Es, jag undrar om du ser om det händer något speciellt 2019 i mitt liv?

Kramar

31 Michaela:

skriven

Minst sagt äventyr! :) Jag är sån som måste ha mat med nån timmes mellanrum annars blir jag ilsken som ett bi och mår dåligt så dit skall inte jag åka :) Tur att ni har varandra i alla fall!

Igår fick jag ta till en nödlögn när en kollega frågade om mitt nya jobb igen. Gillar inte att ljuga och vet att detta inte var sista frågan jag kommer få. Vad säger man? Något tips? Träffade en läkare som jag jobbade med 2005. Han var lika snygg som vanligt och det var inte jag :) Tredje natten i rad som jag drömmer om min hund som gått över och att mamma drar iväg med någon man och lämnar mig. Fattar ingenting.

Söndag och massa träning står på schemat :)

Kram!

32 Lisa:

skriven

Hej!
God fortsättning på resan. Ser jag ut att kunna få något bra jobb inom kort?
Kram

Svar: Jobb ser du ut att få.. inte det ultimata men du får söka dig vidare.. se det som en jobbresa och till sist blir det riktigt bra.. kram
Esmaralda

33 En modig mus:

skriven

Kulturella ni är som även testar på Sabbath..! 😜

Roliga reseminnen ni skapar.. Underbart..! Herregud så sugen jag blir på att själv åka.. Tog mod igårkväll och skickade ett litet initiativ till henne.. Inget svar än så länge.. Tror du hon sett och svarar..? Hälften vågat hälften vunnet försöker jag banka in i min nojiga hjärna just nu..

Tänk att denna föredetta fegis börjat ta lite fler chanser..! Det ger mersmak och ringar på vattnet.. Kram..! 😊

Svar: Bra att du tar dina chanser och blir modigare.. det vinner du mycket på... kram :)
Esmaralda

34 AnnaK:

skriven

Det lät ju inget vidare med värmeproblem och ofrivillig fasta!

Provar tjata lite till..... Kan hånglet tänkas bli hyfsat snart eller är det för framtiden och blir det bra? Gissar att det inte är samma du såg innan jul.

Kram 😊

35 Helena Ir:

skriven

Skönt att höra att skrattet är det som klingar mest :)
Men rödhåriga ..de har humör..och humor :)
Ungefär som alla andra då.. :)


Kram :)

Svar: :) kram :)
Esmaralda

36 DD:

skriven

Efter att jag avsluta min vänskap med min gamla vän har jag tänkt om hon är sjuk på något sätt.. Nästan narcissisit? Vad ser du om henne Es?

Svar: En speciell personlighet finns i alla fall.. som det kan vara svårt att funka tillsammans med.. kram
Esmaralda

37 Dunegull:

skriven

Ser du ngt positivt komma till mig inom kort? Vad i såfall?
Kram

38 Mikael :

skriven

Järnträd? Är nog för att de står bättre emot kulor :)

Killen i taxin kände nog vibbarna och tänkte jag vill leva en dag till, så han tog mindre betalt :)

Oj utan värme..., allt är inte som i Sverige, kompisar brukar berätta när vänner kommer hit från Sydafrika så blir de förvånade när de trycker på lysknappen så blir det ljus varenda gång :)

Allt stängt? Förklarar varför en del judiska butiker är stängda lite här och där i världen, när man vill handla som mest :)

Skratta brukar jag göra när allt krånglar :)


Kram
Mikael


Svar: Ja, du har lätt till skratt och på det sättet är du lite magisk till din läggning :) kram :)
Esmaralda

39 Rebecca:

skriven

Vet inte om du siar om sånt men verkar mitt födelsemärke ofarligt? Går och oroar mig :( (ska åka och undersöka det men inte fått tid än). Får mig verkligen att tänka till och inse hur mycket jag vill leva och allt jag vill hinna uppleva :)

Svar: Känns inte som om födelsemärket orsakar en förtidig död inte.. men få tid snarast till läkare.... jag gillar inte att sia om hälsa /sjukdom... det känns inte etiskt o det hoppas jag du förstår... kram :)
Esmaralda


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: