Flygande sötnos.....

 
Jag gillar fladdermöss... jag menar, verkligen gillar !
 
Och nu har jag kommit på en geniala idén att skaffa en fladdermusholk  och kanske kan jag få en familj fladdermöss att flytta in 😍
 
Jag ser dem när de flyger omkring och särskilt under gatlyktorna om nätterna för att fånga insekter.
 
I Kroatien trodde jag ett tag att massa fåglar flög på rygg mitt i natten... men det var stora flockar av fladdermöss och jag blev alldeles hänförd !
 
 
Och nu har jag alltså upptäckt att det finns fladdermusholkar  att köpa !
 
Matstationen till ekorrana funkar alldeles utmärkt och nu är de två  korrarna nästan tama
 
När maken går ut med nötpåsen så kommer särskilt en av dem springande och sätter sig en liten bit från honom och tar sedan täten till matstationen.
 
Så tama blir nog inte fladdermössen... men bara att veta att jag har ett gäng i min trädgård skulle vara jättekul !
 
Fladdermusholkarna  finns att köpa på flera olika ställen så googla dig fram !
 
 
 
 
Kram & kärlek 💖
1 <3:

skriven

Är det drogerna som gör L konstig i humöret ? Blivit varnad att bryta vänskap med henne. Känt så själv med ett tag att jag dras in i dåligt umgänge runt omkring henne. Kommer det komma in någon ny vännina i mitt liv som jag kommer klicka med ?
Kram

Svar: Ja, du ska vara försiktig, kan bli för mycket när L är med, kram :)
Esmaralda

2 Essie:

skriven

Tycker också
Fladdermöss är söta att se på, med att nog blivit rädd om den flygit mot mig..

Haft mina 3 hundar tillsammans sedan de var valpar. Bara 1-2 år emellan varje. Nu är det bara minstingen på snart 10 år kvar..
hoppas såklart hon får 5-10 år till, det är inte ovanligt för rasen.

Men undrar , borde jag skaffa en ny familjemedlem som sällskap, eller är hon nöjd med sällskap av kissen och oss? Hon är van vid att alltid haft sina syskon att leka med.

Kram

Svar: Trots allt verkar hon nöjd och glad, kram :)
Esmaralda

3 Snödroppen:

skriven

Godmorgon💞
Va häftigt med en fladdermusholk, aldrig hört talas om. Lycka Till! Mysigt med ekorrarna, jag har mina gråsparvar härute på vår/sommaren som bor vid balkongen.
Som jag garvade åt gårdagens inlägg med pistolen, käre Jesus😂😂
Dags att ta tag i en ny vecka nu då, haft en underbar helg med hjärtevännen som vanligt. Men hans ex verkar mindre förtjust att han träffat mej, kommer hon bli ett problem? Trots att det är 2 år sen de bröt upp?
Ha en härlig dag🥰

Svar: Exet kan surna till men det ebbar ut och jag tror inte det blir något större problem framöver, kram :)
Esmaralda

4 kris:

skriven

Hej! Tror du att jag börjar komma närmare att träffa min livspartner?
Förstår att det är svårt att säga någon tid.

Fladdermöss är ganska söta, men associerar dom med virus och det sänker sötheten något. Men vet inte om den associationen stämmer?
/Kram och tack för tidigare råd

Svar: Du och din livspartner rör er närmare mot varannJo, nog kan fladdermössen bära på virus, det har man ju hört
Kram :)
Esmaralda

5 Bjork:

skriven

Hej flyttar jag till en större lägenhet framöver?

Får jag shoppa på stan någon dag med kompisar?

Kram

6 Meje:

skriven

Hej Esmaralda.
De är riktigt fina djur. Och lite skrämmande på något sätt.

Känner verkligen mycket för honom. Är lite rädd att han stängt dörren för mig på grund utav det som blivit fel tidigare.

Kommer vi att ha en chans?
Kram

7 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag är ändå duktig att var tysta som en mus tills det är dags i maj.

Finns det något fördelen förändring till maj?

Ha det bra

8 Jossan :

skriven

Godmorgon

Helgen gick så snabbt!
Måste gå upp tidigare idag och vara på jobbet på ett tidigt morgonmöte..

Igår bestämde jag att jag ska lägga ner Tinder. Man mår ju bara skit av det. Men ja…

Igår blev min kompis irriterad på mig för jag sa att jag inte kommer ta med min nya kompis på allt för jag faktiskt vill ha en vän utanför dem också. Men det tyckte hon var sjukt att jag ville ha henne ”ifred. Måste man dela vänner med andra?

Kram

Svar: Ja, Tinder är vad det är och kan bli rejält stressande.Man måste inte dela sina vänner men tänka sig för hur man uttrycker sig så ingen vän känner sig exkluderad, kram :)
Esmaralda

9 Anki:

skriven

Godmorgon Es
Jaa va kul att du gillar fladdermöss ! Fladdermusholkar var min födelsedagsönskan förra året och vi har satt upp 2 st . Tydligen enligt en granne som vurmar för de små liven ska man ha 2 i olika träd med fri inflygning. Sen har jag fått lära mig att släcka min automatiska utebelysning sommartid då min kan störa . Nyligen har de gjorts en undersökning om en fladdermusarts stora minskning ( finns 19arter i sverige) runt en kyrka där det visa sig vara upplysningen av kyrka och torn kvällstid orsakade att de inte gav sig ut för att äta då de trodde det var dag !

Jag älskar de små liven då de tar massor av mygg ! 1000 st i timmen !

Ha nu en myggfri start på veckan haha ;-)


Kram Anki med flock

Svar: 1000 mygg i timmen, det var inte dåligt.... hoppas jag ska få en rejäl flock här !!Kram på dig och flocken :)
Esmaralda

10 Mimi:

skriven

Hej!

Fladdermöss, jag tycker inte att de är särskilt lika möss. De har lite märkligt utseende.
Orolig för ekonomin. Kommer jag att klara mig? Någon pengavinst är väl knappast något att hoppas på.

Kram















Svar: Någon vinst ser jag inte men du kommer klara dig, kram :)
Esmaralda

11 Love:

skriven

Hej Esmaralda.
De är ju otroligt söta egentligen.
Håller tummarna för att det blir så att du får lite flock fladdermussar där.

Blir det någon kontakt igen ganska snart? Skulle han vilja träffas och umgås med mig?
Kram

Svar: Någon större och djupare kontakt ser det inte ut att bli, kram :)
Esmaralda

12 Skrållann:

skriven

Hej!
Fladdermöss är inte min grej direkt men bra att vi tycker olika.

På väg till mina sista praktikveckor. Om 6 veckor är min utbildning klar och jag har aldrig känt mig mera förvirrad. Vad kan du se mig göra i framtiden? Ha vit rock och jobba på Apotek eller jobba natt i ”blå pyjamas” på ett äldreboende, vart blir jag lyckligast? Jag trivs ju så bra i båda rollerna🙃

Kram❤️

Svar: Faktum är att vilket som helst av dessa två arbetsplatser kommer du trivas med....känns som att du kommer pröva på båda delar, kram :)
Esmaralda

13 Mercan :

skriven

Esmaralda jag ska kämpa sluta röka 😌 Esmaralda ser du någonting söta Esmaralda, min bror kommer ta paus från skolan nästa år 🤔 kommer han träffa tjejen som är rätt efter dess eller kan det bli innan dess 🤔har inga frågor kvar Esmaralda och vad roligt att du vill skaffa dig söta djuren 🤗😍💞🙂

14 Lilla m:

skriven

Hej Es! Kan det bli en graviditet med S?

Svar: Känns inte som om chansen är stor för detta, kram :)
Esmaralda

15 Skorpan:

skriven

Du får berätta hur det går sen med dina "batmans" :).

Ny vecka o måndag igen. Ser min vecka ut att komma med nåt speciellt Es o finns det nåt jag behöver vara vaksam på?

Ha en bra dag!
Kram Skorpan

Svar: Blir nog en ganska lugn vecka... ser inga tecken på stora händelser och inga varningar kommer till mig, kram :)
Esmaralda

16 Mej:

skriven

Hej Esmaralda.
Känner verkligen mycket för honom. Är lite rädd att han stängt dörren för mig på grund utav det som blivit fel tidigare.

Kommer vi att ha en chans till en relation?
Kram

Svar: Jag ser ingen stor chans, kram :)
Esmaralda

17 Mercan :

skriven

Esmaralda ser du om min bror kommer byta skola närmaste tiden🤔eller utbildar han sig i den skolan han går nu 🙂

18 N:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer det felaktiga rättas till och bli så som jag önskar?
Kram

19 Skorpan:

skriven

Tack, då kanske jag lyckas styra mig ditåt jag borde vara på väg redan sen länge ;)? Ärsåå långsam...
Ha det bra på gymmet :)!
Kram Skorpan

20 Fråga:

skriven

Hej Esmaralda.

Ser du umgänge mellan oss två?
Kram

21 N.:

skriven

Hej Esmaralda.

Kommer det felaktiga beslutet jag tog rättas till och bli så som jag önskar och tänker tror du? Blir det så?
Kram

22 Mercan :

skriven

Jag tror inte att min bror kommer byta skola Esmaralda 😊 har jag rätt 🤔för han har flyttat till högre nivå kurs ändå 🙂ska jag räkna med att tjejen som är rätt finns eller kommer till min brors skola söta Esmaralda 😊

Svar: Verkar inte riktigt som att han byter skola och tjejen kommer när det är rätt i tiden .. kram :)
Esmaralda

23 Bjork:

skriven

Hej ha en fin dag:)

Vill verkligen c vara vän med mig framöver?

Kram

Svar: Den chansen finns absolut, kram :)
Esmaralda

24 Alex :

skriven

Hej Esmeralda,
Har fortfarande M i tankarna. Tyckte att hon tog lite avstånd sist och inte var så hjälpsam som jag väntat mig. Behöver personer nära som är empatiska men det verkar inte hon vara. Kanske har fel men något stör mig. Trodde vi var lite mer på samma våglängd. Vad ser du?

25 Mercan :

skriven

Tack Esmaralda för ditt svar i går 🤗det betyder mycket för mig 😌💞🤗😚

26 Lotta S:

skriven

Häxor och fladdermöss är väl perfekt kombo!
Nu tackade jag ja till att presentera på konferensen där söderöver. Syns något jag borde tänka särskilt på angående detta?

Svar: Ha ha ha, ja eller hur !!!!Jag tror det blir bra att du tackade ja, kommer ju jättefint... kram :)
Esmaralda

27 Hmm:

skriven

Hej Esmaralda.
Ser du egentligen anledningen till att chansen med honom inte ser så stor ut?
Beror det på tidigare händelser? Eller att hans intresse inte är mycket för mig?

Förut tyckte han verkligen om mig. Ser du ingen chans till förändring där han börjar visa mer tydligt intresse för mig?
Kram

28 💕 Zoey 💕:

skriven

Kära Es!
Igår fick hunden ytterligare ett anfall och då var jag med och bevittnade de hela och de var ingen vacker syn. Stackars lilla tjejen! 😞😢💔 Idag kontaktade syrran stadens veterinär som tyvärr var bortrest denna veckan, men som ändå inte tyckte det var något jätte bråttom att vi skulle kontakta en annan veterinär utan han tyckte de lät som epilepsi och hunden fick en besöks tid nästa vecka. Skulle tiken få ytterligare ett anfall som blev värre än dom hon har fått eller om hon stannar kvar i anfallen och inte går ur det så skulle vi kontakta Blå stjärnan vilket vi naturligtvis kommer göra. De känns skönt att veta ändå och ja hoppas de blir bättre. 🙏❤️

En liten undran, ser du möjligtvis om de blir en operation före eller efter min 40 års dag om de blir en operation?? Skulle så gärna vilja fira den utan att gå igenom konsekvenser efter en operation. Kram Zoey 💕

29 Min:

skriven

Hej Esmaralda.

Tycker han om mig? Och finns känslor och intresse? Kan jag fråga honom om detta? Och kommer det leda till framsteg?
Eller kommer det bara bli bakslag av det hela?
Kram

Svar: Ja, jag tror du behöver fråga, så att du vet, för din egen skull, kram :)
Esmaralda

30 AnnaK:

skriven

Blir det mer socialt liv för dottern?

Kram 🤗

31 <3:

skriven

Tack för svar Es. Behövde få det jag redan vet bekräfta av dig. Kommer J kunna stoppa JB och P träff på tisdag?
Kram

32 .:

skriven

Hej, Es!

Jag har väl egentligen aldrig velat ha barn och vill det fortfarande inte. Men dom flesta säger "vänta ska du se när du hittar den rätte, barn är livet". Så ser du mig med någon bebis? Eller har han barn..

Svar: Nej alla vill verkligen inte ha barn och det är absolut inget fel i detta beslut, kram :)
Esmaralda

33 Hönan:

skriven

Gillar också fladdermöss! Förknippar dom med varma sommarkvällar utomlands.

Ser du om det hänt något fysiskt mellan dom? Slog mig senare att de nog var iväg själva en stund under kvällen.

Kram

34 Ally:

skriven

Godmorgon
Nja kanske inte mitt favorit djur precis, men liiiite söta.
Ny vecka.. 🌱
Finns det något gott att säga om denna vecka och hur går hens tankar kring mig, om det finns några?
Kram :) 🌷

35 Hedwig:

skriven

Så gulliga de är! Jag kände en biolog som var med i en förening för att skydda fladdermöss. Ibland tog hon hand om dem hemma hos sig.
När jag var ung så fanns det ganska många fladderöss där jag bodde men numera syns de knappast längre, tyvärr. Vi ska ha mycket blommande växter (även ogräs) i våra trädgårdar och på våra balkonger som drar till sig insekter och buskar och större träd där de kan gömma sig i, då blir det flera fladdermöss.
Ha en fin dag allihopa!

Svar: Ja, vi hoppas det ska bli fler.. de är ju så himla fina, kram :)
Esmaralda

36 Fjärilen :

skriven

Fladdermöss o råttor möss är lika med panik för mig.
Mår inte så bra , händer så mycket runt mig. Känner mig otrygg . Hoppas på en snar vändning.
Jobb. Kärlek. Boende.

Svar: Det kommer vända, ta kontroll över det du kan kontrollera genom tydliga val, kram :)
Esmaralda

37 <3:

skriven

Vad är bäst att jag eller J pratar med P om LB att avråda honom att dejta henne?

38 Mercan:

skriven

Ah Esmaralda jag tyckte om i andra hand butiken en bomull topp till min sister larph lauren,ser du Esmaralda om jag ska lyckas köpa den om den blir kvar tills Måndag nästa vecka😭

Svar: Chansen finns, kram :)
Esmaralda

39 Jennifer:

skriven

Hej fina Esmaralda! Nja, jag måste erkänna att fladdermöss aldrig har tilltalat mig, jag tycker inte att de är särskilt söta. Tur att man kan tycka olika!

Fina Esmaralda, om det denna resa nu endast blir ett nytt land att besöka, och några gamla resmål.


Är det troligt att jag kan komma ”ikapp” genom att göra några jorden-runtresor? Åtminstone en? Senare i livet?

Kram,
Jennifer

Svar: Visst kommer du ikapp med resandet, du kommer besöka de länder du brinner för och vill besöka, kram :)
Esmaralda

40 AN:

skriven

Hej Bästa Esmeralda, vad mysigt med alla djur kring dig! Ekorrar, fåglar och förhoppningsvis fler fladdermöss 😊

Får du till dig något intressant kring min vecka? Jag fick den 14/3 som ett positivt datum från Nettan. Kan du känna något kring det? Behöver positiv energi 😊🙏

Kram!

Svar: Något bra kan mycket väl ske den här dagen, kanske bara i det lilla men bra i alla fall, kram :)
Esmaralda

41 Misstjejen:

skriven

Hej

Jag har fråga A kvinna (handledare) om jobbmobil för nummer och det är bra att kunde samarbeta med henne. För vi jobbar ofta tillsammans. Det är nya nätverk kontakt för mig också... något fördel?😁

Ha det bra

42 Anonym:

skriven

Tycker du att jag inte är samarbetsvillig Med honom

Kram

43 Mercan :

skriven

Tack så hemskt mycket söta Esmaralda 😊 💝 💖 ❤️ 🤗 du har ett stort hjärta som hjälper alla 🤗 💖 😌 💞 🤗

44 Min:

skriven

Hej Esmaralda.

Tycker han om mig? Och finns känslor och intresse? Kan jag fråga honom om detta? Och kommer det leda till framsteg?
Eller kommer det bara bli bakslag av det hela?
Kram

45 AN:

skriven

Tack för ditt svar! 🥰

46 F:

skriven

Hej esmeralda känns nästan som att våren är på g 😍 undrar om jag behöver vara uppmärksam på något runt mig kram

47 Bjork:

skriven

Hej för svaret om c blir lite osäker ibland om det:)

Kram

48 Ghostwriter :

skriven

Tack vare att jag blev såhär sjuk som jag är, gick jag in på gamla journaler och såg att jag har en cysta på äggstockarna. Troligen ofarlig men kan det vara därför jag har så ont hela tiden? Alltså konstant i äggstockarna. Värre vid mens/äl. Känns det som jag lyckas få bort den?

Vet att vissa kan man inte operera bort utan att ta bort hela stocken och de gör jag inte. Vi har cancer i släkten. Däremot gjorde jag cellprov för ca 2 år sen utan förändringar.

Blir ledsen för den som upptäckte cystan var en läkare som jobbade på inseminationsklinik. Det var 5 år sen! Varför säger man inget 😪




Kram

49 Vb:

skriven

Kan det bli bättre tex att vi skaffar familj reser ihop o samamrbetar
?

50 Ghostwriter :

skriven

Tack vare att jag blev såhär sjuk som jag är, gick jag in på gamla journaler och såg att jag har en cysta på äggstockarna. Troligen ofarlig men kan det vara därför jag har så ont hela tiden? Alltså konstant i äggstockarna. Värre vid mens/äl. Känns det som jag lyckas få bort den?

Vet att vissa kan man inte operera bort utan att ta bort hela stocken och de gör jag inte. Vi har cancer i släkten. Däremot gjorde jag cellprov för ca 2 år sen utan förändringar.

Blir ledsen för den som upptäckte cystan var en läkare som jobbade på inseminationsklinik. Det var 5 år sen! Varför säger man inget 😪




Kram

51 Ghostwriter :

skriven

Tack vare att jag blev såhär sjuk som jag är, gick jag in på gamla journaler och såg att jag har en cysta på äggstockarna. Troligen ofarlig men kan det vara därför jag har så ont hela tiden? Alltså konstant i äggstockarna. Värre vid mens/äl. Känns det som jag lyckas få bort den?

Vet att vissa kan man inte operera bort utan att ta bort hela stocken och de gör jag inte. Vi har cancer i släkten. Däremot gjorde jag cellprov för ca 2 år sen utan förändringar.

Blir ledsen för den som upptäckte cystan var en läkare som jobbade på inseminationsklinik. Det var 5 år sen! Varför säger man inget 😪




Kram

52 💕 Zoey 💕:

skriven

Hej Es!
En liten undran, ser du möjligtvis om de blir en operation före eller efter min 40 års dag om de blir en operation?? Skulle så gärna vilja fira den utan att gå igenom konsekvenser efter en operation. Kram Zoey 💕

53 Evelina:

skriven

Hej, gillar han när vi är ensama? Bara han och jag o ingen annan vid oss? Vad känner han då? Kram

54 Camilla:

skriven

Kära Ez.
Du såg att vänninan slulle få hemtjänst. Känns det så ännu?
Hon bara ligger därinne och mår pyton. Vägar fortfarande hjälp o har inte duschat på fyra månader. Tvättade kläder för sex månader sedan.
Vi försöker få henne att prata med kontaktpersonen på cancermottagningen att berätta hur dåligt hon mår men hon gör inte det. Ska hon bara ligga där den tiden hon har kvar eller vad händer? De har sagt att hon ska åka in akut om hon behöver och eventuellt mer strålbehandling.

Allt gott🌸
Kram
C

Svar: Är du orolig tycker jag att du ska slå larm till vården så de får insikt i hur det är.. kram :)
Esmaralda

55 Mikaela :

skriven

Kan du se var och när jag träffar D igen?

56 Anonymus:

skriven

Hej Es,
Tror du det kan bli en middag med hen nu till våren hemma hos mig, få visa upp mitt nya ställe?
Kram

Svar: Ja, det tror jag absolut, kram :)
Esmaralda

57 AnnaK:

skriven

Har nu haft föräldra-intervju med bup angående dottern. Dom kommer göra någon sorts sammanställning/diagnos inom en vecka och då höra av sig om eventuell behandling etc. Allt detta utan att alls prata med dottern. Hoppas verkligen det blir rätt. Finns ju mkt en ungdom kan dölja för sina föräldrar. Verkar det bli bra? Eller blir det bara ytterligare en åtgärd som inget ger för henne?

Kram 🤗

58 .:

skriven

Jag är så trött, så extremt trött. Igår råkade jag somna i soffan vid 13 och vaknade 17.00!! D.v.s. jag sov bort HELA eftermiddagen. Jag orkade inte ens ha ångest över det, haha! Vanligtvis om det händer så slumrar jag max 1 timme. Jisses! Vad är det för fel, försvinner tröttheten snart?

59 Maria:

skriven

Hej
Får en konstig känsla på jobbet ibland. När jag kommer in så tystnar pratet och får för mig att dem pratat om mig. Snackar dem skit om mig i min grupp på jobbet? Ser du något om det?
Kram 🥰

60 <3:

skriven

Vad är bäst att jag eller J pratar med P om LB att avråda honom att dejta henne.
Kram

61 Milla :

skriven

Hej, känner mig så oändligt trött i dag.
En kollega, manlig, blev sur. Varför?

Kommer jag hitta ngn billigare lägenhet?

62 Rädd:

skriven

Så frustrerad på jobbet just nu. Förra veckan trodde jag det kunde bli bättre. Just nu känns det så dåligt igen. Kommer saker bli bättre? Känns skit rent ut sagt!

Kram och kärlek.

63 Hjälp:

skriven

Hej Esmaralda.

Jag får liksom inga besked just nu utav honom angående vad han känner för mig eller vad han vill.
Ser du hur han tog mitt meddelande? Och kommer svar?

Finns det en chans med denna man? Varför uteblir dessa svar?
Kram

64 Mercan :

skriven

Esmaralda jag är envis modig nu tänker inte röka 😌 min älskade bror fastar och jag vill göra något åckså jag gjorde min bön att det ska mottagas så att bra menniskor och Gud och vår lilla sister som är i himlen ska hjälpa söta djuren som lider i nöd och bra människorna 😌💞🙏

65 K. :

skriven

Är det stor chans att jag möter någon ute där jag bor? Såg en snygging idag men jag vågar aldrig ta intiativ sådär creepy när man tex handlar.




Kram

66 K. :

skriven

Är det stor chans att jag möter någon ute där jag bor? Såg en snygging idag men jag vågar aldrig ta intiativ sådär creepy när man tex handlar.




Kram

67 L:

skriven

Jag vet inte ens om jag har sett fladdermöss någonsin. Konstigt egentligen.

Jag undrar om min son får jobb inom sitt yrkesområde nu som nyutbildad. Det är ju ett bristyrke men känner mig orolig ändå. Hur ser det ut?

Kram


-*-.-*-.-*-.((¯`♥´¯)).`*.¸.*´✿¸.•*¨`*•..¸.-*-.-*-

Kommentera /ställ fråga här: