Ett annat tänk.....

 

Husdjur är familjemedlemmar, man älskar dem och tar hand om dem , ger dem bra mat och tar dem till veterinären när det behövs.

Det gör man här i norden, i Europa men så är det inte överallt.

I somliga länder har djur väldigt låg status och tillskrivs inga känslor.. fast vi vet ju att de känner massor.

Jag tänker på  min afrikanske bror som kom till min familj när vi båda var tonåringar. 

Han var förundrad över hur vi höll våra två hundar… taxen Trix och St Bernharden Jonni och han kallade dem royal dogs. 

  Så kom den dagen många år senare  när min Kelpie  förälskat sig i grannens collie och det blev bebisar. 

En av dessa ville min bror ha och det fick han så gärna.

Jag hade ju genom året sett hur fin han är med alla sorters djur.  

När valpen sedan blev vuxen blev hon sjuk och det krävdes kontinuerlig medicin som kostade en rejäl slant men de var ingen tvekan, brorsan betalade medicinen och valpen levde ett långt och fint liv.

 

Fast, berättade han, så hade det inte alltid varit., att han brytt sig om djur.

I hans ursprungsland i Afrika, på landsbygden,  sparkade man efter hundarna, piskade  åsnorna och bar sig åt.

  När han besökte släkten i Afrika som vuxen blev  han alltid upprörd när han såg hur djuren behandlades.

Vid ett tillfälle bröt han piskan på mitten som nån misshandlade sin stackars åsna med.

 Han klappade och kliade på hundar och katter och gav dem en gobit emellanåt och släkten skakade på huvudet tyckte att han tappat sans och vet efter flytten till Sverige.

Där ser man vad kultur, social livsstil och information kan göra !

Kram & kärlek

 

 

 

 

1 HS:

skriven

Hur vi förhåller oss till djur är i högsta grad en kulturell fråga. Jag träffade en afrikansk kille en period. En omtänksam och fin kille. Men kan kunde för sitt liv inte begripa hur jag kunde ha katten inne i lägenheten. Katter skulle ju vara ute på gården? Min katt är social och gillade killen, ville lägga sig i soffan och gosa med honom, varje gång det hände säg jag hur killen stelnade till och jag fick lyfta bort katten. Katten i sin tur begrep inte att han var oönskad utan gjorde nytt kontaktförsök gång på gång. Det såg ganska komiskt ut.

Kram

2 Mikael:

skriven

Det är nästan megamärkligt, ofta lever de i Afrika, Latinamerika osv. så att säga närmare naturen men behandlar djuren så illa.

När man möter ex. folk från Afrika på bussen och man har hunden med så kan man ibland tro att det är djävulen själv man kommer antågande med, fast det är världens snällaste, gladaste och lugnaste hund man har med sig, och man undrar vad är det de ser? är det årtusende av rabiessmitta från hundar de bär med sig i tankarna eller bara kultur från hemlandet.

Reinfeldt, Löfven eller vad de nu kan heta verkar ha en tro att bara man tar emot folk och sticker åt dem bidrag eller pengar, så löser det sig, det kanske inte är så enkelt

Johanna Bäckström Lerneby är en prisad grävjournalist som den här gången fördjupat sig i maffiametoder, hedersvåld och en släkt som satt skräck i hela Göteborgsförorten Angered.


https://vi.se/artikel/s0EvgkDx-ab6Rpv4X-4a5b7


En får vara glad att Sverige var för att fattig för att ta emot flera än de gjorde, i annat fall hade det gått ännu fortare nu för Sverige att bli fattigare och fattigare och fattigare...

Agnes, jag har inte läst alla kommentarer men möjligen blandar du ihop olika åsikter med kritik, någon tycker si och någon annan så, det är inte nödvändigtvis kritik när folk tycker annorlunda.

Kram
Mikael

3 Mn:

skriven

Hej ES 🤗
Tänker min Ex på mig ?

4 <3:

skriven

Mår så dåligt när djur behandlas illa och kort från marknaden i Kina vill jag inte se.
Haft två mysiga dagar med familj och vänner och party. Vad är det som gör att min bror ändå vill små pika och sura. När jag för en gångs skull får lite uppmärksamhet så verkar han inte klara av det. Han verkar avundsjuk på mitt boende är det så ?

Imorrn på lördag hur stor är chansen att J är på sitt jobb ? Tänkte överraska honom lite. Tror du han kommer uppskatta det och att det blir lyckat med lite presenter och pepp.
Vill liksom göra det för hans skull som kompis och kroggäst. Är inte intresserad av honom eller så. Brukar göra sånt någon gång om året. Är väl lite tokig jag.
Kram

5 Skorpan:

skriven

Ja vi formas nog otroligt mycket av den kultur vi lever i,på gott ont, antagligen. O vi kan förändras, som tur...

Här borde tankesättet förändras, tänk att jag kan o har möjlighet att ordna en fest, istället för att jag måste... Sitter hårt åt måste jag säga, men kanske nån dag ;)... Som tur har studenten möjlighet, o kunnande, att delta iförberedelserna, annars skulle det inte bli till nåt. Ser det utt att bli en ordentlig dimission o fest i augusti Es, eller ställer viruset till det igen o allt skjuts upp till december? E börjar studentens namn på ;).

Fredag, skönt om än stressigt...
Ha en bra dag! Du kanske får inreda glashuset redan Es?
Kram Skorpan

Svar: Blir det fest i augusti blir det lite återhållsamt.. ni får välja vad som passar er bäst.. kram :)
Esmaralda

6 Helena Ir:

skriven

Ja kultur påverkar människor olika,sånt gör ont,när man förstår hur djur behandlas.

I många år har jag tänkt mig att vaccinera mig mot TBE,fästingvaccinationen,ska ta tag i det nu..ett måste,med skogen så nära mitt hem.

Let`s dance , spännande med två så duktiga. Blir glad för vem som än vinner!

Ha det så bra :)

Kram

Svar: Ja, ikväll blir det spännande med Lets Dance.. kram :)
Esmaralda

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Är det säker 100 procent att han utflyttar om två veckor?

Inte mer ändrar här gång som har gör två gånger nu...

Ha det bra

8 Misstjejen:

skriven

Hej

Finns det chans att jag och B kvinna har mer bra relation än bråka eller något annat. Mest av förståelse och såna. Kommer våra relation bättre hela tiden?

Ha det bra

9 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda

Ser du om vi får träffa min dotters goda vän, en pojke som bor på en ö, i sommar? Hon är så förtjust i honom.

Kram

10 Misstjejen:

skriven

Hej

Snart är det B kvinnas födelsedag men kommer det går bra att jag gör en spontanta video hälsningar till henne på privat meddelande av chatten? Kommer hon gillar det? Än present?

Ha det bra

Svar: Ja, om du sänder som privat meddelande tror jag nog hon gillar det.. kram :)
Esmaralda

11 EPM :

skriven

Så var det ju här också förr... ändrades väl när Det praktiska behovet försvann och Det blev mer ett intresse och eget val att ha djur.

Födelsedag idag och ungarna väckte mig, trots skoldag, med kaffe och mimosa på sängen. Aron och dotter skickade fina grattisbilder. ❤️😊
Jag känner att dessa är min familj. Mina troll, A och hans Dotter.

Ser du nånting om vårt liv ihop som kan vara fint att höra en dag som denna? Jag tänker nämligen att det går bra nu. Äntligen 😊❤️

Kram

Svar: Stor grattiskram på din dag :)
Esmaralda

12 Anki:

skriven

Godmorgon Es

Ja det är stora skillnader världen över Sen kan jag tycka att Mandelmans tilltag med "Hönshunden" Siri var rena djurplågeriet Inte mår hunden bra att bo hos hönsen En hund är ett flockdjur och tack o lov fick hon sluta sina dagar som en hund ska inne och med flocken ..
Såg dessa konstiga tendenser på 70-talet bland fårhundsägare Hunden är ett arbetsverktyg och ska bo i fårhuset..Lyder den inte så släng den i backen ! Råd jag absolut inte följde.Själv mötte jag Fransmannen Pierre som höll i min vallhundskurs och där var hundarna älskade familjemedlemmar och fungerande arbetshundar .Han ansågs mjuk i vallhundskretsar och jag såg det som normalt.

Fredag igen så fort veckorna går

Kram Anki med flock

Svar: Ja ibland gör vi märkliga ting som inte alltid är bra för djuren. Jag vallade med min kelpie...så roligt det var.. och självklart var hon en familjemedlem som levde med oss inomhus... kram :)
Esmaralda

13 Naturvän:

skriven

Godmorgon!

Det svider i hjärteroten när man ser hur illa man behandlar djur i olika kulturer, hur kan de bara!

Ingen har väl missat historien om gathunden Arthur som följde med till Sverige, en rörande historia som finns i pocketform.

Underbart sommarväder här och tänkte börja dagen med promenad och fota i omgivningen, förbereda mig inför fotokursen i morgon. Det känns allt lite pirrigt, men skall bli vansinnigt kul!

Här nere gäller avståndsregler fram tom juni så att träffa ngn nu är omöjligt. Man märker nu hur viktigt det är med kontakt oss människor emellan och att ha en käraste.

Saknaden efter min nya vän är stundtals väldigt stor, försöker tänka bort honom, men det funkar dåligt. Jag sysselsätter mig och har fullt upp att göra, men ändå finns han där i bakgrunden.
Förstår inte varför han känns så nära stundtals.

Hoppas vädret är lika fint hemma som hos oss. Strålande sol och vindstilla!

Ha en härlig dag!
Kram



Svar: Vad roligt med fotokursen :) Bra att du håller dig sysselsatt, det är viktigt så fortsätt så ! Kram :)
Esmaralda

14 Me:

skriven

Hej esmarslda.

Förstår inte ens tanken att skada ett djur så hemskt

Ser en utflykt tillsammans med honom ut att bli av i sommar? Som kålmorden som han själv föreslog? Ser det ut att bli av
Kram

Svar: Finns en chans att det blir av.. runt 60 %.. kram :)
Esmaralda

15 Lilla m:

skriven

Hej Es, ser det ut att komma en ny man i mitt liv inom kort?

Svar: En man kommer men kan inte säga när.. kram
Esmaralda

16 Mh:

skriven

Hej!
Kommer M.P höra av sig någo mer?
Kram!

17 Tiss :

skriven

Kommer jag få sluta lida i detta någon gång, ångesten är hemsk
Kämpar jag på rätt sätt?

Svar: Ja du lärt dig hantera detta och det kommer bli bättre.. kram
Esmaralda

18 Mej:

skriven

Hej esmarslda.

Kommer p bli singel snart? Eller kommer det dröja innan p blir singel igen?
Kram

Svar: Det kan dröja.. kram
Esmaralda

19 Katten:

skriven

När jag var barn var det vanligaste, om katten blev sjuk, att skjuta eller låta skjuta den (kunde man inte själv så fanns det alltid någon bekant som kunde) och skaffa en ny kattunge.

I min familj så har dock katterna alltid betraktats och behandlats som gudar, eller som lägst som kungligheter, och jag kommer ihåg att min far blev utskrattad när han i början av 60-talet bad om ledigt från jobbet för att ta katten till veterinären (jodå, han blev beviljad ledighet för ärendet).

Önskar alla en fin dag!

Kram

Katten

Svar: Ja, det fanns en tid när katter inte hade något värde alls... det har blivit bättre men är fortfarande inte helt bra... heja din pappa.. kram :)
Esmaralda

20 Läroliv:

skriven

Inte fått svar på mail från yngsta dottern på längre tid. Vet också att hon har mycket omkring sig. Bara en mammaundran om hon mår och har det bra. Är ingen "tjatmailsmamma, utan hon får leva sitt liv ifred från sånt. Undrar bara om du kan se något om hur hon mår och att hon har det bra.

Svar: Hon verkar fundera över något men det känns inte som något allvarligt.. kram :)
Esmaralda

21 shm:

skriven

Hej!

om ca 2veckor får vi reda på vilka som får stanna kvar på jobbet och vilka som blir uppsagda.
Tror du jag får stanna kvar?
Kramar!

22 <3:

skriven

Hej Es, hur stor är chansen att rosa Busnel kjolen med kommer in igen i min storlek på sidan ?
Håller fortfarande tummarna med skinnbyxor.
Kram

23 Sus:

skriven

Hej
Kan jag få nytt jobb tror du?
Love sus

Svar: Ja, det tror jag absolut.. kram
Esmaralda

24 J:

skriven

Jag älskar dina blogginlägg om djur. Vi eländiga människor får börja skärpa oss!

En fråga. Jag är så rädd nu för fysiskt närhet att det nästan blir löjligt. Rädd för att göra bort mig i synnerhet. Hur kommer det här gå egentligen?

Svar: Andas ut och det kommer gå bra.. kram :)
Esmaralda

25 Solstjärnan:

skriven

Ja ,tänk så olika det kan vara.Så svårt att förstå att djur behandlas så olika,men så är det.
Vissa får lyckan att bli sällskapsdjur som får massor av kärlek och andra har det mindre bra.
Utan att gå in på djur som föds upp för saltning osv..

Önskar ju så att tiden vore inne att vi skulle få en familjemedlem,den där hunden som vi så ser framemot att ha.😊

Es,ser du något kring denna hund.Kan vi bli hundägare redan i år?😊eller dröjer det än.

Ha en bra dag!
Kram Solstjärnan ☀️


Svar: En jättefint hund kommer men ser inte riktigt när.. kram :)
Esmaralda

26 Bb:

skriven

Hej E!

Kommer det dröja tills han hör av sig?😊❤️ Kram

27 Bb:

skriven

Hej E!

Kommer det dröja tills han hör av sig?😊❤️ Kram

28 Michaela:

skriven

Älskar djur och hoppas att jag en dag har hund igen!

Cancerfri , fredag , sommar på ingång och Lets Dance final. Nu måste det bli en rejäl fest med spabad mm :)

Något kul och spännande på väg in i mitt liv?

Kram!

Svar: Ja ikväll festar vi loss ordentligt :) Ser ut som om du kan bli bjuden på något speciellt i sommar.. kram :)
Esmaralda

29 Jennifer:

skriven

Hej finaste Esmaralda. Jag håller med dig, i många länder ser de helt annorlunda på djur än vad vi gör, och det gäller i synnerhet fattiga länder. Fast även i rika länder som Gulfstaterna kan de behandla djur illa.

Usch, man blir alltid lika illa berörd. Jag har försökt gå emellan om jag sett ett djur bli illa behandlad, en gång i Turkmenistan såg jag en kamel behandlas illa, en man knöt fast benen med rep så att den inte skulle kunna rymma, stackars kamelen kunde knappt röra sig.

En gång då jag bodde i staden Jalalabad räddade jag en pytteliten hundvalp som satt mitt i en lerpöl och såg övergiven ut, dess mamma hade övergett den. Den var kanske högst 2-3 veckor gammal. Människorna hade lämnat den där för att dö, men jag tog med den hem till mig och skötte om den. Minns ännu hur förstörd jag var då jag flyttade vidare och inte kunde ta den med mig. Grät flera veckor, men såg till att den fick ett bra hem med en familj som lovade ta hand om den väl.

Ibland kan jag ännu tänka på den och hoppas att den fick ett hyfsat bra liv.

Kommer jag att skaffa flera husdjur? Jag reser förstås en del, i den mån jag kan, men ser inga problem att skaffa hund bara jag ser till att ha ett tryggt extrahem för den.
Kram,
Jennifer

Svar: Vad bra du gjort som gripit in ! Du kommer ha husdjur framöver.. kram :)
Esmaralda

30 Agnes:

skriven

På SvT play går det nu en serie som heter "Första hunddejten"! Ett shelter i England som parar ihop fyrbeningar med tvåbeningar...well, finns en enbening med, oxå! =)
Satt o bara njöt av att se alla som engagerade sig så i hundarna!

Saknar att ha en hund, men känner mer o mer att jag blivit enormt ringrostig i hur det är att ha hund. Är ju ett stort ansvar, det där med att ha hund, o med tanke på min livsstil, så är det kanske bättre att ha en vandrande pinne bland blommorna?

Log lite åt din kommentar på mina 40 kartonger med böcker! De är inte bara nedpackade, utan de är dessutom fotograferade varenda en. Fotade, nedpackade , kartongerna uppmärkta med symboler o sedan samlade i album i mobilen. ALLT jag packat ner, finns dokumenterat, inte bara böcker.
Syftet är att kunna sälja kartong för kartong, längre fram.
Känner mig jävligt nördig, faktiskt, med mitt liv.
Även källaren är fotograferad, för att jag ska veta vart allt finns.
Klädkammaren är systematiskt inredd...pappislådor med prydnadssaker, smartboxar med smycken o annat krafs, snyggare backar för LP-skivor...jada-jada-jada...får väl skylla på att det inte bara är min "skit"...med tanke på att jag även röjt 2 dödsbon, så känner jag mig faktiskt jävligt stolt över hur långt jag kommit!

Helt själv!=)

Tack för peppen om min kommande flytt till lght inne i stan! Går på magkänslan o ser mig redan i en fantastisk, äldre, liten lght med ett vänligt spöke i taknocken o med en alldeles bedårande innergård!
"Vet" att den kommer att dyka upp när jag är mogen för flytt!

Kram!




Svar: Ja barnbarnet Ozzy med sin Gunillapinne rekommenderar dessa djur !! Jag är impad av din ordning och reda och att du mäktar med att ha allt omkring dig !! Jag vet också att du så småningom kommer hitta rätt lägenhet.. när det är dags... kram :)
Esmaralda

31 Hej:

skriven

Hej esmarslda.
Finns en kompis till min son som har en pappa.

Ser du några möjligheter för mig och den pappan tillsammans?
Kram

32 Ghost :

skriven

Kände jag mer än honom på riktigt? Kommer vi få en ny chans eller är han helt 100 på att han inte känner något längre? Det vände på en dag. Jag mår skit och mina absolut närmsta vänner finns inte där för mig

Svar: So sorgligt, men faktum är att jag ser honom inte i din framtid.. kram :)
Esmaralda

33 <3:

skriven

Mår så dåligt när djur behandlas illa och kort från marknaden i Kina vill jag inte se.
Haft två mysiga dagar med familj och vänner och party. Vad är det som gör att min bror ändå vill små pika och sura. När jag för en gångs skull får lite uppmärksamhet så verkar han inte klara av det. Han verkar avundsjuk på mitt boende är det så ?

Imorrn på lördag hur stor är chansen att J är på sitt jobb ? Tänkte överraska honom lite. Tror du han kommer uppskatta det och att det blir lyckat med lite presenter och pepp.
Vill liksom göra det för hans skull som kompis och kroggäst. Är inte intresserad av honom eller så. Brukar göra sånt någon gång om året. Är väl lite tokig jag.
Kram

34 Mu:

skriven

Hej esmarslda.

Är jag betydelsefull och viktig för honom?
Kan du se oss umgås eller vara tillsammans något framöver?
Kram

35 Helena Ir:

skriven

Så vart det 1:a sprutan,tar 2 till inom 3 veckor..gör en snabb variant av det här..

Jag mår oförskämt bra,får man det i Corona tider.?.den som väntar på något gott.. :) Det är så små saker som händer som lyfter mig..människor som jag träffar ..jag är fasen lycklig :)
Och är jag inte lycklig så kanske jag blivit knäpp :)) Det gör inget,så länge jag mår bra..!

Kram :)


Svar: Förstå dig.. ibland kan det krävas en kris för att man ska kunna ta emot det positiv som finns runtom :) Kram
Esmaralda

36 Tingeling :

skriven

Ja det är fantastiskt med djur, har saknat ha det, men nu känner jag mig redo. 😊 får ont i hjärtat när djur far illa.

Känns som om jag ska göra nånting nu, en förändring, en flytt, jobb eller nåt annat. Har känt detta ett tag, jag vet på ett ungefär men inte exakt och inte hur. Försöker komma på. Nåt tips vart jag ska börja? Eller ska jag avvakta till hösten? Nån förändring blir det i alla fall.

Plugg plugg och städa lite där emellan!

Kram!

Svar: Förändring blir det och det behöver.. använd sommaren till en tankeprocess.. kram:)
Esmaralda

37 Fhare:

skriven

No affence men jag anser att svenskar är inte kloka med sina djur. Hade man brytt sig lika mycket om människor så hade varit bra. Djur är ändå ingen människa

Svar: Djur är inte människor men skaffar vi oss djur ska vi ta mig tusan ta han dom dem på ett korrekt sätt...vilket inte betyder att man bryr sig mindre om människor.. kram:)
Esmaralda

38 Anki:

skriven

En fråga så här mitt på dagen sonen var och klippte sig igår .kunderna satt på rad som Corona inte existerar .Mannen innan honom beklaga sig över sin sjukdom trodde han haft Corona hosta som sjutton ..Nu vill sonen inte komma på morsdag Han är orolig att smitta mig...

Jag vet inte vad jag ska säga

Kram Anki med flock som ska kolla Lets dance i kväll

Svar: Ja somliga människor är bara så korkade, rent ut sagt, tack o lov att din son har huvudet på skaft och ser till ditt bästa.. kanske nu ska skjuta lite på mors dags firandet, för säkerhets skull.. kram :)
Esmaralda

39 Michaela:

skriven

Haha! Förstod att det skulle bli gasen i botten :) Lägg gärna upp bild så vi får ta del av festligheterna :) Jag håller på John ikväll. Brukar träffa honom på Willys ibland.

Ojoj! Låter onekligen spännande så hoppas hoppas :) Menas "bjuden på" som typ "bjuden på fest" eller mer "bjuden i allmänhet". Haha vad snurrigt det blev men du förstår säkert vad jag menar :) Kram

Svar: Nja. det kan bli vilket som, fest eller annat... vad kul att du stöter på John ibland :) Kram
Esmaralda

40 Skorpan:

skriven

Tack Es!
Låter som att en andra våg är på kommande o livet inte återgår till det normala!?
Kram Skorpan

41 Ghost :

skriven

Jag vet att du inte ser han i min framtid.... de gör inte jag heller. Men vi tyckte ju om varandra. Kände han inte lika mycket som jag? Och finns det en chans att vi försöker igen?

Eller ska jag bara ge upp

Kram

Svar: Du ska göra vad du känner är bäst för dig själv och ditt eget mående.. kram:)
Esmaralda

42 Jennie:

skriven

Hej Esmaralda
Ser du om vi får träffa min dotters goda vän, hennes klasskamrat i sommar? Hon är så förtjust i honom.

Kram

Svar: Finns en god chans absolut, din dotter får ta initiativ.. kanske bjuda med på en utflykt.. kram :)
Esmaralda

43 Michaela:

skriven

Spännande oavsett :) Ja jag bor ju på Lidingö som är rätt kändistätt så stöter på den ena och andra :) Pernilla Wahlgren gick jag på en gång på H&M då hon är såå liten och jag är ju 176 cm haha. Men hon tog det bra :)

Satte på mig träningsttaijtsen för dagens träningsrunda och jäklar vad det manliga släktet började stirra. En körde nästan av vägen haha. Herregud bara för att man har taijts :) Kram

44 Läroliv:

skriven

Så, så skönt att få veta. Tack snälla du för svaret.

KRAM

45 G.H:

skriven

Hemskt att slå djur överhuvudtaget!
Men förstår att man blir påverkad av den kulturen man växte upp i.

Tänker på din bror. Han kändes som en väldig snäll person:)

Har ställt frågan massor med gånger om du ser någon katt eller hund för oss:),,, men aldrig fått svar. Är det meningen?;)

Kram:)

Svar: Ja. min bror var faktiskt genomsnäll !! Det kommer ett husdjur för dig.. ser inte vilket eller när, men det kommer.. kram :)
Esmaralda

46 Tingeling :

skriven

Tack... känner likadant att det behövs förändring. Känns som jag är redo för "nästa steg". Det "konstiga" är att jag börjar tänka i banor som jag aldrig skulle gjort förut, är nog det som gör att jag tvekar. Så ska nog inte göra förhastade beslut här... Har alltid varit vårdmänniska och gillar att ta hand om andra... Men nu känner jag mig helt färdig med det, vill göra nåt helt annat. Som fortfarande har med människor att göra men på annat sätt. Lite läskigt att lämna allt man känner till och kan, men var ju lite därför jag började denna utbildning också... Har aldrig känt längtan att bo i hus eller ute på landet, men nu tittar jag efter små stugor... mysiga gamla radhus... utan bilväg utanför, får se vad detta leder!

Kram!

47 Ghost:

skriven

Förlåt verkligen för tjat men jag undrar verkligen vad du känner kring hans känslor?
han kanske känner nu att han är rädd bara, och förnekar. Allt han sagt och VISAT mig borde ju vara Så han känner innerst inne?


Kram

48 Pelle:

skriven

Hej 😊
Läste din blogg idag om husdjuren. För min del älskar jag katter men är allergisk sen barn, alltså inga husdjur hemma. Dock är jag extramatte ibland till en mysig sköldpaddsfärgad kattmadam så jag känner mig nöjd ändå.
Jag längtar så ut på landet och drömmer om ett speciellt hus jag hittat. Kan du hjälpa mig...kan du se om jag får hyra det och isf när det blir? Tack för hjälpen, kram 🌸

49 Bumble bee:

skriven

Kära Es!
Ser du om min pappa någonsin kommer vinna pengar på V75? Kram 🐝

Svar: Ingen storvinst kan jag se, tyvärr... kram
Esmaralda

50 Jen. :

skriven

Jag blir orolig för hur allt ska gå. Det känns övermäktigt just nu och jag har ingen energi alls, men ändå så mycket som ska fixas. Och det mesta ska jag sköta helt själv. Hur ska jag lyckas och kommer han att samarbeta och hjälpa något alls? Allt känns bara så jobbigt just nu

51 HS:

skriven

Till Helena Ir (35)

Det är bara att gratulera, så klart du får vara lycklig och må bra! Jag hade samma länge in i krisen, mer glad och harmonisk än jag kanske nånsin varit, kommit till nya viktiga insikter i mitt liv och gjort upp bra planer. Nu sista veckorna har det varit lite mer kämpigt mest pga brist på fysisk närhet. Men det känns ju lite "konstigt" att må så bra när alla andra verkar nere.

Hoppas att du får en fin helg.

Kram

52 Smöla:

skriven

Nu är Corona några 100m från där jag bor. Ser du om jag eller mina barn råkar få det? Eller mina föräldrar eller någon i min närhet?

Svar: Någon du känner kommer nog att drabbas men jag ser inte vem.. kram :)
Esmaralda

53 Camilla:

skriven

Djur som far illa är det värsta jag vet och kan inte se något sådant! 😥

För-sommar och ca 1 vecka tills man fyller 70 år. Jistanes så gammal man är😊 Grattis till det positiva cancerbeskedet! Läste något om rejäl fest ikväll så ha det så härligt!

Ser det bra ut för mig och barnen?
Kram och skickar pussar till MG

Svar: 70 är ingen ålder alls....och det ser bra ut för dig och barnen... MG blir glad över hälsningen o pussas vilt tillbaka.. kram :)
Esmaralda

54 Aladdin:

skriven

Hej Es

Ser du något speciellt skoj som händer mig i sommar?
Kram

55 Browallia:

skriven

Livet är verkligen orättvist vare sig man är människa eller djur.

Tack för dina värmande ord igår. :)

Är du laddad för Let's dance finalen ikväll? Jag tycker båda är värdiga vinnare men håller en extra tumme för John, för att han precis som Robin-Micke är så otroligt ödmjuk och känns äkta.

Kram

Svar: Javisst känns han äkta, jag tror faktiskt båda två är det... kram :)
Esmaralda

56 Solstjärnan:

skriven

Skrivfel

Skulle vara slaktning och inte saltning..😊

57 Dunegull:

skriven

Har så svårt för djurplågeri och det är något jag verkligen avskyr. När djur far illa. Önskar jag kunde jobba mer med djur på något sätt, kanske i framtiden. Svårt att få ihop allt och man måste samtidigt ha inkomst och satsa på det jobb jag har idag.
Ser du hur min hund mår idag? Har tagit bort hennes kortisonbehandling sedan igår och nu är det endast ögondroppar en månad till sen återbesök igen. Hon känns lite gladare idag dock fortfarande väldigt trött.
Vill hitta tillbaka till vår glädje tillsammans. Tror du vi gör det här den närmsta tiden? Hon är verkligen min guldkant i vardagen. Älskar henne obeskrivlig mycket!
Kram och supertrevlig kväll!

58 Till Andreas:

skriven

Hoppas inte att du jobbar ihjäl dig :)

/ Michaela

59 Mikael:

skriven

Kulturkrock kanske man kan kalla det med hur olika man behandlar djuren.

Här kan man läsa ett utdrag ur hur det kan gå när man tar emot folk från olika kulturer på jorden

https://vi.se/artikel/sNZvJWgV-a0j28Xv1-9e41a

en bostad, mat, rent vatten och ren luft och inga krig gör långt ifrån alla nöjda och glada här i livet.

Kram
Mikael

60 Mt:

skriven

Hej!
Kommer M höra av sig någo mer?
Kram!

61 Snödroppen :

skriven

Hejsan!

Mår fruktansvärt dåligt när djur behandlas illa. Tittar inte ens på varken på tv eller andra klipp när det finns risk för att se sånt. Djur ska behandlas som vilken familjemedlem som helst och ute i naturen med värdighet!!
Vilken dag, solen strålar och folk rör sej ute precis som vanligt och verkar har glömt Corona helt, aj aj inte bra! Men visst blir man glad av detta väder och denna underbara grönska.
Får jag höra ifrån min hjärtevän snart, längtar och hoppas han längtar och har mej i tanken?
En skön fredagkväll önskar jag dej och de alla🌼🌞💞

Svar: Ja, det är lätt att glömma det eländiga viruset...... jag får påminna mig själv hela tiden !! Inte är du glömd inte..kram :)
Esmaralda

62 Lotta:

skriven

Så fint av din bror att visa respekt för djuren när han var på besök i sitt ursprungsland.

En liten fråga...jag är ju ofta orolig för barnen. Vill ju att allt går bra och att de har roligt. Nu är ststa veckan i skolan för sonen. Mycket aktiviteter. Det är kul, men är orolig för att inte alla är schyssta mot honom. Han har haft problem hela skoltiden egentligen. Jag undrar om han tar sig igenom detta fysiskt och psykiskt.

Kram L

Svar: Får en känsla av att det kommer bli bättre för grabben...sakta men säkert.. kram :)
Esmaralda

63 MissMilla :

skriven

Vår katt försvann o vi har letat men ej hittat. Kan hon vara vid liv? Barnen saknar den. Hade märkning.
Jo, är Insurello där man anmäler skador seriösa. Ska jag göra set för min son?

64 Mirre :

skriven

Ja det är sjukt hur olika det är i länder beroende på kultur osv. Jag personligen älskar djur (förutom spindlar och insekter..😂) men har inte kunnat ha så många husdjur pga allergiker i min närhet. Ett av mina bästa barndomsminnen är när jag blev överraskad med en hund som liten. Hade också en katt en period som jag älskade💛
Mår dåligt när jag ser folk behandla djur illa och ber innerligt att dom ska få på fan med karma!

Mina framtida djur kommer få oändligt med kärlek ifrån mig den saken är säker🥰 Es, utekatten som jag tog hem och gav mat för några veckor sedan, har den hittat hem tror du? Har inte sett till den efter det. Hoppas såklart att den hittat hem men kan inte låta bli att sakna den och jag kollar ofta efter den..☀️


En annan sak som jag tänkt på. Jag tror jag är i en utvecklingsprocess i mitt liv nu med relationer mm. Har kommit till insikten att en person inte kan såra dig om du inte LÅTER hen göra det. Om du gör personen viktigt för dig, sätter denne på en piedestal så kommer dennes handlingar att såra. Men om personen är obetydlig, då bryr du dig inte oavsett av den gör/säger. Man får vara vaksam med vem man släpper in i sitt hjärta och vem man gör betydelsefull. Såg att någon kommenterat om kärlek och brustet hjärta, jag vet att det känns förjävligt för dig just nu. Jag vet om att man bara vill lägga sig ner på golvet och dö. Men härda ut det blir bättre med tiden💛

Kram ☀️

65 She:

skriven

Hej,
Jag tycker inte mitt tema känns så värst intressant just nu, efter att jag gått mera in på djupet.. Ser det ut som att jag kan vinkla det på nåt sätt så att det hamnar i mitt intresseområde eller borde jag tänka om och göra nytt?
Kram

66 Andreas:

skriven

Michaela, farit akut och med extra tillstånd till Paris på arbetets vägnar. Hade hellre slappat hemma i solen. Blir roomservice för mig ikväll och räknar inte med att vara på hotellet förrän vid 22-23 tiden, kram och ha en fin helg.

67 Till Browalia:

skriven

Jag kan intyga att John Lundvik är lika trevlig och genuin irl som på Tv. Brukar som sagt träffa honom på Willys ibland :) Supertrevlig!

Kram // Michaela

Svar: Härligt :) Genuina trevliga människor gillar vi :) Kram :)
Esmaralda

68 Smöla:

skriven

Kommer den personen drabbas hårt av Corona? Eller blir det lindrigt?

69 Browallia:

skriven

Jag tror absolut att Sussie är äkta men hon har inte lyckats ta sig hela vägen till mitt hjärta och blivit en favorit som John och Robinson-Micke. :) Kram


Svar: Håller med så här i halvlek... John är favoriten, precis som Robinson Micke var :) Kram
Esmaralda

70 Till Michaela :

skriven

Vad trevligt! Själv brukar jag stöta på Rolf Lassgård när jag handlar på ICA MAXI :D Kram Browallia

71 Helena Ir:

skriven

HS,tack :) och om man intalar sig så blir det något väldigt fint av det här..Livet är ju inte rättvist,så jag försöker ha det i åtanke ..många har det svårt!

Trevlig helg till dig :)
Kram

72 Hoppet:

skriven

Hej Es

Kommer jag ha ,an och barn framöver?
Kram och tacksam för svar

Svar: Ja, du kommer ha en speciell kärlek.. kram :)
Esmaralda

73 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
I onsdags kväll åt jag en Snickers och det kändes som om en bit av en jordnöt fastnade i halsen som de kan göra ibland. Inte att jag inte får luft utan irriterar bara. Dock känns de annorlunda nu än i onsdags men de känns ändå lite konstigt i halsen som kommer och går. Ser du möjligtvis om detta försvinner snart? Känns så dumt att besöka läkare om de bara är inbillning/stress efter allt som har varit runt omkring och läkare vill man inte träffa i onödan medan tanke på coronaviruset om de ändå kommer släppa. Vad ser du? Syrran tycker den ena mandeln ser lite större än den andra. Är jag påväg att bli sjuk? Hoppas de inte är coronaviruset. 🙏😰😱 Vad ser du, Es? Kram oroliga Zoey 💕

Svar: Jag tycke nog bara du ska avvakta och se.. känns inte som att det är jordnöten som sitter kvar... kram :)
Esmaralda

74 Maa:

skriven

Hej esmarslda.

Kan det bli något mellan mig och C?
Kram

75 Mam:

skriven

Hej esmarslda.

Kommer jag att ha partner och sambo snart? Eller dröjer det år?
Kram

Svar: Känns inte som om det ska dröja åratal men får en känsla av att du behöver göra dig mentalt fri först.. kram :)
Esmaralda

76 Till Browalia:

skriven

Haha vad roligt! Jag hade en patient som var extremt lik honom och jag hajjade till varje gång han visade sig :) Kram

77 Hoppet:

skriven

Tack för svaret Es kram:)


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: