Jag vägrar gifta mig....

Dagens gästbloggare är:  Sol
 
Jag kommer ursprungligen från en annan kultur men kom till Sverige med min familjen  när jag var 4 år gammal.
Sedan dess har jag levt ett liv som varit svenskt på dagarna men enligt min kultur på kvällar och helger.
 
Mina föräldrar är  strikta och följer reglerna  som  sin tradition.
 
Jag har lyckats pussla ihop det bra tycker jag och min uppväxt har varit bra på många sätt.
Nu är jag 19 år och mamma är bestämd med att jag ska gifta mig.
 
 
Jag har inte acepterat någon av de män som hon presenterat mig för och nu har pappa och min farbror lagt sig i saken och säger att jag ska åka till hemlandet och blir  presenterad för bra män och en av dem ska jag gifta mig med.
 
Jag får inte hamna på glasberget och de vill ha barnbarn.
 
Själv är jag inte glad med hur detta ska hända och det känns oroligt och pressande att åka till släktingarna för att hitta en man.
 
Jag har tänkt mycket och pratat med mina vänner och de tycker  att det vore ett övergrepp av mina föräldrar att tvinga mig till giftas
Jag tror att de har rätt.
 
Jag har bestämt mig för att inte åka och tror det kommer blir en hel del bråk med föräldrarna när jag talar om detta.
Men jag måste ta hand om mitt eget liv och  få göra på mitt eget sätt.
 
Ni andra som kommer i samma situation, ni ska stå på er och inte låta er tvingas till något som ni inte vill. 
 
Kramar från Sol
 
1 <3:

skriven

Tänker igår när jag la ut en fin bild på mig med stor rosenbukett nu borde någon fria till mig snart 😉🌹🌹🌹
Ska jag ta benvit paljettklänning ikväll eller aprikosa lyx B klänning. Tänker att ikväll blir det party delux 🌟🥂✨️med tjejerna. Kommer jag sticka ut och få positiv uppmärksamhet? Kram

Svar: Du blir fin i vilket som och du har en god förmåga att välja kläder som verkligen passar dig... du kommer sticka ut men det brukar du göra, kram :)
Esmaralda

2 Mika :

skriven

God morgon !

Jag undrar om du kan se om någon besökte mig i natt och satte igång baby mobilen i natt ? Kände närvaro men inte riktigt vem. Bebisen har inte kommit än så undra om kanske mamma besökte mig ? Har hänt en gång innan att den började spela när jag vi var ledsen kan du se något kring det ?🩷

Sen undrar jag varför allt går emot mig i detta året. Familjemedlemmar är elaka men vill inte stå för att dom sårar mig som ex farmor. Har snart gått hela graviditeten och ingen besökt mig. Min närmsta faster likadan. Är dom inte glada för min skull att vi valt att skaffa ett barn till ? Känner mig ensam och ledsen att ingen bry sig om mig och jag har dragit mig undan. Nu verkar det inte som min moster heller kommer i sommar… är så ledsen för känns som allt går emot mig i allt. Denna tid som ska vara lycklig och delas med andra så sitter man helt själv. Leden

Svar: Ja, jag tror att det var mamma som besökte dig.Ha inte fokus på det negativa.. försök att lyft dig själv och ha kontakt med personer som är mer lättillgängliga.. din familj tycker om dig men de kommer inte riktigt loss, kram :)
Esmaralda

3 Mimi:

skriven

Godmorgon!

Blir det flytt till annan ort snart?? Jag trivs inte alls där jag bor nu.

Kram

Svar: En flytt kommer, kram :)
Esmaralda

4 Naturvän:

skriven

Hej!

Tack för att du delar. Tvångsgifte är horribelt och förbjudet i vår kultur. Stå på dig!

Lite sovmorgon och nu famna dagen.

En fråga. Ser du om helgen i alla fall har chans att bli hyfsat trevlig och inte slutar i platt fall?

Gjort riktigt fint hemma . Bara blommorna som saknas på bordet.

Kram

Svar: Du har gjort det jättefint och välkomnande och nu får du ta resten så som det kommer.. visst kan det bli bra !Kram :)
Esmaralda

5 Khaleesi:

skriven

Har vi någon chans att få huset? Vågar nästan inte tro det men har lite förhoppningar!! 😍

Svar: Chansen finns och snart vet du, kram :)
Esmaralda

6 Skorpan:

skriven

Det låter väldigt gammaldags o jo jag förstår att det här handlar om en annan kultur. Du är ju vuxen o myndig, eller hur, o får bestämma själv gällande ditt liv. Nej stå på dig säger jag. Lycka till med att gå mot dina föräldrars vilja Sol! Det är knappast lätt...

Här var det uppe i ottan för att kunna konstatera att det såg ut som om någon hade blivit stucken uppe på toaletten :X. Tänk hur svårt det är att bli kvitt sitt månatliga fastän man är just halvvägs mellan femtio o sextio. Borde ju räcka nu av den sorten... Suck.

En tvättmaskin fyllde jag o gick tillbaka till sängs o hörde den bli färdig, men inte blev det att jag steg upp då ännu, för trött. Nu när jag stigit upp så är det som att jag är vimmelkantig o trött förstås ;). Aldrig riktigt pigg, känns det som. Frukost med kaffe kanske hjälper att få livsandarna att vakna, kanske.

Lite ärenden har jag som jag absolut behöver sköta idag, men utlver det gick planerna om intet för denna dag. Vill universum att jag är aktiv o tar mig ut nånstans i helgen Es, eller är det lugnt på mina eventuella happeningfronter o jag inte missar nåt?

Först frulle...
Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Ja, det var en lättnad när man slapp det månatliga !Fast å andra sidan hade jag inte så mycket besvär med det hela.. och somliga blir hel tunder isen... så olika !
En liten trevlig tur i helgen känns positivt men ingenting avancerat, kram :)
Esmaralda

7 Cecilia:

skriven

Hej Sol, vad modigt att du delar med dig av detta. Dina vänner har rätt, faktum är att det är olagligt att tvinga någon att gifta sig mot sin vilja och man kan åka in i fängelse för det. Nu tror jag inte att du vill att dina föräldrar ska bli straffade, men att bli bortgift mot sin vilja är allvarligt och det är en mänsklig rättighet att själv få bestämma vem man gifter sig med. Du är stark som står på dig, jag förstår att det inte är lätt att gå emot sin familj. Det finns stöd att få, du kan höra av dig till ungdomsmottagning om du önskar. På deras hemsida finns bra information om detta ämne och jag tycker att du inte ska vara rädd att få stöd om du är rädd att det blir bråk med dina föräldrar. Hoppas det ordnar sig, du får gärna uppdatera oss. Jag länkar ungdomsmottagningens hemsida där du kan läsa mer. Kram


https://www.umo.se/familj/vald-och-orattvisor-i-familjen/radd-for-att-bli-tvingad-att-gifta-sig/

Igår skrevs tentan och idag känner jag mig fri. Det kändes bra efteråt, som att jag ändå hade läget under kontroll. Men i väntan på att de rätta svaren och resultatet kommer så vågar jag inte hoppas alltför mycket även om det för en gångsskull kändes bra. Vad tror du Ez, stämmer min känsla om att det faktiskt gick bra? Ikväll firas det iaf med middag ute. Trevlig helg alla! Kramar

Svar: Jag tor det gick bra och klarade du det inte så var du bra nära... kram :)
Esmaralda

8 Bjork:

skriven

Hej ser du något spontant om mig i dag?

Idag funderar jag på att äta en glass på stan

Kram

Svar: Låter som en bra plan med glass på stan !Ser allmänt positivt ut kring dig, kram :)
Esmaralda

9 Helena Ir:

skriven

Stå på dig Sol!
Måste vara en svår situation. Lycka till med allt! Och hoppas du får råd från någon som förstår och vet hur det kan vara.
Trevlig sommar och kram!

Svarade inte på ett samtal igår,såg senare att numret tillhörde en bekant jag haft kontakt med senast för något år sedan. Tycker inte vi är riktigt överens om hur man ska bete sig mot andra människor, den där alkoholen kan ställa till det för en del. Så hoppas det inte blir fler samtal.

Oj, vad det strulade här igår..fick ringa tv operatör. Fixade sig inte. De ska återkomma på måndag. Men till min glädje hittade jag felet själv efteråt. Konstigt hur det kunde hända..Men med det tekniska är det nog inga spöken som varit här och rört till det 😉

Ha en fortsatt skön helg med grillning och bara ta det så lugnt och skönt som du kan och behöver!

Det där med dejting har jag knappt varit på, tänker jag på såhär många år in på livet. Men hur har jag lyckats träffa alla kan jag undra..Så inte har jag direkt dejtat..

Som sagt ha det bra..
Kram

Svar: Vilken tur att du kunde hitta felet !Kram :)
Esmaralda

10 Mimi:

skriven

Hej!

Söker febrilt lägenhet på annan ort. Kommer jag att få lägenhet och jobb förhoppningsvis snart?

Kram

Svar: Ja, det kommer. Kanske inte allra närmaste tiden men ganska snart, kram :)
Esmaralda

11 K:

skriven

Han känner sig en aning stalkad och att jag inte ska lägga mig i skrev du igår. Varför tror han att han har rätten att inte höra av sig på flera dagar istället för att reda ut på en gång?! Är besviken över att han ens tkr så om mig och inte tycker jag ska lägga mig i saker som faktiskt påverkar vår relation

Kram

Svar: Man ska vara sann mot sig själv, det är viktigt. Eftersom du är tydlig med vad som stör dig så ska du läsa in hans reaktioner på detta och sedan bestämma dig för om du vill lägga mer tid på relationen eller inte, kram :)
Esmaralda

12 Smöla:

skriven

Är han mannen jag ska leva med? Ser han en längre framtid med mig och barnen? Kommer vi flytta ihop eller förlova oss snart?

13 Sandra :

skriven

Hej, jag är inte redo att släppa taget om oss än.. hur ska jag få honom att prata/träffa mig igen? Kommer han komma tillbaka? Mvh

Svar: Det ser ut som om du kommer gå vidare längs din egen väg och så småningom kommer en annan kärlek, kram :)
Esmaralda

14 Mercan :

skriven

Tack så mycket söta Esmaralda 🤗 😘 ❤️ Esmaralda ser du om jag får böte av policen någon gång för jag röker sigg 😑 😑 😑 jag ångrar mig att jag shöpte sigg, jag hade önskan om jag slutar röka för söta djurens skull på gatorna 😔 men jag ska hålla mitt löfte 😔🙏🙂💖💝💟

Svar: Nej jag tror inte du kommer få böter av den anledningen, kram :)
Esmaralda

15 Jossan :

skriven

Godmorgon
Det dina föräldrar gör är olagligt och kan hamna i fängelse. Umo.se skriver detta:
”Det är brottsligt att övertala, lura eller tvinga någon att gifta sig. Det är också brottsligt att planera att gifta bort någon eller att hota med att göra det. Den som gör det kan få fängelse. Det spelar ingen roll om det är en förälder, en annan vårdnadshavare eller en släkting. Det är brottsligt även om du blir bortgift utomlands.”

Lycka till!

Var och kolla på grannens lägenhet. Kommer säga att just nu är jag inte intresserad men kanske i framtiden. De hyr ut den halva året då de arbetar i ett annat land. Så kanske olika får chansen att träffa någon snart så kanske man kan byta. Den var rätt dyr.. tror du det blir ett byte länge fram?

Kram

Svar: Kanske inte ett direkt byte men annan bostad blir det ju för dig, kram :)
Esmaralda

16 Snödroppen:

skriven

Godmorgon💞
Tack för du delar med dej Sol. Starkt av dej att stå upp för dina rättigheter och jag hoppas till djupet av mitt hjärta att dina föräldrar kommer acceptera ditt beslut och starka vilja. Stort Lycka Till fina du och jag tror att fler än jag gärna vill veta fortsättningen av hur det gick för dej💞

Vaknar upp till ännu en dag full av sol o fågelkvitter. Pigg i huvudet trots gårdagens tjejmiddag, det var trevligt o lugnt. Kul o bara sitta o fnittra o skvallra lite. Mina vänner är givetvis nyfikna på min fling för de tycker jag är för hemlighetsfull😇
Vill han att jag träffar hans barn så vi kan ses ännu mer? Känns som åtrån är ganska stark från bådas håll…?
Ha en härlig o solig dag☀️🥰

Svar: Tjejhäng är bland det bästa som finns !God chans att ditt förhållande utvecklas närmaste tiden, kram :)
Esmaralda

17 Misscool :

skriven

Hej! Kommer något hända mellan han och mig snart? Kommer vi kanske bli tillsammans i framtiden? Kram :)

Svar: Jag tror snarare att det kommer finnas en annan kärlek för dig, kram :)
Esmaralda

18 Tjejen345 :

skriven

Hej! Har han gillat mig enda sedan han såg mig för första gången, eller la märke till mig? Har han alltid gillat mig o tänkt på mig? Kram o ha det fint :)

19 Mercan :

skriven

Sol du är en modig duktig tjej och har rätt, stå på dig 🙂💖💝💟🙏😔 Tack Esmaralda 🙂

20 Coolikol17 :

skriven

Är han o jag de rätta för varandra då vi alltid kommer tillbaka till varandra? Kommer det hända något snart?

21 Eva:

skriven

Hej! Kommer ett förhållande ske med den jag gillar snart kanske?

Mvh
Eva

22 L:

skriven

Lycka till Sol och stå på dig och ta hjälp utifrån om du behöver.

En fråga. Hur blir det med mannen jag är kär i. Är det ömsesidigt?

Kram L

23 Misscool :

skriven

Hej! Varför kommer han o jag alltid tillbaka till varandra?

24 <3:

skriven

Kommer det bli en rolig kväll? Någon som kommer titta efter mig framtida dejt ? Håll tummarna Es att S vill skippa konsert och vi kör vårt race och möter upp de andra när de är i stan igen.
Kram

25 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Sol du är stark som vågar gå emot traditionerna i din familj. Självklart bestämmer du över ditt liv och vem du skall gifta dig med ! Fortsätt kämpa !
Tack Sol för att du delar med dig Låt oss veta hur det går och stort lycka till med ditt bara ditt underbara liv <3
Kram Anki

Här handlades det virke igår till veranda , bägge sönerna i farten.
Har fått tag i en murare för installation av spis .nu gäller det bara att han har tid ;-)
Sen måste jag ju måla om i köket..suck
Ser du om jag fixar det ? Jag själv har ju inte mycket till kropp för målarfix.Har pojkarna ork och tid tro ?

Njut av lördags sol
Kram Anki med liten flock

Svar: Så goa söner du har som hjälper sin mamma :)Men det är ju så att man får de barn man förtjänar och du har ju alltid varit en bra mamma !
Det ser ut som om du får hjälp att måla om köket och det kommer bli fint
Kram på dej och lilla flocken :)
Esmaralda

26 Hedwig:

skriven

Hej!
Nej, det här känns inte bra, det går för långt och kommer att påverka hela ditt liv..Kanske finns det någon i din närhet som även dina föräldrar känner förtroende för som kan försvara dig?
Jag önskar dig all styrka!

27 Skorpan:

skriven

Tack Es!

O man kan ju undra hur det kommer att gå i nästa ålder då, om pillren verkligen hjälper, eller inte? Känns också som att jag bara blir fetare o fetare, gillar inte min kropp nå vidare. O hur ska nån annan göra det då, det undrar jag.

Naturvän, lycka till o njut av herrsällskapet. O skulle det finnas en möjlighet till något mer, why not ;).

Kram Skorpan

28 Lotta S:

skriven

Ett stort men viktigt beslut du tagit, Sol. Så bra att du har vänner som kan stötta dig för det är tungt och ensamt att gå emot egen familj.
Es, ser du något om den unge mannen som min dotter verkar förjust i på gymmet? Är det något skumt i hans bakgrund?

29 Alex:

skriven

Hej Esmeralda,
Har beställt kläder online från ett seriöst företag. Hittar inget konstigt med det. Har fått ordern och sen försökt kontakta dem för att kunna göra retur men får absolut inget svar. Det har gått över en vecka. Ser du om jag borde oroa mig? Kan jag ha blivit lurad? Vill inte sitta här med en massa kläder som jag inte vill ha. Tack!

30 Dani:

skriven

Hej!
Har fått en lägenhet i Linköping. Sökt universitet där i höst. Bör jag ta den. Får inte reda på om jag kommer in förens om en månad. Vad är den känsla?

Kram

31 Helena Ir:

skriven

Ja, och tack för din kommentar 😀

Kram

32 Irmeli:

skriven

Hej Esmeralda!

Mitt ärende gällande fosterbarn har avancerat.
Vad kan du se? Barnets ungefärliga ålder och karaktär?
Kan du se om barnet kommer, och när det händer?

Tacksam för svar, kram 😊

Svar: Ja jag tror det kommer ett barn men ser inga detaljer, kram :)
Esmaralda

33 M:

skriven

Usch vilken tung situation Sol och jag håller med dig att jag skulle också vägra att gifta mig. Stå på dig och all lycka till dig framöver. Stor kram

Vaknar vid 8 för det är så ljust. Skönt att det vänder vid midsommar för ljuset stör mig.

Ja inte trodde jag att han vill komma bort från mig om han känner som han gör och tänker på mig. Jag ska undvika så mycket det går och hoppas att vi inte krockar med varandra igen som förut. Och kanske han slutar jobba där så småningom också.

Kram

Svar: Ja nu är det ljust och till och med jag vaknar lite tidigare :)Men det stör mig inte... en speciell känsla att sitta ute med morgonkaffet "redan" kl 8 :)
Jag tror inte han vill komma bort utan handlar mer om att han överlägger med sig själv och tänker att kanske behöver han lite distans... kram :)
Esmaralda

34 AnnaK:

skriven

Stå på dig Sol! Även om det säkert är jättesvårt. Ingen ska behöva gifta sig av någon annan anledning än kärlek.

Fått tid för operation nu. Dagen innan midsommar. Hoppas jag ändå kan åka till mina föräldrar dagen efter. Inte för att det egentligen spelar någon roll om jag blir hemma, ser ingen större glädje i något just nu. Kommer det gå bra? Hoppas jag löser det med transport dit och hem.

Kram 🤗

Svar: Det löser sig och skönt att få operationen gjord.. det ser ut att gå fint allting.. kram :)
Esmaralda

35 Fjärilen :

skriven

Hej!
Ikväll blir det dans med en värkande kropp.
Tror det blir en bra kväll.
Känner du av något för min kväll?

36 SusanneAmalia:

skriven

Hej Sol
God morgon..

Jag tycker att du är modig som står på dig.
I min värld borde du få leva ditt liv.
kärlek ska komma inifrån inte pådyvlas av andra.
Dina föräldrar borde förstå att man kan inte leva efter deras tros lagar lagar i ett annat land.
Sök hjälp av myndighet det är nog den enda chansen du har. Få lagen och rättigheten i ryggen. Utbilda dig och bli det du brinner för.
Kärlek och respekt till dig själv.
Var modig. våga be om hjälp.

Stor kram.


jobbar häcken av mig ... Igår vaknade jag på morgonen efter min enda natts ledighet. Kände att det var något jag skulle göra men kom inte ihåg vad. Ringde Micke för jag tänkte att det var nog han jag skulle träffa men kom inte på var eller hur. Jag frågade Micke vad han var och vad han skulle göra idag. Jag sitter i båten och väntar på dig sa han
Jäklar det var det vi skulle göra åka båt.
Jag berättade att jag hade försovit mig men nu hade jag ett dilemma jag kom inte ihåg vilken hamn båten skulle hämtas.. skit...
jag kastade på mig kläderna och var tvungen att ringa och fråga vilken hamn det var..

Snacka om utarbetad.
Åkte till hamnen med ilfart och sedan kastade jag mig i båten och la ut. Hade en underbar dag på sjön .. underbart härligt ... lite blåsigt men helt ok. gjorde strandhugg vid Rogers strömmingsvagn åt en låda rökta räkor drack en champis.. magi

Träffade en tysk jaktterrier som jag blev vän med och träffade en dam från London. Hon berättade att hon alltid besökte stömmingsvagnen när hon var i Sverige.
Tänk att åka från London för att äta strömming.

Nu är jag ledig i några dagar och sedan blir det jobb.
Innan sommaren är slut har jag känat mer än 100000 kr det kanske inte är mycket pengar för er men för mig är det mycket.
är så glad och tacksam.
Ska åka till Irland och besöka kraftplattser i höst.

bara njuta.

Önskar er alla en underbar dag fylld av kärlek och glädje.
Mina tänder börjer ta form vi får se om det blir bra...
till hösten är de säkert klara... njut av dagen

är bjuden på luftballong nästa månad.. ska bli magiskt...

kram och Kärlek....












Svar: Ja ibland blir det för mycket och när hjärnan säger ifrån ska man ta det på allvar och ge sig själv lite ledig tid. Men det ser ut som om du planerat in en bra ledighet
Och så roligt med luftballong... stor kram :)

Esmaralda

37 Ida:

skriven

Hej
Stå på dig Sol och lycka till

Vad detta med försäljning tar på mina krafter och ekonomin. Livsgnistan är i botten!! Vad jag önskar att det blir klart allt.
Nu har det varit visning igen på huset. Ett par verkar vara intresserade, Önskar att jag skulle kunna påverka dom i rätt riktning till att köpa huset. Köper dom huset?

Kram

Svar: Möjligheten är runt 65 % att det blir de som köper men det kommer fler, kram :)
Esmaralda

38 Sol:

skriven

Tack för uppmuntrande kommentarer. Det gör mycket skillnad. Kram

39 K:

skriven

Vad ska jag göra för att få tag på honom då? Man måste prata … kram

40 .:

skriven

Hej Es!

Jag vet inte om det är inbillning, det kan det mycket väl vara, liksom inte. Men tror du att träning av mitt högra knä och ben kan bli starkare och rakare, eller är det onödigt att ens lägga energi på?

Svar: Jag tror att träning kan göra viss skillnad, kram :)
Esmaralda

41 K:

skriven

Vad ska jag göra för att få tag på honom då? Man måste prata … kram

Svar: Känns inte så enkelt att få tag på honom, kanske kontakta hans arbetsplats, kram :)
Esmaralda

42 K :

skriven

Älskar han mig som han sa? Kram. Tack

43 Bella:

skriven

Godmorgon!
Den här veckan har verkligen varit en struggle att ta sig igenom.. 😭 Gråtit till tusen, varit vilsen, saknat, velat flytta hem, velat ge upp allting, känslan av att tappat mig själv osv.. Det var så fint att åka hem, få sitta på flygplatsen och vara taggad till tusen och sen se alla igen. Men att komma tillbaka till Irland, nej den känslan var hemsk. Nu börjar det dock lätta liiiite iallafall som tur är och kan återigen se mig vara här i Irland länge.. Kommer det bli bra?


Vad är din email?
Kram

Svar: Ge det lite tid och känn in.. du är ju frivilligt på Irland och kan lämna i stort sett när du villMail: [email protected]
kram :)
Esmaralda

44 Cn:

skriven

Hej Esmeralda jag undrar vad min chef Patrick tycker om mig egentligen?
Han är väldigt skojfrisk mot mig och glad men vad tycker han om mig egentligen, hoppas du får en fin lördag

45 Fitnesskillen:

skriven

Hej ez

Hoppas att din lördag är härligt och jättebra 😁

En fråga, du vet hon som var min bästa tjejkompis, jag har en fråga och det är, är det fortfarande så att hon lär höra av sig?

Det är bara en känsla jag har och vill se om det stämmer och därav ville jag fråga dig 😊🙌🏼

Tack i förhand och ha en jättefin helg 🥰🙏🏼💙 stor kram

Svar: Kan tänkas hon hör av sig längre fram men leder nog inte till mer än det, kram :)
Esmaralda

46 M:

skriven

Ja sommarmornar är härliga om man ska upp men inte när man har sovmorgon :) Jag tycker att det ska vara mörkt mellan 21.00 - 08.00. Det passar mig bäst :) Hösten är ju absoluta favoriten!

Jag förstår. Är som sagt lite förvånad över hans förändrade tankesätt för upplever man något speciellt så vill man ju ha kvar det. Inte tvärtom. För mig var det i alla fall äkta och jag kan inte glömma så lätt och det gör lite ont måste jag säga men jag är ju inte sådan som har kontakt med någon som inte vill. For och handlade tidigare för visste att han jobbar kväll denna helg så nu får han jobba i lugn och ro utan mig. Och hoppas som sagt att han väljer att byta arbetsplats så småningom så blir det ännu bättre för honom :) Kram

Svar: Jag tror han blivit lite förvirrad.. och det får man förstå.. för det är något som inte brukar hända honom.... det beror inte på att han väljer bort dig.. utan handlar om egen bearbetning, kram :)
Esmaralda

47 Mimii:

skriven

Hej!

Jag sitter här och mår så dåligt. Oron gnager och jag undrar om jag kommer att må bra igen. Rädd för att inte få jobb och inkomst så att jag klarar mig. Kommer det att ordna sig och jag blir glad igen?

Kram

Svar: Ja, ta tag och ge dig inte och det kommer ordna sig, kram :)
Esmaralda

48 Till Sol ☀️:

skriven

Tack för att du delar med dig av din gripande livssituation. Du gör helt rätt som inte låter dina föräldrar styra över hur du ska leva ditt liv. Jag har själv brutit kontakten med mina föräldrar för att få leva livet på mitt eget sätt och inte efter hur de tycker att jag ska leva det. Jag önskar dig all lycka i framtiden, gästblogga gärna igen så vi får höra hur det går för dig.
/ Igges matte 🐈‍⬛

49 💕 Zoey 💕:

skriven

Sol, vilken svår och jobbig sits du sitter i och jag hoppas de löser sig för dig. Att bli tvingad till äktenskap är bland de värsta som finns. Vet att du kommer möta någon där äktenskapet bygger på kärlek och dina föräldrar kommer inse att de är de bästa för dig om dom bara ger dig lite tid så kommer du skänka barnbarn till dom. All styrka att ta dig igenom detta sänder jag till dig med en mega kram 🤗💖

Es, jag kan inte riktigt släppa taget om en tatuering och mina tankar går runt. Vill gärna ha något som symboliserar min eviga kamp och de i form av antingen en phoenix fågel eller mitt stjärntecken som är oxe. Ser du om jag möjligtvis kommer göra båda två även om det inte är samtidigt? Kram Zoey 💕

Svar: Jag tror du gör båda, vid olika tillfällen, kram :)
Esmaralda

50 Naturvän:

skriven

Hej!

Tack! Ja vi har bägge sagt att vi är över 60 och katastrof kommer det inte bli. Funkar det inte har jag soffan ...är konstigt nog inte så nervös....ska bli intressant och kul!

Trevlig lördagskväll!
Kram

Svar: Håller alla tummar ! Kram :)
Esmaralda

51 Alie:

skriven

Hej
Tack för du delar med dig Sol. Du är fyllda 18 år och nu myndig och har rätten att bestämma över ditt liv själv. Även om du varit under 18 är tvångsgifte inte lagligt i Sverige. Åker du till ditt hemland har dom kanske andra regler och rättigheter där, så åk inte oavsett om dina föräldrar enbart säger att det är en ”vanlig resa”.
Var tydlig till hela din familj att detta inte något du vill utan du vill välja själv.
Jag hoppas dina föräldrar lyssnar och kommer ge dig den friheten du har rätt till, att få välja själv oavsett vad det handlar om.
Stort lycka till med allt och ta hand om dig!
Kram :) 🌷

52 Smöla:

skriven

Är han mannen jag ska leva med? Ser han en längre framtid med mig och barnen? Kommer vi flytta ihop eller förlova oss snart?

53 Igges matte 🐈‍⬛:

skriven

Mina humörsväningar gör mig så förvirrad, i ena stunden så känner jag hopp inför framtiden och att det kommer bli mycket bättre och roligare än hur det är nu. I nästa stund rasar jag ner i totalt mörker och förtvivlan och att mitt liv snart är slut jag att typ kommer drabbas av en hjärtinfarkt, stroke etc. och gå över till Alltet pga av att jag inte får den vård jag behöver och har rätt till. Så här pendlar det fram och tillbaka flera ggr. under en dag. Är det hormonella hjärnspöken? Ser du ff att jag kommer ta mig ur denna svåra period och träffa en livskamrat, bli farmor etc?

Kramar 🐈‍⬛

Svar: Ja jag tror du kommer ta dig vidare och må betydligt bättre, kram :)
Esmaralda

54 EE:

skriven

Tycker absolut du ska gå din väg och göra ditt liv till vad du vill och känner är rätt för dig ❤️

Es… lagom till man tänker att nu kanske livet börjar gå åt rätt håll. Då kommer en svacka och man känner att, nähä, det sket sig igen.

Trött på tjafs med min man. Trött på att känna mig utanför och inte ha någon som är mig nära som vän. Alltid är allt bara ytligt. Aldrig någon som man känner verkligen vill vara med mig.

Just i stunden funderar jag över om jag ska sälja min häst. Älskar honom och han är mitt vattenhål att andas och vara lugn med. Min motion. Men känner mig lite ensam i mitt hästägande.

Inte så att jag inte trivs i mitt stall. Det är ett bra ställe på alla sätt. Men nya tjejen och stallägaren blev snabbt bästisar och jag blir lite av tredje hjulet iaf i känslan.

Kanske vanlig svensk avundsjuka. Alla andra har det så bra i sina äktenskap och alla andra har bästisar och alla andra har bra ekonomi osv osv.

Är ledsen och depp. Känner att mitt liv borde va mer men att man ändå ska va nöjd men att man har det okej.

Ja, livet är varken lätt eller rättvist. Men det är ensamt.

Kram

Svar: Alla andra har problem, precis som du men av olika slag !Red ut en sak och gången och gör upp en bra plan kring hur du ska kunna förbättra ditt liv, kram :)
Esmaralda

55 Misscool:

skriven

Hej! ska jag testa att lägga till han på Instagram? Kommer han låta mig följa han och kommer han kanske följa mig? Tänker att det kanske är ett sätt att kanske få lite mer kontakt? Vad ser du? Kram o ha en fin fortsatt dag :)

Svar: Gör gärna ett försök och på hans reaktion kommer du att kunna avläsa lite, kram :)
Esmaralda

56 Alie:

skriven

Hej igen,
Hur ser utsikterna ut för sommaren ( som redan är här)
Har ju en hel del att stå med kring flytt, men annat kul kanske?
Ser det ut att bli budgivning på min lght?
Kram :) ☀️

57 Tintin:

skriven

Hej Ez!

Jag har fått nytt jobb!!!! <3
Kommer jag att trivas? Är arbetskompisarna trevliga?

Tack och kramiz!

Svar: Grattis, jag tror det blir bra.. ge dig själv lite tid att komma in i det, kram :)
Esmaralda

58 Bjork:

skriven

Hej tack för svaret förut.

Ska träffa två av mina gamla kompisar i sommar och fika ska bli jätte kul.

Kram

59 Sol:

skriven

Tack alla ni för fina kommentarer. Jag känner jag gör rätt och att få stöd är en bra att känna. Kram

60 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något för oss från spel under tiden vi är i Bulgarien när vi reser dit 😉

61 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du något för oss från spel under tiden vi är i Bulgarien när vi reser dit 😉

62 Bjork:

skriven

Hej får min blivande sambo träffa mina 2 gamla kompisar?

Kram

63 Hönan:

skriven

Tack för svar :)

Då handlar det väl inte om mig egentligen och att hon vill mig illa, utan snarare om henne och att hon vill lyfta sig själv. Bör jag ta avstånd från henne ändå eller kan vi fortsätta umgås men att jag är införstådd med hur hon är?

Kram

64 Boudica:

skriven

Det här berör mig mer än förväntat. Läste tidigare idag, men har inte kunnat släppa det.

Dels blir jag berörd för att jag själv ställt mig i en självständig roll och konstant strävar efter frihet, något sådant som att låta någon annan bestämma över vem jag ska gifta mig med, eller hur jag ska leva mitt liv, bara tanken över det göra mig arg. Bara enkla kommentarer från kollegor från andra kulturer om att jag borde hitta någon man att gifta mig med så att någon kan ta hand om mig. Jag bott själv i över 10 år, jag klarar mig själv tack! Kvinnor kan! säger jag, och behöver inte vara underställda en man för att klara sig. Däremot väntar jag på att träffa en man som kan behandla mig som sin jämlike.

Sen är det ju också så att jag har en fin kollega som är i liknande sits som du, fast mer tvärt om.
Han blev skickad av familj till Sverige för att försörja familjen, svårt att klara sig i hans hemland. Starkt band till sina föräldrar men har blivit påtryckt att gifta sig med någon i sitt ursprungsland. Han vill kunna styra sitt liv mer själv men har svårt att säga emot, ställa sig emot släkten.
Till mig sa han för inte så länge sedan att han har allt, men han är inte lycklig. Där brast mitt hjärta. Jag hade känt på mig länge att något tyngde honom. Det ända jag ville var att skrika att han inte ska gifta sig, han ska följa sitt hjärta och leva sina drömmar. Men det kunde jag ju inte göra.
Jag kan inte göra något bara se på.

Men allt jag kan säga dig är tyvärr bara stå på dig!
Kämpa för dina rättigheter!

Es, kan du se hur det kommer gå för min vän?

KRAM!

Svar: Det ser ut att bli mer kamp men till sist löser det sig och kommer bli bra, kram :)
Esmaralda

65 Azadi:

skriven

Sol, bara du vet när det är dags för dig att gifta dig. Bara du vet med vem. Ingen kan ta det ifrån dig. Dessutom är du myndig och verkar försiktig med försiktiga beslut. Det ska din familj vara stolta över.
Lycka till och stor kram!

66 Misscool:

skriven

Hej! Han har inte tagit bort mig så jag fick följa han. Tyckte han det var kul att jag gjorde det eller vad tyckte han? Ha en fin kväll :)

67 Misscool:

skriven

Hej! Han har inte tagit bort mig så jag fick följa han. Tyckte han det var kul att jag gjorde det eller vad tyckte han? Ha en fin kväll :)

68 Sol:

skriven

Tack snälla alla ni som kommenterat. Det betyder mycket för mig. Kram.

69 Till Sol VIKTIGT:

skriven

Sol, jag har varit med om något liknande som du och det var min syster också. Det gick inte bra för henne och hon finns inte i livet idag. Ta gärna kontakt med mig. Esmaralda har min adress. Kram och tack till dig Ez som publicerar sådant som en del skulle vara rädda för att göra.

70 Anna E:

skriven

Min date idag, ville han ha kyss...? Kändes som nåt i luften?

71 Mercan :

skriven

Esmaralda jag undrar om du ser någonting från spel i Bulgarien för oss 😊 för min mor spelar sina siffror där när vi reser dit 😉 gamla siffror som hon spelat regelbundet sedan hon var tjej i åratal 🙂och jag är så tacksam till dig Esmaralda att du såg möjlighet från euro jackpott för oss här i Sverige 😔💖💝💟
Sol jag hoppas innerligt att allt ska gå bra för dig 😔 ♥️ ♥️ ♥️ 🙏 🙏 🙏 Jag önskar dig all glädje i livet söta Sol du är en modig klok tjej 🤗💖💝💟😔🙏🙏🙏

72 Ullie:

skriven

Nej du åker inte någonstans det handlar om ditt liv din kärlek o ditt välmående
detta med tvingas gifte är för gammalt och nej tycker inte de ska tvinga dej till något Sånt finns inte längre
stå på dej o lycka till !!

73 :):

skriven

Jag har dejtat en kille i 4 månader. Kommer vi ha ett bra och långt förhållande. Pappa till mitt/mina barn?

74 T:

skriven

Hej es! Deltar gärna i tävlingen. Behöver lite pepp. Har en osholek sen innan men aldrig haft en sådan här.

Känner mig lite svajig i mitt mående. Funderar på om jag behöver gå till läkaren igen. Har ju undersökts mycket förr men känner mig inte bra nu igen. Ser du något? Något tips?

Tack!

Mvh T

75 Veronica:

skriven

Är det sant att min sambo(nu kanske föredetta)vill lämna mig?


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: